1978年柔甲第七届华小假期师训班纪念刊

1978年柔甲第七届华小假期师训班纪念刊






kepada

<别纟桑嘘印

务・刿心が4

学父涯如翔泡

好为国i£吱・

箕声<参声^ 无有牛心曲 三J5r相彖摩相矣 ~ 朝1£别#

daripada__________________敬瓣

Kursus Perguruan Da_am Masa Cud SRC 7 Tahun ゝ761.78 MPMK Berpusaf Di seko-ah Tun Fas+.mah、Johor Bahru. 声溯村怀声^志竺

デ农イ袱剧 敛竜・卷率源勰・、锯 、m…罚m师 H "吃, fM 言员を、仲 F3 豪们的讲师25

生活掠影28

运动场上37

や旧迎新42 亠T,爱术作品45 爰い 容喜さ瞒 f聘 ん 会・凑

翘介6

颁"

kata-kata aluan pengarah pelajaran meiaka

Terlebih dahulu diucapkan terima kasih kepada Sidang Redaksi Majallah Cenderamata Kursus Latihan Penguruan SRC 7 Melaka dan Johor kerana memberi peluang kepada saya untuk merakamkan sepa-tah dua kata dalam Majallah ini.

Sebagaimana yang termaklum, guru merupakan satu gulungan profesional yang sentiasa diperhati-kan oleh masyarakat dari segala segi peribadi, tugas, tanggungjawab, kejujuran, keikhlasan, akhlak, ketokohan serta peranannya dalam masyarakat. Pengertian guru dengan artikata yang sebenarnya adalah menjadi lambang kearah kemajuan serta contoh tauladan yang baik dan bertanggungjawab.

Apabila disebut perkataan guru dengan sendirinya masyarakat akan menganggap sebagai orang yang terpuji diberi tempat penghargaan oleh masyarakat kerana pengertian guru itu mempunyai nilai yang tinggi. Oleh itu saudara saudari sekalian bakal menjadi guru perlulah menjaga imej dan pengertian guru ini supaya tidak pula menjadi cacian masyarakat.

Peranan guru mendidik, mengasuh, membentuk rohani dan jasmani disamping memberikan pelajaran yang sempurna kepada murid-murid. Kegagalan seseorang guru menjalankan tugas tanggungjawabnya pada hari ini akan melibatkan keadaan yang tidak sihat pada jenerasi akan datang, hal ini tidak dapat dinafi-kan kerana perhubungan guru dengan murid merupakan satu pertalian yang rapat yang mana segala didikan dan bimbingan guru samada kearah yang baik atau terpesong tetap mempengaruhi jiwa murid-murid. Oleh sebab itu segala keburukan murid-murid dari segi moral dan bidang pelajarannya maka gurulah yang dibe-bankan oleh ibubapa serta masyarakat, kerana pada umumnya gurulah yang bertanggungjawab memberikan bimbingan pendidikan rohani jasmani serta pelajaran yang sempurna.

Sukalah saya mengingat pada semua bakal gu し yang mengambil latihan ini dapat mempraktikkan segala yang didapati dalam kursus ini apabila tamat kurs is kelak, tanamkanlah perasaan lebih bertanggungjawab sebagai seorang guru yang berdisiplin, berbudi pekerti baik supaya imej guru tetap kekal dan taraf pencapaian pelajaran murid-murid bertambah dari masa ke semasa demi untuk keutuhan negara.

____---------------------------

(MAHPORlBIN BABA) Pengarah Pelajaran, 13hb・Jun, 1978. Melaka.

1

Talipon:

PENG AR AH: J.B. 61787

PEJABAT AM: J.B. 61633

Kawat: 'PELAJARAN JOHOR,

Tolong nyatakan bilangan di baivah ini apabila menjawab surat ini.

Surat Kita:

JABATAN PELAJARAN JOHOR

Johor Bahru

戸尤

kata-kata aluan pengarah pelajaran johor

Saya mengucapkan terima kasih kepada sidang Majallah ini kerana mengundang saya untuk mem beri sepatah-dua kata di ruangan ini.

Sungguhpun kursus dalam masa cuti ini menimbulkan banyak masaalah dan kerja lebih masa, namun la merupakan latihan yang baik untuk guru-guru kerana guru-guru dapat mengajardan belajar dalam masa yang sama. Disamping itu, melalui kursus ini, guru-guru dapat mencuba tiori-tiori yang dipelajari dalam pengajaran dibilik darjah. Cara demikian akan dapat memberi faedah kepada guru-guru sekalian. kerana sega,a ke,emahan 切 kekuatan tiori itu dapat dicari menerusi penyesuaiannya mengikut keadaan-eadaan tertentu.

Guru-guru harus menyedari bahawa apa yang dapat dipelajari menerusi kursus ini adalah merupa-kan c-ngetahuan asas sahaja. Oleh yang demikian berakhirnya kursus ini adalah merupakan peringkat awal dan し an peringkat akhir untuk guru-guru sekalian mengembang dan meluaskan lagi pengetahuan iktisas. Guru-guru sekalian harus bersedia melengkapkan diri bagi menghadapai perubahan-perubahan situasi di-dalam perk' mbangan dan kemajuan pelajaran yang begitu pesat.

Akhirnya, saya juga berharap guru-guru didalam kumpulan ini amnya dan guru-guru yang lemah dalam Bahasa Malaysia khasnya, akan lebih berusaha lagi memperbaiki dan meninggikan kelulusan Bahasa Malaysia yang bukan sahaja akan memberi faedah besar kepada diri sendiri, bahkan juga kepada murid-

murid yang diajar.

Sekianz terima kasih.

(Idris bin Haji Tain) Pengarah Pelajaran Johor.

2

Talipun No. 53526

Peringatan kiia: MPMK: 1514/ Jld・ 2/( 1)

Peringatan tuan:

MAKTAB PERGURUAN MOHD. KHALID

J ALAN ABDUL SAM AD,

JOHOR, BAHRU.

kata-kata aluan

Pengetua,

Maktab Perguruan Mohd. Khalid,

Johor Bahru.

Saya ucapkan berbanyak-banyak terimakasih di atas jemputan sidang ridaksi majalah ini untuk saya memberi sepatah dua kata kerana meraikan kelahiran majalah Cenderamata Kursus Latihan Perguruan SRC VII.

Majalah cenderamata merupakan suatu perantaraan yang dapat menggambarkan segala kegiatan atau aktibiti yang dijalankan oleh para peserta semenjak Kursus SRC VII ini dimulakan dalam bulan April 1976 iaitu pada cuti penggal pertama persekolahan 1976. Dengan adanya gambar-gambar dan makalah-makalah yang tertara didalam majalah cenderamata ini dapatlah para pembacanya memahamkan bukan sahaja kegiatan akademik, permainan dan sosial tetapi juga aspirasi para pesertanya.

Oleh sebab kursus ini dijalankan dalam masa cuti penggal sekolah selama tiga tahun sudah tentu para peserta mengalami berjenis-jenis kesulitan dan masalah. Janganlah para peserta memikirkan kesulitan dan masalah yang dihadapi sahaja bahkan ada baiknya jika para peserta memandang dari kaca mata yang lebih positif, iaitu kursus ini merupakan suatu kemudahan yang istimewa untuk para peserta mendapatkan latihan perguruan dan seterusnya melayakkan diri sebagai guru yang terlatih.

Adalah menjadi harapan Kementerian Pelajaran bahawa para peserta Kursus SRC VII ini akan men-dapat faedah dari kursus dalam masa cuti yang dijalankan selama tiga tahun, kerana para peserta berdam-pingan dengan murid-murid sekolah dan mengetahui secara mendalam segala masalah yang berhubungan dengan pembelanjaran. Oleh itu para peserta Kursus SRC VII ini boleh dikatakan yang sungguh bernasib baik kerana dapat faedah dari segi teori dan praktik. Adalah diharapkan setelah tamat kelak para peserta sekelian merupakan guru-guru yang benar-benar berkelayakan.

Akhirnya, saya ucapkan selamat maju jaya untuk kemajuan bangsa dan negara.

dan selamat berkhidmat dalam bidang pendidikan

(HUSSEIN BIN AWANG BESAR), Pengetua, Maktab Perguruan Mohd. Khalid, Johor Bahru.

3

kata-kata aluan

pengelola kursus perguruan SRC 7

Saya be rasa syukur kepada Tuhan kerana dapat menurunkan sepatah dua kata sebagai memenuhi kehendak sidang redaksi majalah Cenderamata Kursus Latihan Perguruan SRC VII, Maktab Perguruan Mohd Khalid, Johor Bahru.

Kursus SRC VII ialah Kursus Latihan Guru yang ketujuh anjuran Kementerian Pelajaran Malaysia Bahagian Latihan Guru yang dijalankan dalam masa cuti penggal sekolah bagi guru-guru sementara di Seko-lah-Sekolah Rendah Jen is Kebangsaan Cina. Kursus ini tel ah ditubuhkan pada 5hb. April, 1976 dan akan tamat pada bulan Disember, 1978. Terdapat sera ma i 153 orang peserta lelaki dan perempuan iaitu 118 pe-serta dari negeri Johor dan 35 orang peserta dari Melaka.

Masa untuk peserta-peserta ini berjumpa dalam kursus adalah terhad sekali iaitu hanya sepenggal sekali. Tambahan pula mereka datang dari sekolah-sekolah yang berselerak dari seluruh Johor dan Melaka. Tetapi mereka masih boleh mencurahkan tenaga, masa dan fikiran yang tidak terhingga untuk menerbit-kan majalah ini. Saya mengucapkan syabas di atas kerjasama yang erat yang telah ditunjukkan di antara sidang redaksi dengan semua peserta kursus.

Saya dapati para peserta kursus telah dapat menjalani kursus yang sangat intensif ini dengan penuh tekun dan tabah dalam suasana sikap yang positif. Inilah sebenarnya rahsia yang para peserta kursus memang sedari untuk mencapai kemajuan dan kejayaan.

Kepada semua peserta kursus SRC VII, Maktab Perguruan Mohd Khalid, Johor Bahru, saya ucap-kan maju jaya. /

(Adenan bin Wagimin), Pengelola Kursus Perguruan Guru Sementara (SRC VII) Maktab Perguruan Mohd Khalid, Johor Bahru.

4

自十五世纪初,华人开始从中国大陆 陆续南来马来亚经'商°英国人统治马来亚 时期,因极需人カ进行开发:所以K取开 放政策,•华侨人数更为激増・初期,华侨 只顾勤勉工作,希冀藉蓄一笔饯后卽回返 家园享福,然而,这并非易事。在这客观 因素的影响下,大部份的华悟遂定居ド来 >从而产生了敎育下一代的需要,华校也 由此在华侨聚居的地区由当地热心敎育人 士设立起来。

英殖民地政府素来认为兴于整校供 给敎育,让侨居民儿女受敎育乃非殖民地 政府的义务,所以并不在经济上抛助华棱 ,亦不作任何干涉,在不闻不间的情况下 ,任山华校自生自灭〇

第二次世界大战前的华枝师资,绝大 部份来自中国大陆〇由于侨民入境不受限 制,师资供求尙称平衡。大战爆发后,中 国大陆本土烽火连天,师资来源因而断绝 ,华枝首次发生「师资荒」。

光复后,华校激增’再加上移民条例 的实施,使「师资荒」更趋严车,迫使仃 关当局不得不暂聘未经受训的初中毕业生 充当临时敎师,并开办「简易师范班」( simplified normal training course ) ,简称「简师」,以训练彼等成为合格敎 师。殻初仅在极城开办ー班,及在戏昉开 办两班。随后,为应付需求,亦在雪兰我 及森美兰州増设「简师」班,由于英殖民 地政府对该制度不満意,就在ー九四七年 停办「简师」班。

马来亚共产党展开武装斗争后,英殖 民地政府卽宣布「紧急状态」,并采取坚 壁淸野战略,设立新村,下令散居的乡区 居民集中,华籍新村人民在定居后 • 纷纷 将子女送入设于新村内的华校受敎育,导 致学生人数激增,亦使师资供求失去平衡 ,再次产生「师资荒」。有关当局有鉴于 此,乃开办「周末师资训练班」( week-end teacher training course ) ,简称「周末师训」,但由于交通不便, 且需每周受训,舟车往来费时,随卽以「 假期师训」(vacation teacher training course 取代之,然而后者因上课时间有限、学员 在校之工作繁重以及缺乏参考书籍等因素 ,当局在ー九四八年另!》办两年制全部时 间的「高级师范班J( senior normal class)简

称为「高师」,可是因为「商师」班班级 有限,录取人数不多,故除「为师」班外 >亦保留「假期师训」班.以求双管齐下 •提供师资予华校〇

在ー九五零年政府敎育い展计划中, 原凝分别在柝城、怡保、吉防坡及马六甲 开办四间师范学院,但只イj一间实现,卽 于ー九五二年开办的槟城靑草港师范院, 它本是政府华文中学,初时仅以「师范部 」名义附设予该中学,直至哉中学停办后 ,方成为完整的师范学院。

在ー九五六年拉萨敎育报吿书的建议 下,以华交、巫文、印文及英文为主或:敎 学媒介语的四组日间师训中心或学院正式 在各州开课。此种师训的受训为三年,巫 文被定为华文组的第二语文。(ー九む三 年改为两年制全部时间受训,主要敎ケ媒 介语亦改为马来西亚语,唯仍有以华话教 学的华交一科)「高师」班遂于一九五七 年停办。

自此以后,华小师资来源,仅依赖日 间师训学院所训练举业的敎师,•可是ー来 由于年年皆イj华核敎师吿老荣休,二来荃 小新生人败逐年有增无减,以至由日间商 训学院所培养出来的区区之数受训敎师, 并不能满足华小对师资的需求,有关法局 为避免「イj学生,无敎师」的局面,便阡 始大量录取拥有高中三文凭或剑桥丈凭成 大马敎育交凭或更高资格但未曾接受师训 者在华小执敎,成为临时敎师。如此一年 复一年,有关当局并无采取任何步犀以解・ 决华小的师资荒,导致在仅仅数年间・华 小临敎的人数直线上升至数千名之众〇

公众人士在发现到此种不正’渚的现象 后,卽促请イj图’当局采取有効行动以解决 华小「师资荒」。另ー方面,各州华小临 时敎师亦开始箫组临时敎师公会,以集体 的力量争取受训。于是训练华小临敎的计 划由一九六五年开始,又重新进行,称为 「华文小学临时敎师假期师训班」,个关 「华小假期师训」,大马交简称为Kujsus src ,其原义则是 KurSus dalam masa cuti bagi guru-guru sementera yang mengajar di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (China). 此种イ颜E假期上课的师训为期三年,分为 九个阶段〇

5

至ー九七八年为止,敎育部共开办了 儿届的「华小假期师训班」,以下是各届 假期师训班的简介:

第一届华小假期师训班 SRCI ー九六九年八月始至ー九七一年四月止。全马二百零 六名学员分别在以下三个地匾受训:枳城、吉隆坡及 新山,新山区的学员共有ん十八名。

第二届华小假期师训班 srch 由一九七零年八月始至ー九七三年四月止。本届仅录 取二十名来自吉打、玻璃市及柝州的学员,受训地点 则是在柝城,彼本应被录取进入弟ー届华小假期师训 班,但由于技术上的错澳,以致被遗漏。

第三届华小假期师训班 sRcni 由一九七二年八月始至ー九七五年四月止。本昭的二 百五十六名学员分别假极城、吉隆坡及新山受训。新 山区共有八十二名学贝,其中男学员三十L名,女学 员五T-一名。师训主任为因仄迁希谤师(ENCIK TAHIR BIN HJ. YUNUS ) •:'

第四届华小假期师训成 SRC IV 由一九七三年T一一月始至ー九七六年八月||:。本届所 录取的二百五十八名学员亦分别在栃城、吉隆坡及新 山受训。新山区的学员共有九1一名,其中男学员为三 十六名,女学员为五十四名。新山区师训主任为因仄 达希讲师( ENCIK TAHIR BIN HJ. YUNUS )。

第五届华小假期师训班 SRC V 由一九七四年一}-一月始至ー九七匕年八月止。本屈原 有三十八名男学鱼,六十一名女学员,合计九十九名 学员;惟一名男学员因身体欠佳,屮途退学,其余学 员全集中在吉隆坡一地受训,彼等全是早期华核的高 中毕业生,在经过多年的不屈不挠地争取后,方克服 重重困难,获得受训,本届师训主任为谭剑明讲师。

第六届华小假期师训班 SRC VI 由一九七五年八月始至ー九七八年四月止。本届的二 百八十五名学员亦分别在棋城、吉隆坡及新山受训, 新山区的七十七名学贝中,男学员有十九名,女学员 则有五.十八名,分为两班上课。本居新山区师训主任 为因仄达希讲师(ENCIK TAHIR BIN HJ. YUNUS )

第七届华小假期师训班 src vn 由一九七六年四月始至ー九七八年十二月止。本届所 录取的,学员为五冃六十一名,亦分别在札城、吉隆坡 以及新山三区受训,新山値的师训中心共有来自柔甲 两州的ー百五十三名学员,其中男学员为二十四名, 女学员则为ー百二十兀名,分为五班上课,本届新山 区师训主任为因仄阿汀南谜师(ENCIK ADENAN WAGIMIN )。

第八届华小假期师训班 SRC VHT 由一九七七年四月始至ー九七九年十二月止。本届所 录取的学员人数为各届之冠,总数达九百三十七名, 受训地点为柝城、吉隆坡以及新山三区“新山区的师 训中心共有二百零二名学员,其屮男学员三十三名, 女学员ー百六十九名,分为五班上课,本届新山区师 训主任为因仄阿默讲师(ENCIK AHMAD BIN ABD. RASHID )・

第九届华小假期师训班 SRC IX 由一九七八年四月始至ー九八零年十二月止。新山区 师训中心的学员总数是八十七名;男学员二十名,女 学员六十七名 本届新山区师训主任为因仄达希讲师 ( ENCIK TAHIR BIN HJ. YUNUS )。

6

人生到处知何似? 应似飞鸿踏雪泥〇 泥上偶然留指爪, 鸿瓶那复计东西?

SRC7各班级照片㈠


kumpulan 1

kumpulan 2

7

SRC 7各班级照片(二)

kumpulan 3

kumpulan 4

kumpulan 5

8

逞-T

マ虽

嘘 晞


や 离 ー$

—3

It



丿言

低 =声

セ声「ウ

---―L

3r琴

『声

ヰ 塞

吶^・豪

4



まふ

・望

*

郁 I 蒙国民型华文小学:S.RJ.K.(C) Soon Mong, Pagoh, Muar.

:474, Jal an Bakri, Muar.

马巧察

Bey Kah Hoi

蔡美凌

Chai Mey Lin

卓美莲 动眸国民型小学

Chok Mee Lian

蔡美実 中姙基偕华交小学

Chua Bee Hon

蔡玉爱 林荣学校

Chua Gek Ai

蔡华机 吉逢华文小学

Chua Hwa Kiang

余悬明 吃溪南眉中乖学校

Er Hue Meng

吴嫁卿 万邦国民型•华文小学

Goh Nguang King

郭淑云 四维网民型华文小学

Gouk Sok Eng

元丽吟 端本国民型华文小学

Guan Lee Gim

土乃国民型华文小学

:S.R.J.K.fCI Senai, Senai, Johor. :6, Main Road, Senai, Johor.

:S.R.J.K.(C) Li Chun, Parit Kassim, Batu Pahat.

:13, Jalan Engan, Batu Pah at, Johor.

:S.R.J.K.(C) Chung Hwa, Presbyterian,

Jalan Bentayan, Muar.

:45 D, Jalan Lama, Muar, lohor.

:S.R J.K.(C) Limbong.Pt. Limbong, Muar, Johor.

:30, Jalan Lama, Muar, Johor.

:S.R.J.KJC) Kepong, Bukit Kepong, Muar, Johor.

:1 A, Jalan Hashim, Muar, Johor.

:S.R.J.K.(C) Chung Hwa, Sungai R^mbai, Melaka.

:15, Jalan Empal C, Datuk Haji Hassan, Muar.

:S.R.J.KJC) Bemban, Air Bemban, Kulai, Johor.

:Chop Goh Chin Huat, P.K.B. 26, Jalan Abdul Rahman, Parit Jawa, Muar.

:S.R.J.K.(C) Sawit, Kelapa Sa wit, Kulai, Johor.

:13, Jalan Dato Onn, Kg. Merdeka, Batu Pahat.

:S.R.J.KJC) Tuan Poon, Simpang Rengam, Kluang, Johor.

:16. Jalan Balau, Batu Pahat Garden, Batu Pahat.

10

郑缎娘

郑锻娘 Tch Tuan Liong 平民国民型华文小学 :S.R.J.K.(C) Ping Ming, 78, Pengkalan Rama, Melaka. :5699C, Bukit Katil, Melaka.

郞玉辟 Tee Yok Home 龙引S8民型华文小叩 :S.R.J.K.(C) Chong Hwa, Rengit, Batu Pahat. :458, Rengit, Batu Pahat, Johor.

陈晓珍 Fan Seow Tin 腿引国民型眼文小学 :S.R.J.K.(C) Chong Hwa, Rengit, Batu Pahat. :Sungai Kluang, Rengit, Batu Pahat.

张美桃 Teo Bee Tho» 新加辟中华华文小学 :S.R J.KJC) Chong Hwa, Senggarang, Batu Pahat. :175, Jalan Rugayah, Batu Pahat, Johor.

张礼花 Teo De Hua 中华国民型华文小学 :S.R J.K. Chong Hwa (C), Sungai Ayam, Batu Pahat. :No. 11, Jalan Punak, Batu Pahat Garden, Batu Pahat.

张关丽 Tew Be Le 寛柔㈠国民烈华交小叩 :S.R J.K.(C) Foon Yew (177, Jalan Trus, Johor Bahru. :175, Jalan Rogayah, Batu Pahat,

黄金衍 斯邦木阁国民型 :S.R.J.K.(C) Simpang Bekoh, Asahan, Melaka.

Wong Kim Sim 华交小学 :4290, Simpang Bekoh, Asahan, Melaka.

杨兴邦 稣毗膨园阈民型 :S.R J.K.(C) Ladang Grisek, Bukit Gambir, Muar.

Yeo Heng Pang 华文小学 :175, Kundang Ulu, Muar, Johor.

杨乐妹 Yeo Luck Moi 启明㈠园民型华文小学 :S.RJ.K.(C) Chi Ming (1), Tangkak, Johor. :32-1, Jalan Osman, Muar, Johor.

杨曲英 Yoong Lan Yin 南马国民型华文小学 :S.R J.K.(C) South Malaya, P. 〇, Box 107, Rengam. :19,1 si Floor, Jalan Engan, Batu Pahat, Johor.

张美丽

黄金新

11

潘永星

彭兴北

黄端美 Ng Suey Moy 辅南国民型华文小学

彭兴北 Pang Hing Pet 打坡南宁华文小学

潘永星 Pang Yong Sing 哇畔胶园国民 型华交小学

陈彩安 Tan Chai Hoon 万邦国民型代文小学

毎宝珠 Ng Poh Choo 冷株吧约爱群二校

吴长・华 Ng Chong Hwa 加亨国民型华文小学

黄亚爱 Ng Ah Hai 培群国民型华文小学

维细英 Lo Soow Eng 启智国民型乖文小学

林秀姆 Lim Siew Km 平民国民型华・攵小・

肤佳琴 Liao Kwec Khim 平民国民型冷:文小学

:S.R.J.K.(C) Pu Nan, Bukit Bakri, Muar.

:51 rJalan Bentayan, Muar, Johor. .

:S.R J.K.(C) Taboh Naning, Alor Gajah, Melaka.

:62, Taboh Naning, Tampin, Negri Sembilan.

:S.RJ.K.(C) Lada ng Grisek, Bukit Gambir, Muar, Johor.

:No. 324, Jalan Tan, Grisek, Muar, Johor.

:S.R.J.K.IC) Bemban, Air Bemban, Kulai, Johor.

:510, Jalan Hang Tuah, Khalidi Bahru, Mu ar, Johor.

:S.R.J.K.(C) Ai Chun (2), Batu Pahat, Johor.

:30-C, Jalan Pantai, Batu Pahat, Johor.

:S.R.J.K.(C) Kahang, Kahang, Kluang, Johor.

:18, Jalan Abu Bakar, Paloh, Johor.

:S.RJ.K.(C) Pei Chun, Semerah, Batu Pahal.

:259-16, Jalan Bakri, Muar, Johor.

:S.RJ.K.(C) Chi Chih, Air Baloi, Pontian, Johor.

:Kg. Jelotong, Poniian, Johor .

:S.R.J.K.(C) Ping Ming, 78, Pengkalan Rama, Melaka.

:78, Jalan Gelanggang, Melaka.

:S.RJ.K.(C) Ping Ming, 78, Pengkalan Rama, Melaka.

:42F. Jalan Bachang, Melaka.

廖桂琴

12

梁爱毓

刘尚杰

刘莲花

梁爱敏 Leo Aye Geok 为坡醒•条学校 S.R.J.K.(C) Sing Hwa :S.R.J.K.(C) Sing Hwa, Jalan Ismail, Muar. :717, Jalan Khalidi, Muar, Johor.

刘尙杰 Lau Siang Kiak 様林华文小学 S.R.J.K.(C) Hau Lim :S.RJ.K.(Cl Hau Lim, Sg. Balang, d/a Semerah, Batu Pahat, Johor. :274, Jalan Daud, Muar, Johor.

刘蒲花 Lau Nui Hua 乐山学校 S.R.J.K.(C) Gau San :S.R J.K JC)Gau San, Pontian, Johor. :72, Jalan B泳ek, Pontian, Johor.

园开妹 Lew Jew Lan 栢图学校 S.R.J.K.ICI Batu ;S.RJ.K JCI Batu, Bukit Batu, Kulai. :D 200, Jin. Sekolah, Bukit Batu, Kulai.

林熙娘 Lim Sloe Neo 信智学校 S.RJ.K.(C) Chiao Chee :S.RJ.K.(Cl Chiao Chee, Selandar, Melaka. :No. 3753, Durian Tunggal, Melaka.

:284, Jalan Alsagoff, Pontian Kecil, Johor

黄笑娘 Ng Nyonya 美罗冷水河国氏型小学 S.RJ.K.(C) Kg. Cold- stream :S.RJ.K.(Cl Kg. Coldstream, Bid or, Perak. :Z-82, Behind Market, B<dor, Perak.

任金州 Ngo Kim Lau 中堆学校 S.R.J.K.(C) Chung Hwa :S.RJ.K.{〇 Chung Hwa. Kayu Ara Pasong, Pontian, Johor.

翁新爱 Ong Shin Ai 孙席启群図民里小学: S.R J.K.(C) ChceChuin :S.R.J.K.(C) Chee Chain, Sagil, Muar. :14, Jalan 2B. Taman Bakariah, Off Jalan Bakariah, Muar, Johor.

沈世忠 Robert Sim Sav Tiong 溯民学校 S.RJ.K.(C) Kuo Ming :S.RJ.K.(C> Kuo Ming, Ladang Elaeis, Kluang. :2, Jalan Balau, Kluang, Johor.

邱玉金 Shaw Yik Kim 永平一校 S.RJ.K. Yong Peng (1) :S.RJ.K.(C) Yong Peng (1), Y ong Peng, Johor. :30, Jalan Templer, Yong Peng, Johor.

伍金茧

邱玉金

13

郭绍贤 江冬妹 何玉珍

何玉珍 Hoo Yuk Chin 巳在华交小学 S.RJ.K.(C) Paloh

江冬妹 Kong Tong Moy 新浩学校 S.RJ.K.tCI Kangkar Bahru

郭绍贤 Kuek Siau Hiang 吉逢华校 S.RJ.K.(C) Kepong

蔡恵兰 Chua Wee Lan 巴洛华文小学 S.R.J.K4C) Paloh

朱月琼 Choo Guat Keng 明徳学校 S.RJ.K.IC) MinTerk

周益茂 Chiew Yak Mong 育木学校 S.R.J.KJC) Yok Poon

巫秀您 Boo Siew Luan @ Boo Ah Moy 嘉亨华文小学 S.R.JKJC) Kahang

锤秀街 Cheng Sue Kiang 奇民㈠校 S.R.J.K. (〇 Yu Ming (1)

张梅鸭 Cheung Mui Koon 寛柔第三小学 S.R.J.K.tCI Foon Yew 3

周馆琅 Chew Lee Kuan 金马上常鲁大港学校 S.R.J.K.(C) Tah Kang

:S.R.J.KJCI Paloh,Paloh, Johor.

:14, Jalan Abu Bakar, Paloh, Johor. •

:S.RJ.K.(C) Kangkar Bahru, Kangkar Bahru, Yong Peng, Johor.

:103, Lam Lee N/V, Yong Peng, Johor.

:S.R.J.K.(C) Kepong, Bukit Kepong. Muar.

:136, Jalan Salleh, Muar, Johor.

:S.R.J.K.(C) Paloh. Paloh, Johor.

:16, Rumah Kilat, Paloh, Johor.

:S.RJ.KJC) Min Terk, Baui 2. Jin. Ketil,

Sg. Petani, Kedah.

:Lee Latex (Pte) Ltd., Bedong. Kedah.

:S.RJ.K.(C) Yok Poon. Sungai Rengit, Pengerang.

:No. 139, Jalan Khalidi, Muar, Johor.

:S.R.J.KJC) Kahang, K aha ng, Kluang, Johor.

:No. 102, Batu 3%, Jalan Tebrau, Johor Baru.

:S.R.J.K.(C) Yu Ming (D.Pekan Nanas, Johor.

:No. 11, Jalan Beringin, Taman Makmur,

Batu Pahat, Johor.

:S.RJ.K.(C) Foon Yew No. 3, Jalan Dato Jaatar, Johor Bahru, Johor.

:No.6-E, Jalan Wadi Hassan, Johor Bahru.

:S.RJ.K.(C) Tah Kang, Gemas Baru,Scgamal.

:No. 12, Jalan Durian, Segamat, Johor.

周益茂

14

王维珠

工维珠 Wong Hui Too 有新字校 S.R J.K.(C) Yok Sin :S.RJ.K.(C) Yok Sin, Kuala Sungai Baru. Melaka. :46, Jalan Temenggong, Melaka.

王愁花 Wong Hwee Hwa 侨南学校 S.R .J.K.(C) Kiow Nam :S.R J.K.(C) Kiow Nam, Bata ng Melaka, Melaka. :23, Jalan Besar, Batang Melaka, Negri Sembilan.

王秋莲 Wong Sicw Lean 古来一校 S.R.J.K.(C) Kulai (1) :S.RJ.KJC) Kulai (1), Kulai, Johor. :42. Jalan Raya, Kulai, Johor.

th情照 Toh Cheng Huay 有民㈠广 S.RJ.K.(C) Yu Ming (1) :S.R.J.K,(CI Yu Ming (1), Pekan Nanas, Johor. :(Depan Kg. Teluk Kcmbang), Sungei Terap, Bukit Pasir, Muar, Johor.

硬堆收 Tiuyo'Euan 中伞甲校 S.R.J.K.© Chung Hwa :S.R.J.K.(C| Chung Hwa, Kayu Ara Pasong, Pontian, Johor. :c/o Tan Eng Kiew, Batu 35, Jalan Johor, Pontian, Johor.

郭关英 Tay Mui Eng 建国学校 S.R.J.K.(C) Chian Kuo :S.R.J.K.(C) Chian Kuo, Bkt. Gambir. Muar. :c/o S.R.J.K.(C) San Yu, Simpang 5, Bukit Gambir, Muar, Johor.

郑美君 Tay Bee Koon 占美学校 S.RJ.KJCI Chian Bee :S.R.J.K.(C) Chian Bee, Chamck, Kluang. :Parit Pular, Jalan Abdul Rahman, Muar.

陈淑is Tan Siok Wan 育氏ー政 S.R J.K.(C) Yu Ming (11 :S.R.J.K.(C) Yu Ming (11, Pekan Nanas, Johor. :336, Lorong Damai, Jalan Parit Mesjid, Pontian, Johor.

陈© W. Tang Peck Lee 育卸学校 S.RJ.K.(C) Yok Sin :S.RJ.K.(C) Yok Sin, KualaSungai Baru, Melaka.

:47, Lor。ng Bukit Cina, Melaka.

郑美英

16

陈鹏雄 陈开成 洪・惜珠

洪惜珠 A ng Ah Choo 陈I羯成 Chan Hoi Seng 陈鹏境 Chan Pang Hung 育民二小 S.RJ.K.(C) Yu Ming (2) 振美学校 S.RJ.K.(C) Chin Bee 平民学校 S.R.J.K.(C) Ping Ming

郑细妹 州・央学校

Chang See Moi S.R.J.K.(C) Layang

张小恋 轴来学校

Cheong Shiu Hui S.RJ.K.(C) Pulai

徐龙珠 修交字校

Cher Lee Choo S.R.J.K.(C) Siu Woon

庄玉珍 頼央学校

Chin Gek Tiang S.R.J.K.(C) Layang

张丽芳 古来学校

Chong Lee Fong S.RJ.K.(C) Kulai ⑵

张凌玉 乐肖学校

Chong Ling Yeok S.RJ.K.(C) Lok York

邱春梅 冼都学校

Khoo Chong Wee S.RJ.KJCJ Sentul

:S.R.J.K.(C) Yu Ming (2), Pekan Nanas, Pontian. :Kg. Penerok, Pontian, Johor.

:S.R.J.KJC) Chin Bee, Ldg. Niyor. Kluang.

:B-59, Jal an Sekolah China, Kulai.

:S.R.J.K.(C) Ping Ming, 78, Jin. Pengkalan Rama, Melaka.

:65, Kampung Banda Kaba, Melaka.

:S.R.J.K.(C) Layang, Layang-Layang, Johor.

:I012 A, Jalan Mersing, Kluang.

:S.R.J.K.(C) Pulai, Kangkar Pulai, Johor.

:449, Jalan Johor, Pontian, Johor.

:S.R.J.K1C) Siu Woon, Penerok, Pontian.

:336, Lorong Damai, Parit Masjid, Pontian.

:S.R.J.K.(C) Layang, Layang-Layang.

:-50, Jalan Ungku Ali, Kg. Mcrdcka, Batu Pah at.

:S.R.J.K.(C) Kulai (2>, Kulai. Johor.

:53, Jalan Trus, Johor Bahru.

:S.R.J.K.(C) Lok York, Benut, Pontian.

:4, Jalan Merak, Batu Pahat, Johoi.

:S.R J.K.(C) Sentul, Sentul, Kuala Lumpur.

:316, Jalan 5/44, Petaling Garden. Petaling Jaya, Selangor.

15

陈文粲 Tan Boon Kiat 亚维牙也华文小学 S.RJ.K.(C) Alor Gajah :S.RJ.K.(C) Alor Gajah, Alor Gajah. Mnlaka. :577A, Jalan Kilam Air, Alor Gajah, Melaka.

潘派巷 Phua Lee Hui 同正.学校 S.R.J.K.(C) Tung Cheng :S.RJ.K.(Cl Tung Cheng, Bagan, Batu Pahal. :12, Jalan Suleiman, Batu Pahat.

王丽瑞 Ong Lay Leng 耕交単検 S.R.J.K.(C) Ken Boon :S.RJ.K.(C) Ken Boon, 12, Kukup Laut, Pontian, Johor. :38, Kukup Laut, Pontian, Johor.

陈娇弟 Tan Kiaw Tee 培侨学校 S.RJ.K.(C) Pci Chiao :S.R.J.KJC} Pei Chiao, lO1,Permas Kukup, Pontian, Johor. :22, Permas Kukup, Pontian, Johor.

陈南英 Tan Lam Eng 巴洛学校 S.R J.K.(C) Paloh ,; S.R.J.KJC) Paloh, Paloh, Johor. :23A, Jalan Keruing, Taman Batu Pahat, Batu Pahat, Johor.

郑淑娥 Tay Seok Ngoh 岭潜学校 S.R.J.K.(C) Lenga ;S.RJ.K.(C) Lenga, Lenga, Muar, Johor. :303, Pagoh, Muar, Johor. 212, Jin. Junid, Muar, Johor.

郑淑婉 Tay Soh Wan 圣徳学校 S.RJ.K.(C) Sentral Paloh :S.RJ.K.(〇 Sentral Paloh, Paloh, Johor. :6, Sentral Paloh. Paloh, Johor.

郑彩鹫 Teh Chai Luan 丁轨学校 S.R.J.K.© Tiang Dua :S.RJ.K.(Cl Tiang Dua, Kampung Baru, Tiang Dua, Melaka. :BB 268, Taman Melaka Baru, Batu Berendam, Melaka.

庄凤妹 Tong Fong Moi 册;杂学校 S.RJ.K.(C) Machap :S.RJ.K.(Cl Machap, Simpang Reng am, Johor. :449, Jin. Anggerek, Taman Jaya, Simpang Reng am, Johor.

震秀琴 Won Teu Heum 膜里・茂学校 S.RJ.K.(C) Merlimau / S.R J.K.(C) Merlimau, Merlimau, Melaka. :122-L, Bukit Serindit, Melaka.

郑淑婉 郑彩鸾 庄凤妹

郑淑娥

17

黄玉权 黄俊瑛

罗立梅

刘俊健

林美南

刘俊缝 Liw Kim @ Lau Choon Cheng 他略争校 S.RJ.K.(C) Jagoh :S.R.J.K.(C) Jagoh, P. 〇, Box 512, Jagoh, Kluang, Johor. . :1, Lorong 11, Air Hitam, Johor.

维立梅 Loh Lek Wee 育民二校 S.R J.K.(C) Yu Ming ⑵ :S.R J.K.(C) Yu Ming ⑵,Pekan Nanas, Johor. :25, Jalan Andak, Benut, Johor.

黄俊焕 Ng Chun Eng 幡土学校 S.RJ.K.(C) Pu Sze :S.R.J.K,(C} Pu Sze, Sekudai, Johor. :102, Batu 8%, Jalan Sckudai, Johor Bahru, Johor.

黄玉权 Ng Gck Kuang 新港学校 S.R.J.K.(C) Kangkar Baru :S.R.J.K.(C) Kangkar Baru, Yong Peng, Johor. :Parit Haji Yusof, Sri Medan, Batu Pahat, Johor.

林美南 Lim Bee Lam 巳力吉利令华小 S.RJ.K.(C) Parit Keliling :S.R.J.K.(C) Parit Keliling, Asahan Pos, Melaka. :2993, Pantai Kundur, Tanjung Kling, Melaka.

林美云 Lim Bee Hoon 亚罗牙也飞文小学 S.RJ.K.(C) AlorGajah :S.R.J.K.(C) A lor Gajah, Alor Gajah, Melaka. :303. Sinn Garden, Kampong Lapan, Bachang, Melaka.

黎好安 Ley Ho Loi 古来学校 S.RJ.K.(C) Kulai (U :S.RJ.K.(C) Kulai (11. Kulai. Johor. :D-20, Jin. Durian, New Village Kulai, Kulai.

夏梅阀 Heo Boi Lang 般华学校 S.RJ.K.(C) Sing Hwa :S.R J.K.(C) Sing Hwa. Muar, Johor. :T.S. 58, Jalan Daud, Muar, Johor.

邢月玲 Heng Juat Leng 古来学校 S.R.J.KJC) Kulai (2) :S.RJ.K.(C) Kulai (2h Kulai, Johor. :D-64, Jalan Abu Bakar, Kulai, Johor.

何亚明 Ho Ah Min 高谷学校 S.RJ.K.IC) Gogok :S.R.J.K.(C) Gogok, Pasir Gogok, Pengerang. :Batu 19, Kg. Paya Redan, Pagoh, Muar.

李珍妹 Lee Tin Moi 古来学校 S.R J.K.(C) Kulai (2) :S.RJ.K.(C) Kulai (2), Kulai, Johor. :205, Main Road, Tampin, N.S.

黎好女

18

萨就冷 Lam Yuk Lin 四加亭中菓率校 :S.R.J.KJC} Chong Hwa, Sri Gading, Batu Pahat. :156, Jalan Kluang, Batu Pahat.

洪瑁明 Hon Soo Meng 侨南学校 :S.R.J.K.(C) Kiow Nam, Batang Melaka, Melaka. :4496, Pulau Sebang, Melaka.

臾美坤 Goh Bee Khoon 育民学校 ■: S.R.J.K.(C) Yu Ming, Ladang Kali Malaya, Paloh, Johor. :35, Kampung Merdeka, Paloh, Johor.

蔡妙・淸 Chua Miow Cheng 佳雅学校 :S.RJ.K.(C) Gajah, Kampung Gajah, Kluang. :30KJ, Jin. Md. Said Tahir, Muar, Johor.

蔡淸始 Chua Cheng Khiang 培利学校 :S.R.J.K.(C) Pai Chee, Mersing, Johor. :46-E, Jalan Lombong, Kota Tinggi, Johor.

轴祥 Chong Siong 马接翁武华小 :S.R J.K.(C) Macap, Umboo Baru, Melaka. :AG 6160, Macap, Umboo Baru, Melaka.

洪徳耀 Ang Teck Yoke 苯珍培群二小 :S.RJ.K.(C) Pei Chun (2), Pontian, Johor. :343, Jalan Alsagoff, Pontian, Johor.

奠推海 Bok Ah Jar 容株正修二校 :S.R.J.K.(C) Cheng Siu 2, Batu Pahat. :98-1, Jalan Rahmat, Batu Pahat.

周秀洁 Chew Siew Chea 拉芙士华小 :S.R.J.K.(C) Labis, Labis, Johor. :23, Jalan Ibrahim, Buloh Kasap, Segamat.

陈秀关 Chin Slew Lan 马接容鲁华小 :S.R J.K.(C| Macap Baru, Melaka. :8301, Cheng, Melaka.

蔡妙清

钟 祥

陈秀兰

19

罗清梅

李秀燧 Lee Siew Duan 笨珍培群二小 :S.RJ.K.(C) Pei Chun (2), Pontian, Johor. :22, Jalan Bahagia 2, Taman Bahagia, Batu Pahat.

林丽・ 各株E修一校 :S.R.J.KJC) Cheng Siu (D.Batu Pahat.

Lim Lee Koort :No. 55, Jalan Sul tan ah, Batu Pahat.

林石浊 培智学校 :S.R J.K. Pai Chee, Mersing, Johor.

Lim Sok Lian :1722,Taman Mersing, Mersing, Johor.

鲤.淸梅 加助学校 :S.R.J.K.(C> Karas,Sg. Karas, Labis, Johor.

Low Ah Moi :23. Jalan Muburn, Chaah, Johor.

马秀花 亚依淡马华学校 :S.R.J.K.(C) Malayan, Air Hitam, Johor.

Ma Siu Wah :12C, Jalan Mohd, Akil, Batu Pahat.

黄鸿荣 武占巳罗培智顼民型 :S.R.J.K. Pei Chih, Bukit Paloh, Paloh, Kluang.

Ng Kok Ying 华文小学 :12, Jalan Lee Chow, Paloh, Kluang.

艮龙云 * S.R.J.K4C» Chin Terh, Batu 8%, Jin. Bakri,

Ng Lea Hoon Muar, Johor.

杨对霞 亚依淡马飞学校 :S.R.J.KJC) Malayan, Air Hitam, Johor.

Yeo Li Hia @ :L.C, 172, Jalan Pasar, Parit Raja, Batu Pahat,

Nye Li Hia Johor.

