Peftingkat modal insan

 BH_2005-08-26


Peftingkat modal insan



RASMI: Abdullah menandatangani plak selepas merasmikan Menara Tun Ismail Mohamed Ali sambtl diperhatikan Ahmad Sarii (kanan)r Hamad (dua dad kananl serta kakitangan di Jalan Raja Laut, malam tadi.

insan

Pak Lah mahu usaha, program diperkukuh demi kemajuan orang Melayu serta masyarakat Malaysia RR- 26园ん印5

Nasional (BN) vakin

Oleh Ridzuan Ybp

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mahu pembangunan modal in

san di kalangan orang Melayu terus dipertingkatkan selaras usul serta cadangan yang dibawa perwakilan pada Perhimpunan Agung Umno la-

lu.

Perdana Menteri berkata, pembangunan modal insan adalah penting demi kemajuan orang Melayu serta

masyarakat Malaysia keseluruhan-nya.

Pres idea Umno itu berkata, jika

orang Melayu dan rakyat Malaysia

mahu maju, mereka mesti menjadi

tenaga insan yang bermutu dan tidak setakat mempunyai ilmu dalam pel-

bagai bidang seperti sains dan tek-nologi saja.

“Kita juga perlu menjadi individu

yang mempunyai semangat patriotik

yang tinggi, sayangkan negara dan bangsa. Kita mesti menjadi orang berwibawa, beramanah, adil dan to leran,

“Dalam negara yang berbilang kaum ini, kita perlu menjadi orang

yang mempunyai kekuatan jasmani dan rohani dan itulah erti pembangunan insan sebenar/' katanya pada sidang media selepas mempengeru* sikan mesyuarat khas Majlis Terting-gi (MT) Umno, di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini sema-lam.

Mesyuarat khas lebih lima jam tu-rut dihadiri Timbalan Perdana Men-teri, Datuk Seri Najib Razak yang juga Timbalan Presiden Umno bagi membincangkan pelbagai usul serta cadangan yang dikemukakan pada

Perhimpunan Agung Umno ke-56 la-lu.

Abdullah berkata, perkara penting yang diambil kira mesyuarat MT itu, mengenai bagaimana melaksanakan semua usul serta cadangan yang di-kemukakan dengan berkesan dan memberi manfaat kepada rakyat.

“Bagi menjayakaimya, kita (MT) juga mengambil kira banyak perkara yang berlaku dalam negara seperti situasi penduduk, ekonomi serta me-lihat apa kejayaan yang diperoleh selama ini selain mengenai pasti ke-kurangan dan kelemahan/ katanya

Beliau berkata, kerajaan Barisan

-asional (BN) yakin semua cada-ngan bagi membina kejayaan itu per-lu dimulai dengan usaha bersung-guh-sungguh melalui perkongsian kuasa dalam menentukan yang ter-baik untuk negara dan rakyat.

Sehubungan itu, katanya, MT akan memperhalusi dan menyemak raka-

Kit a juga mengenai pasti apakah

pendekatan yang perlu diberi

perhatian utama khususnya berkaitan

pembangunan

tenaga insarf

Abdullah Ahmad Badawi

Perdana Menter!

man perbincangan usul pada Per-himpunan Agung Umno lalu bagi me-ngemas kini dan memperkasakan agenda parti.

Ditanya sama ada mesyuarat itu ada membincangkan kes rayuan Naib Presiden Umno, Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad, Abdullah berkata, ia adalah mesyuarat khas dan per-kara berhubung rayuan Isa tidak di-bincangkan.

Mengenai keputusan mahkamah mendapati penulis buku 50 Dalil Me-ngapa Anwar Tidak Boleh Jadi PM (50 Dalil), Datuk Abdul Khalid @ Khalid Jafri Bakar Shah, bersalah me-nulis maklumat palsu sehingga Anwar dipecat dari Umno, Abdullah ber-kata, pemecatan Anwar adalah kes dalaman parti dan tiada hubung kait dengan mahkamah.

Mengenai pertelingkahan Presiden Gerakan, Datuk Seri Dr Lim Keng Yaik dan Timbalannya, Datuk Seri Kerk Choo Ting menjelang pern ilihan parti itu Sabtu ini, Abdullah berkata: "Saya harap mereka berhen-ti (bertelingkah)…serah lah pada parti nak buat keputusan... itu yang baik/'