Orang Melayu di Singapura Budaya, Ekonomi, dan Ideologi

 

Orang Melayu di Singapura

Budaya, Ekonomi, dan Ideologi

Tania Li



 

Penteijemah

Abdul Rahman Haji Embong

 

SYNERGY

BOOKS INTERNATIONAL

 

Diedarkan oleh :

S. Abdul Majeed & Co

7, Jalan 3/82B, Bangsar Utama, off Jalan Bangsar, 59000 Kuala Lumpur.

Diterbitkan oleh :

FORUM

11, Jalan 11 / 4E 46200 Petaling Jaya. Selangor

© Forum, 1995

 

Hakcipta terpelihara

Tidak dibenarkan mengeluar ulang

mana-mana bahagian buku ini

dalam apa jua bentuk dan teknik

secara elektronik, fotokopi, mekanik

dan Iain-lain s

ebelum mendapat kebenaran bertulis

daripada penerbit

ISBN983-876-010-2

 

Dicetak oleh :

Pencetakan Sooriya

94, Jalan Raja Bot, 50350Kuala Lumpur.

 

Kepada bapa saya, yang mencintai Singpura dan orang-orangnya, dan kagum dengan pencapaian-pencapaian mereka

 

 

PRAKATA

 

Satu keterangan tentang konteks dan kaedah penyelidikan adalah penting kepada pembaca sebuah kajian sosiologi mahupun antropologi. Ini kerana ia merupakan satu-satunya komunikasi langsung di antara pembaca dengan penyelidik, yang lazimnya menjadi 'halimunan' di dalam teks. Setiap karya terpengaruh oleh prakonsepsi teoretis dan kaedah penyelidikan yang digunakan oleh penulisnya. Kajian-kajian yang secara luas didasarkan pada bahan-bahan yang diperolehi daripada orang ramai dalam konteks inter-aksi langsung dan takformal cenderung untuk lebih banyak dipengaruhi oleh unsur-unsur tambahan dan peribadi. Justeru kerana itu, satu keterangan ringkas tentang penyelidik dan proses penyelidikan perlu dikemukakan.

 

Penyelidikan lapangan dan pengumpulan data untuk kajian ini dijalankan di Singapura di antara April 1983 dan November 1984. Selepas masa per-mulaan yang digunakan untuk mempelajari bahasa, semua keija ini dijalankan oleh penulis dengan menggunakan bahasa Melayu. Singapura ialah sebuah masyarakat bandar di mana kira-kira 80 peratus penduduk tinggal di bangunan-bangunan flet yang tinggi dengan pintu berkunci. Pemerhatian di pinggir jalan atau secara sambil lalu tentu sekali bukan satu sumber data yang produktif, lebih-Iebih lagi tentang persoalan isirumah. Pelbagai teknik telah digunakan dalam usaha untuk memahirkan diri dengan kehidupan harian keluarga Melayu Singapura.

 

Data isirumah dikumpul dengan memadukan cara-cara separuh formal clan juga takformal. Daripada sampel sebanyak 70 buah isirumah, data asas diperolehi tentang sejarah peribadi, asal usul subkumpulan, komposisi isirumah, pendidikan, pekeijaan, pendapatan, belajawan bulanan, keanggotaan persatuan, dan ikatan-ikatan kejiranan. Data-data ini biasanya diperolehi daripada surirumah semasa siang hari ketika suami keluar bekerja, sebagai sebahagian daripada strategi untuk memastikan perspektif kedua-dua wanita, dan juga lelaki, dapat dikumpul. Sesetengah isirumah dihubungi melalui cara perkenalan; tetapi, risiko bias atau keberatsebelahan dalam pemilihan isirumah begini terbukti begitu besar. Maka pendekatan yang lebih berani iaitu mengetuk pintu secara langsung tanpa memberitahu terlebih dahulu telah digunakan. Kedudukan penyelidik sebagai seorang ibu muda bangsa kulit putih tidak mengancam, malahan menimbulkan rasa ingin tahu di kalangan para surirumah Melayu dan menyebabkan mereka bersedia menjemputnya serta menjawab soalan-soalannya. Sebagai imbalannya, mereka sering mengajukan soalan-soalan yang sama juga terhadap penyelidik tentang struktur dan hubungan keluarga penyelidik, dengan demikian menjadikan 'interviu' itu lebih merupakan semacam proses saling bertukar pengalaman.