翁月娥 笨珍伦民学校 :S.RJ.K.(C) Chcow Min, Batu 35, Jalan Johor,

Ong Juat N90 Pontian, Johor. :87, Jalan Jena ng, Batu Pahat, Johor.

•金価 刷民洼国民型 :S.R J.K.(CI Jcmentah (21, Jementah, Segamat.

Pang Kim Lan 华文小学・校 :164. New Village (1>,Tangkak, Muar, Johor.

黄国荣

翁月娥

彭金兰

20

郑嫁月 Tey Wan Guat 培伞:国民型菓文小学

杜斎夜 Toh Ah Poh 文林望中华小学

皆国华 Wong Kok Wah 南兴年文小学校

唤翠王 Yip Choy Yok 好旺国民型 华丈小半校

郑为劳 Tay Wee Lau 做竜华文小学

郑捌削 Tay Lee Lee 亚依淡马叶学校

陈素莲 Tan Su Lian 利民达国民型 华交小学㈠校

苏爱莲 Soh Ai Lian 底坡训蒙华攵小学

陈推福 Tan Gee Hock 益智小学

陈秀谦 Tan Koy Kia 北干那那育民い校

陈秀月 Tan Siew Guat 容株爱群华攵女校 ㈠校

:S.R.J.K.(C) Pei Hwa. Rambah.Teluk Kerang, Pontian. Johor.

:5, Jalan Punai, Batu Pahat. Johor.

:S.RJK.(C) Chung Hwa, Beemang, Muar.

:PKP 67, Jalan Panggung Serom 3, Muar.

:S.R.J.K.(C> Nam Heng, Kota Tinggi.

:34-1, Jalan Sungai Kemang, Kota Tinggi.

:S.R.JK.(C) Kg. Hubung, Endau. Johor.

:97, Jalan Padang, Mersing Kecil, Johor.

:S.R.J.K JC) Renchong. Batu 23, Pagoh, Muar.

:95, Jalan Datuk Haji Hassan. Muar.

:S.R J.K.(C) Malayan, Air Hitam, Johor.

:53, Jalan Dato Wan Idris, (Kg. Merdeka), Batu Pahat, Johor.

:S.RJ.K.(C) Jementah (1), Jementah, Segamat.

:51, Jalan Muar, Jementah, Scgamat, Johor.

:S.R.J.K.(C) Soon Mong,Pagoh, Muar.

:667, Jalan Abdul Rahman, Muar.

:S.RJK.(C) Ek Tee. Tg. Kling, Melaka.

:Chop Ban Lee, Sg. Mati, Muar, Johor.

:S.R.J.K.(C} Yu Ming 2, Pekan Nanas, Johor.

:Mtb. 12, Jalan Jaffar, Bcnut, Johor.

:S.R.J.K.(C} Ai Chun (1),Batu Pahat, Johor.

:13, Jalan Pari, Taman Banang, Batu Pahat.

陈素莲

苏爱莲

22

陈长发 Chin Chong Fatt 柔佛新山圣若瑟 华文小学 :S.R.J.KXC) St. Joseph Ja!an Abdul Rahman Andak, Johor Bahru. :72-A, Jalan Ngee Heng, Johor Bahru.

邱菊花 Chew Kit Fah @ Chen Kit Fah 占来加拉巴沙戚 四维小学 :S.RJ.K.(Cl Sa wit, Kelapa Sawit, Kulai. :P-84-A, Kelapa Sawil, Kulai, Johor.

会庆齢 Chen Keng Ling 马六甲焙风ー小 :S.RJ.K.(C) Pay Fong 1,178, Jalan Tun Tan Cheng Lock, Melaka. :30, Jalan Tengkera, Pantai 1, Melaka.

陈祝生 Ching Chook Sang 柔佛用西马塞 华文小学 :S.R J.K.(C) Masai, Masai, Johor. :71, Jalan Bunga Matahari, Taman Masai, Masai, Johor.

张雅珍 Chong Ah Tin 马六甲培风第二小学 :S.RJ.K.(C) Pay Fong 2. 225, Bandar Hilir, Melaka. :18, Jalan Tukang Emas, Melaka.

吴资咬 Goh Moi Chai @ Goh Poh Khcng 三合港华小 :S.RJ.K.(C) Cha'ah, Cha'ah, Johor. :13, Jalan Pasar, Labis, Johor.

李静芳 Lee Chin Fang 三合港华小 :S.RJ.K.(C) Cha'ah, Cha'ah, Johor. :27, Jalan Bunga Tanjung, Labis, Johor.

李芸珠 Lee Hwcc Choo @ Lee Kok Chow 昔加木丁能爱群 华文小学 :S.R.J.K.(C) Ai Chun, Tenang Stesyen, Pcti Surat No. 5, Segamat, Johor. :18, Fong Jang Park, Jalan Buloh Kasap, Segamat, Johor.

李秀城 Lee Kim Lan @ Lee Siew Siang 边加兰•大新华文小学 :S.R.J.K.(C) Tai Sin, Sg. Kapal,Pcngerang. :175, Kampung Station, Kuala Kangsar, Perak.

李淑贞 Lee Siok Chan 马接翁武华小 (马六甲) :S.R.J.KJC) Macap Urnboo, Melaka. :1811, Paya Rumput, Melaka.

张雅珍

21

萧莉杳 传秋玉 法・仙妹 王秀柏

価莉香 Seow Lee Shiong 马六甲有贤小学 :S.R.J.K.(C) Yu Hsien, Jasin, Melaka. :2-0, Jalan Pengkalan Rama, Melaka.

傅秋玉 Poh Siew Gee 马六甲丁頼小学 :S.R.J.K.(C) Tiang Dua, Kg. Baru Tiang Dua. Melaka. :7, Bukit Cina Dalam, Melaka.

贵仙妹 Ong Sun Moi 林茂育华小学 :S.R J.K.(C) Yuh Hwa, Rembau, Seremban, N. Sembilan. :630, Lian Garden, Jin. Rasah, Seremban, N. Sembilan.

王秀柏 Ong Siew Pik 冷金振巻华文小学 :S.R J.K.(CJ Chin Chiang, Rengam, Johor. :20, Jalan Murai, Taman Ria, Kluang, Johor.

.翁吾饱 Ong Seel Long 居堡中华三小 :S.R.J.K.(C) Chong Hwa (3), Kluang, Johor. :S.R.J.K.(C) Chong Hwa (3), Kluang, Johor.

吴天华 Ng Thin Wah 遍加兰大新难小 :S.R」.K.(C) Tai Sin, Sg. Kapal, Pengerang, Johor. :175, Kg. Stesyen, Kuala Kangsar, Perak.

后金棉 Ng Kim Wah 巴也明光飞小 :S.RJ.KJC) Paya Mengkuang, Masjid Tanah, Melaka. :4903-C, Klebang Besar, Melaka.

李永生 Lee We ng San 丹绒实能引华文小学 :S.R.J.K.(C) Tg.Serindit,Sg. Papan, d/a P.S. 106 Masai, Johor. :61 r Jalan Taman Tampin, Tampin, N Sembilan.

林秀枝 Lim Siew Kce 武吉波浪华小 :S.R.J.K.(C) Bukit Bcruang, Bukit Beruang, Melaka. :207-M, Kg. 8, Bachang, Melaka.

罗瑞璇 Loh Swee Suen 任罗宏仁堡小学 :S.R.J.K.(C) Jemaluang, Jemaluang, Johor. :50, Jalan Taib, Kota Kecil, Kota Tinggi, Johor.

刘秀荷 Low Siew Joo 培风弟ー小学 :S.RJ.K.(C) Pay Fong 1, Melaka. :386-H, Lorong 7, Hilir Garden, Ujong Pasir,

Melaka.

罗瑞璇

刘秀茹

23

陈美珠

郑淑妹

陈亚妹

备亚束 Siew Ah Tong 膵东华小 :S.RJ.K.(C) Chet; Tong, Ky. Tclok Jawa. Masai, Johor. :85A, Jin. Tengah, Kg. Baru, UluTiram, Johor.

陈亚妹 监属武吉甘密1-九支 :S.R J.K.(C) Kok Bfing. Batu 19, Sengkang,

Tan Amoi 国民学校 Bukit Gambir, Muar, Johoi :Batu 19, Bukit Gambir, Muar, Johor

陈を珠 Tan Bee Choo 代属耸雅华文小毕 :S.R.J.KJC) Kg. Tengah.Seqamat, Johor. :10, Jalan Genuang, Scflamat, Johor.

陈妙淸 Tan Mew Cheng 居缨中英学校 • S.R.J.K.(C) Chong Eng, Kluang, Johor. :4-1, Jalan Balau, Kluang, Johor,

陈淑勤 Tan Sok Kon 马六甲培?:*1ヽ学 :S.R J.K.IC) Pay Chee, Pulau Sebang, Melaka. .46, Tampin Jaya, Tampin. N. Semhilan.

郑淑妹 Teh Sock Moi 马六甲圣母小学 :S.RJ.K.(C) Noire Dame, Jin. Gajah, Berang, Melaka. :23-A, Jalan Bachang, Melaka.

张彩・英 Tiau Chai Eng 马六甲吧蚂刊亚小学 :S,R.J.K.(C> St. Mary's, Air Salak, Melaka. :3541, Tanjong Kling, Mela1 ,i

苗时华 Wong See Hwa 塩六甲培风吊二小学

土秋公 瓣六甲存静上器

Wong Siew Ket 培堺小学

叶琼玫 马六甲万里茂华小

Yap Chuen May

:S.RJ.K.(C) Pay Fong 2,225, Banda Hilir, Melaka. :5018-C, Jalan Bachang, Melaka.

:S.R J.K.(C) Pay Chee, Pulau Sebang, Melaka.

:4250, Market Lane, Tampin, N. Sembilan.

:S.R.J.KJC) Merlimau, N**",limau, Melaka

:230, Taman Melaka Baru. Bdiu Berendam, McL」.". Melaka.

张彩英 黄时华 王秋菊 叶琼玫

24

25

nama pensyarah mata pelajaran yang d/ajar

1. Encik Ade nan bin Wagimin Bahasa Malaysia

2. Encik Ahmad bin Abdul Rashid Pendidikan

3. Encik Chen Ming Yin Bahasa Cina

4. Tuan Sheikh Mohd. Fadhullah Hassan Pendidikan

5. Encik Jalil bin Ishak Ilmu Alam / Tawarikh

6. Encik Muhd. Jamal bin Yahaya Pendidikan

7. Encik A. Ghani bin Haji A. Sam ad Lukisan / Kerja tangan

8. Encik Yahya bin Buyong Sains

9. Encik Aziz bin Hussein Hisab

10. Puan Patricia Kwok Peng Imong Muzik

11. Encik Lim Khoi Wah Pendidikan Jasmani

12. Encik Ibrahim bin Salleh Bahasa Malaysia

13. Encik Lai Yean On Bahasa Cina

26

捉甫キ何布辕竹I鹏彻人芯 孺行すラ布唱布・科平ZL幽条 令后耄茸向丑贝な为后产乡 会纽枸由南歌适去号矶间唤 鱼

纹・舞他雨^夸 t砚・M

と司心A

金何M别令剌

27

28

29

30

昔日于门外声嘶力竭 今时在门内筋力交疲, 是幸?是辛?

如人饮水冷暖自知。

31


为キ

好好地想念你吃过的东西 为可口的明天' 谱下ー页沧桑!

32

33

你且别管这些日子是谁的, 先将它变成美丽, 拿起你的彩虹笔' 它就是ー串绚烂!

34

35

笔N鞄III岩N鞄III嫉N鞄III徳N鞄III慎N赃川袋N鞄III

当第二学期假期来临,我们又匆•匆・忙 忙地收拾行李,风尘仆仆地赶到学院报到 ,继续那未完成的课程。大约十一点左右 ,我们就到达学院。我发觉这次的情形有 点儿特别,A Block的宿舍门早已开了, 但是门上却贴上SRC 6 «我们只好将行 李搬到A楼的另三间宿舍,但是情形ー样 ,都是贴着「客满」三个大字〇

我们自叹倒霉,只好把那一袋袋笨重 的行李,搬到另一层的宿舍,去寻找我们 的「闺房」。这一次,宿舍管理员好像与 我们作对似的,她不肯将门打开«她说:

「门会在四点半开,并只准你们留宿-•晚 。明天,全体SRC同学一定要迁出

Tun Fatimah J 〇听到此消息后,那些到 达学院的同学,都怨声四起。宿舍的走廊 外,顿时间变成临时难民避难所,都挤满 密密麻麻的人群,大家都议论纷纷"

在楼梯阶上,坐满了脸带倦容及满腹 牢骚的同学们。因大家都未吃午餐,所以 ,大伙儿都失去平日淑女的作风,不顾地 上的肮脏胡乱地坐在地上,把ー包包的饭 打开,狼吞虎咽地吃了起来〇

我们左等右等,时间老人却好像有意 与我们过不去似的,走得特别慢。终于在 望穿秋水的情形下,「金门」终于开了。

第二天早上,当我踏入敎室,又听到 同学们在谈论「搬迁」之事・我们大家都 希望这件事,不要变成事实。可是在院长 的命令下,当天傍晚,全体SRC的女同 学必须搬到工艺中学,因为 Tun Fatimah 的宿舍,要让给外地来的一个靑年团。大 家在无可奈何的情形下,匆匆忙忙地收拾 了行李・等候校车把我们载到另一个「家

当校车到时,别小看那平日弱质娉娉 的小姐们,现在她们都变成勇猛有力的「 大力士」,冲看脐上巴土车。也有的同学 •因体弱关系,都被挤得「伤痕」累累・ 眞叫人不忍卒睹!

当巴士到达工艺中学时,大家都忙着 寻找床位。我也连忙提着那笨重的行李, 加入那寻找的行列。但是’,宿舍早已被早 到的同学「占领」了。我惆怅,我傍徨, 我提着一大堆行李,步下石阶,站在楼下 苦候「有家可归」的佳音。终于,在院长 的安排下,オ免得「流离失所」〇

第三天早上,我又获知一个很壊的消 息,我们全体SRC女同学,又得搬回

Tun Fatimah ,因那一群靑年团的男团 员必须寄宿在男宿舍里。

当我扪听到这消息,大家都傻了・在 这样搬来搬去的情形下,同学们读书情緖 多少受到影响。尤其是我们SRC的同学 要参加第一期考,情緖更加波动。我们苦 苦要求不要搬,但是院方最后决定,大伙 儿必须「打道回府」〇

傍晚时,我们又收拾行李,又再尝试 另一次「搬家」的滋味,因我害怕「挤巴 ±J的苦味,所以,我就与一些有车的同 学商量,希望他们能帮我载一些笨重的行 李°可是却不能如愿以偿〇有一些同学, 他们很有同情心,乐意帮忙,使我深深赞 赏他们的精神。

经过了一番「你抢我夺」,总算有了 一个h固定的家」,而我们又(眞正明了了 「孟母三迁」的苦处。在这「迁」的过程 中,使我深切地明了了人性的ー些道理。

眞是「搬」得好!

K.

琴 秀 云

6

3

SRC 7体育股报吿

周益茂

身为敎师,必须拥有 充沛的体カ才能胜任繁重 的职责。除了健身外,运 动也有松弛身心,调剂枯 燥繁忙事务的作用。故此, SRC师训学员在课余之暇 也不忘运动,体育股也积 极策划其竞赛项目・»

本届假期师训班学员 众多,当中亦不乏体育健 将・学员平时各处一方, 在学院见面的日子只有区 区十几天,加上课程的编 排异常紧凑,学员难于誊 出时间参加运动〇这是我 们时间上的不便之处。此 外,训练场地也是一个难 题:寄人篱下,场所的借 用颇费周章。然而,我们 还是成立了实力雄厚的羽 球队,乒乓队,篮球队及 英式篮球队,在过往的比 赛中都是胜多负少,可 谓战绩显赫«

除了主辨球类比赛外 ,本股亦备有象棋让学员 奕棋会友。本股亦举办了 徒步竞走赛,并经常配合 康乐股进行其他各项活动

当然,体育股的成功 也就是全体学员的成功。 但愿我们的代表队员能充 份发挥体育精神。虚心学 习,取人之长以补己之短 ,并继续地给予本股充份 的支持与合作。

37

附列本股主催之球类比赛战绩:

S R C 7 对 S R C 4 「乒乓赛」(男负女胜)

S R C 7对SRC 4 「篮球赛」(男胜女负)

S R C 7 对 S R C 6 「篮球赛」(男女皆胜)

S R C 7对SR。8

「篮球赛」(SRC

S R C 7对P PAK 「乒乓赛」 (SRC

S R C 7对PPAK 「排球赛」 (SRC

胜)

7

7

男女1饰队胜)

负)

7

在あ三学期・我捋ら办了一项逐际如・夷iPK:球贺"并南科Z位 SRC・学H:づ我们担任归明。纯好-制»i'P虎う之后,Kumptilan 2女将题得书ド.•《5血圳冗 Ki.iriP1. dn 4所捋。た瞬;3优膨队 民做育股主任及战利日合だ。

第六擎期尼!?,fttnW PPAK / R いに落丁:进行了一五

成R友お客・址为乒乓堂上的友击忍卜了一;W缚!。城以球宴后全 球日合%・

38


39

40

41

来'是为了要离开 迎送之间

请把笑盘留下……

42

43

44

Corak

日本女郎 (Gadis Jepun)

小女孩 Budak Perempuan

公 M Ay am Jan tan

花篮

Bakul Bunga

YEO LUCK MOI

TAY BEE KOON NG NYONYA WONG HWEE HWA LIM SHEE NEO

KONG TONG MOI

NEO Al GEOK

ONG SHIN Al CHEW LEE KUAN

CHENG SUE KIANG LAU NUI HUA

TAN SIOK WAN

TOH CHENG HUAY

NEO KIM LAU TIUYO TUAN

BOO AH MOI

TAY MUI ENG

6. Corak HO AH MIN K3

7. "Batik Print" PHUA LEE HUI K3

8. Kolaj LAU CHOON CHENG K3

9. Kolaj TOH AH POH K4

TAY LEE LEE K4

MA SIEW WAH K4

SOH Al LIAN K4

NYE LI HIA K4

HON SOO MENG K4

10. Kolaj LOW AH MOI K4

YIP CHOY YOK K4

CHUAMIOW CHENG K4

CHUA CHENG KHIANG K4

LIM SEK LIAN K4

《亦。bentu/c

Tan Kiaw Tee K3

Chew Lee Kuan K2

Teo Bee Tho KI

Chen Keng Ling K5

Phua Lee Hui K3

47

Tan Siok Wan k2

KUMPULAN 5

48

劳作(水彩)

速写(宿舍一景)

村景(水彩)

私语(水彩)

Still Life

oleh: chen keng ling kumpulan 5

49

陈开成K3

天岛地4

』 ノ 丄 I ・ 曾庆龄K5 烫球感茸気含之・蚤ん 髭编tme 皆者系惑被るふ君中友稿 京格者七る再ふ不 苏爱4K4苏爱4K4


50

日宥学辛 强场以无

不再技止 息曲用境

陈素莲K4 蜚短流表 乐极公悲 七家へ落 十年皆札

深蛍旗失 诛短鼓巻

1i流相麦 虑长富知

潘永星K1

惹贤甫如 骨判成吞

非心室

端慧辈导

ーヨー

51

陈开成K3 泛%两,侍流饥山辱阖俯W终・不祭复 酌赤酒栏^围中<微雨走^^・好国与i便 里时<读我蕃穷卷滴爆辙俯周坟へ车软X 屋决疏树舞乌代有«.书市史吾A吸利耳已 朔前座滴域彼望城题耸域3tA夏草衣畏Jt 滴患人生有清凉沽臆耳子江花岂终匝弦昏

其雅震K4 巳立志为君子自当从事于学凡学<-不勤必 其志不能是激之而黄为恶臭故凡许人之短 攻发人之阴阳以沽直者皆不可以言责4-虽 然我以是而施于人不可tL人以是而か诸我 凡玫我之失者皆我师也安可不乐受而心感 之乎杲于遂未有所得其学卤莽耳谬为诸生 相从于此每终夜以恩恶且未免况于遏乎人 谓事师无犯黑隠而遂为师无可谏非也谏师 之道直不至于犯而婉不至于隐耳使吾而是

陈亚妹K5 正氯歌余因北<坐ー 土空室康 へ呎深可四寻单4低小白 间兹窄污下旳幽<苗此夏日站叙羣线前涂凹集浮动殊/L 时为水乱<x半朝瓮泌历涧时为土气乍晴M魏风道切奏 时为日知磨险访爨助是え虐时为火<舍腐寄・缓陈陈地ん 时则総米ル乳骈淌杂迷径猴污妬时则为人气或®;®或毁兔 或腐展思气B出府则为MK迭是数氧富わ者鲜不^房而

余以辱弱W叩其间于兹二年矣审如忠殆祠^致无が红・亦 导和所.め何我也孑曰我期养恐无之乱彼K有七#范肩-

摩桂琴K1 >7立在那成开着的黄^树下-股寰落的様 情别绪顽时涌上0头六年前当我踏上人生 新的ー程时我<是一个大真活泼的黄毛Y 头在那曰子叟充满者无限的湿<与欢乐而 表ic树下也成了我们的伊旬每当它间满着 黄而可度的小黄花畤我们隗在树下的石椅 上看书谈大M气 好不法治当黄花凋举时我 邓小黄^.-t是那废的淘气一芋泉的0风飞 余而^黄缘的共沃孑に随皆~片冲的轻盈;i T这a美丽的时充也就在不觉中过去ア六 年后的今天我已由-个イ头命威一位少・ 7面讨看将来一连串的问勰葬祢罗以解€

洪惜球K3 志不左夭下无可成、之事跄百工技艺未 有不本于志今学者咽废装情玩成^畴 而百无M成皆由于念之夫立耳故立を 而圣则圣矣立志而肾则驻矣志不立 如 鱼舵、~丹是衔之乌洁荡^逹终亦何所 京,T昔人有t使为筹而父母怒、之も弟

黄宝珠K1 人的一生不^乎$心的^动而r'>>2是W目 塁所n从为软故之<感肴是加曜听从供 也燃旁照之用者定感情忌忘之衣^为-仃为 行为之中欢一己的术生而也无趋利雷< 者・者is.覧行为佳<昔通的知识邹可 」指专I进一歩的虹<人的生兴利为日的 而一己的生羿利即洗于其中此<ー仃乌一方 由于知识上的^^知道裁人皆死而ーふ不 能独生蒙人皆苦而一巳豕鸵独扣又一方面 则亦受感情的M効豕恁浊生瓜坐视舞人的 死がカ争利い生视卷」的若定进\步于心 筹愿舍一ふ的生」救蒙人钓死愿挎一己

52

For attractive lips — speaks words of kindness.

For lovely eyes — seek out the good in people.

For beautiful hair — let a child runs his fingures through it once a day.

For poise — walk with the knowledge that you will never walk alone.

53

1啊!山坡上

2那瓶逝的日子

3受训篇

记第五期假期师训生活 k何看待成绩 那一段日子.....

该不该写她? 神智不清?

布望的种子

4桥

5怎样オ是一位好敎师

6体罚

7敎学随笔

到马来甘榜敎书

实习有成 上图エ节(童言) 敎音乐偶感 失败的一节 是我们的失败吗?

8浅谈学生逃学问题

9属于童子军的露营生活

10我们的学生

哭包 顽石点头 ィ尔说妙不妙呢?

顽皮鬼 乡村的孩子 长髪为谁剪?

师恩难忘 光亮的镜子 打的理由 亚朱 她的哀伤 给我所懐念的一群

1I电视对儿童的影响 12福利事业、慈善工作与敎师 13帮助学生学习国语

14喜宴

15古城怀古

16面子与人生

1?朋友送我的胡姫

18

19

20

21

22

23

24

25渔村悲歌

26给我的好友一P君 27吊良友一明华君 28考试制度之我见 29漫谈前体字 30新的女性 31享受生命

32急救一圣约翰救伤队

草望 潇 录 羞 的 形 合布问莲夜影现

江鱼仔 诗云

刘尚杰 洪松 林美云 山娇 陈秀月 洪松 晓云 郑俐俐 剑

杨丽霞 敏,恰 思沅

志远桦发明 慧慧慧慧云鉴鉴M颜颜芳怡菊荥沅华兰东虫文梅志草雄沅荆屛沅志立义芳戈建 毅K-K"tisla篮小^颍いrお沁如单雨冬毅丸思小刘思毅可向若文耕

胧歌高唱•亦是挥手时....

第一次踏足于这绿草坡上,我便爱 上了它。然而能在这大自然怀抱里的时 刻并不多了;当骊歌高唱时亦是挥手时 。嗯!该珍惜剩余的每一刻!

起伏的山坡上,尽是一片苍松翠绿 ;绿丛中也夹杂着一些不知名但脱俗的 花卉;衬托出这儿的淸秀。竖立于山坡 上的校舍,是那样的挺直,刚毅。那道 洁净的栢油路,永远是那样安祥地躺着 ,任由宇宙间的万物之灵踩着、踩着’ 没ー声的怨言!

若能在破晓时分舍离那温暖的被窝 ,到山坡上晨跑,那你将享受到这小山 岗上晨曦的美景•此刻,小山坡上的ー 切都被笼草在一层迷蒙的薄雾里。雾里 的一切皆那样淸新美好。但愿空气停止 呼吸,让这诗样的情景多停留片刻吧!

灰蓝色的天空渐发白,这里虽望不见日 出«但太阳的光芒却带来了满天彩霞, 有意无意地装饰了这朴实的一片蓝!

黄昏时,这一片翠绿的草坡上,又 成了大伙儿紧张生活的调剂品〇漫步于 这恬静悠间的大自然里,互相倾诉;胸 中的闷气倏忽地获得抒发、解放。暮色 渐渐降临,倦鸟都回了巢,嫩绿的树叶 这时只剩下婆娑的黑影子,在徐徐的晚 风里摇摆。晚风带来ー股凉意,愈发使 人思念那些生活中所失落的,倍增ー份 惆怅。啊!我的撃友,解开那心田中的 愁网吧!尽情的倾诉,这深沉的黑夜是 最解人的知己!

夜了 !这里黑沉悄静。然黑暗的尽头 是曙光・明天山坡上又将是一片晴朗!

江鱼仔——K. 3

54

邛卷逝的!J孑

小乌翔翔 夕阳斜照 沐浴在清风里 我迹躅于敦花蒂玛的校园中 踩着片片落叶 回首倾听日子的差音 那充满欢笑、甜壅 •一吉多个飞逝的日子 有 我熟悉的面 孔 有我依恋的挚友 巍峨壮伟的校宇 站立在山坡上 青翠蓬勃的树木 芬安・推戋的花见 一片广兰的草场 在这森严神圣的学乌里 孕育屏・无数的敎师人材 从柔州与马六甲州相涌而来 大家欢聚在一堂 风风雨雨又一年 敎育事业百年树人 三我光阴如一日 讲师训导犹在耳 同学情谊重如山 情谊何时方敦睦 济济一堂 细诉情谖 促膝谈心 此情此景难复返 今后各自分道扬鎌 回顾过去的情景 在欢腾笑声中 在互相学习中,伏案疾读 为了敎育下一代 于九イ固受训阶段里 互相砥砺琢磨 熬尽甜酸苦纟 日子是涓涓的流水 消失在时间寤瀚的海洋中 阶前青举的草坡上 曾留下日子的足迹 让我们ー起寻找 那飞逝的日子吧

诗云——K. 1

55

の乙戸期假却忡卜ぐ

第五回了,我从百哩外的雇坡再一次奔 向柔州首府-一新山。想到又能与来自柔甲 各方的同学一起生活两周,心坎有无比的兴 奋;再想到那紧密得令人「神魂顚倒」的课 程以及紧跟在她后头的考试,心中不由得直 打结!

XXX

「八方风雨会新山」,在宿舍里,同学 们见了面,除了热情洋溢、互相亲切地问候 外,免不了再加上这么一句:「可准备好了 ? J被间的有些耸耸双肩,摊开双手,作无 奈状;有些笑而不答,是否胸有成竹?有者 唯恐人家不信似的,竖起三只手指,愼而重 之的发誓说:「看都没看!」是耶?非耶?

XXX

在课堂中,大家比以往更加留心听讲了 ーー说不定讲师在讲解的正是考题之一呢! 有时还有意无意间向讲师套问起来。可是失 望得很,有・些讲师笑而不语,有些顾左右而 言他,另ー些讲师却好言好语地安跋起我们 来:「别紧张,这只是普通考试而己,把它 当作是平时测验好了 !」话虽如此,但只要 ー想到这是毕业考试前唯一统一考试,那能 不紧张?

XXX

当第一颗眨着的眼睛在天空出现时,一 些同学开始叠高枕头,准备在床上硏读讲义 ;另一部份同学则怀抱着讲义,课本,跨出 门坎,穿过黑黝黝的草地,直向那灯火辉煌 的课室走去。

「戏法人人会变,巧妙各自不同」,读 书方法又何尝不如此?有的同学各居课室ー

角,埋首于讲义中,细细咀嚼字里行间的含 义;有的三五成群,聚集在一块,针对讲义 的内容,详细地讨论、分析,然后加以归纳 ,总结,以利记忆。

一旦倦意袭上心头,大家会把讲义摔落 在桌面上,自顾自的踱出课室,让室外那淸 凉沁人心脾的晚风,醒ー醒发涨的脑袋!

有时却闯入另一间课室,惊醒了沉迷在 讲义中的同学,大伙儿嘻嘻哈哈,无拘无束 地笑闹了一阵,过后又是各就各位,埋头苦 读了 !

夜深了 •同学们陆续地步回宿舍,在归 途中,还你一言我一语地互相提问适才所硏 究的内容•充份表现「分秒必争」的精神!

XXX

该感谢那卖冰逃淋的中年汉,使我们在 这离闹市的宿舍里,’犹能品尝可口的面包夹 冰淇淋一ー卽能解渴充饥,更能醒脑提神。

XXX

日子如涓涓流水,悄悄而无情地溜走了

考试日子已殖近,意味着分离在卽,同 学们更珍惜那剩余的相聚日子了。晚上十时 许温习功课完毕后,大家乘着汽车,到餐馆 去打打牙擦,诉诉别情!

XXX

两日的考试终于成了回忆中的一页,在 「再见」声中,又一次分离,可是啊,同学 们,这只是另一回的短别,再过一些时日, 我们就会相聚了,愿大家「身虽别而心不携 J ーー卽使是在毕业后亦如是!

K • 2够ろ

56

班主任陈讲师走到课室门口,探首进来 •隆重的宣布:"陈开成同学荣获本届大小 楷书法比赛第一名。"这就像在晴朗的碧空 响起了一声春雷,表扬的掌声顷刻,辟辟拍 拍"地朝四面八方爆开。掌声道出了同学们 内心的喜悦,共同分享着陈同学胜利的成果 »何同学按捺不住年轻人奔放的朝气,情不 自禁地冲口赞叹:‘啊!这是本班级的光荣 ,也是陈老师的光荣!.紧接着又是一阵雷

动的、鼓舞的掌声。再看陈同学,他谦虚地 露着微笑,陈讲师则笑得含蓄。同学扪都知 道,山外靑山楼外楼,一山还比一山高,在 胜利的时刻不忘一分为二看待自己•ナ能作 到突破原有的水平•精益求精。我们相信陈 同学能作到这I点并继绩向自己提出更高的 要求。同样的,我们要向陈同学看齐,学习 他勤学苦练的精神〇 !

K • 3整.相

那一段日子.....

徘徊在师训门外,那时的傍徨无助,那 时的焦急,那时的激愤,如今回想起来就只 余留下那股淡淡的辛酸,失去的日子里,就 如失去的靑春只能从回忆中去追寻品尝、如 今跳跃在师训门内,我们这一群已不必再观 察天色了,因为在每ー住学员心里都有了一颗 太阳!

那・一段日子-...

初踏入学院,太多的新面孔,看得眼花 撩乱;高的,瘦的,矮的,肥的,漂亮的, 朴素的,新潮的;太多的女娇娃,使人心神 无法安定。何止男人爱看女人,女人更爱看 女人,上帝的精心杰作岂能叫我们忽视。太 多的女孩,太多的笑储太多的爹声,太多的 体香,太多的色彩,使人迷惑,那一段倚楼 而立的日子,是人生最高的享受,无数的模 特儿使你大饱眼福,那段日子你是否陶醉?

在课室里讲师宏亮的嗓门,学员窃窃的 私语,低低的笑声,个个学员専心一致地观 察着讲师脸上的每一个表情,偶尔讲师的幽 默引起了哄堂大笑,永远坐在后头的五位男 学员都是「双料的的,个个满脑知识,凡事 有问必答,考试时也有高人一等的本领,每 一节总是有那长长的讲义要我们快快的记录

。偶尔也有激烈的争执,讲师毕竟是讲师, 说话的技巧总比我们强•每每争执的结果都 使我们ロ服心不服,换节的时间,是我们的 天下,零食是提神的仙丹,想息小睡,舒舒 筋骨,谈谈悄哨话,快乐的时光,就在那ー 霎那,你可曾珍惜过?

那一・段 日 子, ~~..

考试将卽,个个埋头「恐布」,整个学院 大放灯火,个个提心吊胆,知识的重袱压得 你无法开懐,紧张的心情,疲惫的脸色,无 神的眼睛,软弱的身体,那一段日子、苦不堪 言〇

那一段日子.....

难熬的吵噪,熏人欲呕的鱼腥,枯黄的 靑菜,淡然无味的虾汤・难咽的黄米饭,硬 硬的呑入肚子里,逃难般的离开餐厅,半空 的肚子仍在起革命。

带着轻慢的步伐,漫步于广阔的校园, 靑靑的草地,平平的柏油路,悠悠闲闲的人 群轻谈浅笑,席地而坐的闲情逸致,半路 相遇而发出的「哈啰!哈啰!」构成了学院 黄昏的大好风光。

甜的,酸的•苦的,辣的,在那段日子里, 是叫" 人难忘或叫人难记呢?

57

做好事不是为了扬名,更非援利。

这社会干损人利己、损人损己的事的人太多了,想着要 去助人或去干几件小事好事的人太少了,

偌大的一问宿舍,留下我们几个人在整 理日间抄录的讲义。

「陈,你要学习爪夷文吗? J杨同学挨近 我的身边,亲切地问・

「要啊!」不提防潘、王、徐和洪都比 我抢先回答,我暗自惭愧,不懂的东西自己 不采取主动去学习,反而要杨同学为自己的 进步操起心来了,这份眞挚的情谊温馨了多、 少颗靑年人的心啊!不让她久候,我们挟起 了簿子,一路朝课室走去,夜色中的山岗笼 罩着一片黑暗,可是,ー排排的课室•放着 光明。埋头苦学的同学们不分昼夜,争分夺 秒。我自觉是落在人家后头了,那能不加快 步伐前进呢?凭着杨同学认眞的敎导,‘顽 固的山石也点头"。

"杨,明日我再邀多几个同学来向你学 习,你同意么?’我期望她答应下来,承担 起这个义务〇

"不行,我的认识有限,不能在同学们 面前’班门弄斧,贻笑大方, ' 9她忙不迭 的摇摇头«

"帮助那些需要帮助的人,把你懂得的 敎给我们这些不横得的人・是好事!杨,你

听着,我是从来不向人家轻易提出要求的, 你可不能令我失望。”我ー急,ロ气也使人 吃不消了 〇

"哈......1 °坐在我身旁的几位同学 朝我扮了鬼脸,笑开了。她们都支持我的看 法,一致要杨同学应承我的要求。

更深夜阑,习了爪夷文,我藉着月光走 在回宿舍的通道上。潘同学深有所感,悄然 对我说陈,你应该为杨帮助我们学习一 事写下点什么的,为往后的日子留下ー点深 刻的记忆«"不意这话让杨同学听到了,她 卽刻给于反对:"不啦,做了一件微不足道 的事,有什么可写的〇 "我点了点头,杨同 学说得不错,做一件小事,不足挂歯,做大 事,也不必声张,因为做好事不是为了扬名 ,更非攫利e然而,我并不反对杨同学的建 议,更大的原因是,这社会干损人利己、损 人损己的事的人太多了,想着要去助人或去 干几件小事好事的人太多了。所以5写还是 应该写的,但惟恐我昧钝的秃笔反映不出眞 实详情之万ー,却把原是美好的形象给破坏

K • 3 リ‘

光阴如梭,转眼间我们这ー届的假期师 训班已经进入第六期了。一想到受训生活就 使我感到害怕,使原本就是「紧张大师」的 我,其紧张程度更甚。究其原因就出在一个 「快」字。因为学院里过的是群体生活。所 以,不论是吃饭,洗衣、冲凉样样都得讲究 「快」;而我偏是那种越快越「乌龙」百出 的人。

每天心里所想的就是「时间有限,速度 要快」,所以,常把第一间宿舍当作第二间

,匆匆忙忙跑进去,待发现所见到的脸孔和 床位不同时,又匆匆忙忙地跑出来;再不然 就是把二楼当三楼«使得同宿舍的同学们臾 堂大笑。于是,「神智不淸」这外号就被同 学们给冠上了。

妙的是,当我逐渐能适应这种紧张生活 而『神智逐渐淸醒』时;这「神智不淸」的 病症却传染给了别的同学。住在我们隔壁宿 舍的两位同学也开始像我ー样地进错了宿舍 «于是「神智不淸」这四个字就在我们这座 宿舍「流行」起来,取代了前几个学期学院 所流行的『恐布』二字・以后每逢谁做错事 ,说错话或摆「乌龙」,「神智不淸」四字 会随时出炉,一时传为佳话〇

我们当眞是「神智不淸」吗?到现在我 还想不出因何会摆出那么多「乌龙」来。也 许是楼梯太多了吧?

K . 5 «缶 ・

58

我们受训的地方ーー拉庆山岗,跳跃着 几百颗年轻的心,绽开着几百张露着坦诚笑 艳的脸席。只要大伙同心欢唱,歌声敢敎乌 云逃窜,惊雷噤若寒蝉。大伙还有什么顾虑 ,尙有什么分歧呢?走在共同道路上的人, 为下一代披荆斩棘,正需要互相学习、互相 帮助、互相关心、互相爱护»摒除社会烙在 脑里的一切落后思想,建立起像兄弟姐妹般 无私的情谊・

在这翠绿环抱的拉庆山岗,有个小何同学 ,山岗就像吹来了一阵春风,’呼呼 回转 ,要溶化凝结在同学们心扉的冰霜,唤起大 伙靑春的朝气“

"小何,你走到那里,那里就有了生气 •忧悒避你而去,幸福随你而来,开朗的笑 声听着就使人欢喜。"这个全身洋溢着,欢 乐细胞,的好同学捎着ー架随身宝,’相机’ 笑得‘咯咯’响・相比之下,我们这群为功 课烦、为考试愁、为失眠苦的靑年人却像个 ハ、九十岁的,老公公、老婆婆,«同学们 都知道,谁见到小何,谁就会感到亲切,心

里话也爱掏出来和他谈:"小何,受训生活 进入第三年,也是最后一年,在过去两年中 ,从课室到宿舍,从球场到食堂,从讲师到 同学,每一句话,每一事件,每一分钟,每 一时刻,无不倾注着我浓厚的感情•拉庆山 岗全都让我装在胸中啦・可是啊!从观察中

,在这段日子里,许多同学还没有做到冲破 隔闇,去和众多的同学建立深厚的友谊。偶 然相遇,行了一个注目礼,随卽视对方为陌 路人・我想过,大家庆幸能一起生活在拉庆 山岗,互相砥砺,可不能让友谊的苗子在这 里枯干!''

小何点点头,蛮认眞地说:「是呀!我也 这样想,集体生活的日子稍耸卽逝,在ー起 的时候不懂得珍惜,过去了,就追不回啦! 」他扬了扬眉,捎起了相机,又为同学播送 欢乐的种子去啦,我望着他远去的背影,下 了决心,赶明儿我也加入他的队伍,为友谊 把花种传播。

啊!盼望拉庆山岗开遍友谊花,结满智 慧果,欢乐的歌儿唱不完.....

K . 3建杖

新船下水,

轰然ー声冲向大海!

59

晓云——K. 1

我咒诅过桥,如今我却爱上了它C

不知那个家伙曾散播这样的谣言:「桥墩是用人的头颅塡上的; 一座桥如没有几个头颅陪葬,不久将会倾斜而倒。某个地方将要造桥 了,晚上最好不要出门•否则尝心你的头被砍去葬桥底....J绘 声绘影,幼小的心麹就被这可悪的谣言吓慌了,我恨透了建桥若;我 咒诅过桥的建设。

小时候,我常带・看弟妹浩浩荡荡的经过星罗棋布的稻田,穿过绿 荫如盖的丛林,来到「外婆桥」•桥下溪水潺潺,拉着小弟小妹的手 ,ー步一步战’戦兢兢走到对岸外婆家。回头观望那窄小的竹桥和滔滔 •流水,旣惊且喜C

几年前我被派到离家数十里的K村执敎,每天淸晨必须步行经过 一座独木桥,桥畔风光,常勾起乡愁•令我怀念遥远的故乡之桥。

每个学假,从M城乘车来到南岛旳新山受训,车在路上奔驰,经 过数道石桥,有一靑石白灰砌成的,有的平出,有的如拱弓 > 最注目的 是巴力士隆的拱桥,宛如小猫,弓起细细的背,紧紧抓住河的两岸, 遇行人车辆在它的背上驰骋,负起它的使命。

两年前,我嫁到M城来,毎天淸晨陪同外子来到这座著名的M桥 晨运;长桥卧波,描绘不壶的意境,我们非踱上三、五回不归•瞧 看它的英姿,这富有艺术的建案物,使我赞叹人的力学和智技•它有 如困倦的巨龙在歇息着;又如忠心耿耿的勇士,不分昼夜守着岗位, 任行人车辆践踏,炎阳炙晒,狂雨淋昂,破坏它的桥面,夺走栏干光 鲜的容貌。它还是静静伏眷。

古时,一水之隔,没有桥的媒介,把两岸人类的骤系断绝了,造 或人类的仇视和隔膜。在战争时,桥扮演着举足轻重的角色。今天, 人们靠,桥,使两岸的人们互相交流一切,完成两处人类重要任务•桥成 了两岸人们心爱的建筑物。

桥对我们的交通・这样重要,因而产生了许多传奇故事。七夕的「 喜鹊桥」使牛郞织女携手相会。阴阳相隔的「奈何桥」使阴魂渡过「 奈何天」•还有什么鱼骼暇蟹相助才能完成的「洛阳桥」•白蛇许仙 相会的「断桥」。还有一座情人最爱走的「情人桥」...,•眞是不胜 权举。

桥带给东方的艺术和文学是独特的,騒人墨客爱借桥来发挥胸中 オ学,不管是诗、词、画都能借桥把东方人的纯朴风情衬托出来,如 老人骑驴过板桥,山野竹桥,茅亭小桥,笠翁独立寒江桥等。在中学 时代曾读过一首马致远的天净纱:「枯藤老树昏鸦,小桥流水人家, 古道西风瘦马,夕阳西下,断肠人在天涯。」这意境是多么凄凉,冷 漠,把一个流浪人落魂的情怀刻割到淋滴尽致,读之不胜唏嘘感慨。

人与人之间常有一座桥沟通思想和感情,这是一座无形的心桥, 它比横跨河流两岸供人行走的桥更重要,常这心灵之桥沟通了,它发 犀了作用,然而许多人都不珍惜它,等到这心灵之桥出现了鸿沟•想 要再重修时,要比建一座大桥更感困难。

身为人类灵魂工程师的敎师,也好比一座桥梁・他扮演了知识之 桥,把知识输运给儿萤们,这知识之桥是否能负起桥的使命,应视他 是否能善用此桥!

