Setuju teroka insurans, sistem perbankan Islam

 BH_2005-08-30


Setuju teroka insurans, sistem perbankan Islam




insurans,

sistem

Malaysia tawar kepakaran,


Daripada Azman Zakaria

Bandar seri begawan: Malaysia dan Brunei berse-tuju menhigkatkan lagi ker-jasama dan program hubungan dua hala dengan meneroka bidang baru, khususnya yang berkaitan perban-kan Islam serta insurans.

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, berkata Malaysia menawarkan kepakaran ke-pada Brunei untuk perkhidmatan itu, selain program dua hala ber-kaitan pendidikan yang sedang di-laksanakan.

''Sultan Brunei menyatakan ke-sediaan bekerjasama dengan Malaysia sedang memberi tumpuan ke-

pada apa juga bentuk usaha yang boleh memulakan pembangunan, bukan hanya berkaitan petrol dan gas? katanya pada sidang media se-lepas jamuan teh yang dianjurkan Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke Brunei, Datuk Ali Abdullah di ke-diamannya di Rumah Malaysia di sini, semalam.

Terdahulu, Abdullah yang dalam rangka lawatan kerja dua hari ke Brunei, bersama Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar; Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, Datuk Seri Azmi Khalid dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Abdullah Md Zin menghadap Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah di Is-tana Nurul Iman, di sini.

Kite harap JCM menjadi satu mekanisme aktif supaya apa yang dipersetujui antara kedua-dua negara dapat dilaksanakan segeraf/

Abdullah Ahmad Badawi

Perdana Menteri

runei

la disusuli pertemuan empat mata selama kira-kira sejam antara Abdullah dan Sultan Hassanal Bolkiah, sebelum Perdana Menteri dan ang-gota delegasi Malaysia menghadiri majlis jamuan teh di kediaman Ali.

Perdana Menteri berkata, dalam pertemuan itu, mereka membin-cangkan perkara dua hala dan ber-setuju hubungan Malaysia dan Brunei pada waktu ini berjalan dengan balk, tetapi mahu program berkai-tan pendidikan dipertingkatkan.

Katanya. Brunei berhajat meng-hantar lebih ramai pelajar melan-jutkan pelajaran ke Malaysia serta pegawai muda untuk menjalani la-tihan berkaitan pentadbiran serta pembangunan.