 

Setelah interviu permulaan yang bersifat tinjauan, interviu selanjutnya diadakan dengan para suami isirumah yang dipilih untuk kajian lanjut. Untuk ini, pita rakaman digunakan, dan pihak yang diinterviu diminta untuk menceritakan riwayat hidup masing-masing. Teknik ini menghasilkan penceritaan antara setengah jam hingga tiga jam. Rakaman ini kemudian dicatat dan menjadi data tentang latar belakang peribadi dan keluarga, peng-hijrahan, sejarah pekeijaan, serta persepsi mengenai peluang-peluang hidup, cita-cita dan halangan-halangan. Sungguhpun penyelidik tidak membangkit-kan isu-isu etnik atau politik secara langsung, isu-isu ini menjelma dalam penceritaan itu sama ad a sebagai ulasan umum, ataupun sebagai contoh khusus yang dikemukakan sendiri oleh yang empunya cerita. Tiga puluh riwayat hidup diperolehi dan dicatat.

 

Hubungan yang lebih mendalam telah dijalin dengan kira-kira 30 daripada 70 isirumah yang dikaji. Ini dilakukan dengan lawatan yang kerap dan takformal serta penyertaan dalam pelbagai kegiatan, dengan demikian, membuka peluang untuk bercakap dengan ahli-ahli keluarga yang lain di samping memerhati interaksi di dalam dan di luar isirumah berkenaan. Oleh kerana isirumah-isirumah itu dipilih daripada setiap kumpulan sepuluh orang jiran, adalah mungkin untuk memerhatikan dan mendengar cerita tentang hubungan di antara jiran-jiran tersebut yang semuanya memang sudah biasa dengan penyelidik. Jiran-jiran isirumah yang dipilih meliputi pelbagai kumpulan pendapatan dan tinggal di tempat-tempat berlainan di kota. Ini bertujan untuk memastikan pendedahan kepada isirumah daripada semua jenis latar belakang. Sepuluh isirumah dipilih dari sebuah kampung di Pasir Panjang, 40 dari Queenstown yang tinggal di flet berbilik satu dan tiga, manakala 20 lagi dari Bedok yang tinggal di flet berbilik dua dan lima.

 

Data-data lambahan mengenai sejarah dan asa] usul orang Melayu Singapura diperolehi daripada interviu dengan orang-orang tua di beberapa buah kampung. Data mengenai pemiagaan dikumpul melalui rakaman interviu dengan 30 orang usahawan dalam syarikat-syarikat yang berdaftar secara rasmi, serta 20 orang tuanpunya perusahaan tidak rasmi. Rencana-rencana khas dalam akhbar Melayu tentang pemiagaan memberikan maklumat tambahan; di samping itu, perbincangan-perbincangan juga diadakan dengan ahli-ahli Dewan Perniagaan Melayu. Data tentang perceraian diperolehi melakii pemerhatian selama tiga minggu di Mahkamah Syariah di samping perbincangan dengqn sesetengah pegawai mereka. Data mengenai elit Melayu diperolehi melalui interviu dengan Ahli-Ahli Pariimen Melayu, wartawan, guru, serta pemimpin dan ahli pertubuhan-pertubuhan pendidikan, kebudayaan dan agama orang Melayu. Penyelidik juga menghadiri satu kursus agama selama tiga hari untuk siswa-siswi Islam serta satu seminar tiga hari tentang masalah orang Melayu yang dihadiri oleh 200 orang pemimpin Melayu pada bulan Oktober 1985.

 

Masa empat bulan digunakan untuk mengumpul data-data statistik clan lain-lain data sekunder di perpustakaan Universiti Kebangsaan Singapura dan Institut Pengajian Asia Tenggara. Perhatian yang teliti diberikan kepada peristiwa-peristiwa semasa serta perdebatan yang terclapat dalam akhbar-akhbar utama berbahasa Inggeris dan Melayu. Peluang juga diambil untuk membincangkan isu-isu ini dengan anggota masyarakat Melayu dengan tujuan untuk meniiai hubungkait di antara persoalan Melayu dan persoalan NasionaL Bahan-bahan bercetak berhubung dengan tinjauan, kempen, mahupun seminar di kalangan masyarakat Melayu dalam tempoh dua dasawarsa yang lampau diperolehi oleh penyelidik daripada koleksi peribadi para peserta ataupun para penganjur.