60

「敎育」是一件神圣而繁重的エ 作。敎育儿童在我们这一个不停地演 变和进展的国家中,更是占了一个极 重要的地位。因此这一个重任也就自 然而然的落在敎师的身上。不过要成 为一位好的敎师并不是一件容易做到 的事。依我个人的观点,要成为一位 好的敎师必须具备下列几个条件:

第一:敎育背景。

一位敎师应具有最起码的学术资格; 例如:修完大学课程,其次是获得高 级剑桥或马来西亚交凭之类的学术资 格或其他商业学院的学术条件;那么 敎师便可将所得到的资料,传授并敎 育下一代。假如一个敎师连这些最基 本的学识都没办法逹到,那么安孕育 下一代就成为二件难车〇

第二:道金水平。

一位敎师应该有好的徳行。倘若倍天 只顾吃、喝、嫖、赌,不以身作则, 那么学生的学业与前途将会受到很大 的影响。现今社会对于敎师的要求很 高;而我们做敎师的常常被众人所注 意,往往众人都以敎师的行为及道德 为准绳。假如一个敎师在道德及行为 上不检点甚至犯了错误,那么众人将 剧烈的攻击C这ー点要做为一位好敎 师不得不谨愼以免「一失足成千古恨 J ,误人子弟同时又误了自己。

第三:责任感及敎学经验。

一位好的敎师应该常常具有•责任感及 敎学经验〇父母送子女到学校的目的

是要让他们受教育而不致成为「交盲 !。旣然父母已经把这一头任务付托 给了敎师们•那么我们应该毅然的接 受这ー份职务。儿童将来的成功与失 败,甲校敎育及家庭敎育扮演了极重 要的角色。敎师不能放纵儿童・不能 不关心他们的学业,这是一种责任感 ,我们必须驱使Q己对工作负责。另 一方面,拥冇敎学经验也是成为一个 好敎师应有的条件。-个亳无经验的 敎师,若不能成功地敎蜉学生,反而 会使学生更加迷惑,因而得不到所应 得的知识〇

第四:充实目己。

一位好敎师应常常在学识上充实自己 。如所过知,我们的国家在不断的进 展与演变中,敎师若要在学识上与这 个演变的社会并驾齐驱,那么,敎师 本身就应在各方面•例如:在交化上 ,经济ヒ,敎育上,政治上等等充实 自己以配合社会的要求。一位好的敎 师也应尽力执行自身的任务,俾对国 家能有一个贡献。

好敎师不易为,但是若能认淸上 ,述几点,亦不是太难的一件事〇

郑俐俐——K. 4

61

体罚是否应该废除呢?这已经不 是一个新鲜的问题了。一般上,当大 多数的老师提及此问题时,总是会这 样想:爱的敎育?唉!理论终归理论 ,进到敎室就必须面对现实而无法口 谈"爱的敎育"了«我认为体罚虽然 是古老陈旧的敎学法,不过跟看时代 的前进而给它换上新面貌,它是会带 来良好的效果的。

无可否认的,很多人对体罚抱有 错误的观念,以为体罚就是把学生鞭 打得头破血流或是鞭痕累累。也有人 以为要用爱就不能有体罚;有了体罚 就没有了爱。其实不然,试问天下父 母鞭打孩子,有几个不含有爱?

懒是人的天性,在学校里我们不 难发现有很多学生成绩的低落并非智 カ差而是懒惰不专心。对这类学生施 以适当的体罚是能令他们发挥潜能和 智慧的。因为,打在手上,记在心里 "•也许有人认为强迫儿童是不对的 ,可是我们必须了解到儿童年纪小, 眞正能够自爱向上的有几个?儿童对 读书的意义是不甚解的,等到他了解 但已失去了读书机会时,不是更遗憾 吗?正如一个母亲廷她病重的孩子吃 药,你想这也算是一件残酷的事情吗

体罚会伤害学生的自铮,使师生 关系恶化的问题,是可以消除的,只

要老师施以适当的体罚。儿童是天眞 纯洁的。只要他们明白目己的错误; 老师•没伤害他的身体;仍旧关怀他, 儿童是会接受而不会记恨在心里的。 有过敎学经验的老师不难会发觉,一 个被体罚过的学生,在事情过后,他 还是会亲热的靠近老师的。孩子是聪 明敏感的,我想带有爱的体罚是会带 来好的效果〇

坏习惯是难改的,儿童是好动, 好玩,好奇心重的。好和坏在他们的 心里总是没界限,有时候施予适当的 体关会令他们得到一个敎训,对于什 么是对的,怎样做是好的,也有一个 槪念。当然除了体罚还必须给予敎导 °例如一个有了偷宙行为的儿童,在 接受适当的体罚后,他会深深的体会 到自己犯的错误有多严重,他必须牢 牢地记住要把坏习惯改了不再重犯错 误。

适当的体罚是能维持学生的纪律 的。如果在校他们能遵守校规,憧得 怎样去过一个团体生活,将来在社会 上一定能坚强地去面对种种的难题。 试想如果我们不能让我们的儿童抵受 ー点点的体前,将来又如何能使他扪 在这风风雨雨的社会上抵受更大的挫 折呢?

有些老师把体罚当作最容易逹到 某种目的桥棵,当然这是不可抹煞的、 事实。他们为了敷衍塞责,为了尊严 ,所以滥用体罚。但是我们不能为了 这一部份人的滥用体罚而否定它的存 在。正如牧试ー样,我们不能因为有一 人为了玫试自杀或作弊而把所有的玫 试废除,而是我们应该使我们约玫试 制度更加完善,使我们的学生树立正 确的人生观而不会为了一个小小的打 击付出了宝贵的生命・同样的,身为 新时代的敎师应该有献身于敎育的精 神,憧得善用“藤鞭’;学生要有健 康的思想及拥有勇敢认错的精神。

总之,我以为体罚在敎学上仍然 扮有其重要的角色。当然体罚的存在 并非意味着我们要用它,而是在必要 的时候给予适当的实施。

62

敏学隘め

到马来甘榜敎书

到甘榜马来学校报到的第一天,全校 百多位学生都带着惊奇的眼光南到办公室 来看看这一个来敎他们的华人老师的眞面 目。

到班上上课时,几乎每ー班的同学都 用同样的开头语:「老师,你会讲马本语 吗?你会听我们的爪夷语吗?J对着这ー 群天眞无邪而又脸上挂着怀疑的异族学生 ,我只有报以甜蜜的微笑来回答他们的疑 问。

英语听写的时候,有一部份的学生将 马来语拼音法也搬到英语里去。记得有一 次我要他们写 SCHOOL,但是他们写成 SEKUL ・对他们来说,英、巫语是没 有什么差别的。

数学节时,他们把双脚放在椅子上来 计算,甚至有时还将自己的十根小手指借 给其他的同学。

杨丽霞K. 3

国语节到了,我要他们拿出练习簿来 写字,我发觉到有一半以上的学生一直摸 书包,根本拿不出什么东西来〇细査之下 ,原来他们的大书包里装的是便当和白鞋 。那些家境贫苦的学生,因为家长没有给 他们零用钱,所以他们只好每天从家里带 饭到学校充饥・至于白鞋,因为交通很差 ,他们要经过很长的红泥路,为了避免白 鞋变红鞋,因此不论上学,放学都把白鞋 往书包襄塞。

有一天,我向食堂要!ontong ,食 堂的人回答我:「 boten enten 〇 J 我等了老半天,还没送来,一问之下,原 来那句话的意思是「完了,没有了。」 学生一百巴仙是爪夷人,他们都以爪 夷话交谈,甚至对老师们也是这样做〇幸 亏还难不倒我,这一切语言上的种种问题 ,我都能应付,这都是拜我的邻居所赐!

实习有感

敏怡K. 2

那天接到师训当局来函通知,要我们 这群正在受训的敎师来一个敎学实习・获 悉此消息后,在职受训的同事都在议论纷 纷,显得异常紧张。大家的心一直忐忑不 安,犹如将面临战场ー样。虽然我们已有 数年的敎学经验,可是这次实习却是第一 次・自那天起,我们便开始准备有关的资 料,如:敎具,实物和敎案等〇

屈指ー算,离开实习的日期尙有两天 ,我的资料也准备妥了,可是我却显得格 外不安。这两天的生活,使我眞正尝到寝 食不安的滋味。我好怕万ー自己临时怯场 ,那种场面该有多应尬啊!我的好友除了

敎我做敎案,协助我准备敎具外,还安慰 我,叫我尽量放寛胸滚,保持鎭定,别把 实习看得太严重,把它当作像平日上课ー 样,就不会有不安的情緖,朋友们给予我 的安慰•有如春日的阳光温暖着我的心房 ,替我解除不少悸惧,使我感激不尽。

我所担任的这ー班是最佻皮也是最多 话的ー班,平日上课的秩序已不容易控制 因此使我觉得担心。在实习的前一天, 我交代了他们几句话,并吩咐他们多置两 张桌椅给视学官坐・那天的实习官是本校 的正、副校长。

到了实习的当天早上,我怀着战战兢

63

兢的心情ー早便到学校去,谁知学生比我 更早到。他们见了我便笑着对我说一切准 备好,并请我进敎室看看。晔!敎室被打 扫得好干净,桌椅也排得整齐。我眞没想 到我的这一群宝贝竟会做得那么好!当时 我整个人愕在那儿。学生们见了忙问道:

「老师,你看怎样,还过得去吗?」此时 的我高兴得几乎说不出话来•良久,我才 答道:「很好!很好!你们都是我的好学 生〇」他们同时对我作出会心的微笑。

上课了,我实习的时候到了。我把预 先准备好的敎案及敎具搁在桌上,等候正

、副校长的到来。

正、副校长在ー旁聆听我讲课。我的 心跳得很厉害,声音也有・点颤抖。我一直 在极力地控制自己,不使自己慌张而乱了 自己的敎学过程〇望看班上的学生・竟出 乎我意料之外,他们个个正静静地全神贯

注地听我讲解。在我提问的过程中,他们 都会先举手来回答我的问题。秩序和反应 都非常良好,使我放下心头一块大石,因 为他们并不像平日那样争着回答问题。

时间在紧张的气氛下慢慢地爬过去-实习时间总算给挨过了,一切进行得很顺 利・我很高兴学生给我合作及帮助。

事后,学生们都异口同声的问道:「 老师,你瞧我们乖吗?」「老师你会及格 吗?」「老师,但愿你及格,以后再继绩 敎我们。」从他们的话里,我可感觉出, 他们对我多好,多关心啊!没想到这群佻 皮的学生,突然变得那么懂事,那么乖, 那・么可爱!我实在太高兴了・

对于此次的实习,正、副校长给予不 少的指正与批评,使我对敎学方面有了更 深一层的了解,同时也给我带来了不少的 鼓励。

E图エ节(童言)

白画纸上,

滴滴又点点,

—横加两撇,

好一幅杰作!

(老师看不横,自己欣赏好了)

调色盘上•

红加靑,靑渗黄,

再加上白,添ー点蓝, 多巧妙的变化!

(原来彩色是这么好玩的!)

一块破布,

擂折剪万, 撕撕贴贴,

成了一幅现代画!

(谁说我没有天才?)

ー根朽木,

上/砍,下制制,

成了一只不知名的怪物!

(朽木不可雕?)

思沅——K. 5

64

敖宿ふ隔恙

琴不是钢琴

是单调而扰耳的口风琴

鼓不是军乐鼓

是伴着叮铃声的铃鼓

单调简易的歌

却能奏出学生的欢乐

配上牧笛口琴的和声 从中领会到无法描绘的意义 这是我的尝试、学习

没有弦乐的优美动听 更没有扣人心房的乐章

却发出激动家长心中的情感 轻松而易解的歌曲

唤醒师长关心儿童的心向 不要赞扬

期望鼓励

将涌向学习的前方

K. 4

65

□〇V

ロロ 口

在本学期中的一天,我上了一节最不 满意而且可算是最失败的科学节。

那天,我所要敎导的课程是「猫」« 我自受训以来,就开始学会了用敎具和敎 案了。在敎学前一日,我就把「猫」这课 的敎案做好,同时也决定了要用的两样敎 具ー ー挂图和模型・我满以为有了这些「 法宝」,敎学是一定成功的。谁知事情却 往往出人意料之外。那天早上我要上课前 ,跑去学校的敎具室找到敎具的时候,不 幸的事情来了,那只猫的模型被另一位敎 六年级的同事拿去用,挂图也被老鼠咬了 好几个洞,把图上绘的猫咬成没头没脸的 怪东西。糟了!这怎么好呢?下课钟一敲 就要上课啊!我人急生智,办法也想了出 来,我记得我们校里的校工那儿冇养ー只 小花猫。哈!找不到敎具就暂时向他借来 用用吧。于是,我三步拼作两步地跑到他 的房间去,把那只可爱的小花猫抱在怀里

ー上课,我抱了小花猫进课室,眞是 别开生面,学生们都很有兴趣地上课。我 眞高兴会冇这意外的收获,引起动机之后 ,决定了目的,接下来就是观察硏究了。 我像平时那样地把学生分作好几组,因为 那天敎具不够,所以我把猫交给级长,叫 他抱到ー组一组去给学生看。我则一面控 制秩序,一面吿诉他们应注意的事项。

谁知级长把猫抱到女同学那一组时, 那顽皮的猫脚ー抓,抓到其中一个女生的 手,她哎呀ー声,大叫了起来,级长被ー 吓,也把手松了。那只花猫便在课室里乱 跑,学生有的缩做ー团,冇几个勇敢的削 东跳西跳地追赶。啊!我呆住了,这样子 ,要怎么上课下去呢?过了好久好久,猫 还没捉到,还在课室里跳来跳去。我ー急 •连忙拿了指示棒把牠赶出课室,也就因 为这样,我不小心踩到一个小同学的脚, 害得她大哭起来.....。

那天,我是失败了,我不但没有把「 猫」这ー课好好地介绍学生认识,反而害 他们饱受一场虚惊,同时又令一个同学受 了痛苦。回想起来,眞是觉得惭愧。

检讨那天的失败原因,主要是由于我 的失算,找不到敎具而致的。要是猫的模 型不被另一个同事拿去,猫的挂图不被老 鼠咬破,我相信是不会冇事情发生的。不 过,细细地思考,怪谁去?还是怪自己。 我在敎学前没有事先去把应用的东西检査 一遍,否则,我可以先敎下ー课,然后再 来敎「猫」;而且,那天又是我一时干看 急,没冇先把那只活猫好好地安放C我本 可以拿个玻璃罩子把牠罩在里头,不是很 好吗?为什么我想不出这方法来呢?可见 对于敎学上的经验,还是缺乏,オ会有那 天的下场。

陈淑远

K. 2

66

是我们敎学的失败吗?

我在这小乡村执敎了五年,小学生偷 老师钱包的事件却发生在我执敎的这间学 校,眞令人发指,令人不敢相信〇

这里的学生因为和外界没有接触,很 少受到不良风气的影响,他们很单纯,有 礼貌,尊师重道,给老师极少麻烦。在这 里敎书,有一点不理想的就是这里太偏僻 ,交通与寄宿不方便。但因学生乖且听话 ,敎起书来也挺愉快。

在今年的华人新年过后,本校的张老 师的钱包在宿舍里被人偷了,连同二十元 红包,她ー共损失三十二元。因为是小数 目,校长也只把它当作张老师疏忽所致〇

C

过了两个星期后的一个下午,我因课 外活动而留在学校•当我预备回家时, 我发现我的钱包、身份证、驾驶执照及十 元钞票不翼而飞。第二天,我和校长到 附近的警察局去报案。这事件轰动了整个 新村。我们知道十之八九是学生干的。这 一次,校长也知道了事情的严重性,但经 过严厉的审査之后,还是査不出窃贼来。

我为了这件事而东奔西跑,不知浪费了多 少时间,精神和金钱。

这一件事发生后的一个月里,本校又 一连两次发生敎师钱包被偷的事件,叫人 惶惶终日。身为敎育工作者的我们不禁要 问,我们谆谆善诱,尽心尽力的敎导竟敎 出小偷来,难道这是我们敎学的失败?抑 或社会不良的风气正在侵袭我们这纯朴的 乡村?

黄金桦

K. 5

if you ever need a helping hand, you'll find one at the end of your arm.

67

—逃学问题是一个现食的社会间题’必须通过家长、 学校、有关当局、社会人士的通力合作,才能解决 的---

学生逃学这个问题已不短一个新鲜的问题 了。早在几十年前,这种情况已经存在,只不 过当时的情况并不严重・因此有关当局便忽略 了它所会引起的后果。近年来・敎育部方面发 现这种•情况日愈厳重,不得不采取行动,縄査 逃学的情况,进而采取适常之措施避免使这问 题趋于悪化M

逃学的定设就是:在家长不罢察下・学生 不到校受课的不良行为。造成学生逃卵的因素 如下:

H 由于功课繁重,使学生精神顾拟,潮 而对学习提不起兴趣,功课逐惭退步 •甚至甄学习产生狱悪之感。

㈡学生受到外来之颓废西方思想及文化 的影响,只是追求享受,找寻刺激, 对学习之事一概不理。

㈢自动升学制度使到ー些劣等生无法经 得上功课,远远地被抛在后头,望尘 莫及・因而产生了自卑感,对功课便 产生一种恐惧感。

㈣往往只因ー些芝余小事被老师贵马成 冢削后,心感不甘,覚得很丢脸・便 逃课。起先只是逃那位老师的课,后 来索性就来一个「全日逃课」«

㈤ 由于年纪尙幼,思想未成熟,稍为意 志不坚,便会被坏人所引诱;不艮份 子便乘曜而入,起先是先潇足这些学 生之处荣心,而后利川他眄的弱点, 要他们去干壊事;在淫威下,不得不 为。

那么,到底谁您负起这个责任呢?

现在,我们先来谈一谈家庭C ー些父母冇 一种错误的観念,就是:「我们做父母的责任 是让孩子们吃得饱,穿得暖・有书念,就算证 了父母之责了 ;敎育孩子的责任就交给学校c J这是ー柢不负责任的想法。物质的充裕并不 能满足孩子们的需要:精神上及心理上的〇父 母过份的溺爱及放縦,也会造成儿童任性的性 格,放肆的行为。

另一方面,由于学校方面太过注重会考成 绩・因此额外功课及作业是免不了的;成绩优 异,徊:诀高的学生富然不打紧,但这可苦了那 些成绩较差的学生・面对者那些「永远」做不 完的功课便瀬渐产生厌恶。除此之外,敎师的 态度也极有关系:一个粗暴、亳不讲理的教师

・往往在其敎学工作上极少有良好的优越表现 的,学生们对于该敎师的印象也非常的壊。如 果这种情形长久发展下去,逃学的情形是不可 避免的〇因此,敎师也应该时常检点其行为, 一 一因为敎师是学生们的形象、好模范。

同时,敎师的敎学法适当与否也是一个重 要的因素;因为通常的敎学法不但能激发学生 们之兴趣,也能提高他们的学习水平;反之・ 其效果是不问而知了 〇

总结以上数点,我们可以知道家庭及学校 都态负起一部份的责任,为了避免这种块风气 连箱下去,双方面也应寻求一些解决的良策; 以下是ー些建议的解决法:

㈠家长及学校方面皆臆灌输正确的道徳 观念,其学生们能自觉自己的过失, 以期改过・

(习通过家长敎师协会来加强家长与敎师 间的联系,消除彼此间的隔膜,进而 了解学生们在内与在外的表现,如有 不良之行为・双方面便要一致采取积 极的行动去解决它・

㈢ 敎师对学生们之态度应加以改善。学 生们如有犯锁,不应当众破口大骂, 冇如「泼妇黑街」,此风不可长也; 反之,应采収劝辱的方法去感化他, 其效果是値得鼓舞的!

四 社会所有的壊风气应该加以摒除,副 除和禁止。我们应抱看「取其长,弃 其短」的宗旨来吸取别人的精华;要 不然,好的学不到,坏的倒学到十足 。那么,社会及国家又怎会进步呢?

㈤ 通过报章,使社会人士能关注这个严 重的问题,希望他们能随时提供有关 学生逃学之行为,通知冇关当局・如 警察局、敎育局等,以期能及时禁止 该行为之发生。

总而苫之,逃学间题是一个现实的社会问 题•必须通过家长、学校、有关当局、社会人 士的通力合作,才能解决的,并不可单靠一方 面,所谓孤掌难呜,便是此意・家长仍应关心 黝家敎育政策及其需求;敎师应有诗•谆善诱、 刻苦耐劳的精神;所有危害到国家安团及靑少 年思想行为的吾籍和电影应严加禁止。如果以 上数点都能一ー办到的话,那么这个问题便迎 刃而解了 !

68

土木イ老

K. 3

露营又称「野营」,是童军活动中所不 可缺少的重要活动。童军团的露营也可当做 学校敎育的一部份。在露营期间,可进行对 大自然的硏究,技艺的硏习,或体能的锻炼 等活动,使参与者得到费贵的生活敎育。同 时它也可以使童军养成规律生活,让大伙儿 在一起学习,ー起工作•ー起游戏。有时爬 越高山,穿越丛林,横涉溪流去采集标本, 有时静坐水浜钓取鱼虾;到了夜晚,大家围 绕着熊熊的篝火,尽情歌舞欢唱,其乐融融。 这不但可提高生活情趣,增加队员间的感情 ,更能使队苜们紧紧地团结在ー起。因此< 身为童军敎练者,应鼓励属下团员经常组织 野外露营。

如何组织露营:

古人说:「凡事豫则立,不豫则废」・ 大凡做任何事情先要有周详的计划。欲使露 营活动圆满的进行及确保参与者能从中得到 利益,计划的妥善是非常重要的°以下一般 上的竜军露营组织所应注意的事项。

A、拟,定计划:

㈠设计原则:

先决定所要举行的是短期露郁还是长期 露营,短期露营的内容着重于生活训练及育 乐活动,营地设施可简单,可利用假日或周 末举行;长期临替除了生活训练'育乐活动 外,尙注重精神敎育。长期露营的营地设施 较复杂,可利用学校假期举行。

㈡期间:

露营期间的长短,依目的,参加者的年 龄,活动程序表及预算等各方面,做适当的 决定。初次参加野营的小学生,以近郊的野 营地或校内的草场,停宿一夜就够了。以后 视经验而定,可延长至一周左右。

㈢费用:

「袜地远近,交通工具,露营期间长短 ,食物及参加人数而决定经费。

㈣活动程序表:

应拟定野营活动日程,雾营活动的内容 ,一般来说,不外是徒步旅行,探险,游水 ,划舟,炊事,歌唱,游戏和各种技能的学 习。而晚间的野火会,是露营的最高潮,更 要好好的策划。

69

B、职务分配:

雾营期间,事务繁杂而琐碎,要想把露 营瓣好,必须精密分工合作,大规模就替如 常年全团大露营(Annual Proop-camp ), 可分为下列几组:

野营长

—食粮组 —事务组 —活动组 —医疗组 •I选材组

小规模露营,尽可简化,但要名符其实 ,发挥组织功能•小队职务分配如下表:( 八人左右)«

炊'HKi

小队长 幽留栏 布at卧舗 整・理用U M歯所 分な守卫 词 愕 防 雨 防 害 虫 T 程

康乐主任 侏哪门 布置活动 场所

队目 队目 架管帐 安设首贯 刎垃圾坑

小队副 集 it 布推炊具安我所 布罢就

伙食主任 淸洁用贝 取水・伐次•聘整 膳写

朦目 队目 采瞒及油 梁炊事材料 焼饭・煮菜

C、 选择营地:良好的营地条件如下:

/・地势高爽,地面平坦而略带斜坡,以便下 雨时容易排水。

2交通便利,便于搬运物品及购物的地方。 &环境幽静,水源充兄,水质淸洁,并且取 水便利。

/能够作登山,徒步旅行,或操舟(木筏)

,游泳等活动的地方。

开始设计活动之前,应先勘察营地,并 作详细记录,并要向地主接洽后オ可使用・

D、 野营常识:

㈠营地安全:一

每位童军须授予并熟知意外灾害及不幸 事件的预防法和救护法。如何推测天气的变 化,避免雷击,防火和救溺等知识・除了这 些外,下列各点也须严格选守: /・到逹营地后,不可任意无假外出。

=2.绝对禁止偷营«

寸夜间熄灯就寝后,不得在营账内张灯,或, 任意外出烹点。

え不得任意砍伐树木,花草和取用人家废材 生火・

よ作任何活动,必须至少二人一组,不得单 独行动,

4每日要检査营账是否架得牢固,晚间应松 营绳・

ノ夜间熄灯后要有警卫服务(camp-warden)

,照顾营地安全,可由小队妥为分配决定

£任何火种不使用时必须澈底熄灭・

2营地工具不得随地乱放,须放在工具架上

㈡萤地卫生:

应懂得端看水的颜色,味道及周围的地 势,大致上便可判断是否适合飮用,吃剩的 食物不要挪到下餐食用。注意衣物,营地的 淸洁,晴天时,掀开帐篷的ー边晒晒太阳。

㈢营地美化上

/•郁门的建设:

一座美丽的营门,可以增添露营的兴趣 »营门的设计,没有一定形式,可利用天然 的树木、树叶、野花、野草为材料•营牌可 用树枝砌成・

2营地围栏:

在营地四周做ー围栏,以便于警卫与管 理〇

70

㈣营地设计:

建设营地是露郁的重要工作,所需材料 应尽量利用自然物去设计,营地的设计有: 炊事场、厕所、废物坑及焚化坑、营沟、晒 衣架、毛巾架、鞋架、扫帚、营钉等等。

㈤营地讯号:

营地的讯号多以哨音或手势来表示所欲 传达的命令C

内其他:

筑灶的要点,方法和种类,烹调后的处 理及怎样利用废物作炊具,无炊贝:烧食物法 ( backwoodsman ),工具的使用与 保 护的方法・

E、野营技巧:

露营的时候,使用各类绳子的机会很多 ,依据其用途的不同,各有适当的打结方法 。结绳法的种类不下千种,但那几乎全是极 为特殊的・通常在路营的场合,熟练十种左 右的结绳法就够了•其要点是:a、不复杂 ,b、打结的地方要结实, C、解开容易。

下列是ー些常用的结绳法:

防止縄端松法(Whipping)

止结(Overhand knot)

8 字结(Figure of 8 knot) 工人结(Stevedore knot) 方形结 平结(Square knot)

织人结(Weavers knot)

渔人结(Fisherman^ knot)又分单渔人结及双 渔人结(Half-hitch & Two round half-hitch) 双 套结(Clove hitch)

单结和双结

环结(Bowline)

缩短结(Sheep shank)

滑结

系木结

称人结

吊桶结

缚住两根柱子的方法(Lashing)

F、营火会:

「今夜,我们会众ー处,燃起一束火把 ・于此扎营地的Noposa 湖畔•蒙诸神的 护佑.....。」以上是营火会的一段点 火词。营火会( Campfire )是成郁活 动的最高潮,它也最是令人难以忘懐。传统 营火会的圆形,几乎全世界都一样,它是象 征人类的互相合作精神«火是温暖普及的无 私的,坦诚的,籍看这火的引导,使大家结 合在ー起,展开友谊的交流»那娓婉的歌声 ,英雄烈士的故事,启发了靑少年及儿童无 限的静思追念与奠定自我的志节基础,甚至 激起了未来个人事业的志趣与前程。

营火会可分为好多种类,然而不论何种 类型的营火会,都应该有庄严的关始与结束 。至于中间的节目宜轻松,愉快,变幻,甚 至诙谐也不足为怪"营火会成功的秘诀之一 是在开始与结朿都应该有着简单高尙的意义

营火会需要注意的事项有:

a、 场地的准备与队形。

b、 木柴的架设与准备»

C、点燃的方式(举火式)

d、 时间的控制和节目安排・

e、 火势的控制。

f、 灭火式。

71

G、圣火仪式:Torch Service

露营的最后一个项目是I圣火仪式」, 这项目通常是在露营的最后一天晚上,在营 火会结束的时候举行。其含意是,几天来的 露营生活•朋友们的友谊,好似熊熊燃烧着 的ー堆营火,因此,各人都准备了一根火把 ,将它点燃,让这友情之火,在自己心中永 远燃烧,留下美丽的回忆。

仪式的开始•是在营火会的节目全部结 束后,全体站立着围成圆圈:

/・首先由野营长手持自己的火把,前往营火 堆里点燃,然后回到原来的位置=

2野营长将点燃的火把,让左右二位队员引 燃,接着依次引燃下去。

a全体的火把都点燃之后,野营长简短的致 词,然后全体一面合唱「骊歌」,握手, 一面走向个别的帐篷•这时野营长和指导 者须目送全体走回帐篷〇

幺回到帐篷后,暂时仍然手持火把站立着, 大家互祝福及互道晚安,然后结束〇

后记:

童军活动的项目是非常广泛的,而这类 活动更受世界各国所注重・我国童军组织相 当普遍〇 一般上各中学都有设立童军团,小 学方面以国民小学较普遍«华小鲜有此组织 ,这大概是因为缺乏这方面有经验且资深的 敎练人材吧!

如欲更深的障解或有意组织童军团’可 去信询问:

Setiausaha Agungr

Persekutuan Pengakap Malaysia, B. P. House,

Jalan Davidson,

Kuala Lumpur.

作者按:寄出了一份稿,便寄出了一份希 望。但除了希望能被录取外,更希望能在同 学间听到更多对童军活动建设性、发展性的 建议,为本文空泛处加添具体的内容.让我 们共同为建设一个美好的明天而努力・

(注:本文作者为ー九六九年马来西亚皇家 海洋童子军)(Royal Sea Scout)

参考数据:

Scouting for Boys by Lord Baden Powell

72


张小慧K • 3

蔡驾云是四年级乙班的学生•她有

个外号叫做「哭包」,当她ー哭起来 眞令人惊惶失措,哭累了她伏在东上睡 觉,睡醒了又哭,一直哭到她自己认为 该停为止。她有一个她自己认为最美圈 的水壶,每天她都要把它摆在桌上,老 师叫她把它放在地上或抽屉里或窗口旁 ,她都坚持不肯C最妙的是她那自定义的 座位,从一年级到四年级,她都要坐回 她的宝座—就是弄门第一排第一个位 子,不管是谁都没法把她的座位换掉,

陈承桂是一个沉默寡言的男孩子, 他ー年级一直到三年级都没说过一句话 ,平常跟同学们交谈也是比手划脚的, 但他不是哑吧。读书时有时张开嘴巴来 读,可是却没有声音的。老师叫他或问 他时,他就微笑而不作声。从他那甜甜 的笑意里・可看出他是个快乐的孩子• 可是为什么他不说话呢?没有人能够回 答,连他自己(的父母也觉得奇怪«

他虽然静静的,但功课却挺好,有 一次,他的算术得了八十五分,老师坚 持要他自己报吿自己的分数,他就像往

三甲有一对双胞兄弟双雄和双强。 他们不但模样长得相似,就连身材高矮

声音神情笑容一模ー样,所以,没有人 能分办得出那一位是屛留,那一位是弟 弟。老师把双雄排在左边那ー排,把双 强排在右边那ー排,以方便办认这智双 胞兄弟〇可是有时候,老师对看左边那 个喊「双雄」•右边那个会站起来回答

,到底那一个オ是双雄呢?左边的•还

这个I哭包」,谁敢惹她呢?据同学说 ,她坚持那座位的理由是:第----下

课时她可以第一个先出,到食堂买东西 或去厕所比较方便〇第二 她可随时 望出门外欣赏风景。然而,这个性格坚 强顽固脾气古怪的孩子却也有她可爱的 •一面,冇一次我曾见她抱着小妹妹,身 上拖看一条太长的裙子在街上买菜, 见到我,害羞地喊了一声:「老师早安

!」就飞也似地跑了。


张小慧K • 3 常一样,站起来露出一个甜甜的笑"等 看邻座的同学替他报吿。这时老师说:

「这一次我要你目己说,如果不说,就 算你吃鸡蛋好了 ・」他听了居然哭了起 来,不久,他终于屈服了,说出一句难 得的「八十五分」,同学们都高兴地笑 了起来,大家都说陈承桂的声音眞好听

,慢慢地,他终于改变过来,有一次, 他竟在同学们喧哗之间喊了一句:「不 要吵啦!吵死人了。」同学们突然静下 来,不知谁冒出了这么一句:「嗜!陈 承桂还会骂人哩! J

张小慧K - 3

时候,他们能合作得天衣无缝,有时候 却互相有意跟对方过不去,比如上课时 ,其中一个会站起来说:「老师!双强 偷吃东西。」或另一个喊:「老师!双 雄的华交生字没有写。J不知是心有灵 犀ー点通呢,还是碰巧他们常被编在ー 起,例如他们同被选为靑队的队员,同 一天做値日生,连儿童节时抽奖他们也 会抽到同一样的东西,你说妙不妙呢?

是右边的?他们会站起来对你傻笑。有

73

张小慧K • 3

张永华是全校出了名的「顽皮鬼」 ,在他的血液里像贯注了爱捣蛋爱作弄 人的种子。他所以顽皮成性•完全是而 为年幼丧父,母亲过份宠爱之下形成的

他冇一个嗜好,就是专喜欢抜掉皮 肤上受伤或被蚊子叮后所遗留下来的痂 结,尤其是别人身上的。有时候,他会 乘别人不注意时,把别人皮肤上的痂结

别小看他们都是乳臭未干的园坂胶 工儿女,他们的发言及一举一动常使到 耳听目睹者里心的赞叹,深深地感到孺 子难敎也。他们是一群令我畅言欢笑,

同时又啼笑皆非的宝贝学生。

所谓穷家儿女早当家,每天鸡啼未 晓时分,这一伙六岁到十二岁之间的小

东西们就得离开温暖的被窝,步行,踏 着脚车甚至骑看「士古打」去胶林帮助 父母兄姐抽取胶丝,拔除杯内的胶块。 他们收胶完毕,已是将近中午时候,于 是匆匆忙忙地冲了凉,吃了午饭,匆匆 忙忙来到学校上课。他们就是天天这样

辛勤的工作。

上课了,身为级任老师的我检査学 生时,发觉到林顺花的发上沾满了胶汁 、燕顺猫臓' 梁奕柝没梳发、杜秀珠的 身体发臭味、梁、新华的指甲又长又黑,

首音系统报吿全体女同学 须页发;并限制她们于当 天必须去修剪整齐,要不然将由他亲自 执剪刀为她们「免费」服务。他还特别 强调他的剪发技术。他将替她们东剪ー 撮,西剪一撮。班上一位男同学听了之 后便举手问:「老师,为什么某某老师 可以留长头发而她们却不可以留呢?

剥去,当别人因痂结脱去而流血时,他 会在ー旁伸舌头或赶快道歉。当大家在 静静地做习题时,他会从桌子椅子下鉴 到同学们的脚下,把别人吓了一大跳. 老师打蜀他时,藤鞭未下哭声先起,震 澈云霄匚每次被老师处罚过后,不一会 他又前ー声「老师」后一声「老师」地 喊着•望望那张笑脸,眼角里的涙水还 未干透呢!

黄丽云K - 4 天送穿了占满泥土的日本拖鞋来上课。 类似的情形不时地发生〇因为对他们的 生活背景有了一点认识,便常常劝•导他 们,希望他们能学习注重卫生。

这园折内晚上的唯一消遣便是观看 电视。于是,我的宝贝学生们个个都是 标准的电视迷,把书籍撇向ー边。如此 ー来,便造成学业上的成绩低落。

乡村的孩子多犯了口出污言的毛病 ,而我的男女学生们也不例外,这大槪 是他们家中的家常便话吧。要想在短期 内改造他们可不是一件简单的事。

虽然如此,和小东西仍在ー起时不 愁没人帮忙做事,也不必装揉造作。

好自为之吧!我的学生扪,希望你 们能取人之长补己之短,替自己创造出 一个美好的春天来吧!

巫秀变K • 2

我听了只好向他们解释道:「校长 要你们剪短头发无非是要你们看起来淸 洁整齐又有精神,头发不遮住视线・况 且长头发又不容易梳洗。因为老师会自 己照顾头发的整洁,而同学间有些还要 依赖别人替她梳洗,所以校长オ要大家 把头发剪短。」

74

虽然本班同学不是些顶尖人儿,但 也还天眞活泼,他们有时相当顽支,但 有时也很懂事〇

我虽只和他们相处了一年,却对他 们发生了深切的感情。当我得知明年我

「铃…•・铃.铃..J上课钟响

,我提起敎科普踏出办公室,脚还没 冇踏进敎室,;就听见课室里的「小瓜」 们在呱哩呱叫。我心中正喑忖着有什么 事情发生了不成..小荣忽忽忙忙地跑

前来说:「老师!老师!秀华的字典不 见了,我们在素莲的书包里找到!」听 完之后,我立刻把书放在桌上,然后高 喊「小瓜」们坐回原位,就开始当起「 鐡面无私」的「包靑天」来了。

「素莲!你为什么要偷秀华的字典 ?快说!」我大声的叱喊着〇素莲这时 已经吓得脸靑唇白,眼涙不停地流出来 «她结结巴巴地说:「老师,我并没有 ..偷秀华的字典...J话没说完,就 折 色地ー声哭了出来

「那为什么字典会在你书包里呢? J我问«

「我也不知•••道…」素莲一边揩眼 涙ー边答。正在这个时候,我一眼瞥见 坐在素莲后面的志祥,神色不定・整身 不自在的模样,头・一下子望东,一下子 望西,我立卽猜到了十之八九是他捣的 蛋C平时,最爱摄蛋的就是他。他最喜 欢看别人受到老师的处罚。知道事情的 蹊镜后,我不得不改变温和的态度,因 为这家伙根本就是吃软不吃硬的。

「志祥!」我柔声地喊他的名字。 他徐徐地从座位站起来,头垂得很底。

「你应该是个好孩子,是不?」我 先间他・他把头垂得更低,小脸涨得红 红的C

巫秀蓼K • 2

将不再担任他们的班主任时,那时的心 情马上沉重下来。

那日他们的代表把纪念品送上来, 一看盒上写者的四个大字「师恩难忘」 府•我激动得流下两行热泪。

蓝蓝K • 4

「我希望你能说老实话,这本字典 是不是你拿了放进素莲的书包的?」我 问。

「不是!」(好坚决的口气),他 倔强地否认。我走向他的座位,细声地 说:「志祥,男子汉,大丈夫。做错了 事,一定要承认错误。你一向来功课挺 好的赃,更何况你家境也不坏,老师相 信你并非是想要那本字典,你只是想开 开玩笑罢了是吗?」

志祥把嘴闭得紧紧,眼睛直望地下 ,头也不肯抬起来«我继续说:「我把 你们当作一面非常光亮的镜子。如果你 们在犯错时不肯认错,就好像一面镜子 蒙上了一层灰尘。如果你永远不去揩擦 它,镜子再也亮不起来了。」如果你们 能够把灰尘揩抹干净,你还能是一面光 亮可爱的镜子。」我继绩向全班的同学 说。

说完后我走回自己的桌子,刚想打 开敎科书•时,就见到志祥慢慢地走到我 桌前小声地说:「老师!我承认错了, 是我杷字典放进素莲的书包的。」我点 点头拍拍他的肩膀,向他说:「知错能 改,你还是一面光亮的镜子。去!去向 素莲及秀华道欢。」

自此后,志祥在课室里变得非常听 话及有礼貌,恶作剧的事情也很少发生 了 ・

依我这几年来的敎学经验,对于某 一种学生,有时刖需采用强硬的手段。 有时在行不通时也要兼施柔软的手段• 才能使学生们屈服・

75

小 颜

下课铃声响了,我离开了 2 F的课 圣,刚巧碰上了那班的级任老师。我们走 在ー起,我就向她谈起上课的情形。

「刚オ我鞭了你班上几个顽皮的小 瓜,他们オ稍为安静下来。」

「那几个?」她蹙着眉头问道,是 ー副我所熟悉的神情°

「郑子良,他好坏的。我喊了他几 次他都不听,因此,我就捉他出来重重 打了几下。杀ー儆百・全班オ安静下来 。」我吐苦似的诉道«

「那个啊!他极可怜的,我还不大 爱打他。」我的苦水似乎提起了她的兴 趣。可是,她的回答却引起了我的好奇

「怎么?他有病吗?」

「不是,他的身世好可怜的,刚开 学的几天,他哭看不要来上课,说是冇 同学要打他,后来,婆婆就带他来上课 。他的婆婆吿诉我说,他没有母亲,父 亲又是一个哑吧。家中兄妹又多,都是 婆婆一人照料。怪可怜的,我都不忍心 打他・」

我们的谈话就这样地结束了。她的 一番话不息地萦回在我脑海中,使我心 中莫名奇妙地感到无限的内疚...〇

晚上,我久久不能入眠......。下午 上课的情形又出现在我的脑海中.. 我一直在回想着事情的前因后果--° 我想,如果他是一个聴话的孩子,我会 罚他吗?他那样不听话,上课时与同学 打架,作业又时常缺交。我多次的劝吿 都收不到效果,最后的方法,只好以他 的肉痛来控制他了 〇我能够因为他的不 幸身世而放纵他呜?我可以因同情、可 怜他而滋长了他的不良行为吗?他缺少 良好健全的家庭敎育,那么,学校是ー 个敎育机构,应该给他一个重要的机会 吧!我想,以后,若是他再不受劝吿, 我还是可以打他的。

她,外表冷漠,似乎对一切郁提不 起兴趣,原来,内在还蕴藏了一颗善良 的心,这是一件美丽的事。可是,朋友 ,善良也应该是非分明,可不能无知的 善良啊!是不是呢?

2 F这一班的学生,是由去年六班 一年级中所挑选出来的,他们唯一的入 选条件就是那令人失望的成绩。除了这 一个共同点之外,全班同学还有着形形 色色的其他特点。而这些特点莫不令老 师们感到头痛恼怒...〇

亚朱是2 F的学生,去年他因「坏 蛋」而间名于办公室的敎师们。当时, 我只闻其名而不识其人。今年我终于接 近到他了,也认识到了他的「坏」。

他确实顽皮,不好学,作业又胡涂 ,实在不是一名好学生。更糟的是,他 又不爱淸洁,满脸和双手都是污垢,校 服也是很肮脏。这一副模样,眞叫人感 到他坏上加壊,简直是坏不可言!

有一天,刚巧是上缠康敎育节,课 文讲到关于身体的淸洁。唉!理论是那 么抽象,这一群天资低,又不爱听课的 学生•如何能够接受我那一套洋洋大论

76

小 颜

的卫生道理呢? 大家都在七咀八舌 地吵闹,亚朱双膝跪在椅子上,一张弄 脏了的脸向课室内东张西望。我集中了 全班同学的注意,然后叫他们看看亚朱 •我说:「你们说,亚朱是一个淸洁的 孩子吗?」同学们看了亚朱,接着笑了 起来,同时也回答我的问话:

「不是!」

「那么,你们喜欢和肮脏的同学在 •-起玩耍吗?」

「不要!」

「亚朱,你看,大家都不喜歉和你 在一起了,谁叫你那么不爱淸洁呢?」 全班同学再次哄然大笑起来•亚朱不好 意思地低下头来,但他也笑笑,偶而还 偷偷抬起头向我望过来。我叫他扪安静 下来,又再发问:「如果你们不会写字 ,你们愿意老师抬着你的手敎你写吗?

