Tujuh strategi dirancang

 BH_2005-08-17


Tujuh strategi dirancang





Pembangunan insaniah, pendidikan tumpuan 庇a kdua 阪wasan 2020

Oleh Kadir Dikoh dan Shams id Azree Shamshir

Pi UTRAJAYA: Kerajaan meru-mnskan strategi lebih kbusus dengan memberi penekanan terhadap beberapa perkara termasuk pembangunan insaniah dan pendidikan sebagai persiapan memasuki fasa kedua ke arah mencapai mat-lamat Wawasan 2020,15 tahun lagi.

Perdana Menterit Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, berkata tem-poh itu perlu digunakan sepenuhnya imtuk membuat persiapan dan pe-larasan bagi menghadapi sebarang ca-baran dan peluang yang mendatang.

Abdullah berkata, strategi itu ada-lah antara input yang dicadangkan 10 anggota Panel Penasihat Antara-bangsa yang mewakili pakar ekono-mi, kewangan» pembangunan dan so-sial dari Amerika Syarikat, Eropah dan Asia yang dilantik kerajaan.

Panel itu mengadakan perbinca-ngan selama dua hari berakhir te-ngah hari semalam, bagi membantu Malaysia merumuskan strategi ketika negara memasuki fasa kedua Wawasan 2020 (2006-2020). Fasa per-tama wawasan itu bermula 1990 hing-ga 2005.

Perdana Menteri berkata, panel itu memberi pelbagai pandangan mengenai keadaan ekonomi semasa dan akan datang, cabaran globalisasi dan perubahan teknologi dunia yang ber-gerak (begitu cepat\

'Saya menganggap adalah penting untuk kita mendengar pendapat dan analisis mereka kerana kita mahu terus membangunkan negara selling-ga mencapai matlamat Wawasan 2020,” katanya dalam sidang akhbar bersama 10 anggota panel itu di sini, semalam,

Turut serta dalam perbincangan itu ialah Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Mustapa Mohamed; Menteri Kewangan Kedua, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop: Menteri Pen dagangan Antarabangsa dan Indus-

tri, Datuk Seri Rafidah Aziz; Gabenor Bank Negara, Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz dan Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Samsudin Osman.

Abdullah berkata, panel itu me-nekankan mengenai pentingnya menjana pekerja berpengetahuan melalui strategi pembangunan in san yang baik serta pembangunan pen-didikan supaya mengeluarkan tena-ga kerja mahir dan terlatih.

UH AT MUKA 2

FAKTA

PANDUAN: Abdullah ketika bersama 10 anggota ke a rah mencapai matlamat Wawasan 20I〇,

SyaHkat berkaitan kerajaan (GLC) perlu menjadi pemain global

Wujudkan syarikat multinational berasaskan model Petronas sebagai pemain global

Pembangunan berasaskan Teknologi Maklumat dan Komunikas! (ICT)

Menerokai bidang baru sebagai tambah nilai kepada perkembangan ekonomf

Meneruskan penekanan kepada pembangunan insaniah

Mengembangkan sektor pertanian


Strategj Fasa K^dua Wawasan

IMempercepatkan pembaharuan pendidikan dengan penekanan kurikulum kepada teknologi baru

2

3

4

5

6

7

Malaysia perlu teruskan agenda ICT

DARI MUKA 1

“Malah mereka menyatakan per-tanian sebagai salah satu sektor bagi mengembangkan peluang kek eko-nomi asalkan sektor itu dimajukan sejajar teknologi terbaru seperti bio-teknologi dan nanoteknologi.

"Pada masa yang sama, Malaysia perlu meneruskan agenda ICT kata nya.

Beliau menegaskan, kerajaan perlu merancang meletakkan Malaysia an-tara pemain global dari segi ekonomi, kewangan dan bidang lain, bukan setakat di Asia lenggara.

Bagaimanapun, katanya, perjala-nan dalam tempoh 15 tahun akan datang berhadapan pelbagai caba-ran dan kemungkinan berlaku per-istiwa di luar dugaan, seperti krisis mata wang serantau pada 1997/98.

"Mungkin kita boleh membuat be-berapa andaian mengenai apa yang boleh berlaku dan kalau kita tahu, maka kita boleh membuat perse-diaan sebaik-baiknya.

"Apa yang kita lakukan pada masa ini, mesti membantu membawa kita ke hadapan kerana usaha untuk men-capai matlamat 2020 mesti bermula dalam Rancangan Malaysia Kesem-bilan (RMK-9), bukan RMK-11. Ini kerana ia memerlukan banyak perkara yang mengambil masa lebih dari lima tahun untuk mencapainya/ katanya*

Mengenai GLQ Abdullah berkata, mereka perlu mengembangkan sa-yap ke luar negara, bukan setakat menumpu kegiatan dalam negara supaya mampu menyumbang ke-pada pembangunan negara seperti dilakukan Petronas.

Malaysia juga akan cuba menga-dakan kerjasama strategik dengan China dan India serta meningkatkan kerjasama dengan negara Asia Teng-gara lain bagi menjamin ia kekal bersaing di peringkat antarabangsa.