 

TANIA LI

Universiti Dalhousie

Halifax, Canada

Ogos 1988

 

 

 

 

PENGHARGAAN

 

Buku ini didasarkan pada disertasi kedoktoran yang dikemukakan kepada Jabatan Antropologi Sosial, Universiti Cambridge, pada tahun 1986. Keija lapangan dijalankan di Singapura dari April 1983 hingga November 1984. Penyelidikan ini dibiayai oleh Majlis Penyelidikan Ekonomi dan Sosial British, dengan dana tambahan diperolehi daripada King's College, Cambridge, Evans Trust serta Smuts Fund. School for Resource and Environmental Studies di Universiti Dalhousie di mana saya bertugas sekarang, menyediakan dana bagi persiapan manuskrip untuk penerbitan.

 

Saya mengucapkan terima kasih kepada penyelia-penyelia ijazah kedoktoran saya, Alan Macfarlane dan mendiang Barbara Ward, atas minat mereka terhadap usaha saya serta sokongan sepenuh hati mereka untuk projek ini. Para ahli akademik Singapura yang membantu saya dengan cara-cara praktikal dan dengan meluangkan masa untuk membaca dan membincangkan penemuan-penemuan awal dalam penyelidikan ini ialah John Clammer, Sharon Siddique, Vivienne Wee, Normala Manap, Suriani Suratnam, Mariam Ali, dan Pang Keng Fong. Kedua-dua pemeriksa tesis saya iaitu William Wilder dan Leo Howe telah memberikan kritikan yang bermanfaat yang mem-bimbing proses kajian semula untuk penerbitan.

 

Saya sungguh terhutang budi kepada suami saya Victor Li, ibu saya Anita, mertua-mertua saya, dan ramai penjaga anak saya atas sokongan dan dorongan mereka, serta kerana membantu saya menjaga satu, dua, dan kemudian tiga orang anak saya yang lahir dalam masa yang sama dengan kelahiran buku ini. Victor juga memberikan nasihat editorial yang berharga dan mempunyai satu perspektif yang skeptis dan justeru itu merangsangkan terhadap antropologi secara umum, dan karya saya secara khusus.

 

Hutang budi saya yang terbesar ialah kepada keluarga-keluarga Melayu Singapura, ahli-ahli perniagaan dan para pemimpin masyarakat Melayu yang dengan murah hati meluangkan masa dan pengetahuan mereka untuk menyumbangkan kepada penyelidikan ini. Kebanyakan mereka bercakap kepada saya atas dasar rahsia dan tidak mahu nama mereka disebut. Ini sama ada kerana maklumat yang mereka berikan itu begitu peribadi sifatnya, ataupun kerana kebimbangan mereka bahawa penyelidikan tentang masyarakat Melayu, tanpa kira apa tajuk mahupun tujuannya, mungkin akan dianggap sebagai *sensitiF. Adalah menjadi harapan tulus saya bahawa buku ini, yang mengemukakan perspektif orang luar terhadap proses-proses budaya, ekonomi dan ideologi, dapat menghuraikan sesetengah isu dan menyumbang-kan secara positif kepada perbincangan di kalangan masyarakat Melayu mengenai masa lampau dan masa depan mereka. Saya yakin para pembaca Melayu dan pembaca-pembaca lain akan dapat menyedut dan menafsirkan bahagian-bahagian yang mereka dapati berguna berdasarkan pengertian dan keperihatinan mereka yang sudah sedia wujud, sama seperti saya, sebagai seorang pemerhati, terlibat dalam satu tindakan memberi interpretasi sambil memerhatikan dan cuba memberi makna kepada setu bentuk kehidupan.

 

 

Perhatian

 

Semua rujukan kepada nilai dolar yang digunakan dalam teks dan jadual yang dilampirkan adalah berdasarkan nilai dolar Singapura tahun 1982-3, kecuali apabila dinyatakan sebaliknya.