「愿意。」

「嗯!这样你オ会写字,对U马?」

「对!」他们似乎对这种一问一答 的发问特别有兴趣,所以有问必答。

「可是,亚朱,你的手那.么肮脏・ 老师可不愿意牵看你的手写字了 !」亚 朱听了,不好意思地把双手藏在桌底下 ,同学们看了都笑出声来----〇

「以后把手和脸都洗干净,衣服也 要换淸洁,这样老师オ要拉着你的手敎 你写字,同学也喜欢和你在ー起玩,知 道吗?」出乎我的意料之外,亜朱很顺 从地点点头,笑了 !

隔天,我又到2 F去上课〇刚走进 敎室,我发现亚朱很端正地坐在他的座 位上,十个手指展开地摆在桌面上・不 再是前天的一张花猫脸,不再是黑墨涂 污了的一双手•同时也换上了一件沾了 点点胶汁痕迹的白色校服。我看了一阵 子,心中激动地叫了他ー声:「亚朱• 你今天很淸洁,很漂亮啊!」同学们的 眼光都射向亚朱的身上,他也很得意地 回望看他们〇

这一天,我拉着他的手敎他写字。 第二天,他的习字部交上来了。

昨天,接到一位学生来信这么说: 「老师,我感到很失望,因为我母亲还 是不答应让我升学,她说:『女孩,子家 ,读什么书,妳是长女,家里的弟妹没 人看管,我和你父亲都要工作,能让妳 念完小学,已经是不错了,反正女孩子 大了都要嫁的。』老师,妳知道我听了 是多么的伤心,整整哭了一価晩上。老 师,虽然我失去了求学的机会,可是我 不会窣负您对我们的愿望。从明年起我 就开始学做衣和目修,希望能从学习中 吸取知识与经验•将来才能在社会上立 足。老师,信写得不好,请原谅!就此 停笔。祝您:身体健康!学生林丽萍 ±J阅读完毕,我不禁深深的叹了一口

张丽芳K - 3

气,一位品学兼优的学生就这样的被断 送升学的机会了。

在放假前一个月,我就发现林丽萍 似乎变了很多,平时是蹦蹦跳跳,ー副 天眞相的她,忽然间变得沉默遂言 • 眉 宇深锁,似有满怀心事,在追问之下, 她オ道出原因,原来是她的母亲不允许 她继绩升学。当时我就找她母亲谈谈, 她母亲吿诉我她会考虑我的要求。在这 期间,丽萍也似乎恢复了以往的欢笑。 想不到她还是要尝到失学的痛苫,难得 她能在巷痛下为将来看想,去学一门手 艺,并且能在空闲时间自修学问I小小 的年纪就能为自己将来打算,实在是难 能可贵,这也是我感到欣慰的事了 "

*• The task of the teacher is to watch over the development of his pupils to ensure that they produce in the fullness of time the best that lies latent within them."

77

妗点好叼金働ー専

伤心的告诉你们我将离去

你们却天真的间我几时再到回来.

一年了 •整密一年了。知道!!思?我 是多么的想念你们,时时找着机会回去 学校看你们;看看你们天眞的笑脸,听 听你们银铃似的声音。

回忆起我离开你们的那一天早上。

我提着书篮,跳下巴士,走在两旁都是 胶园的路上。以往,我总觉得它是那么 的遥远,那么的令人讨厌•但今天,我 却觉得它是那么令我难舍,心里想着: 何时何日才能重踏这条路呢?记得吗? 我片吿诉过你们«我害怕走这条路’因 它是那么的寂静,那么的遥远。有・时下 午我到校补习,你们就像迎接大人物似 的•有的步行,有的骑脚车,都拥到路 ロ来等我。待我到逹时,迎我的是一阵 阵的欢呼,这往往使巴士上的搭客感到 莫名其妙〇有时我遅到了,你们就数着 一辆辆离去的巴士,焦急的等着我〇待 我到达时见到你们汗粒累累,红咚咚的 小脸・心中总有说不出的歉意。我瞥告 诉过你们别等我,但又推却不了你们的 那股热诚。在我要回时,你们也把妈妈 的责焉抛在ー旁,争着要用脚车把我送 到路口。你们所给予我的总敎我难以忘 怀,我自问欠你们的实在太多了。

和你们在ー起的日子是快乐的.上 课时你们总侧看小脸静静在听,发问时 又像开机关枪似的,问些古古怪怪的事 情。偶然你们使我生气了,被我骂得坐 应不动 » 看得我感到好笑又好气〇你们 最爱送东西给我了•一张美丽的图画, 一个小小的玩具兵士,几条胶带,一粒 番石榴•ー小粒骏梅,也至ー小块饼干 °虽然这都是一件件小小的东西,但却 包含了你们深深的诚意。我拒绝不了, 唯有都收下了。

我和你们相处了四年,然而因某种 原因»我必须离开你们。虽然我心中有 千千万万个不舍,但事实却已摧在我眼 前•伤心的吿诉你们我将离去,你们却

天眞的问我几时再倒回来?我吿诉你们 我不再回来了,你们都显出ー脸的不高 兴•看着你们都起了小咀,ー脸无可奈 何的样子,我不禁心酸,但这一切一切 都已无可挽回了・

我珍惜着和你们在-"起的每时每刻 ,但离别终于来临了・我心中有许许多 多的话要对你们说,但我哽住了,我心 中在流着涙C你们都纷纷与我握别;一 声声的祝福,•一张张令我难忘的験,涙 水充满了我的双眼;啊!我眞的不舍得 离开你们呀!

你们送我出路口,我踏着沉重的脚 步・和你们走着;咀里默许要和你们通 信,会常去看你们,但这希望该是多么 渺茫啊!那漫长的路,忽然变得那么的 短,我希望能和你们有多点相处的时候 ,好让我再多看你们几眼,但巴士却又 来了・带着千千万万个无奈,忍看心中 的眼泪,向你们挥手道别。回望着挥看 小手的你们,渐渐离我远去,耳边彷佛 还德见你们声声的再见。别了别了,我 心中唤着,我一定会,也一定要回去看 你们。

78

陈文菊——K. 3

电视成长至今已有廿多年的历史了。它初时的发明只是供给人 们娱乐。后来,人们利用它来作为敎育媒介,也就是我们口前所谓 的电视敎育了。无可否认,电视对我们成人,靑少年以及儿童的日 常生活中有极大的影响。根据一般敎育专家・儿童心理学家及社会 科学家的硏究,认为电视对儿童们的影响有其利也有其弊。

最近几年来,欧美国家以及我们的政府正在积极推行电视敎育

〇他们认为这个ー扭就有活动画面的电视,对学生们在敎育方面有 着极大的帮助。我国一些敎育专家及电视敎育节目的负责人昌,绞 尽脑汁为学生准备了一些富有敎育性质的节目,如:举行辩论会, 演讲会,常识比赛,科学课程,美术等。这些节目都能增加儿童们

的知识〇

在、乡村地区的学校,教具比较缺乏。冨老师敎科学或其他科目 时,他往往无法向学生解释淸楚。因此,为了提高敎育水平,政府 鼓励乡村学校利用电视敎育来辅助敎导学生。通过电视,它间接地 使儿童各种语文发生兴趣。久而久之,儿童也能丰富他们的辫棠

电视上有些比较富有敎育性质的影片除了传授知识外,还向儿 童灌输ー些道德观念,仁爱和互助的精神。一旦他们有了正当的思 想,无形中他们也能建立正确的人生观〇

反之,电视对儿童也有不良的影响。根据电视专家硏究的结果

,儿童除了上课和唾觉以外,他们坐在电视前所花的时间比进行其 他活动如:阅读、户外游戏等的时间还多。他们终日沉迷于电视" 往往会使他们有创作性的想象力趋向遅钝〇他们如今已不及从前的 孩子们那么富有想象力和自发性。

沉迷于电视也会招致孩子养成袖手旁观的态度,避开直接参冒 眞实的生活经验。他们终日沉迷于电视,养成爱好幻想,消极的行 为〇他们以为曾看过某些东西,在某处做过某种事情,但事实他们 却・一直坐在家里看电视°

有时偶尔会遇到ー些不良的影片,儿童的幼稚心理和意志薄弱 '的使他们无法辨别是非•往往会尊致他们染上坏习惯,步上歧途• 一旦他们染上了坏习惯,在功课方面必定是一落千丈。除此之外, 过度沉迷于电视往往会损害眼睛。

总而言之,我们必须抱着正确的观点来欣赏电视的节目。所以 我希望儿童们必须懂得如何辨别是非,不可盲目模仿或崇拜戏中之 英雄。取之优点而抛弃其缺点。这样オ不受其害。

79

福利事业、慈善工作与敎师

ー敎师应积极提倡并参与社会福利工作, 为国家带来持久的和平〇

慈善工作•是社会福利事业 的一环,但是社会福利事业并非 只是慈善工作〇而当今社会里, 不知如何,竟然有些人认为社会 福利事业,仅是慈善救济而已。 这是大错特错的观念。

慈善救济,多属于消极的。 社会福利却是积极的。例如设立 临时救济收容所,是慈善救济エ 作;改善居住情况,却是社会福 利工作。

慈善工作当然应受鼓励,但 是社会福利事业却非单纯是慈善 工作。以为慈善工作,就是福利 工作的全部是错误的。所以从事 社会福利事业并不简单,须要积 极展开工作,扩大工作范围,并 非仅是办点慈善工作,就能以匚 社会福利工作者」而自居。

社会希望见到从事社会福利 工作者,眞眞正正,的的确确, 做到为社会谋福利,为人间增添 温暖。而所谓之「福利」应该是 积极的,富有建设性的。

社会福利事业的目的改善社 会情况,提高所有人的生活水平 〇因此,远大的眼光和周密的计 划是重要的步骤。

为敎师者,首要任务当然为 下一代而敎育,灌输知识,敎导 下-"代为人处世的人生道理〇敎 师任务若仅限此,未免太单调了

,

身为师者,应该不时关心社 会福利工作,从间接与直接双方 面,来推动社会福利工作,于间 接方面,敎师应灌输热爱社会福 利工作的意识予学生,俾彼等于 将来成为-・群热心社会福利工作 者。

于直接方面,敎师应积极提 倡并参于社会福利工作。无可否 认的,敎师在社会里拥有崇高的 形象,在推动社会福利工作历程 中,必将获得笺大社会人士的支 持,以集体的カ镒来逹致社会福 利工作的目标。

社会福利工作的成功,无疑 的将为社会带来温暖与幸福;为 国家带来持续永恒的和平,进步 与繁荣。

黄国荣

K. 4

80

目前在华校执敎的敎师,大多数都得兼敎国语科。一般华校的学生由于环境 关系,往往在学习国语时,遇到许多困难。因此身为老师的应尽力帮助他们・提 高他们对于学习国语的兴趣。

在华校担任国语科的敎师们,必先自己作个准备•把这科语交的基础打好, 并且多多学习国语文字的发音,以便能操一口流利的国语。通常一般华校敎师在 上国语课时,总喜欢用华语与学生们交谈•以为这样做可以方便学生听讲。但是 ,这是不明智的方法;试想:当老师的本身都不讲国语,又怎能鼓励学生们学讲 国语呢?要知道,当我们学习任何一种语言时,最车要的是多听,多明了词句的 应用,然后多练习简单的会话。学生在学习阈语时,假如能有机会多听多讲・必 能学习得更快!因此我们身为老师的应以身作则,在上国语课时,用标准的国藉 与学生交谈°

为了使每一位学生在上国语课时都有发3・的机会,我们可以汪每一节的时间 内,或在未开始授课前,利用五分钟的时间,以简单的问题方式跟学生会话,例 如:指名学生,然后发间日期、卩寺间或是发问ー些跟课丈内容、敎材等冇关的问 题,让他们目由回答,我们也可以鼓励学生以ー些图片或是课室里的实物(如: 椅子、桌子、黑板等)造出ー些简单的句子。在这里,假如学生遇到困难的话・ 敎师可以用一些问题辅助学生造句:如:当敎师指着黑板时,可问学生: "Apakah warna papan hitam ini?" 或 "Adakah papan hitam ini besar atau kecil?

以上只是一个例子罢了,我们必须按照学生的程度而发问罚题。通常在敎导 ー、二、三年级的学生时,我们可以先把拟好的问题,抄写在卷板上,至于四年 级以上的,我们可以试用口述,让他们练习听,然后自己口述回答〇

侮当我们结束五分钟至十分钟的说话练习后,我们可以将学生们所造的句子 ,加以指正,并写在黑板上,然后令学生们朗读句子。不过,我们所例写的句 子,最好不要过多,通常五个句子该是很足够的了。

朗读句子,在学习语言时也是很重要的。我们每天应该至少训练学生朗读句 子两三次。我们选用的句子,最好是关于ー些他们日常生活中常用的句子;如:

"Tolong tutupkan pintu itu".

"Saya hendak pergi ke sekolah". 等。

这些句子的深浅,也依照学生程度而定。我们可以以各种方式来训练学生朗读旬 子。当学生个别朗读时,我们可以指正他们的发音与咬字〇

当我们让学生朗读句子后,可用剩下的七分钟,让学生把句子抄下。这里値 得一提的是 , 我们令学生抄写的句子,也应求简短,而且题数不要过多,以免学 生不及抄写而草卓了事,结果错误百出。我们也可以把 Tuliskan (生字习

写)改为 salinan ayat ・打从三年级开始,我们可以利用图画辅导学生抄 写简单的句子,如:关于 bunga (花)这个字,我们可以在图戒下,造出五 题关于花的句子。(以上是要经过 Lisan 和 Bacaan 后オ进行・我们采 取这种方法的口的是要让学生从简单的句子中,学习怎样去讲,去馅,然后写下 句子,这样长久的练习下去,学生们必定会有进步的。我们身为敎师的应尽力选 择ー些有趣的题材,以引起学生们的学习兴趣。

81

现在让我们来谈谈怎样去敎课交C目前,一般华校所采用的课交内容都是比 较深奥而且每篇课交也很长。我们在开始授课时,如果发觉学生的程度很差I就 应该放慢授课的进度。为了使学生能眞正的皐习・我们可以不必按照课文程序敎 。我们可以自行挑选ー些比较浅白的课交或选ー些有关学生日常生活经验的敎 材,然后自己计划授课C我们不需把所有的课交都授完〇当然,在必要时,我们 可以自行选择ー些课外的,浅白易憧的文章来敎。

至于授课方法,通常是引起动机后,让学生默读,然后就介绍生字,接着就 是指名试读,敎师范读,然后オ导读或是分组朗读。通常在授课时,我们假使遇 到深长的课文,就应该在敎完每一个段落后,按照那一段的内容,冇程序的用较 节单的问题来发问学生。这些问题可重问两次,令程度较差的学生回答,使学生 更加明白〇我们利用这种发问方式来理解课文总比直接了当的用华语讲述内容好 得多。学生们不但有机会动用脑筋,而且能从同件们的回答中,更自然的了解课 文内容哩!

我们通常是在敎完每ー课后,就给学生一些理解问题来当作练习。敎师应细 心选择问题,使他们容易作答。(低年级可用屿充式)•我们最好不要给学生作 答太多的习题(通常不超过六题)以免学生应付不来。对于低能的学生,我们只 让他们习作两三题好了。

至于作交方面,我们通常在敎高年级时才开始让学生习写(五、六年级)。 在这一方面,我们必须辅导他们,先让他们看图造句,或是写出几个句子,然后 学生按照图片故争,重排句子的次序〇除此以外・我们可以介绍ー些简单的书信 写法(Surat kiriman ),这要根据学生的程度来选定。

以上所述是一些帮助学生学习国语的方法。我们身为敎师应时时刻刻改善白 己的敎学法,使它变化多端,以引起学生们的学习兴趣。我们可以在一个学期里 抽出ー两节I敎导学生一些马来民间歌谣或儿童诗歌(Pantun kanak-kanak ) 「让学生们朗读表演,使他们间接的学习国语。至于高年级的学生,我们可使 他们参加一些简单的话剧表演或练习讲故事,使学生渐瀬发觉到学习国语・并不 如他们所想象的那么困难。

思沅

K. 5

"The effective teacher is enthusiastic about his subject, his class, his job and all of teaching . ... he is creative and flexible; always trying new methods, new techniques, and is always on the lookout for a belter way to do the job/'

82

这不是电影镜头,

也不是小说的情节・

而是活生生的事实〇

黄时华——K. 5

施老先生的儿子结婚了,由于施家全 家老少皆生性淡薄,所以这次施公子登科 之喜,并没有大事铺张,只在施宅设筵数 席,款待亲友,聊作庆祝。

我们十余人联袂结伴前往参加宴会• 抵达施家,迎面接客的是身为新翁的施老 先生,苍苍白发,満脸纵横的皱纹,但难 掩脸上隐露的喜气;儿子成龙,成家立业 ,老怀欣慰是当然之事。

大厅上张灯结彩,喜帐贺柬,琳琅满 目匚

玫瑰姐(施老太太)一位年约五十的 妇人,身穿一袭湖水蓝色的绸缎旗袍,徐 娘虽老,风韵犹存,雍容华贵,仅是脸上 微现冷傲,怛当她一眼见到我们时,仍不 禁绽露笑糖招呼,因为我们毕竟是朝夕相 处的好朋友。

我对婚礼宴席这种场合是最不感兴趣 的,一道道的名菜佳肴,ー杯杯的葡萄美

酒,一串串的笑语,ー声声的祝贺都变成 了公式化的规矩,虚伪的客套,敎我觉得 矜持及局促不安。

施老先生和一对新人忙碌地周旋于宾 客之面,唯独玫现姐沉默地正襟危坐,望 着她眉宇间的忧悒,令我忆起她向我们倾 诉过的私衷;三十年前的一宗金屋藏娇的 纠纷,在这对恩爱夫妇之间割下一道深深 的鸿沟裂痕,无以弥补,难以消散,三十 年来夫妻同床异梦,貌合神离,被一种足 以使人崩溃的痛苦所煎熬着»施老先生的 大男人主义心理,玫瑰姐的倔强和委屈« 形成一个解不开的结•一直僵持到三十年 后的今天° .

酒酪之际,方兴未艾,大胜儿趁着浓 浓的酒兴,忘却了原有的矜持,尽情的笑 闹,ー对新人是菖然的对象,笑声弥漫了 整个客聴。,突然人群中有人提议:「现今 流行复古和怀旧,施老先生,请你说三十 年的ー篇爱的故事。」

大家都把眼光投向施老先生,只见他 带着酒意的红脸显露出一种复杂的表情, 沉默了一会儿,他竟微微一笑道:「好, 三十年前的旧曲重温!」

「陇上一朶玫瑰,纯洁又娇媚....J 淸唱的歌声,低沉中略带沙哑,隐隐透出 轻微的颤动,我领会到那是感情波动的旋 律。叮叮当当,一阵琴音在没有人觉察中 渗入,玫瑰姐不知何时已端坐于钢琴前, 手指在琴锥上飞舞O

曲终,四周爆发出一片如雷掌声,一 对老夫妇凝目相望,眼眶中満盈莹晶的涙 光。:突地,两个心灵空虚孤独的老人忘我 地拥抱在ー起,全场静止于ー霎间,一念 之间化解了三十年的恩怨,怎不令人感动 下泪。

施公子夫妇不约而同地拥上前去,紧 紧地抱着ー对老年人,深深的ー吻代表了 无从倾诉的千言万语。

我揩了揩湿润的眼睛,这不是电影镜 头,也不是小说的情节,而是活生生的事 实。两对佳偶,全厅的亲友都沐浴在爱的 气氛中,盏舞灯火开了花,张张红彩绽笑 备,双喜字活跃的音符,奏出一曲「喜洋 洋」,这是名符其实的「喜宴」,阴霾已 烟消之散•我们大伙儿都哭了-在洋溢着 欢愉喜气的喜宴中乐极而泣。

83

古癌り、七

当人们提起「古城]这名字,脑海中便会浮现古城的风光:那高耸在升旗

山上的葡萄牙式敎堂,山下的古堡门,具有五百多年历史的靑云亭,郑和遗

留下来的三宝井..•・这就是马来西亚西南部开国最早的都邑ーー马六甲。

在马六甲河边矗立看古代荷兰式的政府办公大厦;前面是一座大钟楼、邮 政局、法庭、警察局及银行等公共建筑物都聚集在这里。尤其是荷兰人所建立 的建筑物都是特有的深红色,令人ー看就不能忘记。

马六甲河默默的流着,随着岁月的消逝,它已不复往日的雄风,望着那污 浊的水,再追想起它在十五世纪时,在历史上所扮演的重要角色,想当年是繁 华的商港,多少豪杰在此诞生:敦霹雳、汉都亚都是马来民族英雄,但也随着 岁月逝世了。

沿着政府大厦石阶而上可达至升旗山。山上一座残缺的圣保罗敎堂,高精 遣下几百年来风吹雨打的痕迹,显出此敎堂年纪的老迈•敎堂前是一尊圣芳济 的石像〇

加冕公园又名怡カ海滨,是依莉沙白二世女皇加冕时所建立的,它可以说是 古城市民游玩的好地方。坐在绵长的石堤上,倾听海涛冲石的怒吼,再望看那 五屿岛一一又名「孕妇岛」使人心头起了丝丝的愁意,但一阵阵的海风吹来把 烦恼也都吹散了。大人带着孩童坐在绿油油的草地上,一边剥花生吃一边听收 音机播出的音乐,何尝不是享受?

三宝井相传是三保公郑和所掘。井的四周被墙围看,只剩下一扇鐡门,向 前走几步就到了三宝庙。庙内只有一口井,井水淸凉可口,可以说是游客们的 甘露〇

马六甲虽有「睡城」之称,不过在这几年来,不停地发展,增添了不少新 的建筑物,交通越来越拥挤,外国商人纷粉前来办厂,工厂越建越多〇政府 和人民都尽力使占诚成为马来西亚的大城市之一 〇州政府也在历史学会的协助 下尽量地把富有历史性的建筑物保留下来,让下一代的人有机会胆仰凭吊!

84

自古以来,在人类的历史中・ 由「面子」而引起的事件多如恒河 沙数,眞是不胜枚举;而「面子」 这罪魁祸首所造的孽,更是整竹难 书。总括地说一句,几乎全人类都 是爱面子的动物。最明显的例子就 是当某一个人认为自己的而子受损 时,轻刖吹须瞪眼,与「侵犯者」 理论一番;重则摩拳擦掌,饱以老 拳,,大起勃溪,然后再来个老死不 相往来!

翻开历史的旧页•古今中外, 丧生或受创在面子虎威下的人们, 实在是难计其数。上至达官显贵, 下至贩夫走卒,无不受制于面子这 调调儿的手中,汉代的司马迁,如 不是仗义为投降匈奴的李陵直言I 而触怒了他的老板汉武帝,被认为 有损龙颜,也不致于遭受到与太监 们同等的「待遇」。「カ拔山河兮 J的楚痼王,如不是碍于颜面,愧 对江东父老,也不致于自刎于乌江 畔。如他肯摒弃那抽象的面子问题 ,横渡乌江,再重整旗鼓,锦続山 河谁属还是个不知数呢!他老兄这 么一死,倒便宜了那位不顾面子的 刘老先生,被他冷手执看个热煎堆 ,从而创下了数百年基业。所以项 羽老兄实不应高呼「天亡我也」, 应该高喊「面子亡我也」更为贴切

今时今日,人们并不吸取历史 的敎训,反而变本加厉,对「面子 J这位仁兄宠信有加,做任何事情 ,皆以面子为出发点。月入三数百 大元,偏要住洋楼•出入以汽车代 步,家中布置更务求堂皇〇沙发、

电视、雪植、风扇成冷气等等。在 他们的观念中,也成了「必需品」 ,尽管样样分期付款,搞至焦头烂 额也在所不惜。婚宴、羌酌、丧葬 等,势必大事铺张,以炫耀于人前 ,彷佛越铺张就越体面,也不管背 后债台高筑,ー辈子成为面子的奴 隶,反而沾沾自喜,引以为荣〇事 事夸张,样样装懂,以示见明广转 ,学富五车,超人一等;万ー被人 揭穿底牌,又恼羞成怒,カ斥他人 造谣中伤•更要赔偿名誉损失〇

原则上,人类也无法不讲究ー 点面子,否则岂不沦为「不要脸」 之辈了吗!人如「不要脸」,刖任 何不要脸的事都敢做。这么ー来・ 我们的人类社会跟猪、狗的生活又 有什么两样?因此,面子在人类社 会中,有一了它一定的地位和作用。 大多数的「文明人」能相安无事地 居住在同一个社会里,多多少少也 得靠「面子」来维系这「良好的关 系」,否则,人人不顾面子,欺凌 弱小,弱肉强食,侵占他人财物, 行为不检等等野蛮与无耻的行为, 恐怕不易制止呢!

但是,许多人却「滥用」了面 子,误解了它的眞正作用•太过注 重面子,反而成了它的奴才°这正 像太过谦虚反成了虚伪一般。项羽 之流,为了颜面而含恨九泉,这是 否划得来?为了面上光彩,到处举 债以充场面,这又岂是智者之所为 ?

注重基本的面子,宛如保卫个 人的自照,过份注重面子,无疑是 自讨苦吃。综观今日社会,沽名钓 誉者比比皆是,冇什么法子能唤隰 这些沉缅于面子深渊的人们?聪明 的你,请给大家解答吧!

萧亚东

K • 5

85

部份的阳光射卞。花棚虽然并不怎样美观,但是加上那几十棵挂着的胡姫 ,却増加了不同的气氛。它显得格外幽雅•令人喜爱。朋友深知我爱园艺 ,吿诉我不少种植胡姬的知识。过后,还勇下几棵胡姬的幼苗,送了给我

,我知道胡姬是热带的名贵花种,对于朋友的这份盛意,我眞是感激不壶

从那天开始,我家门前也添多了一个小花棚。胡姫是不靠泥土生长的 。我找了一些破砖块和木炭,把那几棵花苗种在盆里。种胡姬除了要在荫 蔽的地方,还需要充足的彷&除了雨天,每个淸晨和傍晚,我都不能忘 记替这几棵胡姬烧水。

一年过去了,我的胡姬逐渐的成长了 〇它长出几片翠绿的嫩叶和一些 气根。这些气根有的是紧紧的贴绕看木炭和破砖,也有的是伸出花盆,垂 吊在空中。我除了欣苴这千姿百态的气根外,还爱上了那靑翠的嫩叶。 为了使胡姬迅速长大和驱逐害虫,我还要常常喷射肥料和药精。种花也能 考验一个人的毅カ和忍耐性。为了达到那美好的日子,我得继续的工作。 我期望那一天到来。那时我的家园将加多一片光辉的色彩。

两年多了,有一天,我发现我的胡姬发出花枝了!起初,ー点动静也 没有,过了二个星期,它的花苞便结成了。又过了二个星期,由于下了几 阵雨,我的胡姬终于开放了。胡姬没有玫瑰和杜兰的鲜艶,怛它却有另ー 番的气质,因为在万紫千红的花坛中,只有它才是在半空中开花的。胡姫 开放的时候是连续不断的,有的是正在盛放,有的却还在含苞待放・所以 它能比别的花朵耐久。两棵正在开放的胡姬,ー棵是黄的,另一棵是淡红 色的。只要稍为观赏就能看出那棵黄的,是一个披上黄裟的婀娜佳人,她 正在姗姗起舞。而那棵淡红色的呢,就好比是一列排着框齐队伍的蜗牛, 刚从雨后出来索食般的,多么有趣。胡姬的种类繁多,除了这两 种外,还不知冇几百种。我想,人们喜爱胡姬,并不是要得到它的芬芳和 艶媚,而是欣赏它的高贵和幽雅。

86

雨文

K. 5

在那百花争艳的花园里, 有谁愿意欣赏那旣不美 也不香的小花呢?

令 昜 千

在静寂的小路旁,森林里,矮 丛中,抑或在荒芜的花园里・只要 何适合的气候、土质,皆是含羞草 生长的好地方。她们蔓延在地面上 ,彷佛从来就不知道什么是挺直身 腰? !

她们就是那样的被遗弃!尤其 在那百花争艶的花园里,有谁愿意 舍弃娇艶的蔷薇牡丹,而去欣赏那 卽不美也不香的小花呢?

她们是那样的娇小玲珑,她们 的高度好像从没有超过一尺,那瘦 瘦的,浅褐色的茎干・看她那摇摇 欲坠,弱不禁风的楚楚可怜态,我 眞怀疑她是否支撑得住那些粉红色 的,毛茸茸的小花球,还有那碧绿 的小叶子!尤其是当狂风吹袭时… •■・〇但她们并不是那样的施杨,她 们默默地,坚强的在自然进化中争 取生存的地盘,世世代代如此•如 野火般蔓延至各角落。

永远使我难以忘懐的那一刻, 是当我第一次接触她们时,我满以 为她们是可以欺负的,然而,事实 的证明出乎我意料之外,啊!我给 刺伤了!原来她们的以上还长者刺 !她们的自卫方法也算是高明了。

顾名思义,含羞草的确是一种 害腺且容易受惊的小植物’她的外 号「勿动我」就是给予我们的一种 警吿・她俨雁是严圣rfiJ不可侵犯的 ,因为当她们ー旦受到摸触,她们 的叶子就会自然地垂下,彷佛是ー 棵快枯死的植物•也好像是位盖花 闭月的小姑娘,害臊得连头也不敢 抬起来。但当这您•芥的突撃者远离 时,她又会将叶片展开起来,欣欣 地伸向大目然,方才的那份娇羞像 不风于她的!

在一个非常炎热的午间,地面 的一切佛被那傲气冲天的骄阳煎柄 着,那无可奈何的含羞草也受着残 酷的煎熬〇但这并不曾使她们的神 志不淸而造成意志薄弱,相反的, 她们却因此而产生了某种力量来应 付这逆境,她们晓得她们不能向通 逆境降服,她们吏知道她们不能受 到其威音而放弃目己的将来。或者 ,第六感吿诉她们:能越过这激流 >必能登上那水恒的彼岸。因此, 她们把叶上的小孔收缩,收缩以减 低蒸发率,以维玮体内所必须消耗 的水份〇就这样;她们会安然的渡 过难I关....〇

87

然而,善变的天气,一朶又一 朶的乌云,不知何时占据了整个X 空。望若那阴零的菅空,「大雨将 快来临了吧!」含羞草低谓’着,廿 雨,是她们所渴望的。

豆般大的雨倾盆而下,愈下愈 大,打在她们身上。她们贪婪的吮 吸上苍所赐给她们的恩泽。然而, 大雨仍然不停地下看,下看,无情 地輙挞在她们身上,不知过了多少 时候,只见她们的身体关始抖动首 ・她们是在祈祷,祈福这连绵不停 的雨快快的停? !看那雨水从叶脉 间不断的流着,流着,好像潺潺的

小溪涧,又像小孩脸上的涙痕,这 是代表若喜涙?哀泪?在这迷悯的 ー剎那,我眞希望自己能明白她们 的语言,因而能从中明白她们的处 境。

她们的长成,从不需要特别的 灌漑,上帝创造了她们,袖也负起 了培育她们的责任。她们从不为名 利而争夺,她们承受肴现实给予她 们的遗忘、冷落〇然而,比起温室 里的小花,她们永远是那样的坚强 。她们活得有意义,因为她们能够 在实践中加强生命的能力。

祝福你们•含羞草。

又是一个苦雨缠绵的雨天 •绵绵不断的细雨不停地落着 ,落若,打在粗糙的地上,洒 在柔弱但坚强的小草上。

小草别看它那么脆弱, 比不上那生长在温室里的花 朵,那么娇,那么艳,但那弱 不禁眦的样子却经得起风吹雨 打。它在没人灌漑,没人施肥 的情况ド,依然欣欣向荣。雨

冬梅 K. 2

点轻轻地打在草上,地面上, 将尘土、热气冲洗得干干净净

有一句话是这样的,「雨 落吧!粗糙的现实需要一点润 饰;俗世尘土需要冲刷;龌图 的人生需要漂白;疯狂的思想 需要整顿。」

雨停了,小草抬起头来, 天空一片晴朗。

88

生命为何物

甲说

如花般迷人美丽

乙说

有如老牛颈上拖着沉重的犁 你可知道

枝干盛开美丽的花

却是

泥堆底下汗水和肥料培植出来 被人牵着走的牛是多痛苦

为了和食草粪土共处

达到主人收获季节

牠还是吃看枯干的草 蚂蚁縦然勤苦的生活 还是会死在无情的K脚下 觉悟

是否感到

生命是在眨値

毅志

K • 4

雨从荷叶上滴落»

莲在风雨中摇曳,

一池的红莲如火焰,在雨中, 蝉声沉落,蛙声四起。

雨后的纡莲翩翩,荷叶田印; 玉立看,娉娉婷婷〇 出身于污泥中,

崇高、纯洁。

我愿学莲,

在风雨中,在染缸里, 不欲同流,拒绝合污! 与莲同在,与美永存!

禾草

K. 2

细细雨,寒寒风, 星无,月也无;

街灯邪里邪气地眨着眼, 那为黄的灯光’ 不足照亮三呎地。

身冷,心也冷, 夜黑,路更黑; 盼望中的黎明, 在罪罪细雨里, 总是那么遥远, 是姗姗来遅, 还是遥遥无期?

一滴、两滴、三滴, 四滴五滴到天明, 昨天盼,今天望, 举火炬的女神, 因何不见您照夜长?

是否那夜雾重重, 令您也迷失了方向?

愿满腹愤怨, 轰然ー声・ 化做烈火熊熊' 纵然是晏花般的开放, 流星似的照亮, 也无啥可怨!

陈瞩雄

K. 3


你属

得意之际

」尔故事奇趣, 。不禁低头飮泣,

听我的故事。 永远陪伴我, 要孤灯不熄, 深沉的夜里,


90

a从被调到帀区这问特大型的学校来 ,不知不觉已经三年了。学校大«人事方 面也比较复雑・而且「怪现象」也特别多 ;可是,我们呆久了,也就见怪不怪了 〇

—・ ヽ

在这间学校里,每一年的六年级E班 一定没有级任,原因是原有带上去的级任 老师已被调到四年级班去。结果'这ー班 的级任就由一位英文敎师来担任,再由两 位一年级班的级任老师来各别担任他们的 华文和算术科目。一位敎师要兼任两班的 华文或算术,他门的工作是多么的繁重・ 我们可想而知,况且这两位敎师还天天要 上、下午往学校跑,从上午十一点多一直 上课到下午六点钟。我们曾要求学校方面 改变这种编排方法,可是都不得要领〇校 方认为这是学校的古老传统,很难更改。 难道现在的我们还不能脱离传统吗?

今年初,本校调来了一位男敎师。在 他未到学校之前,我们已听到许多传言: 他和同事们合不来,疑心很一重,常常怀疑 同事做「降头」在他身上。他常和同事吵 架、骂粗话,甚至还和同事打架呢!不 知从什么时候开始,他竟对学校一位年轻 的敎师「有了意思」,向她展开追求,可 是,这位敎师早已冇了男朋友,所以,便 对他不加理睬,在第三学期开始的第一天 ,这也王老五敎师竟驾着一辆新车到学 校来,他马上便去问那位女同事要不要坐 他的车回,因为他知道常载她的那位同事 请假没到学校来。X老师早对他起了警惕 ,当场拒绝了他,可是,他并不死心,还 三番四次地去纠缠她,结果,硫了许多钉 子。最后,他竟羞成怒地追问她为。么何 么每一次跟她讲话都不给于回答;吓得 她不敢单独地留衣裤公室里。

—・ ヽ

本校一位拥有数间屋子的女敎师,时 常拿了一些铅笔,胶擦之类的交具到学校 来销仲°有人问她:为什么要赚W几分钱 的薄利?她振振有词道:这是我的兴趣嘱

I

另有一位男敎师,仗着前任校长是他 的兄弟,要其他四班同年级的敎师,把学 生购买印刷纸的钱交给他去买。如果有谁 不肯把钱交给他,他就会骂他不尊重长辈 。可是,把钱交给他后,剩下的钱却不知 去向。有时,要多印ー些课外题,也找不 到印刷纸呢!

小荆——K. 1

91

每年的十一、二月,正是雨季来临的 时候,居住在海边的渔民,更熟悉海风的 风向〇这时刻,浪潮激增汹涌澎湃,刺骨 的寒风飒飒的吹拂看。天气恶化,整个渔 村被浓雾般的雨丝所弥漫。大部份的渔民 都招在家中修补破烂的渔网或编织新网。 有的忙着伺养家浴,只冇少部份的渔民划 看小木筏在海边附近撒网,捕捉ー些鱼儿 兜,傍,由于这时候出海捕鱼的人较少,所 以鱼纸镜减,价钱也比平时高出几倍。

阿发-----个卄ハ岁的靑年,有着宽 冈的胸膛,雄赳超,的気魄,壮健的身躯’ ー副俭朴敦障的渔民模样,他手掌上艮看 此!而硬的茧,这是由于每天拖扌Z鱼网而形 成的,看他满身是劲,干起活来极敏捷。 家屮的慈父早在他开始傩事的时候便葬身 鱼腹,迄今只剰一个年龄已高的母亲,只 要瞥・一瞥她的面庞,就知她忡经历盈沧桑, 那粗而深的皱纹,确是被无情的岁月所摧 残;如今因病总身,过得每天瑚在简陋而 破旧的木床上。幸得冇阿发这孝顺的孩子 细心照顾与侍候,平日为她焼茶煮饭,蒸 煮那苫涩的药,母子俩相依为命,过看淸 苦的生活。

俗语说:「天冇不测之风云,人冇旦 タ之祸福」,就在一个月黑风高的夜晚, 阿发的母亲因病情恶化,夜里发出痛苦、 绝望的呻吟声。这时候的阿发急得像热锅 上的蚂蚁,忙着蒸药灌进母亲的肚里,又 用风油擦者母亲的头额、肚子和手脚。难 熬的一夜,他是多么盼望黎明快点到来, 这时阿发依偎在母亲懐抱,眼泪也渗透了 母亲那破而褪色的衣襟,整夜里无法入眠 •听间母亲的呻吟声,就如刀割一般的痛 楚,好容易オ然过一夜。

刘俊健ーーK 3

翌日淸晨,天空仍旧布满着乌云,雳 雨交加;阿发卽刻骑上那生满锈的脚车, 往离家数里外的ー排店铺,租了一辆霸王 车,把母亲送进医院去。

抵逹医院,马上替母亲办入院手绍, 院方立刻把她推进念救室,经过医生的诊 治,断定是患上严亜的内脏溢血,须立刻 动手术,同时要有人签名,至于医药费确 是一笔相当大的吸目,大约整千块。为了 救母亲的性命,阿发不再理会:这些,卽刻 签字,过后医生吩咐阿发回去,待明天中 午オ来探病。阿发拖看笨重的脚步,怀看 沉重的心情离开医院。•

回到家中,阿发最主要的一件事就是 忙若把藏在床脚下一个鎌罐拿出,里面藏 看一笔积蓄了好几年的血汗钱,他把钱算 了算,只是伍佰元左右,距离所需的数口 尙差一半,只好向邻居先借,问成了邻居 ,只借到三佰元左右,还差两佰多元,只 好自己想渗法。最后阿发遍得提起搁置在 墙脚边的渔网,解开系在海边木柱上的小 舟,向那起伏不平、摇摆动荡的海面划去 ,只见小舟在湍急水流的海浪中,ー浮ー 沉的凛荡,,确是危险万分。这时的阿发, 为了要多赚几个钱,也不顾自己性命的危 险,仍鹤问前划去,骤然,一片大浪迎面 扑来,把阿发的小舟击沉了,可怜的阿发 再也不见浮起了 ....。声院里的阿发

母,也因动手术失败,离开了这不再盛于 她的世界。

92

分我的将发ア方

妳格上了妳生命旅途上的快车, 车上的司机正是"他I', 他把车停在妳的跟前,味笑看脸〇 妳轻快地跳上去,亳不犹豫, 成为他唯一的搭客。

妳踏上了妳生命旅途上的快车, 在临别的那一剎,

妳带歉意的对我道珍重, 何必带着那份股意呢?

我绝不是妳自私的知己。

妳顺利地搭上了那趟快车

走了, 但是

我知道,

车上载满着幸福....

思沅

K. 5

93

学生平时的作业应列入考试范围 当作一部份衡量标准。

—■一考试时间可延长

——考题务需合理ーー

可立--K. 4

求学的正确[.1标是为了得到高深的知 识,以使将来能冇所应用,为社会、为人 民谋幸福。到口前为化,考试是唯一能测 量一个学生的程.度以及衡量:他在某方面所 得到的知识。考试有其利与弊。虽它的弱 点颇多,但在还未孙出另一种方法来収代 它之前,许多国家还是实行者考试制度。

冇了考试制复,学生们对功课也比较 关心。家长们也会多多督促他们求上进。 学生们的求知欲及进取心因此逐渐加强〇 这无异替国家造就了新的人才。考试可测 量学生在某方面的进度。如果他知道他在 这方面太差的话,就可预先设法补救。敎 师也可从中调査出他的敎学效果而创造更 多新的敎学法来提高学生的兴趣,这样敎 师オ有一个冃标来策刘课程的范围。

在考试中,学生被限定在短时间内回 答一些问题,因此専致学生锻炼脑筋,连 用他们的思考力,使脑筋发逹及灵活。从 这考试方面,又可得知学生在某方面的特 长及才华,以便将来能往这方面发展,而 得到更好的效果。

号试在n前是唯一能检定学生能力的 一种标准。目前的高等学府录取学生就是 利用考试来作为录取的准绳。由此可见, 如果没冇考试就无法检定学生能力的标准 在另一方面来说,考试使学生的阅读 范围狭窄-学生为了应付考试的功课而放 弃ー些不在考试范围内的功课,使他们仅 是局限于某方面的知识。这样,无形中培 养了学生的投机取巧的侥幸心理。由于时 间上不允许,老师不能自由地传•授课外的 知识。为了应付考试,学生们拚命的口谊 夜读而弄得精神萎糜,以牌衰弱,因而捐 壊了学生的健康,尤其是在发育中的学生

•政府太注重考试,使学生们只能埋头苦 读,他们只知一些理论而没句实际的知识

,这怎能配合社会、国家的需求以及适应 这五花八门的社会呢?他们将会被社会淘

汰和打击,不能及时在社会扮演重要的角 色〇

考试加重了学生的精神负担,他们怕 被社会淘汰及不能满足父母「望子成龙」 『欲望,渐渐地,养成了学生为文凭而读 书的不正确求学口标。学校可能形成了学 生所畏惧的地方。当他们踏出校槛,进入 社包服务时,雇主们也错误地用文凭的等 级来衡吊:他们的工作能力。

由于各地师资及学校设备不同,敎出 来的学生程度也因而有了差异。城市内, 科学实验室、图书馆的设备比乡下的学校 好,用同等的考试制度来衡定他们的能力 是有欠公平的。旺短短的号试限定时间内 •规定学生做完指定的问题;以这种制度 来测・学生的程度是太片面性了•同时也 不能正确地检定学生的水平。考试淘汰了 许多未达成熟年龄的少年而把他们弃于社 会的染红里,他们非常容易被人引诱,误 入岐途而产生了许多问题靑年。

号试的弊处颇多,因此有关当局应多 多的改善考试的制度以及想出种种的方法 来补救。学生平时的作业应列入考试内当 做一部份衡吊:标准。考试的时间可延长, 让学生们能从容不迫的去思考、解答号题 C考官出的考题要合理些,题目不可太深 奥而难为学生。对于那些师资好、设备好 的学校,考试的成绩应要求高些,使水平 提高;而那些设备较差的学校,程度的要 求就要寛待些。政府也应创办多间职业学 校让那些被淘汰的学生学会各种技能,政 府也应制造多的就业机会给那些失业的 靑年。使他们有事做,减少了游手好闲, 流浪于街头的问题靑年。

以上,是我个人对考试制度的ー些看 法。假如政府能多多的或善考试的制度, 它的「弊」就会渐渐减少,而取代之将是 对学生有益的「利」了。

94

文字是时代的产物,目从有了交 字之后,它代替了言语,记录事物。 一切事情都随着时代的演进而变化。 汉字从象形、古文、大篆、小篆、播 交、隶书、楷书、行苦、草书以至简 体字的产生是历史巨轮前进的成果〇 简体字的施行是方块字演进必经的过 程,节体字的产生是为了适应时代的 演进而变化,这是符合事物发展的规 律。

汉字具有其特点,那就是难记、 难写、难证、难认和难编排等,采用 简体字基本上就是要克服•难记及难写 这二「难」。简单、筝割少的方块字 ,总比笔割多的容易学,是符合敎育 原理,因此,学生能在更省时,更易 记及更有效的情况下,把华语的操纵 力的基础打好。本地(星马)出版的 刊物已越来越多采用简体字,再多几 年,当然供小学生阅读的刊物会有「更 多是用简体字印刷的;儿童刊物如, 知识报11及|(好学生"等已采用简体 字,除此之外,开明、冇远见的销常 广的本地两家报馆也负起了推广汉字

向义K. 4

简化运动的重任ーー采用简体字印刷 •如果我们今天还是只敎小学生繁体 字,那么,将来他们怎样适应这个社 会?由于大势所趋,新加坡的儿童从 小学一年级起就开始学饰体字,而我 们的学校还只是采用繁体字,岂非落 他人之后?

