Malaysia garis 7 inisiatif

 2005.08.08


Malaysia garis 7 inisiatif






Hari Asean ke-3itahun

Usaha memperkasa supaya terus relev

FAKTA

Oleh Misiah laib

7 inisiatif untuk Asean

Pendekatan yang berteras-kan rakyat.

Penubuhan Piagam Asean.

Penjanaan kewangan untuk menubuhkan dana pemba-ngunan Asean daripada sumber rakan dialog, insti-tusl antarabangsa dan swas-ta.

Mengambil pendirian proak-

K UALA LUMPUR: Malaysia se-laku Pengerusi Tetap Asean, menggariskan tujuh inisiatif yang perlu diutamakan dalam usaha

tif bag? pihak Asean dalam persidangan antarabangsa.

Memperoleh persetujuan Asean untuk perjanjian me-nentang kekerasan.

Menganjur Mesyuarat Men-teri Pertahanan Asean.

Menggandakan usaha bagi mengurangkan jurang pem-bangunan antara Asean.

meningkatkan kesedaran mengenai pertubuhan itu dan memperkasakan-nya supaya terus relevan serta res-ponsif kepada cabaran global.

Tujuh inisiatif itu diumumkan Per-dana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, dalam perutusannya sempena Hari Asean ke-38 tahun, yang disiarkan menerusi RTM dan TV3 malam tadi,

Hari Asean yang buat pertama ka-linya disambut secara serentak di seluruh negara anggota pertubuhan itu bari ini, bertemakan Tembangu-nan Komuniti Asean Untuk Warga Asean'.

Perdana Menteri yang juga Pengerusi Pertubuhan Persidangan Islam

res

心5

Ber-

kecuali (NAM) percaya dengan wu-judnya kesedaran mengenai Asean, masyarakat serantau yang dinamik dan progresif dapat diwujudkan.

“Setiap lapisan masyarakat mem-punyai tanggungjawab masing-ma-sing dan ketiadaan kesaksamaan dalam hal sosial menyukarkan pern-bangunan ekonomi serta mengan-cam ketenteraman dalam negara.

“Dalam hal ini, badan korporat, bersama dengan pemerintahjuga db galak menjalankan tanggungjawab sosial menangani isu seperti kemis-kinan, keutuhan unit keluarga, ke-runtuhan moral dan pengangguran/* katanya.

Abdullah berkata, usaha supaya se-mua negara Asean menyambut Hari Asean secara serentak seperti yang dibuat tahun ini, patut dikekalkan.

Beliau berkata, keanggotaan Malaysia dalam Asean membawa ba-

ponsif kepada cabaran global

((Kite berharap dalam keghairahan mengejar pemodenan, pembangunan ekonomi serta kekayaan, perkara asas seperti keutuhan unit keluarga perlu diberi keutamaan setiap masaff

Abdullah Ahmad Badawi

nyak manfaat kepada negara dan membolehkan Malaysia memberi tumpuan kepada pembangunan serta menggalak kemasukan pelaburan.

Bagaimanapun katanya, masih banyak yang boleh dilakukan ke arah mengukuhkan lagi Asean sebagai or-ganisasi yang relevan bagi mencapai objektif bersama.

“Malaysia yakin semua ini boleh dicapai apabila Asean mengambil langkah tertentu untuk mewujudkan komuniti Asean menjelang 202〇’” ka” tanya*

Perdana Menteri berkata, Concord Bali Kedua, yang diterima pada Si-dang Kemuncak Asean ke-9 pada 2003, menjangka sebuah komuniti Asean boleh dibentuk berteraskan tiga tonggak utama, iaitu pengwu-judan komuniti keselamatan, ekonomi dan sosio-budaya Asean.

LIHAT MUKA 2



Penubuhan FTA menguntungkan negara anggota

DARI MUKA 1

FAKTA

"Untuk mengembangkan ekonomi Asean, usaha dilaksanakan bagi mewujudkan ka-wasan perdagangan bebas (FTA) Asean de-ngan China, Jepun, Korea, India, Australia dan New Zealand.

“Penubuhan FTA menguntungkan negara Asean dengan penawaran dan permintaan dari luar meningkat, sementara pelaburan terus dari luar pasti memberangsangkan; katanya,

Malaysia, katanya, percaya kerjasama se-rantau penting kerana semuanya boleh menjurus kepada kesejahteraan rakyat.

Langkah mengukuhkan Asean

• Memupuk rasa kekitaan.

Mengurangkan jurang pembangu-nan antara anggota.

Menerapkan kesamarataan nilai mengenai tsu demokrasb hak asasi dan kesejahteraan rakyat.

Memperkukuh institust Asean.

Meningkatkan kesedaran dan pengetahuan mengenai Asean.

Langkah mewujudkan komuniti keselamatan Asean

Menyelesaikan pertelingkahan secara aman menerusi rundi-ngan.

Menangani cabaran rentas sem-padan yang boleh memberi ke-san negatif.

Memastikan『antau ini bebas dari pada ancaman senjata pemus-nah besar-besaran.