 

 

KANDUNGAN

Prakata

Penghargaan

Jadual

Pendahuluan

 

BAHAGIAN I — BUDAYA, EKONOMI, DAN ISIRUMAH

1.Kerangka Konsepsual: Urusan Isirumah dan Kekeluargaan Melayu

Urusan Isirumah

Kekeluargaan, Komodifikasi, dan Hadiah

 

2.Keanggotaan Isirumah dan Hak Kepenggunaan

Keanggotaan Isirumah

Hak-Hak Kepenggunaan

 

3.Urusan Isirumah: Suami dan Isteri

Tanggungjawab Pemberian Nafkah dan Keija Rumah

Kekurangan Belanjawan dan Agihan Ganjaran

Tenaga Keija Rumah Tangga: Komoditi yang Dinilai Rendah

Pembahagian Harta: Ekonomi yang Berasingan dan Imbangan Kuasa

Urusan Isirumah: Warisan Budaya Melayu dan Undang-Undang Islam

Perceraian

 

4.Urusan Isirumah: Ibu Bapa dan Anak-anak

Penjagaan Terhadap Anak Kecil

Ibu Bapa dan Anak-anak yang Bekeija

Ibu Bapa dan Anak-anak Perempuan yang Belum Berkahwin

Ibu Bapa dan Anak-Anak Lelaki yang Masih Bujang

Wewenang dan Aliran Pemberian

Ibu Bapa dan Anak-Anak: Masa Tua

Tempoh Hidup Seseorang dan Soal Akhirat

Sentimen Kekeluargaan dan Nilai Anak-Anak

 

5.Hubungan Urusan Isirumah dan Pcngcmbangan Sumber-sumber Ekonomi

Keselamatan Individu dan Pemberian Harta Pusaka

Pelaburan Ibu Bapa untuk Anak-Anak: Tanah dan Pendidikan

Isirumah Melayu dan Usaha Perniagaan

 

BAHAGIAN II — MENSTRLJKTURKAN AMALAN: DIFFERENSIASI BUDAYA DAN EKONOMI DI SINGAPURA 1959-1984   123

 

Pengenalan kepada Bahagian II 

 

6.Terbentuknya Masyarakat Melayu Singapura

Pola Penghijarahan dan Penempatan

Sentimen Etnik dan Perkembangan Bentuk-Bentuk Budaya Baru

 

7.Orang Melayu dalam Sistem Ekonomi dan Pendidikan Nasional

Kedudukan Ekonomi Orang Melayu dan Cina Sebelum 1959

Kedudukan Ekonomi Orang Cina dan Melayu 1959-1980

Penyertaan Tenaga Keija dan Saiz Isirumah

Keusahawanan

Diskriminasi

Agihan Peluang dan Ganjaran dalam Ekonomi Nasional

Sistem Pendidikan Nasional

Orang Melayu dan Pendidikan

 

8.Asas Budaya bagi Pcmbezaan Kelas

Kesan Keadaan Luaran ke Atas Bentuk Isirumah

Perasaan Kelas dan Pencapaian Mobilili Sosial

Individu dan Masyarakat: Warisan Budaya

Kelas dan Hirarki di Depan Orang Cina

 

9.Keusahawanan Melayu

Jurusan Orang Melayu di Bidang Keusahawanan

Keusahawanan dalam Masyarakat Melayu

 

10,Konteks Persaingan: Urusan Isirumah dan Keusahawanan Masyarakat Cina

Isirumah Cina

Keluarga dan Perniagaan Orang Cina

 

BAHAGIAN III — BUDAYA, EKONOMI DAN IDEOLOGI

 

Pengenalan untuk Bahagian III

 

11.Budaya, Ekonomi dan Ideologi

Budaya dan Kemunduran Orang Melayu: Perkembangan Pandangan Ortodoks

Pembezaan Ekonomi dan Ortodoksi Budaya dalam Tahun 1980-an

Ideologi di Singapura: Huraian-Huraian Budaya tentang Ketaksamaan Struktural

 

12.Kesimpulan

Bibliografi

Index