华语是联合国所承认的五大语文 之一,节体字当然也是五大语文之一 的攵字,我国的华语华文,只是一条 支流,因此,我国所采用的简礼字必3 须依照源头所颁布的简体字表,千万 不可另创一套。我们可吸取邻国新加 坡在推行简体字上所犯的错误作为敎 训,新加坡在ー九六九年公布第一批 五百零二个简体字及在ー九七四年公 布二千二百四十八个偲体字总表,其 中牧录了一些当地特冇与中国不同的R 简体字。但到了一九七六年的箱僵字 总表修订中,许多和中国不同的简体 字已被放弃,接受采用中国的标准简 体字。走了六七年寃枉的岔路,最终 还是得归于主流。

95

髀附会性

新的女性, 不穿着奇装异服;

依穽自己的一双手, 创造出幸福的明天,

新的女性,

不讲究吃喝玩乐;

懐着ー颗上进之心, 永远不向环境低头。

新的女性,

不做温室里的花儿; 要经得起风吹雨打, 挺起胸腹向前迈进。

新的女性,

不怕那惊涛骇浪;

要像那航行的船只, 寻找正确的方向。

新的女性, 不怕千辛万苦;

常把眼界放开,

视透宇宙每个角落。

新的女性,

不做男人的奴隶; 眼前的一切成就, 唯恐是沧海ー粟。

若芳

K. 1

96

我时常想到「死」〇

朋友笑我怕死,我一笑置之。我想怕死 是正常的情緖。人要怕死,才会珍惜活着的 时光〇积极的悲观与消极的乐观•我宁选择 了前者。生命有多种体现的方式,虽说生死 由天,然而,在生之日,我们却有权力选择 生命的方式,有享受生命的权力〇

拥有生命并非难事,如何享受生命才是 问题。除非不去想吧!生命给我们什么便接 受什么。偏偏人是那么不容易满足,因而造 就了人世间这许多喜怒哀乐与悲欢离合〇这 许是「生命」所以叫人眷恋的原因。

享受生命,该从什么时候说起呢?孩提 时候,生命是一片无知的空白,环境与学识 用彩笔在空白中涂上绚丽的色彩。线条与颜 色交错混拌。拌成了「唯我独尊」的长成。 于是思维萌芽,知觉涌现,「自我」成形。 要享受生命的欲望便产生了。这不过是要使 「自我」的立场更明确罢了!

在这儿,享受并非单指物质上的充裕, 因为,人们对于物质的追求是永远都不会满 足的。然而,精神上的安适与满足却非任何 荣华!®浮所能比拟的。一个懂得享受生命的 人,他是世界上最富有的人,谈什么名,什 么利?

近来认识了一群女孩子,都是时代尖端 的人儿。她们爱闹爱笑,静的时候是默默如 无风的草儿。动的时候则若万马奔腾汹涌澎 湃〇她们有时下一般女孩子所具备的条件。 也有时下一般女孩子所没有具备的条件。是 平凡中的平凡,与平凡中的不凡。她们对人 生有着开玩笑的认眞,玩世不恭之余,又杂 者几许严肃。她们自己说是头脑简单’四肢 发达的动物,眉梢咀角间却原来洋溢着许多 不简单的神釆,这般生动夺目!

后来我知道,她们都是努力享受生命的 一群c用英语说之:〃 Enjoy life ",或许更 贴切些〇

享受两字,给人一种放浪,过度纵容自 己的错觉〇其实这是一种对待人生的态度〇 能够直正享受生命的人并不多〇所谓「享受 」,并不是挥雷。挥霍是浪费,而享受则是 珍惜。尤其是在最近的日子里,我时常想起 ,「人生几何?」我怕日子苦短,不够我做 那许多许多想做的事,我愁要看的书看不完 ,要写的文章没有写,要去的地方去不成。 我发着愁〇又贪婪着要咀嚼生活中每一个小 片段〇要捕捉每一个美丽的与不美丽的ー剎 那。自己以为在享受所赋与的恩惠〇忙碌的 心,加上忙碌的思想°有时想,这样子累着 自己,是否傻得透顶?静下来的时候,禁不 住狠狠地要享受那一阵「静」〇

再说ー回,人生几何〇人活着,爱不敢 爱,恨不敢恨,想做的事情不敢放胆去做, 眨个眼儿,就要来不及了。在这个物物竞争 强烈的社会,一切都要快、快!因为,生命 的消逝,是一件最残酷的事实。不快,只怕 许多事情都无法完成,此生则添多一件憾事 〇

诚然,烦恼是生命的劲敌〇人需要思想 以豊富自己的分析事理能力,然而不必要的 烦恼却是无谓的・-正如一个农夫会为满田金 色稻子而感觉生命之美好,一个母亲愿为孩 子一个小小的笑而赴汤蹈火,情人-・个眼神 叫人如痴如醉,朋友促膝长谈的欢愉,这ー 切不过都是再平凡不过的事物〇却都是高度 的生命享受〇

原来,享受生命不过是心在ー剎那间的 激荡,是心灵的豁然贯通,是心胸的畅达开 放,是人馆世界息息相关,神灵合一的时刻 〇想来也没有什么神秘可言。

98

急救学训练班及敎官训练班未能在我 们受训期间如期举办,一方面是由于联络 新山方面的医生及护士的工作迟了一些, 另一方面是受训期间上课时间过于冗长, 负责人经过再三考虑,决定不开训练班。 为着不使参加者失望,特在本刊拨出几版 作为急救学一角,希望对初学者有所帮助 ,并祈有关方面能给予指正。

(参考课本系圣约输救伤会,圣安徳 鲁救伤会及英国红十字会联合审订的急救 手册ーー急救学( First Aid )作为 考取急救学证书及高级急救学证书。注: "护理学"( Home Nursing )学者须 出席有关课程。)

补充资料(录自藏坡圣约翰救伤队笫 二期敎官训练班)〇 a '烧伤:一

J~5 0°C以上的热力腐饰性化学等作 用予体表组织可引起灼伤。估计面积方法

㈠九等分法(Wallace 氏法):

头颈占9 %,ー侧上肢占9 %,躯干 前面、后面及一侧下肢各占两个9 %,会 阴及外生殖器占1 %。

㈡桂世初氏法:

手指微分开,手指及手掌面的面积为 1•25%。

㈢Berkow 氏的灼伤面积计算法: 成人躯干及颈部占3 8 %,双下肢( 自臀部起)占38 %,双上肢占18 %, 头部占6至7 %。

估计灼伤深度:

㈠第一度:皮肤发红,灼痛三至五天 ,自愈〇

㈡第二度:浅二度伤及眞皮浅层,皮 肤起水泡〇水肿疼痛,深二度伤及眞皮深 层,皮肤苍白带灰色,眞皮坏死,间有红 斑。

㈢第三度:皮肤全层或其深部组织ー 倂受灼伤而发生凝固性坏死颜色灰白破靱 ,失去弹性觉消失,表面干燥不渗液,重 时为黑色焦痂。

小量二度灼伤面积在5 %以上,成人 在1〇%以上应送入警院治疗。

凡二度灼伤面积超过3。%或二度灼

(文)潘永星

(图)曾庆齢

伤超过15 %应视为严重灼伤。救治措施 更应积极及时〇

人事不省乃失去知觉,其原因乃由于 神经系统机能受阻而致脑之作用中断,其 发生不独表示脑部有病或受伤,旦更表示 身醴上有多种其他之重病或伤势。人小不 省由于脑部功能被扰可能逐渐加深,必须 紧急救治。

在人事不省中,窒息能导致脑部缺乏 氧气,溺水能使心脏活动受阻会导致含氧 血液不足而使患者死亡。

窒息之原因:

/・呼吸动作受到阻碍

2呼吸道受影响

了.呼吸机构受影响

[.呼吸中枢受影响

血液中缺少氧或身体组织中缺乏缟气 供应时,呼吸和心跳便会停止。

缺乏氧气之影响:ーー如脑部缺乏氧 气四分钟便会发生不可复原的变化,人工 呼吸急救的目的是立卽使ifu液获得氧气以 防止产生不利的变化"

虽然使用口对口人匸呼吸法的施救者 将本身已用过的空气灌给伤者,但此空气 仍含足够的氧气(1 5 %)与新鲜空气中 所含的氧气(21%)相比仍是相当有效 的〇

人体对氧化血液的需要如此迫切,所 以肺部灌入空气旣使在取出口中或气道中 碎屑之前也应进行急救。

溺水是指呼吸时吸入水份,虽数量・极 少,甚至少于一品特的水,亦足以致命。

遇溺者吸入水份之后,胸部会有焦汤 般痛楚,其后果须视所吸入为淡水抑海水 而定。

淡水可以很迅速被吸收到血液循环中 去。吸水后血液被稀释而引致红血球破裂 排出钾盐。钾能直接影响心臓,造成心室 f预动而结果使遇溺者在两分钟内死亡。

海水所含盐份远比血液中的盐份多, 因此可使水份由血液循环中抽出而致血液 浓度增高。这种情况加车了心脏工作负担 ,并使血液循环受阻。

心脏活动受阻会导致含第血液不足( 心脏缺氧)而致遇溺者在五分钟内死亡〇

99

血的知识:

/.血球—红血球,白血球,淋巴球

2 血浆--Plasma — Fibrin — Serum.

Z(我人)ーー 4 • 5公升 早(成人一女)---4 • 2公升

血只占体车的7 • 7 %。

红血球:男性占500 X 104 per cu. mm. 女性占450 X 104 per cu. mm.

白血球:1000 per cu. mm.

血浆中血小板占25 X 1〇4 per cu. mm.

红血球之寿命只有!2 V天,其功用 是输送氧气。

白血球有杀闲的功能〇

淋巴球能产生抗体(antibodies ) 来保护身体。

血小板能使血凝固、止血,因此流血 三分钟不止乃血小板太少之故〇

贫血( anaemia )为红血球低 过 350 X 1 〇4 per cu. mm.。

血友病(流血不止)为血小板少过

引起贫血之原因:㈠骨椭为制造血球 工厂,因此骨懈有毛病或损伤会造成贫血 。㈡疟疾破坏红血球而产生贫血。㈢钩虫 (hookworm )--条钩虫每天破坏

0 — 2 C C的血足以导致贫血〇㈣股骨侨 至少有5 00C C血液担失,排骨(fabula

)或者胫骨(tibia )骨折损失

3 0 0 C C血液〇

每一分钟丄。CGM血液须含7 • 8毫 升(ML)。如缺氧将造成中毒。

关于血液银行的血冷藏温度是在4 C 至6 C之间,只能保存三星期之久,如超 过三个星期后,只有血淸(serum )可 用。血淸失掉使血液浓(脱水)变成血球 固体,而引起休克。

人工呼吸

㈠复苏管(Resustitude )-使用

法可参阅其说明书。

㈡ロ对口充气法(成人)

充气速度应为每隔六秒钟一次(卽何 分钟十次)。如伤者心臓停顿则其颈动脉 的脉搏便感觉不出来。同时伤者的瞳孔散 大颜色也变成蓝灰色。则应使其仰卧在平 稳的地面上承高双腿,这一动作会刺激心 ‘糠并增加可用于血液循环中的血景:°另爽 快地在胸部心上急拍一下。这一刺激可使 心脏再开始活动。如在头四次迅速充气之 复仍无反应。应开始对伤者进行心脏外部 按摩,而同时仍继续对•伤者肺部充气,二 者之间的比率为充气一次,按压胸骨六至 八次。

对成人每秒钟施压一次。儿辈单手施 压,:婴儿应用手指尖。施歴速率为每分钟 六十至ー百次-

㈢沙福尔氏法:每分钟十二次,每次 五秒。

呼气作用占ニ秒(.1, 2 )

呼気作用占三秒(1, 2.3,)

蜩西氏法:每次占五秒钟,何分钟十 二次〇

吸气作用占三秒(1、2 , 3 )

呼气作用占ニ秒(4,5)

100

伍)贺氏法:每分钟十二次,每次五秒 钟〇

吸气作用占二秒半

呼气作用占二秒半

因贺氏与沙氏験合法:每分钟十二次 每次五秒钟 吸气作用占三 秒钟〇 呼气作用占二 秒钟。

肉贺氏与沙氏联合法

(廿小辇贺氏法:施救者只以双掌之カ 量施压于患者之背部

呼吸的知识:

婴儿期ーー每分钟卅二至四十次呼吸 儿童期ーー每分钟は四至廿八次呼吸 成年期——每分钟十六至二十次呼吸 出血:失血的病征与病状(包括外部 出血与内部出血)〇

㈠失血达一品脱(十%)时,伤者感 觉头疽眼花,身体直立时更甚。

㈡失血达四品脱(四十%)时,伤者 面唇苍白觉寒冷,脉搏胞呼吸加速,出汗 ,且感昏眩°

㈢失血超过百份之四十时,伤者更感 寒冷,尤以四肢为甚,脉搏变得速而微弱 ,呼吸时频打呵欠和帅吟(空气饥)表情 冷漠,激动不安,对痛楚的敏感力减弱, 正因如此,故伤者在回答何处受伤时,答 案可能不正确。

㈣当肢体发生隐藏性出血时,失血最 多少可以肢体的肿胀程度看出。

㈤随着状态进展,伤者可能由冷漠而 至人事不省〇

101

bahagian bahasa malaysia bahasa malaysia bahasa malaysia

1 penghargaan kepada pensyarah

2 nasib src 7

3 kami kumpulan 4

4 bagaim ana saya belajar jawi

5 orang gila

6 anak penoreh getah

7 cita ku

8 hujan

9 panduan-panduan untuk mempercantikan bilik anda

p ㊀ nghorgoon

pergi kepasar membeli ketola s/nggah dikedai membeli Dian yang dibormati Tuan Pengelola serta para pensyarah sekelian.

mandi bersama berkumpul-kumpul simbab-menyimbah ada yang basah tiga tabun kita berkumpul kini sampailab saat berpisab.

1

ter/ompa t-lompa t sianak kera terlompat bingga berminat berjam bati terharu tidak terkira bagai dihiris pisau tajam.

siang makan malam makan masa makan tak pernah dilupai segala tunjuk-ajar kami kekalkan jasa-baik cikgu tidak dilupai.

asy/k ingat pada Tuhan segala maksiat diketepikan sekiranya ada kesalaban harap cikgu maafkan.

Kumpulan 4 Lia

====§=8®ĕ«==m=3=5r;s==H=i>HrsTmmmR=-=ssMsw====siM=====m=mmn«=Hgmw"^-:;wlwm==HKcv*::-Mm==-wx_>w<w§ .nm=务后・<15_=_===;---=_--皀--=_2¥43-_-====3-=_2。-3巨--m=3=s另-一ーヨ 目 ヨ:3m3s!rmmnw;:3.5n=-<3豆

102

nasib

src y

一七;

malangnya kepala kami kerap san(

engahan kursus

妻者ヨ=







103

kami

kumpulan 4

kami kumpulan 4

dari Johor dan Melaka

silalah dengar cerita kisah kami semasa pembelajaran dijalankan bermacam-macam tabiat bo!eh dilihat.

kami kumpulan 4

kata Tuan Pengelo/a, kami yang paling nakal tetapi tidak mengapa kelas nakal menunjukkan aktif memenuhi kebendak guru, bukan?

golongan nasib yang malang dari 8 pagi hingga 7 petang saban hari kami belajar syukur semuanya tahan lasak tidak pun satu yang lepak.

bagai kanak-kanak lam bat sedikit guru m uncut rioh-rendah disana sini gemurub bertanding kalah.

kelas ini amat ganjil tanpa guru amat bising guru menyoal kepala tunduk takut namanya dipanggil enggan memandang nanti ditunjuk.

kumpulan yang bersimpati kema tian seorang ibu diberitakan tanpa ragu-ragu sumbangan diberikan.

peserta wanita tergemuk "Ah Soh " gelarannya berwajab ayu dan comet

berkebolehan dalam berbagai bidang gemuk gedempul tapi cergas.

initah ha! kumpulan 4 sebagai bukti datanglah melihat peserta lelaki dan perempuan hati dan tangan terbuka menyambut kedatangan tuan-puan.

104

§0J60g

Pelajaran Jawi tel ah diperkenalkan oleh Encik Adenan Wagimin, pensyarah Ba-hasa Malaysia, merangkap Pengelola SRC 7, pada peringkat pertama iaitu bulan April 1976. Sebelum ini saya menganggap Pelajaran Jawi ini susah hendak dipelajari sebab tu-lisannya berbelit-belit dan seakan-akan sama diantara satu sama lain.

Pada peringkat pertama Encik Adenan tel ah memulakannya dengan Pelajaran I iaitu mengenal huruf-huruf tunggal yang terdiri dari vokal dan konsonan. Kemudian konso-nan dicampurkan dengan vokal menjadi sukukata. Oleh demikian saya mengetahui bahawa vokal Jawi hanya ada tiga sahaja

・ Huruf Konsonan pula tel ah diperkenalkan sebanyak 26. Peringkat pertama tel ah pun tamat tetapi saya belum dapat apa-apa gambaran tentang Pelajaran Jawi ini.

Peringkat kedua pula, Encik Adenan memulakan dengan Pelajaran II iaitu mengenal perkataan. Dia menerangkan bagaimana sukukata-sukukata disambung supaya menjadi satu perkataan. Pada Pelajaran 111 pula, dia mengajar membuang alif (1) yang kedua dalam ejaan. Saya teringat pada suatu hari apabila cikgu melihat tulisan saya, dia men-gatakan tulisan saya berbentuk-bentuk. Mak-lumlah orang baru belajar.

Sebelum tamatnya peringkat kedua, ujian Bahasa Malaysia termasuk Jawi telah diberikan. Perkara ini sangat memeranjatkan sebab saya masih tidak tahu membaca dan menulis, tiba-tiba disuruh membuatnya dengan paksaan. Oleh yang demikian pada masa itulah saya berniat untuk belajar bersungguh-sungguh apabila balik ke kampung kelak.

Mujurlah saya tinggal di kampung, di kawasan perkampungan orang Melayu. Jiran-jiran tetangga saya terdiri daripada sembilan puluh lima peratus orang Melayu. Ini menun-jukkan saya memperolehi peluang yang begitu baik dan persekitaran yang sangat menggalakkan, mengizinkan saya belajar Jawi dengan mudah. Sekembalinya saya dari kursus, dengan tidak berlengah-lengah lagi saya pun memulakanlah hajat saya. Saya meminjam sebuah buku teks Pelajaran Jawi buku 1 dari seorang kanak-kanakdi sebelah rumah. Guru sukarelawati saya bernama Cik Mi nah ton. Tiap-tiap hari saya berdamping dengannya bertujuan meminta pertolongan dan tunjuk ajar darinya. Untuk menghabis-kan sebuah buku itu adalah memakan masa lebih kurang satu minggu.

Di sini ingin saya menyampaikan ucapan terimakasih kepada Hj. Sukardi yang telah bermurah hati menghadiahkan dua buah buku kerja supaya saya boleh berlatih tulisan Jawi. Minggu kedua saya membaca buku II hinggalah minggu kelima saya sudah habis membaca buku bacaan buku V. Kelima-lima buah buku ini saya meminjamnya dari kedai buku sebelah rumah iaitu kedai buku Hj. Sukardi. Jiran-jiran saya merasa begitu hairan tentang perubahan sikap saya. Masing-masing memberi semangat supaya saya boleh menguasai Jawi. -

Mulai minggu yang keenam, saya cuba menatapi akhbar Utusan Melayu. Alamak! saya dapati perkataan-perkataan ada di dalam-nya masih belum saya kenali dan ia cuba hendak menjauhkan diri seolah-olah mereka itu takut dengan saya. Syukurlah dengan adanya Cik Minahton disamping saya, saya dapat mengatasi kesemuanya. Pada masa inilah boleh dikatakan semua jiran jiran saya yang mengetahui Jawi adalah guru sukarela saya. Mereka rela dan sanggup mengajar saya pada bila-bila masa.

Siang malam saya belajar. Ketekunan dan kerajinan ini bukan sahaja menghairan-kan orang lain, tetapi mengkagumkan diri saya juga kerana semasa persekolahan dahulu saya boleh dikatakan malas dan tidak ambil berat dalam pelajaran.

Mulai ketika itu rancangan belajar tulisan Jawi di talivisyen tidak pern ah saya tinggalkan. Saya dapati bahawa ada setengah ejaan dalam surat khabar berbeza dengan ejaan diajar melalui talivisyen. Ini agak men-gelirukan sedikit.

Apabila kursus peringkat III dimulakan saya sudah boleh membaca Utusan Melayu dengan lancar.

Dengan memperolehi sebanyak sedikit pengetahuan Jawi, ingin saya mengambil peluang ini mengucapkan setinggi-tinggi terimakasih kepada Encik Adenan Wagimin, Cik Minahton seterusnya jiran-jiran saya atas budi baik dan jasa mereka terhadap saya. Semuanya ini akan saya kenangi dan men-yanjung tinggi. Selain dari itu saya meminta ampun dan maaf sekiranya ada apa-apa keka-saran terhadap kelakuan dan bahasa yang berlaku semasa peroses pembelajaran dijalankan.

Kumpulan 4 Lia

105

?

Malam menyelubungi halaman kampung inif bulan mengambung dilangit menerangi bumi yang sunyi sepi ini; bintang-bintang nampak berkelipan diangkasa.

Waktu kian malam, sekeliling kian sunyi;

tiba-tiba kedengaran salakan dari jauh, seperti sedang bertanding kekuatan suara mereka.

Suara salakan kian dekat lagi hebat,

Apa dah berlaku

Kejar pencuri, perompak . . . . ?

Tak mungkin,

bukankab kampung ini Kampung Aman?

Dari arah jauh dijalan sana, kelihatan seorang tua yang bongkok berjalan perlahan-lahan sebab kakinya lumpuh, menuju ke sini, sekawan anjing menyalak mengelilinginya umpama raja sedang diiringi pengiringi-pengiringnya.

Siapakab dia?

Tak tau.

Dari mana dia datang?

Tak tau.

Tempat perlin dungannya?

Sekeping papan tersaudai ditanah jadikan 'katil', suratkhabar jadikan selimutnya.

Dekikianlah,

tempat tidutnya.

Ter baring diatas ^katiKnya,

me/epaskan kelesuan badannya se/epas kerja berat ditimbunan sampah-sarap;

Matanya bertentangan dengan bintang-bin tang itu, seperti ianya diejek:

Yih, gilanya orang itu.

Tak berumah,

tak berkatil,

tak berselimut,

busuk badannya, kotor pakaiannya......

macam orang gila.

Ha! Ha! Ha!

Matanya mula berapi, marab hatinya :

Mengapa kau semua binakan ku?

Jeritnya:

Kuf seorang raja, bukan?

Ku seorang raja, bukan ?

Ku ditakuti orang,

dari jauh mereka pasti melarikan diri, bergopoh-gapah ke sana kemari,.....

Ha! Ha! Ha! ..Ha!....

Bukan . . . kah .... ku se.. . orang..

ra... ja .... ja... ? (Suaranya muia tersesak). Suaranya semakin rendah semakin femah, mata terbeiiak membuka, badannya semakin lama semakin sejuk.

Lama-kelamaan badannya kaku lagi sejuk......

Kasihan!

Mengapa dia disiksa, menghadapi kehinaan, kesengsaraan, tanpa da pa t be ias-kasih an, matinya seperti mati katakI

Ad a kah ini adii kepada makiuk yang tinggi? /

Oleh:Ceruk Dapur (K. V.)

106

kau kata,

kau kasihkan hu/an, segar bila memandang titik air tu jatuh berirama, beriak dimuka air

kau kata, melihat air bujan nan merin tik-rin tik membawa Hham pada kau, bila kau ber/a/an, dibawah jaring bujan.

kau kata......

tapi kawan,

ku bencikan hujan, tak sabar ku meiihat, pemandangan nan sedih, dimusim hujan. hati ku mu ram, mendung bagai iangit hari hujan, kerana ku seorang

anak penoreh getah. Kumpulan 5

C. Chen

oita ku

hari ini.....

terima satu berita, tidak dapat ku lupai.

ku gagai daiam cita-citaku, sedih, hampa, keciwa,

semua usaha tiada berguna,

semua rancangan punah beiaka.

sahabat ku, bimbingiah aku ke arah yang betui, hanya ituiah yang aku pinta, supaya dapat mencapai kejayaan, yang penuh dengan bahagia.

Kumpulan 1 Tan Chai Hoon

ku ibarat sibuta yang malang, si pincang yang tempang, tenggeiam di daiam kehidupan gelap, ingin meiihat tiada upaya, berjaian betui tiada berdaya.

panduiah aku /

menerusi sengsara geiora hidup, semua penderitaan dapat di hapuskan, semua kegagalan tidak berulang, supaya cita-citaku dapat tercapai.

riang,

teguh, yakin.

107

S. W. TAN

ngeri yang yang

Nun

Hujan masih lebat lagi. Suasana yang bertambah mengerikan dengan kilat sabung-menyambung berserta pula petir amat menggerunkan sekali sakala. jauh di hujung kampung terdengar

salakan anjing yang menyeramkan bulu-roma. Tiba-tiba, petir bermaharajalela me-numbangkan pohon kelapa yang bergoyang-goyang itu. Rumah-rumah yang disekeliling-nya pun bergegar dengan kuat. Kejadian itu tel ah memberatkan serta menambahkan kebimbangan penduduk-penduduk kampung itu. Tetapi, walaupun bagitu, mereka sung-guh mengharapkan hujan kerana telaga yang tidak seberapa airnya itu sudah hampir kering.

Air hujan jatuh menimpa atap sambil melalui lubang-lubang rumah-rumah usang ke bawah. Mereka sibok mencari tong-tong untuk mengisikan air hujan yang turun dengan tidak berhenti-henti. Rumah Mak Dul yang tersarat sekali. Ruangan rumahnya tel ah penuh sesak dengan bermacam-macam tong, hanya sedikit lapangan bagi anak kecil-nya, Usman, tidur. Tetapi, dirinya terperuk disudut rumah saja.

'Turunlah! malam ini, biar turunlah kuat-kuat. Tapi, haraplah cuacanya bagus hari esuk." berkata Mak Dul dalam hatinya serta merenung air yang mencurah-curah ke dalam tong-tong yang terletak di lantai. Pada masa lepas, alangkah lesu selepas beker-ja Mak Dul pula menyandang satu tong di bahunya dan di lengan kirinya disangkutkan-nya satu lagi terus melangkah ke telaga yang sekadar itu. Mengikut di bclakang barisan orang ramai, dengan serba-salah untuk men-dapat dua tong air bagi membasuh dan memasak. Sekarang, sungguhpun Mak Dul mesti mengecutkan dirinya ruang yang agak

kecil itu untuk bermalam, tetapi, hatinya riang belaka. Pada siang hari kelak, dia dapat mengambil dua tong air dengan mudah, tidak usah menunggu lagi.

Hujan bertambah lebat. Angin bertambah kencang. Lampu minyak yang berkelap-kelip menerangi bilik itu padam. Tiba-tiba kelihatan cahaya kilat memancar menerusi rekahan-rekahan dinding biliknya, diikuti oleh guruh yang kuat. Rumah Mak Dul bergegar sebagai dilibat oleh sesuatu. Air yang melalui lubang-lubang rumahnya pun bertambah kuat pula. Tong-tong yang terletak itu pun tel ah penuh dan airnya pun mengalir keluar.

Mujurlah, Mak Dul dapat menggantung sehelai kain pelastik di atas untuk menahan air itu jatuh ke bawah. Pada ketika itu, senang-lah hati Mak Dul dan tidurlah dia dibawah kain pelastik itu. Tiba-tiba, air menjirus ke badannya dari atas. la pun tersedar dan bajunya tel ah lecoh oleh air hujan. Dengan memandang keatas, didapatinya kain plastik itu telah pecah sebab air yang bertakung itu terlalu banyak dan tidak dapat ditahan lagi.

Setelah mengeringkan segala tempat tong-tong itu pun diletak semula. Semula lagi, Mak Dul pun berkecut di sudut rumah. Tetapi, sungguhlah buruk nasibnya, tempat yang hanya kering itu menitik air juga. Air itu menyedarkan Usman yang terlena itu. Entahlah cara yang lain, Mak Dul terus ber-sangkut satu tong di tiang rumah untuk menahan air hujan itu membasahkan tempat tidur yang hanya sedikit itu. Kemudianya, Usman terus tidur. Oleh kerana terlalu lesu, Mak Dul pun tidur dan sementara itu air tong itu penuh dan dibuangkan kemudian-

108

Sekonyong-konyong, bunyi 'bom!' berampur dengan bunyi jeritan menderu di sekeliling rumah. Mak Du I pun terkejut dari tidur. la tergesa-gesa bangun lalu meraba-raba ke hadapan mencapai lampu suluh. Dilihatnya, anak kecil itu mengerang sambil memeluk kepalanya berpusing ke Sana ke sini supaya meringankan kesakitannya. Sabentar-nya, Usman pun diam dan darahnya terus keluar membuak-buak serta bercampur dengan aliran air tong yang di tepinya itu.

Mak Dul meraung dan tidak sedarkan dirinya, apabila melihat kejadian yang tidak disangka-sangka itu. Dia re bah pingsan memeluk mayat anaknya yang disayangi itu. Usman telah menghadapi 'I uhan dalam usia-nya yang amat muda itu.

,emperccintikan

ー〇…一-

Kebanyakan kita yang duduk di bandar, sentiasa be rasa tegang disebabkan oleh bunyi riuh-rendah di sekeliling kawasan rumah kita. Oleh kerana itu, kita amat me-merlukan suatu alam yang sunyi dan tente-ram supaya dapat kita berihat selepas be-kerja.

Bilik tidur adalah merupakan suatu tempat bagi kita berihat sambil memulih tenaga kita selepas bekerja. Mungkin bunyi yang begitu hebat itu tidak dapat kita hapus-kan langsung tetapi, kita boleh mengubah keadaan fizikal bilik rihat kita dengan daya-cipta kita sendiri.

Sebelum kita bermula dengan kerja menghiasi bilik tidur kita, eloklah kita fikir-kan samaada kita akan diam di tempat itu dalam masa yang panjang atau tidak. Jika kita hanya duduk buat sementara sahaja, tak usahlah kita menghabiskan wang yang begitu banyak. Dengan ini dapatlah kita pastikan setakat manakah kita hendak mengubah keadaan fizikal bilik kita.

Sekarang bolehlah kita fikirkan cara-cara untuk menghiasi bilik tersebut 一

a. Pilihan warna

Segala pilihan warna untuk cat din-ding, kertas dinding dan juga warna perabut eloklah di 'tone'kan supaya berkelihatan padan. Warna-warna yangsejuk (cool colours) seperti hijau muda, putih, kuning susu, merah muda dan sebagainya memang boleh melahirkan suasana yang nyaman.

110

b. Pilihan perabut

Eloklah kita memilih perabut yang sesuai dengan saiz bilik kita. Biasanya kita hanya memerlukan sebuah katil, sebuah almari dan sebuah meja untuk menulis. Mungkin kita boleh menggunakan bahan bentuk binaan dinding dan tiang yang sedia ada di bilik kita untuk membuat almari yang terlekat pada dinding ataupun membuat tingkat-tingkat guna untuk mengisi buku. Kita boleh juga membuat beberapa buah kotak yang kecil untuk mengisi benda-benda yang jarang digunakan. Kotak-kotak ini boleh kita masukkan ke bawah katil kita. Ide - ide yang tersebut di atas adalah guna bagi kita memberi lebih ruangan kepada bilik kita.

c. Benda-benda untuk perhiasan

(i) Di atas meja tulisr eloklah kita letak-kan sekeping kaca. Di bawah kaca itu, kita boleh letakkan keping-keping gambar ataupun kad-kad pos yang ber-warna-warni. Kita boleh letakkan sebuah pasu bunga dimana kita boleh hiaskan dengan daun-daun buluh ataupun bunga-bunga.

(ii) Kain-kain cadar, sampul bantal dan juga kain-kain langsir apabila dibeli, eloklah dipilih dengan teliti supaya warnanya bersesuaian dengan warna dinding. Biasanya warna yang sejuk adalah lebih menarik.

(iii) Di belakang pintu bilik tidur, bolehlah kita lekatkan gancu-gancu yang kecil dimana boleh kita gantungkan kuncikunci, pengetap kuku dan sebagainya.

(iv) Pilih sekeping lukisan ataupun sekeping poster yang menarik untuk meng-hiasi dinding bilik. Jika tidak, sekeping kalendar yang besar boleh juga digunakan.

(v) Di dalam sebuah bilik tidur, eloklah diadakan tiga buah lampu; sebuah lampu besar guna untuk menerangi sei si bilik, sebuah yang lain untuk di-letakkan di atas ataupun berhampiran dengan meja tulis dan sebuah lagi di-pasang di sudut bilik. (Biasanya di-pasangkan apabila lampu besar dipa-damkan).

Demikianlah serba sedikit panduan tentang cara-cara untuk menghiasi bilik tidur kita. Perkataan menghias tidaklah ber-maksud bahawa kita terpaksa membelanja-kan wang yang banyak. Dengan menggunakan sedikit imajinasi dan dayacipta, kita akan berjaya mencantikkan bilik rihat kita tanpa perbelanjaan yang besar.

Kumpulan 5

C. Chen

111

kajian tempatan

1 kampung bukit gambir

2 fungsi pengajaran siviks di sekolah-sekolah

3 suatu kajian mengenai status ekonomi di kampung pak li pan

4 suatu kajian mengenai daerah segamat

5 perusahaan menanam lada hitam

6 felcra ramuan cina

7 ah tee penan am sayur

8 suatu kajian sosio-ekonomi pekan bidur

9 ekonomi luar bandar

'bagaimanakah cara-cara untuk memperbaikinya'

10 perkahwinan di kalangan orang-orang india

11 perusahaan perikanan di pontian

suatu perspektif sains sosial 1

Pekan Bukit Gambir

Kalau kita tinjau sadalam-dalamnya, mungkin kita akan dapati Bukit Gambir ini merupakan suatu tern pat yang bersejarah dan sentiasa bergolak di dalam alam sejarah.

Pada empat puluh tahun yang lalu, Bukit Gambir adalah sebuah kampung yang kecil dan le-taknya di atas sebuah bukit. Pada ketika itu, bilangan penduduk dikampung ini hanya ada lebih kurang dua ratus orang saja. Mereka terdiri daripa-da orang China yang datang nya dari negeri China dan orang Melayu. Kehidupan mereka tergantung kepada tanaman sejenis pokok yang dinamakan "Gambir”. Itulah menjadikan tempat ini dinamakan "Bukit Gambir". Pada masa itu, bandar yang paling dekat sekali dengan kampung ini ialah bandar Muar. Jauhnya bandar Muar dari Kampung "Bukit Gambir" ialah lima belas batu. Perhubung-an antara kampung ini dengan bandar Muar amat-lah susah kerana tiada jalan yang baik. Oleh kerana itu, sekiranya penduduk kampung Bukit Gambir ingin pergi kebandar Muar mereka terpak-sa menaiki perahu yang pada ketika itu merupakan satu kenderaan yang biasa kepada orang-orang kampung.

Keadaan ini berterusan hingga ke tahun 193〇. Dengan datangnya suatu keluarga "Yeo" ke kampung Bukit Gambir, pembangunan dikampung ini telah menjadi pesat, kerana keluarga °Yeo" adalah suatu keluarga yang kaya dan ber-kebolehan. Mereka telah giat membuka hutan di-sekeliling kampung ini untuk menanam pokok getah. Unt jk memenuhi tenaga yang diperlukan, maka ramai orang terutama sekali orang-orang

kampung bukit gambir

oleh : tang mui eng

src 7- k. 2

112

China dari Negeri China telah diupah oleh keluarga "Yeo”, mereka bekerja dikebun getah mereka. Dengan datangnya "kuli" China, bilangan pendu-duk di kampung ini telah bertambah. Penambahan bilangan penduduk penduduk dikampung ini telah membolehkan beberapa orang menceburkan diri mereka dalam lapangan perniagaan. Setakat ini, kampung Bukit Gambir telah menjada sebuah pekan yang kecil yang mempunyai aktiviti-aktiviti perniagaan bersama-sama pertanian.

Dengan tercetusnya perang Korea, pemban-gunan yang dijalankan dipekan Bukit Gambir pun di gandakan kerana kenaikan harga getah yang paling menarikkan orang-orang dikampung ini menambahkan lagi hasilnya 一 "getah”, terutama sekali keluarga "Yeo". Hutan yang ada disekeliling kampung ini pun dibuka dan ditanam dengan getah. Pada masa itu, ramai orang diam dikebun getah mereka kerana menyenangkan mereka bekerja dan menoreh getah. Mereka be rasa suka kerana pendapatan mereka amatlah menguntungkan. Tetapi keadaan ini tidak wujud begitu lama yang diingini.

Perintah dharurat telah diistiharkan di Tanah Melayu pada tahun 1948. Semua orang-orang China yang diam dikebun getah mereka telah di-paksa berpindah ke pekan Bukit Gambir untuk mengelakkan mereka dipengaruhi komunis. Mereka diberi tapak rumah yang percuma. Kerana ini, bilangan penduduk Bukit Gambir telah bertambah ramai. Keadaan ini berterusan hingga ke masa ini. Pada masa sekarang, bilangan penduduk dikampung ini adalah kira-kira enam ribu orang.

Walaupun Bukit Gambir ini sebuah pekan yang kecil, penghuni-penghuni pekan Bukit Gambir telah hidup membangun. Pembangunan-pem-bangunan telah berjalan dengan pesatnya. Didalam

jangka beberapa tahun sahaja selepas Malaysia merdeka, telah banyak usaha usaha kerajaan untuk memajukan rakyatnya dalam segala bidang. Kera-jaan telah mendirikan bangunan bangunan di-bawah rancangan pembangunan luar bandar, bukan sahaja ditempat-tempat yang telah maju bahkan diBukit Gambir juga banyak bangunan bangunan telah terdiri seperti sekolah Menengah Kebangsaan, kira-kira setengah batu dari pekan Bukit Gambir. Disamping itu, sebuah kelinikun-tuk kemudahan orang ramai telah dibena dipekan ini. Juga tidak ketinggalan "Rumah "Mudah'' yang telah dibena bagi kemudahan penduduk yang miskin. Sebagai menandakan pekan Bukit Gambir ini sentiasa maju, sekolah Rendah Kebangsaan Cina dan Melayu, tegak berdiri dengan megahnya dengan murid muridnya terdiri daripada berbilang bangsa. Selain daripada Pejabat Pos, Balai Raya, Balai Polis dan kedai kedai menjadi bukti yang orang yang mendiami Bukti ini masih ''giat''.

Kebanyakan penduduk penduduk dikampung adalah bekerja menoreh getah. Ada yang bekerja dikebun sendiri dan tidak kurang yang bekerja menyupah dikebun getah orang lain. Ada setengahnya pula bekerja dikebun kelapa sawit.

Bagi orang yang miskin dan tidak mempunyai kebun getah dan kelapa sawit sendiri, mereka ini mengambil upah bekerja ditempat orang lain, dan ada juga yang menjadi petani bekerja disawah menanam padi dan menanam sayur-sayuran.

Sawah

Dikampung-kampung ada juga dusun buah-buahan seperti durian, manggis, langsat, rambutan dan Iain-Iain lagi. Buah-buahan ini bukan sahaja untuk kegunaan atau dimakan sendiri, bahkan di-jual ketempat lain seperti dibandar-bandar atau lainnya.

113

Pejabat Polis Bukit Gambir

Pada masa ini, selain daripada orang Melayu ad a juga orang-orang Cina tinggal di kampung-kampung. Mereka ini selalunya bekerja sama to-long-menolong diantara satu sama lain.

Tidak jauh dari Pekan Bukit Gambir ada sawah padi. Tiap-tiap seorang petani mempunyai tanah sawah lebih kurang dua ekar, Tiap tiap tahun mereka menanam padi sebanyak tiga kali atau musim.

Dengan hasil padinya itu, petani-petani itu tidak payah membeli beras lagi. Mereka menang-gung sara hidup keluarganya dengan hasil-hasil padi itu.

Pekan Bukit Gambir ialah sebuah pekan kecil yang sedang membangun. Walaupun tidak mempunyai bangunan yang tinggi-tinggi dan ber-tingkat-tingkat serta pemandangan-pemandangan yang indah-indah, tetapi penduduk-penduduknya dapat hidup dalam aman dan makmur disebabkan kebanyakan penduduk Bukit Gambir tidak ramai yang menjadi pengganggur.

114

fungsi . pengajaran siviks di sekolahrsekolah

■ 1 7 ' ' i: 'I .

oleh: Boo Ah Moy

り,」。

Boo Siew Luan

Siviks sebagai seni kewarganegaraan berakar dalam keseluruhan bidang pelajaran termasuk gerakerja-gerakerja duar darjah, kajian kemasya-rakatan dan sosioldji pendidikan, serta juga dalam perhubungan tidak resmi seperti perhubungan an-tara murid dengan murid, murid dengan guru, murid dengan ahli keluarga serta keseluruhan sua-sana dalam sesuatu institusi itu.

Pelajaran siviks tidaklah berasingan perhu-bungannya dengan mata pelajaran yang lain seperti bahasa dan pendidikan Jasmani, walaupun pelajaran siviks itu diajar sebagai satu mata pelajaran terasing di sekolah-sekolah rendah dan menengah. Melalui pendidikan Jasmani dapat memupuk seorang yang berdisplin dan bertolakansur dan mata pelajaran bahasa yang memberi pelajar-pelajar ber-kenaan konsep yang betul tentang siviks.

