Strategi wawasan Tun M tak diubah: PM

 BH_2005-08-23


Strategi wawasan Tun M tak diubah: PM




birategi wawasan Tun M tak diubah: PM

Keadaan

semasa

Cemerlang 2004 Kementerian Keselamatan Dalam Negerir semalam.

diambil kira capai matlaniat \^wasan 2020 r E*ー任国復し巧

_ —. 一 ,’ 一,-・ 一ー ・一" . , ■■ —,, ,“ 于丄 , (I 4 ■ * ■

Oleh Kadir Dikoh

PUTRAJAYA: Strategi Wawa* san 2020 yang digariskan Tun Dr Mahathir Mohamad pada 1991 tidak akan diubah atau dikaji semula, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

“Strategi itu sudah ada, tetapi kerajaan terpaksa mengambil kira kea-daan semasa,

“Ibarat orang main bola sepak, setiap orang mahu menang. Tetapi ba-gaimana kita nak main dalam sua-sana hujan dan sebaliknya, menen-tukan sama ada kita boleh menang atau tidak: katanya selepas majlis penyampaian Anugerah Perkhidmatan Cemerlang 2004 Kementerian Ke-

selamatan Dalam Negeri di sini, se-malam.

Beliau ditanya sama ada strategi yang digariskan Dr Mahathir sebe-lum ini akan dikaji semula berikutan usaha kerajaan merumuskan pende-katan lebih khusus dengan member! penekanan terhadap beberapa per kara. termasuk pembangunan insa-niah dan pendidikan sebagai persia-pan memasuki fasa kedua ke arah mencapai matlamat Wawasan 2020,15 tahun lagi*

Selasa lalu, Abdullah mempenge-rusikan mesyuarat bersama 10 anggota Panel Penasihat Antara-bangsa yang mewakili pakar eko-nomi? kewangan, pembangunan dan sosial dari Amerika Syarikat, Eropah dan Asia yang dilantik ke-rajaan.

Panel itu mengadakan perbinca-ngan selama dua hari bagi membantu , Malaysia merumuskan strategi ke-

tika negara memasuki fasa kedua Wawasan 2020 (2006-2020). Fasa per-tama wawasan itu bermula 1990 hing-ga 2005.

Mengenai perkhidmatan awamt Abdullah mahu supaya lebih ramai pegawai muda diberi kuasa untuk membuat keputusan dalam usaha melatih mereka sebagai anggota yang berilmu, berpengalaman dan cekap menjalankan tugas.

Malah, katanya, mereka juga perlu ikhlas, amanah dan raj in menjalankan tugas ke arah memantapkan lagi pentadbiran negara.

“Oleh itu, kit a memberi peneka-nan kepada pembangunan modal insan dalam usaha menambah ilmu pengetahuan, tahu selok-belok menjalankan tugas dan benar-be-nar memahami tugas yang diama-nahkan,

uApabila mereka sudah mahir d& lam aspek ini, mereka boleh mem^ buat keputusan dengan lebih cepat. Begitupun, kerjasama pegawai lain juga penting kerana sebarang kele-mahan pada satu pihak akan turut melewatkan proses membuat kepib tusan satu pihak lain/' katanya.

Dalam pada itu katanya, setiap ja-batan pula ada keutamaan sendiri ketika membuat keputusan dan se-mua itu memerlukan kerjasama ser ta penyelarasan.

Abdullah berkata, ada pihak me-ngadu terus bahawa sistem penyam-paian kerajaan masih lemah dan ma-hukan kakitangan awam meningkat-kan lagi kecekapan ke arah perkhid-matan cemerlang supaya rakyat se-laku pelanggan akan rasa berpuas hati.