Matlamat pelajaran siviks disekolah-sekolah terutama sekolah-sekolah rendah ialah untuk menentukan bahawa kanak-kanak dapat membina sikap yang baik dan tertanam didalam jiwa kanak-kanak segala cita-cita mulai. Dengan pelajaran siviks diharapkan kanak-kanak dapat memperolehi kemahiran sosial yang perlu untuk menghadapi segala cabaran masyarakat pada masa kelak.

Murid-murid diajar pelajaran siviks supaya dapat memperolehi pengetahuan yang cukup mengenai perkara-perkara asas dalam kerajaan yang bercorak demokratik ini. Mereka patut me-mahami dan membina sikap yang sihat, menghor-mati budaya, ad at resam, tradisi dan ugama yang dianuti oleh semua rakyat. Kanak-kanak itu juga diharap dapat membina kesedaran siviks dan sifat bertanggungjawab kepada masyarakat, negara dan juga kepada diri mereka sendiri supaya menjadi warganegara yang bertanggung jawab pada masa hadapan.

Pelajaran siviks dapat menyampaikan kebu-dayaan dari generasi kegenerasi dan sebagai alat untuk memperolehi ilmu pengetahuan. Pendidikan siviks juga merupakan satu alat penyatuan rakyat. Hakikat ini telahpun disedari oleh pihak yang berkuasa di Malaysia. Jadi Kerajaan Malaysia telah memberi lebih perhatian kepada pelajaran siviks demi untuk memupuk rasa taat setia dan perpaduan dikalangan rakyat. Kerajaan juga ingin mem-bangkitan dikalangan berbagai kaum kesedaran dan pemahaman yang mendalam tentang keka-yaan, keindahan dan kepelbagaian Malaysia dari segi kebudayaan, tradisi dan adat resam. Ini mungkin mempunyai kesan menimbulkan sikap toferansi dan tolakansur dikalangan rakyat.

Mengikut pendapat saya, setengah muridmurid disekolah tidak berapa faham tentang suka-tan pelajaran siviks terutamanya murid-murid di darjah VI. Mereka tidak faham apa itu Tar-limen\ 'Dewan Rakyat', Terlembagaan Negara', 'Bangsa-Bangsa Bersatu' dan sebagainya. Isi pelajaran ini adalah terpisah daripada pengetahuan muridmurid dan ianya menyebabkan mereka kehilangan minat dalam mata pelajaran ini. Pelajaran siviks bukanlah mata pelajaran peperiksaan penilaian. Ini menyebabkan murid-murid dan juga guru-guru hilang minat dalamnya. Guru siviks tidak mengambil satu tindakan yang positif terhadap pelajaran siviks. Seringkali guru-guru darjah menggunakan masa siviks untuk sesuatu urusan seperti memun-gut yuran atau mendedahkan lapuran pelajaran. Ada juga terdapat disekolah-sekolah, masa siviks ini diambil untuk mata pelajaran peperiksaan penilaian. Oleh itu pelajaran siviks semakin hari sema-kin tidak dipentingkan dan matlamat-matlamat yang ternyata diatas itu tidak dapat dicapai dengan sepenuh-penuhnya.

Perubahan-perubahan yang patut dilaksana-kan dan telah dilaksanakan adalah banyak. Dari segi sukatan pelajaran, kerajaan diharapkan meng-ubahsuaikannya dengan isi-isi yang ada kaitan dengan penghidupan dan pengalaman kanak-kanak itu. Ada gulungan yang mencadangkan bahawa pelajaran siviks ini haruslah diwajibkan sebagai suatu mata pelajaran peperiksaan penilaian. Dengan secara tidak langsung dapat menimbulkan minat kanak-kanak untuk mempelajari mata pelajaran ini. Perkara seperti mengambil masa siviks itu dapat diatasi dengan mengadakan peraturan yang tegas. Kerajaan telah mengendalikan banyak kelas-kelas siviks pada hujung minggu atau masa sekolah untuk diikuti oleh guru-guru yang mengajar siviks di sekolah-sekolah. Pelajaran siviks adalah diajar

115

di maktab-maktab perguruan untuk melahirkan lebih banyak guru-guru siviks yang berkalibar tinggi, berpengetahuan, bertimbang rasa dan mahir dalam teknik mengajar siviks.

Sukan bukan setakat menjaga kesihatan murid-murid, bahkan melalui latihan sukan dapat pihak sekolah menyalurkan disiplin dan moral kepada murid-murid. Dalam latihan sukan sehari-hari, murid-murid diajar menurut peraturan per-tandingan, bersabar dan bekerjasama dengan kawan-kawan untuk memenangi sesuatu pertan-dingan. Dalam hal ini, dapat meninggikan mutu sukan dan menggalakkan persahabatan antara murid.-murid dan seterusnya menyebarkan seman-gat muhibbah di kalangan pelajar. Kerajaan telah sedar akan kepentingan sukan sebagai satu pertalian muhibbah dan ia telah memberi lebih perha-tian kepadanya supaya dengannya dapatlah me-nimbulkan sikap toleransi dan tolakansur yang ter-kandung dalam pelajaran siviks.

Kerajaan juga boleh melancarkan beberapa kempen siviks untuk mempertinggikan taraf akh-lak dan tingkahlaku di kalangan kanak-kanak seperti mengadakan tayangan wayang gambar ber-kenaan dengan siviks, kempen bekerjasama dan perpaduan di kalangan rakyat dan memberat-

kan hukuman ke atas sesiapa yang melanggar un-dang-undang atau memberatkan hukuman ke atas sesiapa yang melanggar undang-undang atau pera-tu ran negara.

Dari segi pihak sekolah pula, gurubesar sebagai ahli pentadbir, haruslah mengarahkan guruguru yang berpengetahuan yang cukup dan benar-benar be rm in at untuk mengajar mata pelajaran ini supaya dapat kesan yang lebih baik.

Pada pendapat saya, pelajaran siviks haruslah di sampaikan secara aktif dan dinamis, bukan seperti pengajaran bahasa yang begitu membosan-kan. Carta-carta dan alat mengajar haruslah digunakan untuk menimbulkan minat murid-murid.

Untuk mendapatkan kesan yang lebih baik lagi, ibubapa dan keluarga haruslah bekerjasama dengan pihak sekolah, sebab ibubapa mernainkan peranan yang amat penting dalam pembinaan ke-sedaran siviks anak-anak mereka melalui pendidikan dan pengasuhan di rumah.

Pada kesimpulannya, jika hendak mencapai kesan yang lebih baik, ibubapa, pihak sekolah dan pihak kerajaan mestilah bekerjasama dengan lebih rapat lagi.

116

suatu perspektif sains sosial 2

Pernahkah kamu mendengar Kampung Pak Li Pan? Kampung Pak Li Pan adalah nama terjemahan dari Bahasa Tionghua. Dalam Bahasa Malaysia, nama ini bermakna **lapan setengah batu,° Kampung ini adalah kampung saya, ia terletak di Jalan Sekudai, lapan setengah batu dari Johor Bahru, maka dari sinilah dapatkan namanya Pak Li Pan.

Kawasan Kampung Pak Li Pan seluasnya hampir 640 ekar. Kebanyakan tanahnya ditanami dengan pokok getah, tanaman yang terpenting di negara kita. Di sini ada sebuah sekolah China, iaitu SRJK (C) Kuo Kuang, tiga buah tokong China, dua buah kilang getah dan sebuah kilang nenas. Kilang nenas itu adalah kilang nenas yang termasyhor di Malaysia, namanya Lee Pineapple Co. Ltd.

Bilangan penduduk kawasan ini sebanyaknya lebih kurang 2,000 orang. Diantara penduduk-penduduk ini, 80% adalah orang China, 11% orang Melayu dan 9% orang India. Orang China kebanyakannya berkelompok di tepi jalan. Orang Melayu dan orang India bertempat di ladang getah. Pekerjaan mereka adalah penoreh getah.

Dikalangan orang China, hampir 98% menjadi bu-ruh kilang nenas dan kilang getah. Yang lain menjadi peniaga, kerani, guru dan pemandu teksi. Kehidupan penduduk-penduduk kampung ini bergantung besar kepada kilang nenas yang tersebut diatas. Hampir tiap-tiap ke-luarga mempunyai anggotanya bekerja di kilang itu. Se-karang sila lihat bagaimana nenas diproseskan didalam ki-lanq itu.

suatu kajian mengenai status ekonomi di kampung pak li pan


oleh Cheong Mui Koon (SRC 7. Kumpulan 2)

117

Kilang ini mendapat nenas dari Pekan Nenas dan Simpang Rengam sebab kawasan ini tidak ada kebun nenas. Di Pekan Nenas, pekerja-pekerja menanam tunas nenas diladang. Tunas ialah anak pokok nenas yang tum-buh dipangkal pokok nenas. Bila tunas ini dipisahkan dari pokok itu, ia akan hidup sebagai pokok baharu. Tunas ini ditanam berbaris untuk menyenangkan pekerja kemudian nanti memetik buahnya. Pekerja-pekerja dikehendaki menyemburkan ubat keanak pokok ini untuk membu-nuh sr、gga dan ulat yang mungkin membinasakannya.

Jen.s nenas yang banyak ditanam disini ialah jenis nenas Sarawak. Buahnya bila masak berwama kuning emas dan beratnya kira-kira 2 ke 4 paun. Apabila menge-tinkan nenas itu, kulitnya mesti dibuang. Jadi semakin nipis kulit nenas semakin nipislah kulitnya yang mesti dibuang. Oleh itu nenas Sarawak adalah yang paling se-suai untuk ditinkan.

Ketika sampai dikilang, nenas diberi mutunya mengikut besamya. Cuma nenas yang paling baik sahaja yang dipilih. Ah Mooi ialah seorang pekerja dikilang ini. Kerjanya ialah memotong pangkal dan hujung buah nenas supaya dapat dilekatkan kepada mesin yang akan meng-upasnya. Tek Meng, seorang pekerja lain, menjaga mesin yang mengupas buah nenas. Mesin ini juga membuang em-pulornya iaitu bahagian buahnya yang keras yang letak-nya di tengah-tengah buahnya; Satu mesin lain kemudian memotong nenas itu berkeping-keping. Pekerja-pekerja lain kemudian memo to ng nenas itu kepada berketul-ketul. Maka kilang ini mengeluarkan tin nenas yang berkeping-keping dan berketul-ketul. Pekerja-pekerja memakai pa-kaian seragam putih dan bersongkok. Ini ialah untuk me-nentukan kebersihan dalam membuat persediaan untuk mengetjn buah ini.

Ketul-ketul dan keping-keping nenas itu kemudian dimasukkan kedalam tin. Tin ini tidak berkarat, jadi nenas ini boleh tahan lama disimpan. Ait nenas dan sirap dicam-purkan kedalamnya dan tin nenas ini pun diasapkan. Selepas ini satu ma sin lain meletakkan tutup tin ini lalu di peteri. Tin yang berisi nenas ini kemudian direbus untuk membunuh kuman. Selepas tin itu disejukkan oleh mesin pendingan, lebel diletakkan untuk menunjukkan nama kilang nenas ini dan capnya.

Petunjuk

orsng Chinn

orang Melayu

ornn/r Indip

Selepas kira-kira Japan belas bulan, pokok nenas itu pun mula berbuah. Buahnya yang hijau mula keluar dari pokoknya. Disetiap buah ada pucuk dihujungnya.

Kerja memetik nenas kebanyakannya dijalankan oleh orang perempuan. Mereka membawa bakul rotan dibelakangnya. Dari sepokok kesepokok, mereka memetik nenas dengan pisau tajam. Mereka memakai sarong di-tangan untuk menjaga tangan supaya tidak ditikam duri daun nenas. Untuk menahan terek panas matahari, mereka memakai topi besar mengkuang dan memakai baju yang berlengan panjang.

Bila bakul mereka penuh dengan nenas, mereka membawanya ketepi jalan ladang. Lori akan datang me-mungut nenas itu dan kemudian mengangkutnya ke kilang mengetin nenas di Kampung Pak Li Pan.

118

uap ICHEUna »c©-octs

■cz tuJJMP § sc®c

-r4v-»-rua-'s-ceaE

,2.温x«sa.s>mpda

--Un2 cs

UU4-.P cjspn «Sa2 axe 2VC CP .9

.Oss s_

2au ~nx6u^uE =。"一.Z

119

suatu perspektif sains sosial 3

.suatu

' kajian

I mengenai

'daerah

(segamat -

oleh: chew siew chea

kumpulan 4

Alam Sekeliling Dari Segi Bentah Rupa Bumi:

Segamat, ialah sabuah daerah dalam Negeri Johor, bersempadankan Negeri Pahang di sebelah utara, Daerah Kluang dan Mersing di sebelah timur, Negeri Sembilan di sebelah barat dan Daerah Muar dan Batu Pahat di selatan. Luas kawasan daerah ini ialah 692,480 ekar ataupun 1,082 persegi batu.

Daerah ini meliputi Mukim-Mukim Awat, Buloh Kasap, Jabi, Sermin, Gemereh, Jementah, Sungei Sega-mat, Labis, Cha'ah, Bekok dan Pogoh.

Nama Daerah ini mengikut nama sabuah Sungei iaitu Sungei Segamat. Sungei ini berhulukan di sempadan Negeri Pahang dan mengalir berkualakan Sungei Muar.

Bandar Segamat ialah Pusat Daerah yang menjadi nadi pentadbiran daerah di Daerah Segamat, dan untuk kesenangan penduduk-penduduk, Labis dijadikan cawang-an Daerah Kecil Labis di kawasan selatan untuk mengawal segala pentadbiran di dalam kawasan cawangan Daerah Labis.

Bandar-bandar yang terletak di seketar daerah ini diantara sepanjang jalan ray a mulai dari utara Pekan Gemas Bahru, Batu Anam, Buloh Kasap, Pekan Jabi, Segamat, Bukit Siput, Tenang Station, Labis, Sungei Karas, Belok dan Pekan yang akhir di selatan Cha'ah. Pada masa dharurat di bawah Perintah Perpindahan di antara lahun 1948 hingga 1952 beberapa buah ^Resettlement Area" telah dibuka sebagai kawasan kediaman supaya dapat dikawal oleh Kerajaan dalam masa dharurat dan kemudiannya kawasan-kawasan itu telah dinamakan sebagai Kampung Baru. Penduduk-penduduk yang terdiri di dalam Kampung-Kampunp Baru itu daripada kaum China.

Iklim;

Daerah Segamat terletak di Utara Johor dan kedu-dukkannya lebeh kurang 55 kaki atas paras laut yang tertinggi dan yang terrendah dalam daerah ialah lebeh kurang 32 kaki.

Daerah Segamat seperti Bandar dan Negeri lain dalam Malaysia ialah panas dan lembap. Suhunya lebeh kurang 80 F hingga 90 F hitung panjang dalam sabulan.

Dalam sepanjang masa satahun boleh dikatakan hujan turun dikeseluruhan daerah, tetapi, di dalam bulan Mac dan Aprel hujan turun kurang dan akibatnya ada kampung-kampung menghadapi musim kemarau. Hujan yang banyak turun di daerah ini ialah pada bulan November, Disember dan Januari.

Keadaan hujan turun di daerah ini hitung panjang sabulan lebeh kurang 5 inci hingga 6 inci.

Penduduk:

Mengikut banci 1970 di dalam daerah Segamat bilangan penduduk ialah seramai 159,854 orang terdiri dari-pada tiga kaum yang terbesar iailu Kaum Melayu, Kaum China dan Kaum India. Ketiga-tiga kaum ini masing-masing dengan ugamanya. Diantara itu adalah juga sebilangan kecil penduduknya yang terdiri Iain-Iain bang-sa. Orang-orang Melayu kebanyakan duduk di kawasan luar bandar, mereka berusaha di bidang pertanian ada juga mereka bekerja dengan Kerajaan, orang-orang China pula kebanyakan di bandar dan di Pekan-Pekan menjadi peniaga-peniaga, ada juga daripada mereka yang berusaha bertani dan beternak, ada juga sedikit-sedikit yang bekerja dengan Kerajaan. orang-orang India pula ramai mereka di ladang-ladang bekerja buruh di ladang-ladang getah dan kelapa sawit, dan ada juga yang bekerja dengan Kerajaan tetapi tidaklah begitu ramai sangat.

120

Pertanian dan Hasil:

Hasil-hasil pertanian yang dikeluarkan daripada

Daerah Segamat adalah seperti berikut

1) Getah,

2) Kelapa Sawit,

3) Buah-buahan tempatan, dan

4) Kayu kayan.

Getah : _

Hasil utama di Daerah Segamat ialah getah yang diusahakan oleh Syarikat-Syarikat Ladang yang besar dan pekebun-pekebun kecil.

Beribu-ribu ekar kebun getah yang dimilikki oleh ladang-ladang besar seperti Ladang Paya Lang, Ladang H & C Latex, Ladang Fort rose and Sungei Senarut di kawasan Batu Anam, Ladang Segamat di Bukit Siput dan Chan Wing Estet di Bekok yang mengeluarkan hasil besar untuk daerah. Bertambah lagi, pekebun-pekebun kecil pun yang memilikki kebun getah di dalam daerah bergantung ke atas hasil getah untuk kehidupan. Dalam Ran-cangan Malaysia yang pertama dan kedua Kerajaan pun telah menl^ncarkan beberapa Rancangan FELDA dan FELCRA Untuk rakyat. Di daerah Segamat rancangan yang telah maju-jaya ialah seperti Rancangan Kemalah, Tenang, Sekijang, Medoi dan Champelak yang telah mengeluarkan hasil. Rumah-rumah pun telah disediakan untuk peneroka-peneroka di dalam Rancangan itu. Rancangan-rancangan itu adalah berjaya, oleh sebab sistem dan dasar telah disusun untuk kesenangan peneroka yang mengam-bil bahagian dengan cara untuk membayar balik modal yang dikeluarkan oleh Kerajaan pada tiap-tiap bulan dari-pada hasil yang diterima oleh peneroka-peneroka. Meng-ikut harga getah sekarang tiap-tiap keluarga peneroka bo I eh mendapat pendapatan sebanyak lebeh kurang $500.。〇 hingga 3600.00 sabulan.

Di dalam ladang-ladang besar seperti Ladang Paya Lang, Ladang Chan Wing, Ladang H & C Latex mempunyai kilang untuk memproseskangetah SMR (crepe rubber), getah susu dan getah keping untuk ekspot. Quality getah yang dikeluarkan boleh dikatakan yang termasyhur di dalam dunia.

Ladang Kelapa Sawit

Kelapa Sawit: —

Di dalam daerah sebuah Syarikat yang terbesar memilikki ladang kelapa sawit di Malaysia ialah Syarikat SOCFIN dan dinamakan Ladang Johor Labi,s Cha'ah. Luas kawasan ladang ini ialah lebeh kurang 8,000 ekar di-tanam dengan kelapa sawit. Ladang ini dilengkapkan dengan landasan keretapi untuk pengangkutan buah-buah kelapa sawit yang dikeluarkan di dalam ladang itu, dan juga mempunyai sabuah kilang kelapa sawit untuk memproseskan buah kelapa sawit menjadi minyak kelapa sawit untuk ekspot.

Di Batu Anam ada satu lagi ladang kelapa sawit yang besar dinamakan Ladang Gomali, Batu Anam yang dimilikki oleh Syarikat Kumpulan Dunlop. Ladang ini pun dilengkapkan dengan kilang kelapa sawit untuk memproseskan minyak kelapa sawit.

Pekebun-pekebun kecil pun telah menanam kelapa sawit dikeseluruhan daerah di antara 50 ekar hingga 100 ekar memandangkan pengeluaran buah ini adalah sangat berhasil dan mengambil masa lebeh pendek daripada getah. Hasil boleh didapati dalam sepanjang masa tiga tahun.

Di dalam Rancangan Malaysia, Kerajaan Negeri telah menlancarkan satu sekim yang istimewa di dalam daerah Segamat iaitu "Rancangan Tanah Beliawanis" di Bukit Bam ba i, Labis dan satu "Rancangan Tanah Belia" di Sungei Lenek, Cha'ah. Dalam peringkat pertama 500 ekar telah ditanam dengan kelapa sawit di Bukit Bambai, Labis dan di peringkat yang ke dua 500 ekar lagi telah di-mulakan kerja untuk tanaman yang sama. Istimewa dalam Rancangan ini ialah hanya perempuan yang belum kahwin "GADIn boleh mengambil bahagian dalam rancangan itu, dan tidak boleh berkahwin selama tiga tahun sehin-gga rancangan itu mengeluarkan hasil. Sebaleknya, di Rancangan Tanah Belia, Sungei Lenek, Cha'ah hanya "BU-JANG" yang layak mengambil bahagian sebagai peneroka, dan syaratnya sama dengan Rancangan Beliawanis. Baru-baru ini, Yang Amat Berhurmat, Tan Sri Dato Men-teri Besar, Johor telah menjadi Bapa Angkat kepada 2 sekim ini dan kepada semua belia dan beliawanis itu. Satu perkahwinan berramai-ramai telah dilangsongkan di-

Ki lang Getah SMR.

121

antara peneroka belia dan beliawanis diantara dua sekim ini iaitu 24 pasang pengantin dan pengantin perempuan telah dinikah dalam satu istiadat yang paling istimewa di Sungei Lenek,Cha*ah.

Buah buahan Tempatan :—

Beberapa jenis buah-buahan tempatan boleh di-dapati di dalam daerah Segamat mithalnya: rambutan, nanas, betek, mangis, pisang, limau, tembikai, kacang tanah, mata kucing dan durian. Tetapi di sini, saya hanya dinyatakan bahawa dua jenis buah-buahan yang termasy-hur dan istimewa yang dikeluarkan daripada Segamat iaitu durian dan mata kucing. Pengeluaran buah durian yang paling baik dan banyak adalah di Pekan Jabi. Buloh Kasap dan Mukim Sermin, dalam Daerah Segamat. Musim buah ini biasanya berbuah dua kali satahun iaitu pada bulan Jun, Julai dan kali yang ke dua pada bulan November dan Disember. Buah ini kebanyakan ekspol ka Singapura dan juga di Johor Bahru dan bandar-bandar lain. Nama "Sega-mat Durian'' biasanya dipakai oleh penjual-penjual di gerai-gerai di Singapura atau Johor Bahru, kerana buah durian dari Segamat biasanya terlebeh baik daripada yang datang daripada tempat lain. Pokok-pokok durian daripada Segamat adalah ditanam ditanah yang subur iaitu tanah "Volcanic" atau dinamakan tanah *'Series Segamat0.

Buah durian ada nilai ekonomi untuk daerah Segamat oleh sebab pada satu musim pengeluaran buah ini boleh mendapat lebeh kurang 1% juga ringgit untuk peke-bun-pekebun dusun durian dan penjual-penjual di dalam daerah ini. Dengan keuntungan yang besar, maka kebanyakan orang tinggalkan perniagaan biasa masuk ke dusun "menunggu durian jatoh (gugur)".

Buah mata kucing yang dikeluarkan di Kampung Redong, Labis adalah juga sejenis buah-buahan yang ter-masyhur di dalam Negeri Johor. Mata kucing daripada kampung ini besar seperti ''guli", manis dan isinya tebal. Musim buah ini ialah sekali satahun pada bulan Julai atau Ogos. Pengeluaran hasil daripada buah ini lebeh kurang $50,000.00 ke$ 100,000.00 pada musim yang baik.

Istimewanya pokok-pokok buah ini bukan ditanam oleh penduduk-penduduk tempatan tetapi di-tumboh liar di dalam hutan.

Kayu-Kayan

Membalak ialah satu perusahaan yang penting di Daerah Segamat. Di dalam daerah ini ada lebeh kurang sapuloh buah kilang papan telah ditubuhkan dan juga banyak syarikat-syarikat yang kecil untuk menjalankan kerja membalak.

Beribu-ribu ekar hutan telah dibuka di kawasan Palong, Mukim Buloh Kasap, Gemas, disempadan Johor dan Pahang iaitu Ulu Keratong dan di kawasan Labis untuk membalak. Perusahaan ini membawa kekayaan kepada orang-orang daerah Segamat oleh sebab ekspot kayu dan papan keuntungannya sangat tinggi, dan berjuta-juta ringgit hasil didapati daripada perusahaan ini untuk Segamat.

Kayu-Ba!ak

Sepintas Lalu Sejarah Segamat:

Akibat peperangan antara Portugis dengan Melaka dalam kurun 16 Masehi Sultan Ahmad dan pengikut-pengikut baginda telah meninggalkan Melaka lalu berta-pak di Pogoh, satelah diserang di Pogoh mereka telah ber-undur dengan tujuan ka Penarikan dan kemudian hilir ka Pahang.

Dalam perjalanan ke Penarikan itulah dipertengah-an jalan, di suatu tempat ditepi satu lubuk sungai, pada sepohon kayu besar, Datuk Bendahara Paduka Tuan, di-dudukkan bersandar dibanir kayu itu mengadap lubuk yang dihadapannya, Sultan Ahmad dan ayahandanya tidak jauh dari situ, mereka bersama-sama berhenti penat dan berihat kiranya sehari dua disitu.

Sambil duduk, Datuk Bendahara melempar-lempar tangan membuang kebas, tercapai olehnya seketul batu, diambilnya, ditimang-timangnya batu itu, mukanya ber-kedut kesal, "Dahaga rasanya aku, ambilkan air barang seteguk di Sungai itu." Sambil berkata ka memandang SEIamat Gagah faham bahawa ialah yang dimaksudkan supaya mengambil air sungai itu. Upih dicari, temiko di-buat untuk menceduk air di Sungai, penuh Setemiko, lalu diberikan kepada Datuk Bendahara. Sambil tangannya menyambut temika air itu, batu di tangan dilontar kelu-buk di Sungai itu, kecebur bunyi batu itu jatuh kelubuk, "Kalau timbul batu itu, baliklah aku ke Melaka.** Menden-

122

garkan kata Datuk Bendahara demikian Sultan Ahmad menoleh Datuk Bendahara dengan pandangan yang ber-erti, tetapi sultan tidak mengeluarkan sepatah kata pun.

Air ditemika diminum sepuas-puasnya oleh Datuk Bendahara, air itu jernih lagi sejuk, "SEGAR AMAT" kurasa badan ku ini, sungguh lazat diminum, apakah nama Sungai ini Selamat? 'Tidak ham ba datuk ketahui, Datuk, kerana baharu sekali ini bersua." "Ya: SEGAR AMAT, kurasa, seolcih-olah tenagaku pulih semula/* Totok Datuk Bendahara. '*Ya: SEGAR AMAT, sungai ini jika air nya diminum," kata mereka serentak yang sudah mene-guknya, "Ya SEGAR AMAT."

Demikian mulanya Segamat bernama Segamat, hingga dalang sekarang disc but orang.

Segamat Sebuah Negeri:

Buyong Adil di dalam bukunya Sejarah Alam Melayu Penggal V menuliskan, bahawa Segamat ialah sebuah negeri iaitu satu daripada 9 buah negeri yang dikatakan Negeri Sembilan itu, jadi Negeri Segamat ini ujudnya setelah berlakunya peristiwa Bendahara Paduka Tuan di Lu-buk Batu itu.

Martin Lister, ialah British Resident Negeri Sembilan pada tahun 1895—1987 juga telah menyebutkan Segamat adalah sebuah daripada negeri-negeri yang dikatakan Negeri Sembilan pada masa dahulu.

Segamat Di Dalam Pertadbiran Temenggung -

Mengikut keterangan buku tawarikh Negeri Johor yang dikarang oleh Shahrum Husain, Temenggung Konit, telah diberi kuasa oleh Temenggung A. Rahaman yang menerintah Singapura dan Johor, mentadbirkan jajahan Muar 一 Segamat, beliau bertempal di Muar, lantikan Temenggung Konit tersebut bermula dari tahun 1801.

Penutup:

Memandangkan pengeluaran hasil pertanian, per-usahaan dan kemajuan yang telah dicapai dalam Daerah Segamat sebagaimana yang disebutkan tersebut di atas, maka tentulah daerah ini adalah satu daerah yang pen ting untuk Negeri Johor. Dalam Rancangan Malaysia yang Pertama, Ke dua dan tiga yang dilancarkan oleh Kerajaan akan mendatangkan banyak faedah, munafaat kepada penduduk penduduk di Daerah Segamat. Projek-projek yang memberi mudah mudahan dalam lapangan perta-nian, kegiatan sukan, kawasan perusahaan, pern ben aan jalan-jalan, komplek-komplek Penghulu, bekalan air dan letrik ka kampung-kampung di luar bandar dan sebagai adalah di per cay ai semua lapisan rakyat dari berbagai ke-turundn dalam daerah ini akan mendapat senang dan hidiip bersama-sama dengan aman dan kema*amuran.

Patutlah tidak ketinggalan, dinyatakan di sini dalam lapangan Politik dua wakil rakyat yang di pileh daripada kawasan Labis dan Segamat di Daerah Segamat telah menjadi Men Leri Kubinet. Mereka ialah Menteri Buruh dan Tenaga Rakyat, Yang Berhurmat, Dato* Lee San Choon dan Menteri Pelajaran, Yang Berhurmat, Dato' Musa Bin Hitam, dan dua ahli Dewan Undangan Negeri menjadi Ahli Ahli Jawatankuasa Kerja Kerajaan Negeri Johor, satu badan yang tertinggi di dalam Kerajaan Negeri Johor. Ahli-ahli itu ialah Yang Berhurmat, Dato' Tan Peng Khoon dan Yang Berhurmat, Dalo, G. Pasamanickam. Ini menunjukkan kepentingan, kejayaan dan kerjasama serta sokongan yang diberi oleh semua lapisan rakyat dalam daerah ini dan bergerak ke arah kemajuan. Sebagai saorang penulis dalam rencana ini dan juga saorang pen duduk dalam daerah ini, saya merascj gembira dan bangga mendapat peluang memberi salu gambaran dengan tulisan tentang daerah saya. Akhirnya, saya berdoa dan mempunyai harapan penduduk penduduk di daerah Segamat dapat memberi sumbangan yang berfaedah dan berguna menq-ikut dasar Kerajaan dalam masa akan datang.

"MAJU JAYA DAERAH SEGAMAT."

Sijlsilah 'remenggung yang memerintah Segamat adalah seperti berikui: —

Femenggung Konit

(Muar—Segamat)

Temenggung Said

(Muar—Segamat)

I

Temenggung Ibrahim (Muar—Segamat)

Temenggung Paduka Tuan

(Muar—Segamat) (Kemudian Segamat Sahaja)

I Temenggung Saleh dan Iain-Iain (Segamat)

I

Perintah British

Kemerdekaan

Bangunan Pejabat Daerah Segamat

123

suatu perspektif sains sosial 4

Lada hitam ialah sejenis tumbuhan yang berba-tang Icmbut atau lemah. Batangnya tidak tegak. Tumbuhan ini memanjat dan bergantung kepada benda-benda lain. Pokok memanjat ini selalu di sokung oleh sebatang tiang kayu yang keras dan tahan lama. Tiang kayu ini berli-tilan lebih kurang dua puluh inci dan tingginya lebih kurang sepuluh inci dan tingginya lebih kurang sepuluh kaki. Tumbuhan ini ditanam di kawasan yang berbukit atau di lereng bukit. Tanah paya tidak sesuai bagi pertum-buhan pokok lada hitam. Sebatang pokok Iada hitam boleh hidup sepanjang lima belas tahun lebih jika ia si hat. la boleh berhasil selepas lapan belas bulan di tanam. Tiap-tiap pohon pokok lada hitam pada pukul ratanya boleh berhasil lebih kurang tiga kati lada hitam.

Penyakit-penyakit Lada Hitam

Perusahaan lada hitam memerlukan model dan kerja yang bukan sedikit. Tetapi malangnya jika tanaman pokok lada hitam diserang oleh penyakit-penyakit lada hitam. Kerja tungkus-lumus peladang tidak akan berhasil dan mengalami kerugian yang am at besar.

Penyakit selalu menyerang pokok lada hitam di bahagian rantingnya dan akarnya. Jika akarnya di serang oleh penyakit, akarnya akan menjadi putih, dan pokok lada hitam akan layu. Jika rantingnya di serang oleh penyakit, rantingnya dan daunnya akan gugur dan tidak lama kemudian ia akan mati. Sampai hari juga belum dapat apa-apa cara untuk menjaga penyakit-penyakit itu.

Bagaimana Lada Hitam Di Tanam

Biji benih lada hitam tidak boleh dipakai untuk menanam. Biasanya keratan dari bahagian pucuk dipilih dan ditanam ketanah yang sesuai. Keratan ini di ambil daripada pokok lada hitam yang belum berhasil lagi. Memilih keratan untuk menanam memerlukan pengetahuan yang khas. Di bahagian bawah keratan itu mesti ada tiga atau empat buku yang tidak beranting untuk ditanam kebawah tanah. Di bahagian hujung pucuk, pada buku yang tidak beranting keatas ia akan di potong dan di buang. Ini belum bermakna kita boleh memakai keratan ini untuk menanam. Kita terpaksa menunggu selama satu bulan apabila di bahagian yang telah di potong itu mengeluarkan tunasnya, baru kita memotong keratan ini dibawah empat buku yang tidak beranting yang tersebut tadi. Keratan ini baru tersedia untuk di tanam.

Keratan ba tang yang baru ditanam harus di lin-dungi dengan daun tumbuhan lain. Biasanya daun paku-pakis resam atau daun kelapa di pakai untuk melindungi pokok lada hitam yang baru ditanam ini dari matahari yang terek, dan ia harus di si ram beberapa hari. Kemudian tiap-tiap pokok lada hitam disukung oleh sebatang kayu yang lebih kurang dua kaki panjangnya. Pokok lada hitam ini dibiarkan bertumbuh diatas kayu ini selama beberapa bulan. Selepas ia setinggi kayu yang di sokung, kayu itu ditukar dengan sebatang tiang kayu yang lebih tinggi dan besarnya untuk pertumbuhan selamanya.

perusahaan menanam

lada hitam 。妙chewゆFah

(Kumpulan 5)

124

Mengikat pokok lada hitam dan menggunting pucuknya

Lada hitam ialah sejenis pokok memanjat. Batangnya perlu melekat pada tiang yang disukung baru ia akan bertumbuh dengan baik. Tiap-tiap pokok lada hitam ada beberapa batang yang utama. Kadang-kadang batangnya akan bertumbuh di atas atau melindasi batang yang lain dan keadaan ini akan menghindar pertumbuhan nya. Ada kala juga, batangnya tidak melekat pada tiang kayu itu sendiri, maka peladang lada hitam perlu menjaga hal-hal ini. la perlu membaiki keadaan yang tidak sesuai dan melekat batang lada hitam pada tiang yang menyo-kungnya dengan sehelai tali nylon yang halus.

Jika batang pokok lada hitam ada buku-bukunya yang tidak beranting, ia perlu di cjunting supaya ia menge-luarkan pucuk-pucuk yang beranting. Jika buku buku yang tidak beranting tidak di gunting, pokok ini tidak akan beranting dan berdaun lebat. Maka hasilnya pada hari nanti tentu akan di kurangkan.

Memetik bunga lada hitam

Sebelum pokok lada hitam menjadi 'dewasa* iaitu apabila ia sudah bertumbuh sampai menghabiskan tiang kayu itu. pokok lada hitam itu tidak benar di biarkan menghasilkan lada hitam. Sebab itu bunga pokok lada hitam yang belum dewasa perlu di petik. Jika tidak, pertumbuhan pdkok lada hitam akan tergendala.

Memetik lada hitam

Tiap-tiap tahun ada dua musim lada hitam. Salah satu daripadanya ialah dari bulan Disember hingga bulan April. Dan musim yang lain ialah dari bulan June hingga bulan Oktober. Tetapi tiap-tiap pokok lada hitam berbun-ga sekali setahun sahaja.

Pada musim memetik lada hitam pcladang-pela-dang lada hitam amat sibuk. Bila kulit lada hitam menjadi kuning atau merah, ia perlu dipetik, jika tidak, ia akan gugur ke tanah dan membazzirkan. Burung juga suka me-makan lada hitam yang masak. Sebab itu peladang-pela-dang memulakan kerjanya pada awal pagi dan balik pada lewat petang.

Pekerja-pekerja memetik lada hitam memakai sebuah tangga yang di buat daripada kayu untuk memetik lada hitam di bahagian pokok lada hitam yang tinggi. Mereka memakai satu bakul di bahagian pinggannya untuk mengumpul lada hitam yang dipetik. Pekerja-pekerja yang memetik di bahagian pokok lada hitam yang bawah mereka tidak payah memakai tangga. Tetapi mereka perlu mengutip lada hitam yang telah gugur ke tanah.

Memperoses lada hitam berjenis hitam

Setelah lada hitam di petik, biji-biji lada hitam di-gugurkan dari tandannya, dan selepas biji-biji lada hitam itu di jemurkan ia akan menjadi lada hitam yang berjenis hitam.

Ada berbagai cara untuk menggugorkan biji-biji lada hitam dari tandannya. Secara moden, mereka memakai mesin untuk menyenangkan kerja. Secara lama.

menjejak kaki k eat as lada hitam berulang kali, biji lada hitam akan sejenis pengayak. Biji-biji lada hilam kemu-dian di jemurkan.

Memperoses lada hitan berjenis putih

Apabila kulit lada hitam menjadi kuning atau merah, ini bertanda ia sudah masak. Maka ia dipetik dan dirnasukkan kedalam sebuah guni (gunny sack). Kemudian merendamkannya kedalam air selarna lebih kurang sepuluh hari. Kulit lada hitam akan menjadi lapuk. Tetapi biji-biji lada hitam tidak. Mencucikan lada hitam yang telah di rendam dan menjemurkannya akan menjadi lada hitam berjenis putih.

Mencuci lada hitam yang telah di rendam

Pekerja rnenuangkan lada hitam yang telah di rendam itu kedalam satu tong besar. Dia rnenuangkan sedikit air kedalamnya dan menjejak kakinya keatas lada hitam itu berulang kali. Selepas itu dia rnenuangkan atau membuangkan air keroh itu dan juga membuangkan tang-kai lada hitam. Dia mencucinya beberapa kali. Setelah mencuci dia pun menjemukannya.

Mengekspot lada hitam

Bila lada hitam telah dijemur dan menjadi kering, ia tersedia untuk dijual. la di masukkan kedalam guni (gunny sack). Bcrguni-guni lada hitam di ekspoikan keluar negeri melalui pelabuhan Singapura. Biasanya harga lada hitam berjenis putih lebih baik daripada harga lada hitam berjenis hitam.

Pekerja-pekerja sedang memetik lada hitam di atas tangga.

125

suatu perspektif sains sosial 5

Tern pat masuk ke Felcra Ramuan China

Felcra Ramuan China adalah salah satu dari-pada cawangan yang dilaksanakan di dalam Rancangan Malaysia Kedua. Seperti Felcra di tempat yang lain Felcra ini ditubuhkan pada tahun 1973 dan kini telah berusia 5 tahun. Sejak pertubuhan Felcra ini kawasanya telah diperluaskan sehingga 2,800 ekar dimana 400 ekar adalah kawasan paya, 30 ekar untuk perumahan dan bakinya adalah kawasan tanaman getah.

Felcra Ramuan China letaknya 200 ela dari jalanraya. Kedudukannya adalah di antara pekan Lubok China dan Pekan Ramuan China Besar. Di dalam Rancangan Felcra ini yang luas terdapat 150 orang pekerja dan 8 orang pegawai yang terlatih. Pekerja-pekerja dan pegawai-pegawai ini terdiri daripada 3 bangsa iaitu orang Melayu, orang India dan orang China. Kebanyakan daripada pekerja-pekerja ini adalah orang-orang Melayu iaitu 140 orang, manakala bangsa India 9 orang dan orang China seorang sahaja.

Kesemua pekerja-pekerja dipilih dari daerah Melaka iaitu Alor Gajah Melaka Tengah dan Jasin, tetapi majoriti datangnya dari daerah Jasin oleh kerana jauhnya tempat tinggalan pekerja-pekerja ini maka disediakan 4 buah asrama A B C D untuk menempatkan mereka. Di samping asrama-asrama ini ada juga disediakan tempat perumahan khas untuk pala pegawai.

Seperti pekerja dari Felcra di tempat lain para pekerja ini diberi elaun S 75 seorang dan per-belanjaan makanan S 45. Mereka ini juga diberi wang bonus S 150 setahun. Jika ini dikumpulkan ia adalah memadai untuk seorang pekerja bujang. Kehidupan mereka boleh dianggap sederhana.

126

Seorang pekerja memakai pakaian seragam

Pekerja-pekerja ini diberi tugas khas, Mereka bagun pada pukul 6.30 kemudian berbaris sedia untuk pergi bekerja. Selepas berbaris pekerja-pekerja ini di bagikan kepada beberapa kumpulan. Kumpulan-kumpulan ini bertolak menaiki jeep (kereta jeep) untuk pergi bekerja di ladang getah. Mereka bekerja dari pagi hingga pukul 12 tengah hari. Kebanyakan pekerja ini adalah pekerja ter-latih. Mereka dilatih di Dusun Tua sebelum mema-suki Rancangan Felcra Ramuan China. Seperti anggota kerajaan mereka diberi topi dan pakaian seragam (4 pasang pakaian seragam). Di samping itu mereka diberi 14 hari cuti setahun dan tiap-tiap Hari Ahad adalah hari kelepasan mereka.

Setengah daripada mereka yang tidak pu-lang ke kampung halamanya pada hari kelepasan itu boleh memenuhi masa lapang mereka dengan aktiviti-aktiviti luar seperti mempelajari Bahasa Inggeris dan kursus trengkas. Dan bagi orangorang Melayu mereka diberi pengajaran ugama Islam. Faedah ini diberi supaya mereka boleh men-jawat jawatan yang lain pada masa yang akan datang. Disamping mempelajaran Bahasa Inggeris dan sebagainya mereka juga mengambil bahagian dalam permainan seperti bola sepak setengah daripada mereka yang mahir dalam permainan ini akan di-pilih mewakili Felcra Ramuan China dalam pertan-dingan bola sepak anjuran negeri. Permainan bola sepak ini selalu diadakan di padang besar yang berada di hadapan asrama mereka.

Pasukan pancaragam turut ditubuhkan dan para pekerja digalakkan memasuki pasukan pancaragam ini. Kemajuan pancaragam ini akan men-ggalakkan mereka selalu diundang bermain di sekolah rendah dan satu-satu pertunjukan. Hasil daripada pertunjukan di masuk ke dalam tabung. Tabung ini digunakan untuk membiayai Iain-Iain projek yang akan dilaksaan. Selalunya wang hasi-lan ini di simpan untuk perbelanjaan kumpulan.

Reban Ay am

Di samping bekerja di ladang getah, setengah daripada mereka menanam sayur-sayuran seperti jagung, pelia, kacang panjang dan cili. Mereka juga membela ayam di reban yang disediakan. Ini akan menambahkan pendapatan mereka dan juga menji-matkan perbelanjaan mereka sehari-hari.

Sebagai seorang pekerja di Rancangan Felcra mereka diberi banyak kemudahan seperti air, letrik dan sebagainya. Akan tetapi faedah yang paling baik ialah tiap-tiap seorang pekerja akan diberi 10 ekar ladang getah dengan percuma.

Dengan faedah ini akan menarik lebih banyak pemuda-pemuda untuk menyertainya. Ini secara tidak langsung mengurangkan penggangu-ran di Negeri Melaka.

Pada masa yang akan datang Felcra Ramuan China ini akan bertambah luas dan kemajuanya pesat sekali di mana para perancangan dan setor-setor tak berkanun akan tertarik ke kawasan ini. Mereka akan datang mendirikan kedai-kedai dan sebagainya ini akan menjadikan kawasan itu sebuah pekan dengan penduduk yang meningkat naiknya.

127

suatu perspektif sains sosial 6

Kebanyakan pekebun sekarang telah menhu-bah cara dalam mencucuk tanam Peru bah an ini termasuklah seperti: baja nasjis, atau baja tiruan, mesin, ubat ubat membunuh serangga, dan sebagai-nya. Sekarang saya akan menceritakan tentang kehidupan seorang "Tuan Petani" yang telah saya melawat di luar bandar iaitu di mukin Malim, Melaka, yang bernama Ah Tee. Beliau telah men-gemukakan beberapa masalah serta pengalaman beliau selama dua puluh tahun dalam menanam sayur-sayuran. Kebun Ah Tee adalah sungguh elok untuk mencucuk tanam. Beliau tidak payah ber-unsing tentang masalah air kerana di belakang rumah ada sebatang sungai boleh membekal air. Dari sungai ini, beliau dapat menyiram pokok-pokok sayur. Keluasan kebun Ah Tee adalah lebih kurang lima ekar. Beliau juga mengupah beberapa budak perempuan serta lelaki bekerja di kebunnya.

Selain daripada menanam sayur-sayuran, beliau juga memelihara ternakan seperti dua ekor kerbau, babi, ayam, kambing dan itek untuk menambah pendapatannya.

Ada pelbagai jenis sayur-sayuran yang di tanam oleh Ah Tee. Sayur-sayuran itu adalah seperti: Sayur kobis, sayur sawi, sayur putih, bayam, kangkong, kacang panjang, timun, lada, keledek, bawang, tembakau dan se-bagainya. Semua sayur-sayuran ini juga tidak sama masa-nya untuk dicabut. Selain daripada itu, harganya pun ber-beda juga. Misalnya harga sawi sekarang ialah 32 sen seka-ti, manakala harga kobis ialah 48 sen sekati. Oleh itu se-darlah kita harganya adalah berlainan. Kadang kala harga sawi, kobis dan sebagainya juga tidak tetap, mungkin, pada hari ini dengan hari keesokannya, harganya tidak sama. Masalah harga sayurnya sangat merunsingkan Ah Tee. Beliau memberitahu selanjutnya bahwa harga sayur-sayuran adalah bergantung kepada harga pasaran setiap hari. Sekiranya terlalu banyak sayur-sayuran di pasaran maka, harganya akan terjatuh sehingga beberapa sen sahaja sekati. Oleh sebab itu, kata Ah Tee lagi, menanam sayur adalah bergantung kepada nasib sahaja.

Ah Tee menjual segala sayur ke pasar tempatan. Tetapi jika di dapati harga di pasaran luar negeri lebih tinggi, maka beliau akan menjual sebahagian daripada hasilnya ke luar negeri seperti Singapura, Kuala Lumpur dan tempat-tempat lain lagi.

Sayur-sayurannya adalah dimuat ke dalam bakul untuk dijual. Kadang-kala satu bakul akan dapat dimuat antara sabanyak 80 hingga 100 kati beratnya. Ini per-pulanglah saiz bakulnya serta jenis sayur itu. Biasanya satu bakul akan dapat memuat diantara 90 hingga 110 kati. Tetapi jika hendak memuat sebakul timun pula, akan dapat mengisi sebanyak 130 kati. Ah 'Fee menjual semua tananamannya kepada 'pasar tempatan' secara borong sahaja. Harga yang di jual kepada'Taukey'di luar negeri akan lebih tinggi. Sebab itulah kata Ah Tee ia lebih suka menjualkan sayur-sayurnya kepada pemborong luar negeri.

Gambar di atas adalah di ambil dari kebun Ah Tee sewaktu mereka bekerja. Mulanya jalor yang lurus akan disediakan terlebih dahulu. Kemudian bubuhkan benih-benih sayur. Tiap-tiap hari Ah Tee akan menyiram air. Selama tujuh hari benih yang halus akan tumbuh menjadi pokok-pokok halus. Lepas itu baja najis akan di bubuh untuk menyuburkan pokok-pokok benih itu. Beliau juga mencabut rumput, membunuh serangga dan siput babi yang selalu merosakkan pokok-pokok sayurnya. Kemudian apabila pokok-pokok sayur sudah berdaun empat atau lima keping dan tingginya 4 atau 5 inci, beliau akan mencabutnya, kemudia di tanam ke petak yang disediakan terlebih dahulu. Bila tiba masa menanam sayur, dikehendaki orang ramai untuk menanamnya.

128

Gambar di atas menunjukkan betapa sibuknya pekerja-pekerja sedang menanam sayur-sayur kobis. Ah Tee pula sedang berdiri di atas jalor dan meratakan tanah dengan garok. Di sebelah jalor pula ada lima orang pekerja sedang menanam pokok-pokok kobis di atas bat as yang berbaris-baris. Di antara batas-batas itu ialah lorong-lorong kecil. Mereka semua memakai kasut 'boot' supaya air tidak menyentuh kakinya. Benih-benih sayur yang baru ditanam itu, harus disiram air yang terdapat di sawah itu dua atau tiga kali sehari supaya pokok-pokok kecil itu tidak kering dijemur oleh matahari. la tidak menyiram pokok-pokok sayurnya apabila hujan I ebat. Setelah dua hari menanam dan menyiramnya, ia tidak disiram lagi Pokok-pokok sayur dibiarkan tumbuh dengan suburnya. Selepas seminggu t)enih sayur itu ditanam. Ah Tee dan pe-kerja-pekerjanya yang diupah olehnya akan membubuh baja tiruan atau najis supaya sayur dapat tumbuh dan membesar dengan cepatnya. Rumput pula akan dicabut, serangga dan siput babi yang selalu merosakkan pokok-pokok sayurnya pun dibunuh. Selepas dua puluh hari ditanam. sayur itu pun sudah cukup besar, Ah Tee dan beberapa orang pekerja serta anaknya akan memotong pokok-pokok itu. Mereka boleh memotong dengan pantas sahaja kerana pokok-pokok itu adalah ditanam secara berbaris-baris.

Sayur yang dipotong akan disusun dan dimuat ke-dalam bakul. Memotong sayur biasanya dilakukan pada waktu petang. Pekerjaan ini juga memerlukan ramai orang supaya tidak memakan masa yang panjang.

jenis tumbuhan yang tidak memerlukan banyak air seperti sayur kobis. Tetapi bits mula ditanam, dikehendaki menyiram air supaya daun benih layu. Dengan menggunakan mesin menyiram pokok-pokok itu akan pantas ber-tumbuh dan menjimatkan tenaga. Gambar di abwah menunjukkan anak-anak Ah Tee menyiram pokok-pokok tembakau secara moden dengan menggunakan mesin.

Memelihara Ternak

Selain daripada itu, Ah Tee juga memelihara ter nakan seperti kerbau, itek, ay am dan babi secara sambil an. Anak Ah Tee bertanggungjawab menjaga kerbau (seperti gambar di bawah ini). Kerbau adalah mustahak bagi Ah Tee kerana selepas beberapa kali menanam, sawah akan dibajak, kemudian ditanam dengan padi. Itulah masa kerbau digunakan membajak sawah.

Pandangan dekat it(k sedang sibuk merebut makanan

Isteri Ah Tee selain daripada memasak, dia juga membela itik, ayam dan babi untuk menambahkan pen-dapatan. Itik-itik ini akan dijual ke pasar setelah genap harinya untuk di jual. Demikianlah kehidupan bagi suami dan isteri berganding-bahu untuk menjadi nafkah hidup.

Masalah-masalah yang dihadapi oleh Ah Tee

Bila ditanya ten tang masalah pula. Ah Tee tersen-yum serta menggeleng kepalanya. Katanya, adalah ber-bagai-bagai masalah yang dihadapinya. Masalah musim cuaca adalah masalah yang sungguh memeningkan kepala. Sekiranya cuaca kurang baik, hujan turun dengan siang malam sehingga tiga empat hari, bukan sahaja sayur-sayur-an tidak dapat hidup, bahkan ari bah mungkin berlaku.

Di kebun Ah Tee, selain daripada menanam sayur kobis. ia juga menanam tembakau. Tembakau adalah se-

129

Keadaan ini merugikan Ah Tee dan akan menunggu sela-ma sebulan untuk menanam semula sayur-sayuran. Tam-bahan pula, ia juga menghadapi masalah penyakit pokok serta serangga. Walaupun ada ubat untuk membunuhnya, tetapi kadangkala ubat serangga tidak sesuai untuknya. Masalah ini menyebabkan Ah Tee mengalami kerugian.

Ah Tee juga bi m ba ng tentang harga pasaran. Ada kalanya wang telah banyak dibelanja dalam tanancim, tetapi apabila cukup besar dipotong dan harganya terjatuh murah sekali. Maka kata Ah Tee bercucuk tanam juga terpulanglah kepada nasib sahaja.

Akhirnya, kata Ah Tee masalah dan harapannya ialah supaya dapat membeli alat-rilatan yang moden supaya menjimatkan tenaga manusia. Oleh kerana masih banyak menggunakan tenaga orang, maka hast I pengeluaran-

nya juga tidak dapat dilipatgandakan. Tambahannya pula, jikalau sekeluarganya tidak bergotong-royong dan bekerja bersungguh-sungguh untuk sara hidup mereka, kehidupan akan menderita disebabkan taraf kehidupan semakin meningkat.

Penutup

Di seluruh Malaysia ada banyak pekebun sayur seperti Ah Tee, kebanyakan kebun terletak tidak jauh dari bandar-bandar besar. Mereka membekalkan sayur-sayuran kepada penjual-penjual di pasar.

Akhir kata sekiranya tiada petani mem ban ting tulang menanam segala sayur-sayuran, tidaklah dapat kita memakan sayur-sayuran. Maka sedarlah kita berapa pen-tingnya petani kepada seluruh manusia.

130

suatu perspektif sains sosial 7

L j|‘〇!»/优 よ他,g

i/

/46

GS住 GHm

SEJARAH Bl DOR

suatu

kajian sosio -ekonomi

tekan bidor

Pada masa pemerintahan Sultan Sallehuddin iaitu Sultan Perak yang kesembilan, Bidor dibuka kerana bijih timah. 'Bidor ialah satu acuan bijih yang dibuat daripada kayu untuk mengukur banyak bijih timah. Tiap-tiap satu bidor boleh mengandung bijih timah lebih kurang tujuh puluh kati.

Perlombongan bijih timah menarik ramai orang berhijrah ke Bidor, terutama orang Cina. Mereka datang ke sini dengan harapan dapat mencari penghidupan yang lebih baik.

BENTUK MUKA BUMI

oleh

Ng Nyonya

Pada umumnya, kawasan tanah Bidor adalah rata. Di sebelah timur Bidor terdapat bukit-bukit yang berhu-tan belukar. Dua batang sungai be rasa I dari bukit-bukit ini mengalir ke barat melalui bandar Bidor, iaitu Sungai Ge-dung di sebelah utara dan Sungai Bidor di sebelah selatan. Kedua-dua batang sungai ini bertemu di sebelah berat-daya dan akhirnya berhubung dengan Sungai Perak.

131

TUMBUHAN SEMULAJADI

Tumbuhan-tumbuhan semulajadi yang terdapat di kawasan Bidor ialah belukar. Kebanyakan kawasan yang berlukar ini telah dibersihkan untuk penanaman pokok getah, perlombongan dan juga menjadi kawasan kediaman. Di sebelah timur Bidor terdapat hutan katulis-tiwa. Hutan hujan tropika ini terdiri dari beribu-ribu pokok dari berbagai-bagai jenis. Setengahnya, seperti pokok meranti, kekabu dan cengai adalah amat berguna.

PENDUDUK

Penduduk-penduduk di Bidor berjumlah lebih kurang empat belas ribu. Kebanyakan penduduk-pendu-duk ini tinggal di kawasan tengah Bidor iaitu di antara Sungai Bidor dan Sungai Gedung. Kira-kira 75% terdiri dari orang Cina; 20% dari orang Melayu dan 5% dari orang India dan orang Pakistan. Kebanyakan orang Cina tinggal di pekan dan dua kampung di sebelah timur dan barat pekan ini; kebanyakan orang Melayu tinggal di sebelah

selatan dan utara manakala sebahagian besar orang India bertabur di kawasan pekan. Orang Pakisan pula berpusat di kawasan berhampiran Sungai Gedung. Saiz keluarga (family saize) yang terdapat di Bidor adalah besar bila dibandingkan dengan bandar-bandar lain seperti Ipoh. Hitung panjang saiz keluarga lebih kurang tujuh orang. Perhubungan antara kaum-kaum ini ialah melalui pertu-turan Bahasa Malaysia. Bahasa yang digunakan itu ialah Pasar Melayu.

IKLIM BIDOR

Hitung Panjang Suhu = 78.25*F

Bulan yang terpanas = Bulan Mei (81B F)

Bulan yang tersejuk = Bulan September dan Nobem-

ber (76*F)

Hujan tahunan = 105 inci ,

Bulan yang terbasah = Bulan April (12 inci)

Bolan yang terkering = Bulan Jun (5 incil

Jadual Suhu Tahunan

(Bacaan Jadual di atas adalah bacaan didapati oleh sebuah sekolah menengah tempatan bagi tahun 1977)

Iklim: Panas dan lembap - Iklim Khatulistiwa

132

KQMUNIKASI

Penduduk-penduduk di Bidor menikmati kemudahan komunikasi dengan cukup dan cekapnya. Jalanraya yang luas dan baik berhubung dengan bandar-bandar lain, ke sebelah seiatan berhubung dengan Kuala Lumpur dan seterusnya ke Singapura, dan kc sebelah utara berhubung dengan Ipoh, ke sobelah barat pula berhubung dengan Teluk Anson. Bas adalah sejenis kenderaan umum. Tidak kurang daripada sopuluh buah Leksi juga berkhicimat di antara Bidor dan Ipoh serta Bidor dan Kuala Lumpur. Se-t)uah setesyen keretapi terdapat di sebelah barat lebih kurang dua batu dari pekan Bidor sepanjang jalanraya ke Teluk Anson. Sebuah kampong bernama Kampung Setesyen Keretapi termuncul selaras dengan pembinaun setesyen keretapi itu. Lantasan Keretapi berhubung dengan Ipoh di utara dan Kuala Lumpur di selatan. Selain daripada itu, Bidor juga mempunyai sebuah lapangan kapal-terbang kecil. Oleh sebab kemudahan jalanraya, sungai-sungai di Bidor jarang digunakan untuk komunikasi.

KEMUDAHAN SQSIAL

Penduduk-penduduk di Bidor mendapat peluang pendidikan dengan sepuasnya. Untuk menyesuaikan kaum-kaum yang berbilang, sekolah-sekolah dalam aliran Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Bahasa Cina dan Bahasa Tamil telah dibina oleh kerajaan. Terdapat sembi-lan buah sekolah di sini. dua buah sekolah menengah, dua buah sekolah rendah Cina, sebuah sekolah rendah kebangsaan, sebuah sekolah rendah Inggeris, sebuah sekolah rendah Tamil dan dua buah Tadika. Semua sekolah yang tersebut itu adalah di bawah bantuan penuh kerajaan ke-cuaii tadika. Penuntut-penuntut di Bidor hanya boleh menerima pelajaran sampai ke tingkatan lima dari sekolah-sekolah tempatan. Mereka yang ingin melanjuikan pelajaran ke tingkatan enam mestilah pergi ke Tapah, Teluk Anson, Ipoh, Kuala Lumpur dan bandar-bandar lain yang mempunyai sekolah sekolah bcrtingkatan enam.

Pnmbinaan sebuah kelinik kerajaan telah member! banyak kemudahan perubatan kepada penduduk penduduk yang berpendapalan rendah. Selain daripada kelinik kerajaan itu, empal buah kelinik swasta dan tiga buah kelinik gigi swasta juga terdapat di Bidor. Tujuh buah kedai ubat Cina juga memainkan peranan penting bagi kemudahan perubatan kepada penduduk-penduduk. Di samping itu, sebuah hospital daerah terdapat di Tapah lebih kurang lapan batu jauh dari Bidor.

Panggung way an g adalah tempat hiburan dan re-kreasi bagi penduduk-penduduk Bidor. Apabila ada tayan-gan filim yang baik, tiket-tiket tentu habis dijual. Selain daripada panggung way an g, tempat hiburan dan rek reasi di Bidor adalah sangat kurang. Oleh sebab itu, kebanyakan penduduk penduduk suka pergi ke Kampar dan Ipoh mencari hiburan dan rekreasi. Pada waktu malam, pen-duduk-penduduk suka berkumpul di restoran dan genii makan^n untuk menghabiskan masa malam sebelum tidur. I tulah sebab makanan di restoran dan gerai Bidor adalah terkenal di Perak dan juga di negara kita. Bidor masih kurang sebuah taman persiaran dan padang permainan kanak-kanak. Kerajaan masih belum ada rancangan membina taman dan padang ini. Tempat keindahan yang tunggal di Bidor ialah Air Terjun Bidor yang terle tak lebih kurang empat batu jauh dari pekan Bidor. Ra

mai penduduk Bidor atau penduduk luar suka berenang dan borkelah di sini pada hari minggu atau hari cuti.

EKONOMI

Pekerjaan utama di Bidor adalah melombong dan menoreh getah. Sebahagian besar daripada kaum Cina mengambil bahagian dalam kedua-dua jenis pekerjaan ini terutama melombong. Bidor Lidak memiliki perindustrian berat. Tetapi perindustrian ringan banyak termuncul di Bidor seperti kilang papan, kilang kicap, kilang bakul rot an, rumah asap getah dan seterusnyci. Ki lang-kilang ini memberi peluang pekerjaan kepada penduduk-penduduk di sini dan mengurangkan masalah penqangguran. Jenis pertanian yang terdapat di sini ialah penanaman pokok getah. tembokau, sayur-sayuran, buah-buahan, kelapa sawit dan bunga terutama bunga okld. Pen ternakan babi, kambing, lembu, ayam dan itik juga menjadi mata penca-rian penduduk-penduduk di sini.

PELOMBONGAN

Sungguhpun kawasan Bidor bukan dalam Lembah Kinta, tetapi tidak kurang bijih timah di sini. Di sini ki La dapat lihat kapal-kapal korek yang besar dan lombong-lombong pam kelikir. Dalam tahun kelima puluh-an, kampung Tanah Mas termuncul oleh kerana pelom-bongan emas. Kampung Tanah Mas ini terletak lebih kurang tiga batu jauh di utara Bidor dan ada dalam kawasan Bidor.

KAPAL KOREK

Kaedah ini ialah kaedah yang digunakan teruta-manya oleh syarikat-syarikat lombong yang besar. Sebuah kapal korek berharga di antara tujuh hingga lapan juta ringgit. Sungguhpun kapal korek itu besar dan mahcil. namun ia boleh bekerja dengan licin dan sempurna akan tanah yang dilombong itu Selain daripada itu kapal korek juga boleh melombong tanah yang lembap atau berpa-ya-paya yang susah dilombongkan dengan cara pam keli kir.

Sebuah kapal adalah seperti sebuah kilang yang besar yang terapung dalam kolam besar buatan manusia yang dipanggil kolam lombong. Kapal korek tidak saja mengorek k)nar yang mengandungi bijih timah tetapi juga mengasingkan bijih itu daripada tanah yang tidak dike-hendaki.

Di hadapan kapal korek itu terdapat timba-timba keluli yang besar yang digunakan untuk mengorek lanar tersebut. Timba-timba ini melekat kepada rantai yang bcr-putar panjang, dan boleh mengorek tanah sedalam 40 kaki hingga 200 kaki. Rantai itu dijalankan oleh injin-injin wap ataupun motor motor ietrik. Kapal korek yang terdapat di kawasan Bidor menggunakan kuasa letrik untuk menjalankan sf?gala injin dan motor. Tanah yang dikorek oleh timba-timba itu dibawa ke dalam sebuah deram besar di dalam kapal tersebut. Di dalam de ram itu tanah-tanah tadi dihancurkan oleh pancuLan-pancutan air yang deras ke dalam talam-talam keluli. Talam talam ini bergegar ke atas dan ke bawah dan ke kiri ke kanan oleh alat yang dinamakan jig. Gerakan-gerakan ini menyebabkan bijih timah itu mendapat ke bawah dalam talam-talam tersebut. Tanah yang lebih ringan itu dihanyutkan oleh air berputar-putar

133

di atasnya. Tanah tanah yang tidak dikehendaki yang di-kenali sebagai tahi lombong kemudiannya dikelaarkan dari satu saluran di belakang kapal itu. Oleh kerana kapal korek itu terapung dalam kolam lombong, tahi lombong itu secara beransur-ansur memenuhi kolam lombong di belakang kapal korek itu. Dengan jalan ini kapal korek itu bergerak ke hadapan perlahan-lahan sambil men go re k tanah di hadapannya. Dalam tiba itu boleh diubah untuk mengelakkan halangan dan juga mengorek tanah yang berada dalam lapisan yang dalamnya berbeza.

MELOMBONG DENGAN PAM KELIKIR

Kaedah ini disukai oleh orang Cina. Meiombong dengan pam ini lebih terkenal kerana ia mu rah dikerjakan di lombong yang kecil. Kaedah ini juga adalah paling sesuai digunkan jika bijih timah itu terletak di dalam batu hampar yang keras dan tidak rata, terutama di kawasan-kawasan yang bijih timahnya didapati di dalam lanar antara puncak-puncak batukapur.

Dalam kaedah ini, sumpitan air yang kuat dipan-cutkan dari bomba yang mempunyai tekanan kuat digelar monitor. Sumpitan air itu digunakan untuk memecahkan tebing tanah yang mengandungi bijih timah. Air bersama tanah yang dihanyutkan itu mengalir melalui lubang-lu-banq lombong tersebut ke sebuah kolam lombong yang

dinamakan sump, Setelah itu, pasir, lumpur, batu kelikir, bijih timah dan air itu disedut keluar dari kolam itu dengan menggunakan sebuah pam. Campuran itu kemudian-nya dibawa ke puncak binaan kayu yang mencuram bernama palung. Di sinilah bijih timah itu diceraikan daripada tanah yang tidak dikehendaki. Palung itu bukanlah semata-mata sebuah pelantar curam yang rata. Padanya terdapat beberapa sekatan dibuat daripada papan kayu. Sekatan-sekatan ini biasanya dibuat dengan jarak lima kaki antara satu dengan lain. Sekatan-sekatan ini melam-batkan pengaliran air lumpur yang mencurah turun melalui palung itu. Sambil air itu mengalir perlahan-lahan, bu-tir-butir bijih timah yang berat itu pun tertahanlah pada tiap-tiap sekatan tersebut. Kerja pam kelilir ini menggunakan air yang amat banyak. Oleh kerana itu kebanyakan lombong pam kelikir terdapat berhampiran dengan anak sungai atau sungai besar supaya air yang diperlukan itu mudah didapati.

Selalunya, sebelum bijih timah yang tersekat itu

dipungut air bersih supaya bijih timah oleh cangkul bagi Setelah itu barulah

dipamkan mengalir turun palung itu itu dapat dipecahkan menjadi kecil membersihkannya daripada lumpur. bijih timah itu dimasukkan ke dalam

baldi yang kemudiannya dibawa ke bangsal pernbersih. Di sini bijih timah itu dibersihkan lagi dan dipilih sebelum hantar dilebur.

Kandang lembu.

Air Terjun Bi dor

134

MASA HADAPAN PERLOMBONGAN DI BIDOR

SEbahagian besar tanah yang mengandungi bijih timah di kawasan Bidor telah dilornbongkan. Kini, hanya tinggal dengan lebih kurang sepuluh buah syarikat yang sedang menjalankan aktibiti perlombongan di Bidor. Sya rikat yang terbesar dan terkenal adalah 'Malayan Tin

Dredging Company,yang lerletak disebelah barat kira-kira ompat batu jauh dari pekan Bidor. Beberapa tai«keh lombong telah meramalkan bahawa tanah bijih timah di Bidor akan habis dilombong dalam tempoh sepuluh tahun darj sekarang. Jikalau ramglan ini beta I. penduduk-pen-duduk di sini perlulah mencari penghidupan dcngon kerja yang lain, terutama dalam bidang pertanian

135

Ekonomi luarbandar-bagaimanakah cara-cara untuk memperbaikinya .

Leo Aye Geok SRC 7

Kumpulan 2

Kemajuan ekonomi ialah satu proses dimana sese buah negara itu berusaha untuk menambahkan pengeluar-an barang-barang dan perkhidmatan selaras dengan kadar pertambahan penduduk. Negara kita Malaysia adalah sebuah negara yang mudah ujud di samping negara-negara lain yang telah dan sedang membangun. Dengan itu, tx>r-bagai-bagai projek yang telah dan sedang di jalankan oleh kerajaan guna memperbaiki dan mempertinggikan taraf hidup rakyat, terutama sekali dikawasan luarbandar.

Projek projek yang di jalankan oleh kementerian Pembangunan Luarbandar ialah untuk menghapukan kemiskinan dikalangan penduduk luarbandar. Projek pro-jek yang sedang pesat dijalankan termasuk rancangan pembukaan tanah baharu. rancangan syarikat kerjasama, rancangan pembinaan jalan raya, rancangan penanaman padi dua kali setahun, rancangan penanaman semula getah, rancangan penanaman kelapa saw it dan seumpama-nya. Diharapkan melalui rancangan-rancangan ini keadaan hidup di luarbandar dapat diperbaiki dan dimajukan supaya seimbang dengan keadaan hidup di bandar-bandar.

Matlamat yang pertama bagi memajukan kawasan luarbandar ialah pembinaan jalan raya. Jalan raya yang dibina ialah untuk menghubungkan pekan-pekan dan ban dar-bandar yang berdekatan, begitu juga jam ba tan-jam-ba tan yang dibina untuk menyeberangi sungai-sung?)i. Ini bererti penduduk-penduduk luarbandar boleh berhubung antara satu semua dengan lebih mudah. Bekalan kalan air paip dan letrik juga di adakan. Dengan cara-cara ini bukan saja penduduk-penduduk luarbandar boleh meninggikan taraf hidup mereka bahkan berusaha dengan lebih giat lagi bagi menambahkan hasil pengeluaran mereka. Dengan demikian kehidupan mereka tentu akan menjadi lebih baik dari semasa kesemasa.

Lebih kurang 65% hingga 75% dari rakyat negeri ini terlibat dalam pertanian dan perusahaan. Oleh kerana pertanian merupakan aktiviti yang utama maka sebaranq kemajuan dalam sektor ini pasti akan melibatkan sebilang an besar jumlah penduduk negeri ini. Sektor pertanian pula melingkungi aktiviti-aktiviti seperti bertani, mernt^ela binatang ternakan. perusahaan perhutanan, perikanan dan perlombongan. Dengan adanya kemajuan dibidang pertanian, pengeluaran per kapita para petani mestilah dinaik kan, dan membolehkan sebahagian dari mereka keluar untuk bekerja kesektor pengankutan perusahaan dan per-kliidmatan.

Dalam rancangan pembukaan tanah baru, setiap keluarga bumiputra yang kekurangan tanah bcleh mendapat tanah seluas kira-kira enarrr ekar dari pihak berkua-sa- 'fanah jni dapat ditanam dengan getah, buah-buahan dan sayur-sayuran. Kerajaan juga mengalakkan rakyat

supaya menggunakan alat-alat pertanian yang moden, benih yang baik, modal yang mencukupi, pengetahuan yang sesuai dalam cara pertanian yang moden. Usaha-usaha penyelidikan yang meluas, sistem parit dan taliair yang tidak lancar, penggunaan baja untuk penabahan hasil pekebun. Penjenteraan di lancarkan disektor pertanian untuk menaikkan dalam kadar yang lebih tinggi.

Sebarang kemajuan di bidang pertanian memertu-kan beberapa perubahan dalam sistem masyarakat perta nian seperti menghapuskan "sistem padi kuctT yang me-lemahkan semangat penyewa-penyewa tanah untuk bekerja lebih dan memperbaiki keadaan tanah yang mereka ker-jakan itu. Begitu juga dengan sistem orang teng;ih yang memeras para petani. Gejala-gejala inilah yang mengha-lang faedah sebenar dari kemajuan pertanian untuk petani itu dan mematikan semangat untuk meninggikan taraf hidup mereka.

Dalam usaha memperbaiki sektor pertanian lang kah-langkah menggalak dan memberi perangsang harus di-sarankan kepada petani-petani untuk menanamkan modal yang lebih bes&r tentang cara-cara bertani yang baru. Memang sukar untuk para petani menanamkan modal jika keuntungan yang di dapati akan di ragut oleh tuan tanah yang di sewanya. Untuk mengatasi masalah ini undang-undang harus digunakan untuk merubah sistem penyewa-an tanah yang ada kerana petani akan lebih bersemangat untuk mengerjakan tanah itu lebih-lebih Igi tanahnya sen diri atau jika sewanya berpatutan. A ma I an membahagi-bahagikan tanah sepeninggalan simati boleh menyebabkan petak petak tanah pertanian semakin lama semakin kecil. Jadi, kerajaan mestilah mengadakan undang-undang meng-halang pemecahan tanah, mengadakan kawasan pertanian yang lebih ban yak. Kerajaan harus mengadakan pasaran yang luas untuk hasil-hasil desa. Kalau tidak ada pasaran tentulah harganya turun.

Selain daripada apa yang tersebut di atas kerajaan juga membuka kelas-kelas dewasa untuk membasmi buta huruf. Kesihatan penduduk kawasan luarbandar tidak juga ketinggalan Kerajaan telah mendirikan kelinik-kelinik bertujuan untuk membaiki kesihatan penduduk-penduduk luarbandar, kerana rakyat si hat bererti negara teguh.

Masalah ini akan dapat diatasi dengan memberi pelajaran kapada masyarakat yang terlibat. Mereka akan dapat melihat bahawa perubahan dalam ekonomi ber-gantung kepada kesediaan mereka merubah sikap dan cara berfikir mereka sendiri. Melalui pelajaran, idea-idea baru dapat disampaikan dan di terima dengan lebih mudah untuk kebaikan dan ekonomi negara.

136

Pada tiap-tiap masyarakat, maupun masyarakat lama ataupun masyarakat moden, mereka menganggap istiadat perkahwinan antara kedua-dua orang muda itu sebagai satu peristiwa yang penting dalam kalangan kaum masing-masing. Dan di semua masyarakat, istiadat perkahwinan ini dijalankan dengan kemuliaan dan mengikut upacara-upacara tertentu.

Kita yang berada di Malaysia, selalu berpeluang menikmati istiadat perkahwinan dalam berbilang kaum. seperti istiadat perkahwinan kaum Melayu, perkahwinan orang China dan juga perkahwinan orang India. Jika kita dijemput menghadiri sesuatu istiadat perkahwinan kaum lain, kita patut tahu apa yang mesti dipatuhi dan apa yang mesti kita lakukan semasa istiadat dijalankan. Jadi, adalah lebih baik jika terlebih dahulu kita adakan sedikit pen-getahuan mengenai perkahwinan bangsa lain.

Bagi kaum India (Hindu), perkahwinan merupa-kan suatu peristiwa yang penting. Segsla istiadat yang di-lakukan dipercayai bertujuan menjamin kesejateraan kedua orang pengantin dan juga keluarga mereka.

MENCARI TEMAN SEHIDUP

Pada zaman dahulu. selalunya ibubapa pihak le laki akan cuba mencari seorang gad is yang sesuai untuk isteri kepada anak mereka. Bila mereka telah jumpa seorang gadis yang sesuai (boleh bertanya dari saudara-mara atau rakan-rakan), mereka akan cuba bertanya dan berbincang dengan ibubapa sigadis itu. Mereka akan cuba tcinya adakah ibubapa sigadis itu bersetuju mengkahwin-kan anak perempuan mereka dengan anak lelakinya.

Dengan persetujuan ibubapa kedua-dua pihak, j

I ibubapa lelaki akan membawa anak lelaki mereka datang 1 ke rumah sigadis itu supaya berjumpa dengan sigadis itu. {

I Setelah mereka berjumpa, ibubapa mereka akan bertanya I anak mereka masing-masing. Jika jawapan yang diberi itu 1

' merupakan jawapan yang positif, ibubapa mereka akan i pergi berjumpa dengan pakar ilmu nujum. Pakar itu akan 1 memberitahu adakah kedua-dua orang muda itu akan ber . hidup bersu-karia dan tenteram pada masa depan. fl

Jikalau mereka dapat jawapan yang negatif, perkahwinan antartj anak moreka itu tidak akan berlaku

TETAPKAN MASA DAN TARIKH PERKAHWINAN

Orang-orang Hindu sangat mengambil berat ten tang tarikh dan masa untuk menjalankan sesuatu kerja yang dianggap suci supaya tidak membawa gara-gara tidak baik atau dibawa bintang yang buruk. Oleh itu. tarikh dan masa itu dipilih dengan teliti selepas merujuk takwin Hindu serta berunqdengan alim ugama atau i)hli nujum.

perkahwinan di kalangan orang-orang India

[Itulah se ba bn ya istiadat perkahwinan Hindu setengahnya diadakan pada sebelah tengah malam, wakw subuh atau waktu-waktu yang kadangkala agak kurang sesuai bagi ,para jemputan.

oleh: Ho Ah Min

Upacara perkahwinan itu mestilah dilangsungkan dalam jangkcimasa yang sitetapkan untuk mengelakkan berlaku -nya sesuatu peristiwa yang buruk kepada kedua dua pengantin itu., Biasanya jangkamasa itu ada disebulkan di dalam kad jemputan.

PERSEDIAAN UNTUK ISTIADAT PERKAHWINAN

Stelah tarikh dan masa untuk perkahwinan itu telah ditelapkan, kedua-dua keluarga yang berkenaan akan bermula membuat segala persediaan untuk perk?ih winan itu. Biasanya, segala atau kebanyakan persediaan dan perbelanjaan adalah dilanggung oleh pihak perempuan.

Pada jangkamasa sebulan sebelum tarikh perkahwinan itu, keluarga pihak perempuan akan bermula membuat atau menyediakan bermacam-macam kueh-mueh dan Iain-Iain jenis makanan. Mereka juga meula menghiaskan rumah dengan seberapa cantik yang boleh. Pada masa ini juga mereka akan menyeduakan kad jemputan.

Kad jemputan itu ada banyak car membuatnya. Biasanya mereka suruh kedai khas menyediakan kad ini. Cara memberikan kad jemputan itu mesti juga diambil perhalian. Bagi saudara-mara yang agak dekal perhubung-annya dengan keluargai (blood relationship), kad jem-putan itu mesti dihan tar kepada mereka oleh pengantin

137

iiu sendiri atau salah seorang wakil dari kehiarganya sendiri. Kad jempulan itu tidak boleh hantar melalui pos kepada saudara-mara ini. Tetapi, bagi kawan-kawan biasa, kad jemputan itu selalunya dihantar melalui pos.

UPACARA MELEBURKAN EMAS

Pada jangka masa seminggu sebelum tarikh per-kahwinan. satu upacara akan dijalankan di rumah pen-gantin lelaki itu. Upacara itu dipanggil UPACARA MELEBURKAN EMAS (Gold Melting Ceremony). Untuk menjalankan upacara ini, pihak lelaki menjemput ibubapa pen-ganiin perempuan dan beberapa orang saudara dan rakan-rakan sahaja. Pengantin perempuan tidak menghadiri upa-cara melebur emas. Ibubapa pengantin perempuan akan membawa sehelai kain untuk membuat pakaian yang dipanggil 'dithi, dan sehelai baju kemeja untuk diberikan kepada pengantin lelaki sebagai hadiah.

Juga, seorang tukang emas dijemput menghadiri upacara melebur kan emas itu. Para hadiran yang be rad a dalam upacara ini akan dijemput duduk di atas lantai.

* Tukang emas itu akan meleburkan satu mata wang emas. I Emas itu adalah untuk membuat 'locket' untuk"diberikan | kepada pengantin perempuan pada hari perkahwinan i 'nanti. Ada kata-kata dari orang tua bahawa kalau cair i I emas itu licin dan bersih, pasangan ini akan dapat hidup berbahagia pada masa depan mereka. Disebaliknya, kalau( cair itu didapati ada titik atau tidak berapa licin mukanya, kehidupan pasangan itu pada masa hadapan mungkin ada pergangguan atau pertengkaran. f

Walaubag?jimanapun, mereka tidak akan tamatkan perse diaan perkahwinan yang akan datang itu. Upacara per kahwinan akan terus dijalankan walau pun didapati ada kotor atau pemukaan yangkasar diatas emasyang dicairkan itu.

Selepas upacara meleburkan emas, cair emas yang dileburkan itu akan dibawa balik oleh tukang emas tadi. Dia akan jadikan cair emas itu kepada sejenis 'locket*. Disamping itu, dia juga akan membuat seutas lantai emas untuk dipakai dengan 'locket' itu.

Segala perbelanjaan dalam upacara meleburkan emas ini akan di bay ar oleh pihak pengantin lelaki. Dalam segala perbelanjaan untuk adat perkahwinan yang akan datang itu, hanya perbelanjaan ditangguh oleh pihak pengantin lelaKi. Dari hari diadakan upacara meleburkan emas. iaitu satu minggu sebelum hari perkahwinan, kedua-dua pengantin itu mesti makan hanya sayur-sayuran sahaja. Mereka tidak dibenarkan makan ikan, daging dan sebagainya.

UPACARA MANDI DAN MENERIMA HADIAH

Selepas upacara meleburkan emas diadakan di rumah pengantin lelaki, satu lagi upacara yang khasnya untuk pengantin perempuan yang diadakan di rumah pengantin perempuan. Upacara ini diberi nama sebagai UPACARA MANDI (Bathing Ceremony). Upacara inf dijalankan pada tiga hari sebelum lancarnya istiadat perkahwinan. Mereka yang mesti hadir dalam upacara ini ialah bapa saudara pengantin perempuan, iaitu abang kepada emak pengantin perempuan itu. Selain daripada

itu, beberapa orang saudara saudari lain dan rakan-rakan pengantin perempuan juga dijemput menghadiri upacara ini. Pihak pengantin lelaki juga akan menghantar beberapa orang wakil untuk menyaksikan upacara mandi itu. Biasanya orang gadis akan mewakili pihak lelaki.

Mengikut tradisi, upacara mandi ini selalunya dijalankan di sebelah waktu petang. Pada waktu itu, pengantin perempuan itu akan memakai baju lama-lamanya. Dia akan duduk di atas lantai. Dia hadapan dia ada satu mengkok yang berisi dengan air susu. Di dalam air susu itu pula ada sejenis rum put dan beberapa mata wang, iaitu mata wang tembaga atau mata wang perak. Mereka akan pasangkan lampu yang dipanggil 'KUTURILAKU'. Pengantin perempuan itu akan memegang satu belanga dalam tangannya. Di mulut belanga itu ada beberapa keping daun mangga, bilangan daun mangga itu mestilah bi Ian-gan ganjil, dan berapa banyak bi I bilanyaknya boleh mengikut sesuka hati. Di atas daun itu pula ada sebiji kelapa yang sipotong kulit sebelah, atasnya sedikit tajam. Rupanya belanga yang sipegang oleh pengantin perempuan itu adalah seperti berikut:

Untuk memulakan upacara ini, bapa saudara pengantin itu akan datang ke mari. Dia akan mengambil beberapa titik air susu itu yang di^ediakan dalam mengkok tadi dan bubuhkan di atas kepala pengantin perempuan itu. Selepas dia, emak pengantin perempuan akan membuat demikian dan diikuti oleh mereka yang menghadiri upacara itu. Lepas itu, mereka juga bubuh sedikit minyak keatas kepala pengantin itu, juga dimulai oleh bapa saudara dan diikuti oleh para hadiri.

Selepas itu pula, pengantin perempuan itu dibawa ke bilik mandi. Bapa saudaranya akan mencurahkan sebaldi air (baldi kecil) ke atas kepala pengantin perempuan dan mereka yang menghadiri akan membuat demikian juga. Selepas ini pengantin perempuan akan diting-galkan di dalam bi'ik mandi. Apabila dia keluar dari bilik mandi, dia dikehendaki memakai sari baru. Mereka akan beri dia dua deret sireh, diletak di atas dua belah tapak tangannya. Sekarang dia akan pulang balik ke tempat yang di duduk tadi.

(Mereka mengangkat daun si reh daritangannya dan 'beri

dia belanga yang dia pegang tadi. Ketika itu, ibubapa 1

-nya akan berdiri di tepinya. Pengantin perempuan akan ,berikan belanga itu kepada ibubapanya, dan dia akan ber I -lutut dihadapan kedua ibubapanya untuk mendapatkan berkat daripadanya. _

Ibubapa memberi dia hadiah seperti emas atau mata wang. Pengantin itu sekarang akan duduk di atas kerusi, saudara-mara dan rakan rakan akan datang kelmari dan memberikannya hadiah. Pada upacara itu, keluarga pen gantin perempuan ada menyediakan makanan untuk para jemputan.

Satu hari sebelum upacara perkahwinan, pemu-da-pemuda dari pihak perempuan akan pergi mencari sebuah dewan untuk majlis perkahwinan. Mereka akan cuba mendapatkan rumah berhala, kalau tidak dapat, mereka akan mencari de wan lain. Mereka mula menghias-kan dewan tersebut untuk istiadat perkahwinan esok hari. Semasa itu juga, ibubapa pengantin perempuan juga akan pergi berjumpa dengan seorang penderita atau dipanggi

138

SAMI BRAHMAN dan menjemput dia menglangsungkan upacara perkahwinan. Brahman itu akan berikan senarai barang-barang yang diperlukan dalam istiadat perkahwinan esok.

UPACARA PERKAHWINAN

Setelah semua persediaan dan upacara-upacara sebelum perkahwinan itu telah dijalankan, tibalah masa untuk istiadat perkahwinan. Pada pagi itu, pengantin perempuan akan pergi menghiaskan dirinya, iaitu muka dan ram but masing-masing. Ketika itu juga, ibubapanya akan membawa segala ba rang yang diperlukan ke de wan. Mereka juga ada menyediakan makanan dan minuman untuk majlis perkahwinan ini. Makanan khas yang mengandungi hanya sayur-sayuran sahaja telah disediakan untuk kedua-dua pengantin itu.

A bang pengantin perempuan akan pergi ke rumah pengantin lelaki sebagai mempelai lelaki. Satu upacara mandi juga diadakan untuk pengantin lelaki itu. Di masa itu juga, kakak pengantin lelaki akan datang ke rumah pengantin perempuan sebagai pengiring pengantin perempuan. Apabila datang ke rumah pengantin perempuan, pengiring ada membawa dengannya tiga buah pinggan, satu pinggan bersi dengan kelapa yang ditudungkan dengan kainr satu pinggan yang berisi dengan kek dan pinggan yang ketiga diisi dengan Iain-Iain makanan. Pengiring pengantin akan naik ke bilik pengantin perempuan dan meno-long dia memakai baju sari dan pakaian lain.

Setelah pengantin perempuan Itu sudah siap sedia, mereka akan tunggu sampai masanya dia mesti tinggalkan rumah dan pergi ke de wan. Selalunya dia pergi dengan ke-reta. Pengantin perempuan mesti sampai ke dewan sebelum pengantin lelaki. Dia akan duduk di dalam satu bilik khas kerana dia tidak boleh nampak kedatangan pengantin lelaki itu.

KETIBAAN PENGANTIN LELAKI

Pada masa itu, ada sekumpulan pemain muzik kelasik Hindu yang berdiri dihadapan dewan menunggu kedatangan pengantin lelaki. Bila mereka nampak pengantin lelaki dan pengapitnya turun dari kereta, kereta akan mula memainkan alat masing-masing. Seorang do bi yang berada di situ akan melatakkan sehelain kain putih di atas tanah untuk pengantin itu berjalan menu rut ke dewan.

Pemain-pemain muzik akan mengambil tempat mereka di dalgm de wan. Tetapi pengantin lelaki mesti tunggu di pintu dewan, dan pengapitnya akan mengambil semang-kok air dan cucikan kaki pengantin lelaki itu. Sebagai balas, dia diberi satu cincin emas oleh pengantin lelaki.

Kedua dua mereka terus masuk ke dalam dewan dan pergi ke tempat pentas. Mereka naik ke pentas dewan mengikut sebelah kiri. Pentas itu telah dihlas dan diadakan pelamjn untuk kedua-dua pengantin. Upacara perkahwinan dijalankan di satu tempat yang berbentuk empat persegi dihadapan pelamin. Peraturan benda-benda boleh dinikmati dalam gambar yang berikut nanti. Pengantin lelaki dan pengapitnya akan duduk bersama sebelum pen

gantin perempuan keluar dari biliknya. Pada masa ini. Sami Brahman akan memulakan upacara dengan mema-sang api dan mengemukakan permintaan kepada Tuhan untuk menyasikkan upacara perkahwinan itu. Api itu mesti dipasang kerana orang I ndia percaya bahawa api itu boleh membersihkan segala kekotonin. Oleh kerana itulah istiadat perkahwinan itu dianggap suci dan mulia oleh kaum India. Sahmi Brahman memberikan sebentuk cincin rumput kepada pengantin lelaki.

* Sekarang ibubapa :

pengantin perempuan akan bawa dia keluar dari bilik. Mereka akan jalan naik ke pentas mengikut sebelah kiri ( juga. Pengantin perempuan itu pergi duduk di tepi ' pengantin lelaki. <

Brahman juga memberikan dia sabentuk cincin rumput. Brahman itu akan berkat dan suruh kedua-dua pengantin itu berkat juga. Dia a.kan memberi mereka beras untuk dibuang ke atas kelapa sebagai berkat. Lepas itu, Brahman akan keluarkan sebuah talam. Di dalam talam itu ada , tali' yang dibuat daripada benang yang telah diwarnakan dengan kunyit dan diikatkan kepada lam bang dewa). Selain daripada itu, juga ada 'sari , dan ka-lung bunga khas. Salah seorang dari keluarga lelaki akan membawa talam itu kepada para jemputan. Mereka hen-daklah memberkati kedua-dua pengantin dengan mene-lungkupkan di dua belah tapak tangan ke atas talam itu. Lepas itu, talam itu dibawa balik kepada Brahman. Dia akan memberinya kepada pengantin lelaki dan kemudian diberi kepada pengantin perempuan kelak.

Pengantin perempuan akan membawa sarinya pergi bertukar di dalam bilik kahs. Pengiringnya juga ikut bersama supaya menolongnya memakai sari baru itu. Semasa pengantin perempuan pergi menukar sari, pengapit akan datang kemari dan duduk di tepi pengantin lelaki, Pada masa itu juga, Brahman akan memberi sebuah talam yang berisi dengan beras kunyit dan bunga kepada para jemputan. Mereka akan mengambil sedikit beras dan menyimpannya dalam tangan sehingga waktu pengantin mengikat 'tali' ke leher pengantin perempuan.

MENGIKAT TALI

Pengantin perempuan dengan sari barunya keluar dari bilik, dia dibawa oleh ibubapanya. Dia akan duduk di tepi pengantin lelaki. Brahman akan memberi ’〔ali' dengan 'locket' itu kepada pengantin lelaki. Pengantin lelaki pula akan mcngikatkannya ke leher pengantin perempuan. Masa untuk mengikatkan 'tali' itu adalah ter-hadkan. Ketika ikatan 'tali' berlaku, para jemputan hen-daklah menaburkan beras kunyit kepada kedua-dua pengantin baru itu untuk memberkati mereka.

Setelah mengikatkan 'tali', pengantin lelaki akan mengangkatkan tudung dari kepala pengantin perempuan. Dari masa ikatan 'tali' itu, kedua-dua pengantin dianggap sebagai suami-isteri. Selepas itu pengantin perempuan akan letakkan kalungan bunga ke leher pengantin lelaki. Dan di sebaliknya, pengantin lelaki juga akan membuat demikian Kemudian .pengantin lelaki akan menerima sejenis serbuk merah yang dipanggil 'kumkum' dari Brahman. Dia akan meletakkan satu titik 'kumkum* di tengah-tengah dahi pengcjntin perempuan.

139

〜"マレ f 1 ipui I I uot Idl la Ulcil I UUf I Kdi I

kepada tangan pengantin perempuan, dan dia mesti makan apa yang diberikan itu.

Begitu juga yang di boat oleh pengantin perempuan kepada pengantin lelaki.

Setelah ini, kedua-dua pengantin akan berjalan tujuh langkah bersama-sama, ini dipanggil ^aptapal'. Pengantin lelaki akan meletakkan kaki pengantin perempuan ke atas satu I esong, dia akan pakaikan cincin di jari kaki pengantin perempuan. Cincin pada jari itu membawa makna bahawa perempuan yang sudah kahwin.

JAMUAN MAKAN

Istiadat perkahwinan biasanya disertakan dengan bunyi muzik yang sesuai. Alat bunyi-bunyi muzik yang digunakan ialah 'nathaswaram, (serunai dan gendang). Selepas setesaikan semua upacara perkahwinan, para jem-putan dijamu dengan hidangan lauk sayur-sayuran sahaja. Lauk-lauk ikan dan daging serta minuman keras adalah dilarang dalam istiadat yang paling suci itu. Dalam jamuan, biasanya daun pisang digunakan sebagai pinggan. Cara meletakkan daun pisang adalah sangat penting. Jika daun itu disebelah dua pada tulang daun, maka bahagian tulang daun itu hendaklah diletakkan di sebelah atas. Jika daun itu tidak dibelah dua, bahagian hujung hendaklah diletak di sebelah kiri.

Pada waktu para jemputan meninggalkan majlis perkahwinan itu, mereka diberi lipatan sirih serta buah limau dan rengjiskan air wangi sebagai ucapan terima kasih atas kehadiran mereka ke majlis perkahwinan ini.

140

Selain dari melombong dan berladang. Menangkap ikan ialah satu lagi jenis pekerjaan yang penting di Semenanjung Malaysia. Kebanyakan daripada penduduk-penduduk tinggal berhampiran dengan laut oleh kerana Semenanjung Malaysia ialah sebuah Semenanjung (sebilang tanah yang di kelilingi oleh laut pada ketiga-tiga bahagian tepinya.) Sudah tentulah mereka menghadap arah ke laut untuk mendapatkan makanan dan pekerjaan. Selepas beras, ikan ialah makanan yang kerana paling banyak sekali dimakan dan ia mengandungi protin-protin dan zat besi yang boleh diperolehi dengan murah. Di sepaniang-panjang pantai terdapat banyak kampung-kampung nelayan. Bagaimanapun cara-cara menangkap ikan di pantai Timur berbeza sedikit daripada di Pan tai Barat.

Laut-laut di keliling Semananjung Malaysia agak cetek sedikit dan kaya dengan ikan-ikan. Laut di sebelah Timur dinamakan Laut Cina Selatan dan sebelah Barat ialah Sei at Melaka. Laut-laut dikeliling Semenanjung Malaysia, kepulauan Indonesia dan Pulau Kalimantan adalah cetek kerana ia berada di sekitar suatu kawasan yang dinamakan Pentas Sunda. Pentas ini ialah dasar laut yang melandai sedikit sebelum ia menjunam ke perut laut. Kita boleh melihatnya dalam peta pada muka suratsebelah. la diwarnakan dengan warna biru yang ringan untuk menunjukkan yang ia adalah cetek (lebih kurang 600 kaki).

perusahaan perikanan di pontian

Nelayan-nelayan Malaysia berserah di Pantai 'Timur dan di Pantai Barat. Kebanyakan daripada 62000 orang nelayan Malaysi?j adalah orang Melayu. Tidak begitu ramai nelayan-nelayan di Pantai Barat tetapi mereka ini menangkap lebih banyak ikan daripada nelayan-nelayan di Pan tai Timur. Ini adalah kerana di Pantai Barat nelayan-nelayan menggunakan motobot yang lebih kuat kua-sanya dan alat alat perikanan yang moden. Dan mereka boleh menangkap ikan sepanjang-panjang tahun di samping mempunyai alat alat yang lebih baik. Tambahan pula mereka boleh mengangkut ikan-ikan itu dengan mudah melalui jalanraya jalanraya ke kebanyakan pasar-pasar dalam bandar-bandar besar di Pantai Barat. Di Pantai Barat ada lebih banyak kilang-kilang yang mengeluarkan air batu untuk menyegarkan ikan sebelum diangkut untuk dijual.

Negeri-negeri yang banyak mengeluarkan ikan di Malaysia ialah Perak, Selangor, Trengganu, Kelantan, Pahang dan Johor.

Di Negeri Johor, tempat yang paling banyak men gcluarkan ikan ialah Mersing. Tapi, Pontian pun salah satu tempat yang tidak boleh dikecualikan atau diketepikan.

K AW AS AN -K AW ASAN PERAIRAN DAERAH PONTIAN

oleh:

Tan Siok Wan

141

Pontian, salah sesuatu daerah yang diketahui orang di selatan Negeri Johor, mempunyai kemudahan dalam menangkap ikan. Tempat ini ialah sebilang tanah yang dikelilingi oleh laut pada kedua-dua bahagian tepi-nya. Sudah tentulah penduduk-penduduk menghadap arah ke laut untuk mendapatkan makanan dan pekerjaan. Tempat-tempat yang penduduk-penduduknya bergantung kepada menangkap ikan untuk mendapatkan rezeki hidup mereka ialah: Pontian Kechil, Pontian Besar, Kukup Laut, Permas, Air Masin dan Benut.

Nelayan-nelayan Pontian kebanyakan menciuduk disepanjang panjang pantai. Rumah-rumahnya didirikan di atas atau di tepi laut. Rumah-rumah ini diperbuat daripada kayu dan beratap nipah. Kaki rumahnya tinggi dan mereka naik-turun dengan kemudahan tangga-tangga yang berada di depan pintu rumahnya itu. Terdapat juga se-sebuah rumah nelayan, di hadapan atau di belakang rumahnya ada sebuah kawasan lapang yang besar tempat ikan ikan digaramkan dan tempat membaiki jaring-jaring dijalankan.

Cara-cara menangkap ikan bermacam-macam. Yang biasa digunakan oleh nelayan-nelayan di Pon tian ini hanya dua cara sahaja, iaitu:

i) Pukat Tunda

ii) Pukat Hanyut

Mengikut pengkajian, nelayan-nelayan yang menggunakan Pukat Hanyut ada lebih kurang 1050 orang (termasuk nelayan-nelayan di Kukup Laut.) Dan nelayan-nelayan yang menggunakan Pukat Tunda ada 1057 orang. Dalam 1057 orang ini, orang Cina ada 590 orang, orang Melayu bertempat 362 orang dan orang Asli ialah 105 orang.

Dalam cara Pukat Tunda ini, nelayan-nelayan di Kukup laut tidaklah dimasukkan kerana Laut Kukup itu bukanlah di dalam kawasan perairan Pontian untuk digunakan cara Pukat Tunda. Kalau mereka itu hendak menangkap dengan cara Pukat Tunda ini, mereka mestilah belayar ke tempat yang diterhadkan oleh kerajaan itu. Oleh kerana itu kebanyakan menggunakan cara Pukat Hanyut.

Dari kedua-dua cara ini, nelayan-nelayan Pontian lebih mematuhi kepada cara Pukat Tunda kerana cara ini lebih mudah digunakan dan mendapatkan hasil tangkap-an yang banyak, dan yang penting sekali tidak payah mengikut pasangan air, boleh bekerja sepanjang-bulan.

Rajah-rajah yang menunjukkan dengan teliti ini telah menunjukkan ahli-ahli nelayan Pukat Tunda dan satu penyata Bulan Hasil Tangkapan bagi Tahun 1976.

HASIL TANGKAPAN

Jenis Berat Harga

Tan Pk. Kt.

Udang Kasar 82 5 64 $ 116330,353

Udang Solo 78 9 79 $ 461494.10

Udang Tajam 1150 1 43 S 1845810.42

Ikan 1010 13 89 $ 880132.09

Jumlah 2321 13 95 $4350740.14

PANGKALAN BOT.

Pontian Kecil 158

Pontian Besar 35

Benut 29

Jumlah 222

KEAHLIAN

Orang Cina 590

Orang Melayu 362

Orang Asli 105

Jumlah EKj

PEKERJA BOT

Orang Cina 366

Orang Melayu 181

Orang Asli 82

j Jumlah 629

Melalui rajah-rajah yang di atas sudah teranglah hasil tangkapan dan ahli nelayan Pukat Tunda memainkan peranan yang musta —hak dalam perikanan daerah ini.

CARA-CARA MENANGKAP IKAN DI PONTIAN!

PUKAT TUNDA:

Selain daripada menggunakan cara Pukat Tunda untuk menangkap ikan, nelayan-nelayan di Pontian juga menggunakan cara Pukat Tunda. Kawasan-kawasan yang menggunakan cara ini adalah diterhadkan. Nelayan-nelayan tidak boleh menangkap ikan di kawasan larangan iaitu tiga batu jauh daru tepi laut kerana di sinilah terlalu cetek. Kalau nelayan-nelayan tidak mengikut peraturan ini, mereka akan dihukum sebanyak $ 800 ringgit. Pukat Tunda ini boleh digunakan dari lautan Sg. Penerok sam-pai Sg. Tampok (seperli peta yang di bawah).

Mengikuti percakapan salah nelayandi Pontian ini, Nelayan-nelayan disini kebanyakan menggelarkan pu-katnya Pukat Tunda. Mereka kebanyakannya mempunyai motobot-motobot persendirian. Harga sesebuah moto-bot yang kecil bersama dengan injin ialah lebih kurang tigabelas ribu ringgit ($ 13000), dan yang besar (iaitu 23

142

tan.) lebih kurang duapuluh ribu ringgit ($ 20,00〇), Injininjin yang digunakan dalam tiap-tiap motobot itu tidak sama, iaitu mengikut kemahuannya.

Apabila nelayan keluar ke tengah laut menang-kap ikan sebuah motobot itu lebih kurang ada tiga orang. Ada yang seorang tuan motobot dan dua orang penolong-nya, ada yang ketiga-tiga itu ialah ahli sekeluarga. Mereka pergi ke laut pada awal-awal hari (pukul empal atau lima pagi), dan balik pada pukul tiga petang. Setelah belayar satu jam mereka pun berhenti dan lalu pukat pun diturun-kan. Oleh kerana di pukat itu ada diikatkan dengan dua keping kayu, bi la diturunkan ke laut, ia pun terus buka. Apabila r)ukat itu telah jatuh ke dalam air, motobot pun berjalan dengan pelahan-pelahan lalu menarik pukat itu. Kawasan kawasan mana yang diserangi itu, ikan-ikan dan udang-udang tidak dapat menyembunyikan diri mereka dari pukat ini. Setelah dua atau tiga jam, pukat ini ditarik oleh injin duld dan kemudian dengan tangan ke atas motobot. Lepas itu, kian-ikan dan udang-udang yang telah ditangkap itu pun dikeluarkan dan diasing-asingkan mengikut jenis-jenisnya. Kemudian disimpan dalam keadaan segar didalam beberapa peti dengan air batu yang dibawah-nya itu. Ini kerana air batu (ais) menahan ikan atau udang daripada menjadi busuk.

Dalam sehari, mereka menurunkan pukatnya sebanyak empat kali. Dalam pukat "I unda ini, udang-udang (kebcinycjkannya udang tajam) yang biasa ditangkap (ada 80% sehari) dan ikan hanya ada 20%. Jumlah keuntungan mereka sehari lebih kurang $ 100. Kalau mereka itu ialah orang makan gaji, mereka boleh mendapat 50% dari hasil pertangkapannya. (Kalau sebuah motobot ini dua orang penolongnya, 50% ini mestilah dibahagikan seorang 25%) dan 50% yang tinggal itu masuk ke dalam kocek tuan motobot. Pen dekata, seorang nelayan itu se-bulan boleh dapat lebih kurang $ 500 dengan mudah sahaja.

Di tempat sini, seperti di kata kan nelayan-nela-yan di Pantai 'rimur, nelayan-nelayan di Pantai Barat adalah bernasib baik daripada mereka. Di sini mereka boleh menangkap ikan sepanjang tahun kerana Selat Melaka adalah terlindunq dari tiupan angin-angin Monson Timur Laut dan Barat-daya. Di Pan tai sini, nelayan nelayan pergi menangkap ikan dua-puluh empatatau dua-puluh lima hari dalam sebulan.

PUKAT HANYUT

Pukat Hanyut ini kebanyakan digunakan di Selatan Pontian (di Kukup Laut). Pukat ini tidak terhad tempatnya untuk diturunkan. Nelayan-nelayan hanya menu run kan pukatnya mengikuti pengalaman mereka.

Pukat ini hanyalah suatu pukat yang lebar (3000' - 500〇, peseki) dan panjang Bola-bola atau kayu pelampung yang terapung di atasnya dan benda-benda berat diikat di bahagian bawah. Bila pukat ini dimasukkan kedalam laut kayu pelampung dan bcnda berat ini menjadikan pukat itu terentang seperti tirai. Ikan berenang melalui pukat ini lalu terlekat. Kadang-kadang pukat ini dibuat daripada beberapa pukat .kecil yang disambung-sambungkan menjadikan panjangnya sampai lebih 100 ela. Pukat ini dibuat dari nailon. Di hujung pukatnya dipasang-

kan sebuah lampu di waktu malam atau sebuah bendara pada waktu siang. Ini kerana hendak memberitahu kapal-kapal lain yang tempat itu sudah ada pukat, jangan ditun-kan lagi.

Kira-kira pukul tiga atau empat pagi, nelayan-nelayan keluar ke laut. Apabila mereka belayar ke tempat yang sesuai untuk mereka menurunkan pukat itu. Motobot mereka kemudian bergerak sampai seluruh pukat ini jatuh ke dalam air. Tengok gambarajah yang menunjukkan pukat hanyut terentang di dalam air.

Selepas pukat diturunkan. pukat dan motobot nelayan hanyut dengan pelahan mengikut angin dan om-bak. Nelayan ini mengharapkan ikan sekawan ini akan berenang masuk menuju pukat mereka.

Kadang-kadang, mereka boleh menggunakan cara yang sangat senang untuk menarik perhatian ikan. Digunakannya unjam. Ini ialah secekak daun kelapa yang diikat dengan rotan. Pangkal rotan ini diikat kebatu berat dan hujungnya diikat ke buluh terapung. Bila unjam ini dimasukkan ke dalam air. ia terapung dibawah paras air sedikit. Ikan tertarik kepada daun kelapa unjam ini. Bila ban yak ikan berkumpul di keliling unjam dengan pantas-nya menarik unjam ini masuk ke dalam motobot. Ikan-ikan pun bertempiaran lari ke sana ke mari lalu terlekat di dalam pukat.

Lebih kurang empat atau lima jam (kalau menangkap undang hanya satu atau dua jam sahaja), nelayan pun menarik pukat masuk ke dalam motobot lalu menge-luarkan ikan yang terlekat. Kemudian pukat ini diturunkan semula ke dalam lalu seperti tadi. Nelayan-nelayan melakukan ini beberapa kali hingga mereka mendapat cukup tangkapan untuk hari itu. Mereka biasanya balik pada sebelah petang — lebih kurang pukul dua atau tiga petang.

Bersama dengan cara pukat Tunda setelah ikan itu dikeluarkan dari pukat, nelayan-nelayan terus menga-sing-asingkannya mengikut jenis-jenis. Lalu disimpankan di dalam peti-peti yang ada air batu di dalamnya. I kan-ikan yang selalu ditangkhp ialah ikan bawal putih, ikan bawal hitam, ikan parang, ikan tengkiri, undang-undang besar dan Iain-Iain.

Dengan penggunaan cara Pukat Hanyut ini. sebuah motobot Cuba dan dua orang sahaja. Ini kerana motobot dan benda-benda perikanan tidakiah begitu besar kalau dibandingkan dengan benda-benda perikanan Pukat Tunda. Sebuah motobot pukat hanyut cuba $ 350〇. (mengikuti injin yang digandun^inya iaitu 4 H.P. — 16 H. P.)

KELONG

Lagi satu cara yang hanya biasa digunakan di pan tai barat ialah Kelong. Cara ini menggunakan pancang-pancang yang dipasang menghadap arah-arah arus air laut. Bersama-sama dengan arus air laut itulah ikan-ikan akan berenang hingga ia tertangkap didalam Kelong. Di atas Kelong ini dibina sebuah pondok di mana nelayan-nelayan berehat dan menunggu didalamnya. Mereka memasang jaring-jaring atau jala-jala dibawahnya dcin apabila telah banyak ikan yang terperangkap didalam Kelong, mereka

143

pun menangkap dan mengangkat jala-jala itu dan memun-ggahkan ikan-ikan itu ke dalam bakul. Pada ma I am hari mereka memasang lampu lampu di dalam Kelong untuk mengumpan ikan-ikan ke dalamnya. Banyak sekali ikan kecil seperti ikan bilis dan ikan kembung dilangkap. Kelong ini tidak sesuai untuk laut yang bergelora seperti di Pan tai Timur.

Sungguhpun cara ini biasa digunakan di Pantai Barat, tetapi di Perairan Pontian sekarang cara ini sudah tidak memperhatikan lagi kerana hasil tangkapannya tidaklah banyak, dan cara ini pun membahayakan.

HENDAKKAH KAMU TAHU BAGAIMANA SEBENARNYA IKAN TERPERANGKAP MASUK KE DALAM KELONG?

Mula-mula tengok pancang kayu yang berbaris panjang. Ini diletak lurus membawa ke kelong. Bila ombak memukul pancang. ini, pancang ini bergoyang sedikit, ini menakutkan dan menahan ikan dari berenang masuk di celah-celah pancang ini. Lampu yang tergantung dihujung baris pancang menarik perhatian ikan atau kumpulan kumpulan ikan pun berenang ke arah perangkap Kelong. Ada lubang sempit di hujung tiang. Ikan boleh berenang masuk melaluinya, tetapi tidak dapat keluar balik. Bila pada fjkiran nelayan ban yak ikan di dalam perangkap, dia akan menarik naik jaring Kelong ini.

Jaring Kelong ini adalah sangat besar dan berat. Bila jaring ini dinaikkan, mereka mesti bekerja bersama. Beberapa batang tali adalah terikat ke jaring ini. Tali ini di-jalan berpusing mengeli-lingi batang kayu yang kuat. Ada batang I ogam pula diatas batang kayu ini, mereka memu-sihg batang logam ini untuk menolongnya menaikkan jaring. Mereka menaikkan jaring ini beberapa kali dalam semalam.

PASAR ANN YA:

I kan-ikan yang di tangkap oleh nelayan-nelayan di Pontian itu di hantar ke pasar untuk diborong. Setelah di-borong, ikan-ikan itu pun disimpan dalam peti-peti dengan air batu dalam keadaan segar sebelum ikan-ikan itu dihantar ke tempat lain. Melalu pemborong ikan, ikan-ikan itu diespokan ke bandar bandar besar, seperti Johor Bahru dan Singapura.

Selain daripada itu, ikan-ikan yang diborong itu ada juga yang diserai di gerai-gerai pasar untuk dijual kepada penduduk-penduduk yang disini. Ikan-ikan yang terlalu kecil atau yang tidak ber harga untuk makanan ba bi dan itik sementara udang pepai di boat belacan.

Bukan semua ikan itu dijual dalam keadaan yang baik. Banyak juga ikan kecil yang digaram, dikeringkan dan dijual sebagai ikan masin. Ikan masin boleh disimpan lama tanpa menjadi busuk. Kerja ini kebanyakan di boat oleh ahli-ahli keluarga nelayan-nelayan sendiri tanpa diborong melalui pernborong-pemborong.

Cara-cara membuat ikan masin:

Mula-mula ikan ini dikeluarkan perutnya. Kemudian, ikan ini disusun berlapis yang satu lapis dengan satu lapis dibubuh garam kasar. Selepas beberapa hari, ikan ini dikeluarkan lalu di jemur di panas makihari. Mesti ada cuara yang baik untuk menjemur ikan yang sudah bergaram ini. Nampakkah kamu gam bar ikan-ikan yang sudah bergaram di panas malahari? (kalau tidak, lihatlah gambar yang di-tunjuk di bawah ini.)

Ikan masin ini boleh juga dijual kepada peniaga ikan.

Oleh kerana tempat ini menduduki di kawasan yang berfaedah iaitu berhampiran dengan Singapura dan Johor Bahru, ikan-ikan dan udang-udang yang dilangkap itu tidnk cukup dijual. Penduduk-penduduk kedua-dua tempat ini bergantung pada ikan ikan dan udang-udang yang ditangkap ini untuk makanan mereka setiap hari selain daripada boras dan sayur sayuran. Dengan inilah hasii tangkapan tempat ini kebanyakannya espok ke Singapura dan Johor Bahru. Kadang-kadang pen du du k -pe n du du k di tempat perikanan ini tidak dapat makan ikan-ikan atau udang-udang yang baik kerana sudah didinginkan. Tidak dapat dinafikan, dalam keadaan ini harga hasil tangkapan terus naik ke atas.

RAJAH YANG MENUNJUKKAN HARGA UMUMNYA IKAN DAN UDANG

Jenis Ikan Harga

I kan Bawal Putih 2 4.80

Ikan Bawal Hitam $3.20

I kan Parang $ 2.60

I kan Tengkiri 3 2.40

Ikan-ikan Lain 3 1.70

Udang Kasar 3 8.50

Udang Solo 3 5.80

Udang Tajam 3 2.00

Udang Putih 3 1.80

KEHIDUPAN NELAYAN SETIAP HARi:

Pada siang hari nelayan-nelayan keluar ke laut menangkap ikan. Mereka balik pada waktu lebih kurang 2 atau 3 petang. Selain daripada menangkap ikan di laut, nelayan-nelayan di tempat ini akan membaiki pukat-pukat yang koyak dalam masa lapang. Pukat-pukat pun hendak-lah dijemur di panas matahari setelah ikan-ikan dikeluarkan dari dalamnya. Kerja ini biasanya dibuat oleh ahli-ahli keluarga nelayan. Tapi, kerja-kerja yang hendak dibuat dalam motobot ini menjatuh ke tangan nelayan-nelayan sendiri. Mereka mencuci injin motobot serta membeli barang-barang yang dikehendaki apabila menangkap ikan.

144

Sungguh pun bagitu banyaknya kerja nelayan, tapi mereka itu tidak sibuk, masa untuk berihat dan men-yukakan hati banyak juga. Dalam sehari, mereka baru bekerja beberapa jam sahaja. Pada waktu malam, mereka berbual-bual di kedai kopi berkumpul-kumpulan. Atau menghiburkan diri mereka dalam bermacam-macam hibu-ran yang mereka suka masing-masing.

Pada masa ini, kehidupan nelayan tidaklah susah lagi. Mereka tidaklah akan risau lagi. Harga hasil tangkap-annya tinggi. Kerajaan dan juga Koperasi Serbaguna Nelayan pun memberi perhatian kepadanya. Masaalah-masaa-lah yang ditemui dapat diselesaikan. Kalau mereka ini mengikut segala syarat syarat yang ditetapkan itu mereka tidak akan menemui bahaya dan kehidupan mereka tentu menjadi makmur lalu bahagia. Oleh demikian, sekarang sudah ramai penduduk di tempat ini menjadi nelayan.

KESULITAN-KESULITAN YANG SEDANG DIHADAPI:

1) Ancaman Pukat Tunda Haram:

Masih ada jua motobot Pukat Tunda Haram yang meniru Koperasi dan bermaharajarela di Perairan Pontian, sungguh pun perkara ini telah pun dike-mukakan untuk tindakkan pihak berkuasa. tetapi manakala pula hasil tangkapan nelayan-nelayan telah dipengaruhinya.

2) Terhadnya kawasan penangkapan ikan:

Permuhunan bagi meluaskan kawasan dari gari san Lintang 10.15 utara hingga ke Garisan Lin-tang 10.37utara di antara Sg. Tampok telah di-kemukakan kerapkali khasnya kepada Lembaga

Kemajuan Ikan Malaysia untuk pertimbangan. Kalau permuhuman ini dapat disokongi, baharu-lah nelayan-nelayan ini dapat belayar lebih jauh dan menambahkan hasil penangkapan ikan itu.

3) Pertemuan dengan penyamuk:

Oleh kerana kawasan penangkapan Pukat Hanyut itu tidaklah terhada, nelayan selalu belayar jauh untuk mendapatkan ikan. Kadang-kala mereka akan dikacau oleh penyamuk-penyakuk. Jikalau mereka itu menetang dengannya, nyawa mereka pula akan dimakan mereka.

4) Kamalangan yang tidak sangka:

Kadang-kadang nelayan-nelayan akan menemui masaalah yang besar seperti: jaring-jaring tidak dapat ditarikan kerana diganggui oleh benda-benda di dalam laut ini akan.merugikan sebanyak 3 50〇• (harga sebuah jaring).

Sungguh pun bagitu. kesulitan kesulitan yang dihadapi itu dapat diselesaikan. Pada hal ini. kehidupan nelayan-nelayan itu tidaklah susah. kerja-kerja mereka pun tidak bagitu berat. (sungguh pun masa kerja mereka sepuluh jam sehari, tapi masa yang mereka bekerja berat baru dua atau tiga jam sahaja.)

Pada sekarang, harga ikan sudah naik nelayan-nelayan pun dapat borhidup dalam keadaan makmur dan bersukarela. Dengan tidak disangka hairan, nelayan-nelayan itu lebih kaya daripada orang-orang yang bekerja lain. Dan bilangan ahli-ahli nelayan terus bertambah dengan tidak berhenti-henti.

145

岫ノ 中,中,,.,实.,.,, 1 1* "可 的的A

Im. PK KT. (7s.

u.心SOT 2 % F/〇〇,泌 .02

U・肃。 & 7 W. 4/

?/・部次 , 9 饪庭

ノ枷 ■■■■ 所,砒&

/6 q 〈境豺7

U加余 1 : T /a 硏 如 2,43 祀.. /〇

U 3。

〃S.g 以 ,蜂

UzD/l 7 C/.编

•Jum/oJi ,ノ G it 6/

U松叱 3 /o 2 .即

?C洞。 、矗 M /o ?? 2ふぎ ,&

IL Tajan , 浚苦 / 1/7 0CS ・な

Ikan. Ci 山”な

JumIaK ■ ^ ,刁 / q №3た ・お

2/. 3 3 如辎 *

2/. Seto L 7 £■ 迥g &

ll'iiyam 燃:^^^^ / ZT

ノ如 〃 /3 我汐

6/nほん 05. Zf7 •4

次7. paw /。 /0 iC 用C女 4/

U.Solv mH 9 / 寿 见知 ,ほ

ZU^Qtn ! /0 7G Jけ ,瞬

ノ物 /〇 TI あ沿 97

bgaK 0 /G M 46〇,。§G

W. 〃.伽A /3 ES.会ノ。

丄细・ ls 1 66. W .部

U咨s 快" /0 ,: E ?〇? 一"7 一匹 .76

/Q々

•Ji/ztwtlA /S M. M,S,础ミ .00

J以. ■M 3 * /39. 73¢

我.<3o/o 6。,鹤 3/

21.在S ,じ ノな.境 £女

/4m ■■■■■ ?3 /* 、ほ 7t・皿

bcifrJ站 /〃 绍,大/

Cg ~U心ai卜 & ? & 冷“〇 .々

11. Solo ,-属^ 7 G 勺な3 .笠

26君术 一 ・ー」 / カ诳

/Xxv> ■MMi /。 寸ノ 海 捋Nc W顽 .£3 有

J'urrtlah to

CARA PUKAT TUNDA ITU SEDANG DIJALANKAN

Nelayan-nelayan sedang menarik Pukat rnasuk ke dalam motobot setelah dua atau tiga jam pukat itu diturunkan ke dalam laut.

146

Nelayan-nelayan mcngaut ikan-ikan yang ditangkap ini lalu menyerakkannya di lantai. Dengan serta merta, me reka mengasing-asingkannya dan rriemasukkannya ke dalam bakuk.

BAKUL-BAKUL MENGISI IKAN YANG BAHARU DITANGKAP

PEMBORONG-PEMBORONG IKAN SEDANG MEM-BORONG IKAN-IKAN YANG DITANGKAP OLEH NELAYAN-NELAYAN

147

时光流逝

我们偶然地相聚

一切将成过去

但这不是终、点

这只是另一个起点

且为未完的历程 努力吧! 张王

我们为结识而笑

我们为欢聚而笑

我们更为那九段情而笑〇

我们笑得那么多•那么好,

那度愉快'

但现在:

我们却为笑而哭泣。 陈开成

人生的旅途本就崎喔不平、 敎学的道路也同样不好走, 但愿我们都能う占稿自己的工作岗イ立' 敬业乐业:纵使不能做・-盏明灯・ 就让我们做ー根书】羌的火柴吧! 巨俊瑛

诚然.

声音不能携带那赐它以羽翼的舌与辱' 它必得独自莓宽苍空。

签鹰也得孤独地飞掠太阳• 不带牠・的巣。

只是

它(牠J仍心存故旧,

但愿

我们带着甜美的回忆,走向教育之路

何亚明 枯树播不住阳光, 礁石阻不了激流,

愿大家都是社会上的阳光及漱流・ 给人们带来温峻、冲去一切的不平!

邱春梅 左一年•右一年•弾指迎三年: 仞相逢•不相识•谈笑风生如今是! 就歌一曲,若流星般分雄别!

但愿——同把教育重负齐 来担:

为了新一代

敎育重担・拄在肩 努力耕耘别怨苦 困难重重何所惧 社会家庭与学校 齐心合カー条心 克服困难心欣慰 劈开荆棘•见曙光

黄玉权

叶翠玉

'—)欠.

想到来学院就怕

怕排山倒海杀的测验

每一次...

想至,]要E家也怕

怕看同学・们依依不舍的 神情

人有悲欢澈合

那怕是暂时的或永久的 我们都勇于接受它的挑战 那里的孩子需要我们 我们就到那里去

同学们

让我们昂首i!胸

闾步向前

重逢在孩子们的天地里 ’杨 丽霞

05

路是人走出来的・

河是水滴聚成的・

美丽的生命 , 是由我们创造出来的〇

为教育而敎育 原负 友谊永存,后会有期 罗细英 黄国荣 洪德耀

十年树木

百年树"人 陈秀兰

课祝大家

锦绣前程 罗淸梅

汲取知识,是一种乐拠

而传播知识却是更大的 乐趣.

黄国华

教书负责

坦谈待人

殷勤做事 苏爱莲

珍重 蔡美云

临别之情意、

尽在无言中'

朋友们:

愿我们不负国家所托

为笔笔学子、社会与国家・

付出力量! 罗立梅

三年的受训一课程・就将结束了

都・别在即 ' 祝福大家

珍重、再见 李珍妹

148

走完那崎赠的路途’

便是平坦的大道, 朋友们,绞奋吧!

光明的前程在你们的前头〇.

黎好女

那 伤 感 扣 人心 弦 的 离别月眼歌 将 在 耳边 响 起 °千言万语 ' 该如何・说起?三年来的 师训 生涯 充满着甜破苦辣。

想到毕业•心中亦洋溢着无限的欣慰•毕 竟不必再挨那当临敎的滋味。悲伤的是往日同 学的情谊,只有在梦中去追琴。

人生犹如大白 然的 火花-一刹那使熄灭,〇 所・以我们应以刚杀的信心・努力去克服困难・

来白各方•相聚在此: 共同学习•若乐交融: 匆匆三年,别离在叩: 时虽短ー如,情描?靴忘: 学海浩瀚,扬帆血甫・ : 虚心求进・永不自满。

生活就是ー份战斗・ 只有经历考验的人生, 才能显示出它的辉煌・ 没有礁石的阻拷・ 就浜不在.美琨的浪花,

郑淑婉

黄寳珠

以完成我们的心愿。

周丽环

多铤、善嫉、多话及轻易听信謡言是人的 缺点及失败关键。这些缺点会导致友情断絶・ 家庭破裂,事业・失败,以及イ吏人孤立及永速不 快乐〇

学以玫用

并为我们的下一代努力吧!

黄仙妹

巫秀窭

我们应具有坚忍的谷カ,用耐心与爱心去 敎育英才

云秀琴

跨过了师一训的门坎,就是一片白由的园地 ,在那白由的园地里'我们可白由绞挥・只要 努力耕ホ云,必有美好的收成。

努力。巴!同学们

祝福,祝福!

林美云

三年假期师训课程结束了•回想在这三年 中,深萦沟师们的指导,同学们共同学习,研 究。(邪是多快乐!)如今却要分手了 〇我护 祝大家工作愉快 ' 前途光明〇

郑美英

来也匆匆・去也匆匆,时光如流水,转暇 又三年’是苦・是缘?有待回忆•ー点一滴多 珍惜!

郑淑娥

受训九期 ' 即将•结束〈,时间虽短’但这又. 有什么要紧・只要我们有着共同的理想,朝着 一定的目标前选. • 为我们新生的一代,庶出力 量。有一分热・发一分光〇

徐丽珠

知难而进.才能高奏凯歌・ ォ储从噂利走向胜利“ ■

三年的师>||就要结束了 , 我借此机,会,祝福冋学们, 永遂健康、快乐

郑’为劳

钟祥

三年・是一段不短的日子•

放教我虽忘憾,的

还是这三年间听ft立セ,栄的感情 以后的日子,我将尽我所能 为人苹服务。

三载同有相聚,

临冽依・依。

然而,

天下无不一妆之鳗席・ 但・愿人长久・ 千里共碑如〇

不要满足于我们所学的" 应纲绘努力也学•习・, 充实自己,

以迎合彳土会与•国家:的他・求!

洪曙明

邱菊花

陈长发

时光匆匆,三年师•M •终于.结在了,, 庙大家从今以后・

站德岗位,•为教育•而努力!

王秀柏

来也匆匆,去也匆匆:

但脚所学到的,与所"从彳牛的友,情" 不会随,雄别而逝得熙影无・踪・-

张彩英

十年辛酸,,

一言虽尽, 三年师制, 日过如年〇 吴天华

149

三载师训匆匆遇

千言万涪无从诉 再见了!同学们 在此嫩祝访位 尚途光明

宛如漂浮苦海中的一叶狐舟 找到了睡风,的港湾

舌拼十载,无人吨

民失一朝有更责

三年受训,匆匆结束・ 探室里丹•有苦有乐-今将别虽・珍车!再见!

凭着良心而教育 以所学敌与学童

我庆幸被录取受训’ 但更期望早日擎业っ

同学们!

把我们所学到的教学法' 道沽也用在教学上吧!

身为教师•

应时时提高自己的忠想认识!

泛然

并不表示懦弱或心虚’

为了大局,有时或该如此'

虽然,冽人未必嚓解「 激动

或能实时解决事情,

但.有峙却将使人侮恨终身 良心永远.受责〇

此时寸匕景

无言胜有言

师训课程.使我得•益良多、 它不但使我获得教学知识, 也使我更了解人生・ 对人生有了更多的领悟〇

充实白己

而后

造福人苹°

陈美珠

萧亚东

李永生

李静芳

张雅珍

林秀枝

陈祝生

郑玉凤

蔡玉爱

王维珠

朱月琼

蔡华强

三年的师训、 乍想似长, イ旦我们眞正共浆的日子, 也祗有六个月罢了。

受训的生活, 不管是甜是苦: 对于我们' 是一种难得的考验の 九段的相聚' 匆匆地逝去: 如今・ 一切将吿结束、 但对于我, 一切将令我愧念! 衷,心的オ兄福你等°

三我同窗一分别在即: 碱别,是想?是专? 悲喜参杂的我, 唯有黙黙地祝福大家。

曾庆龄

江冬妹

人之・-切言行举止欲望・邢要有个限度。

沈世忠 熊没有舵手・无法航行〇 火车无轨道•不能行驶.。

人失去了意志,生活イ更毫无意义。

三载,同窗,别离在即・

我们要继峦努力 、虚心学习, 追寻人生的眞谛〇

郑彩蛮

郑细妹

如一阵长风 掀起滔滔巨浪 化为春风 幻成甘雨 滋润大地 抚育英才

陈鹏雄

光阴荏苒,一瞬间•

我们的受训经已结束了 , 我们为了受训而相聚一堂' 互相学习、研究、彻磋、 互相照倾〇

我们的灰证情同如・妹、兄第。 如今

我们为了工作岗住而分别, 这分别是悲?是乐? 我们相凡待何时呢?

我在此黙黙的祝福大家。

蔡惠兰

150

教育是崇高的事业・肩贫重担的工作者・迈着 一致的步伐,为敎育好下一代,多作贡献。

王丽玲

能更有效地教授学・生一 •是每个受训中有志气 的同道引以为禁的事

陈义福

我决一计-让一生像太阳ー样•无论做什么事・总 向着光明的一面。 吴美坤

给予万千莘萃学子谆谆善;诱,将他们教育 成为既富有爱国心•充满民旅自尊觑念,知书 诚礼・道徳崇高•而夂具有科举头脑、手艺高 超・能逾应现代工业社会需求 ・ 能面甜•各项厳. 格挑战•具备从容不迫的反应能力的人,这正 是当今世界各国敎有工作者的崇高目标。

杨兴邦・

一位成功的教师不一定要最有学间• 最重要的 是他能杳激发学生的学习兴册。 ,H f

杜嘉寳

益友相处可以互相勉砌•同化于善〇反之 ,误之损友•则易受其不良的感染,后・悪无穷 。劝朋友们!慧眼识人・谨愼择友!

张小慧

教育的爱是给与而不是获・取!

学习有如逆水行舟,不进则退!敎育更是 如此:不再努力,进修•将无法应イ寸这L树人1 的重任°

杨乐妹

光阴荏苒•三年的歳月・就这様的结束了 。我们的毕业究竟是悲或是喜?只有处身其中 的我们オ会深深地翎会到。

同学们・不要为了利离而悲伤,因我们还 年轻,来日方长,不怕没有机会再相众〇

李秀城

在那段学习的日子•曽在美丽的敦拓蒂玛 山岗上,怀着留悬的脚步•在每一个角落・绍 下了 一个又•一个的足迹•忘了是深?是浅?或 许亥,]下在脑海中的・将是ー页记忆——

美好的,永极的°

吴寳琼

来也匆匆•去也匆匆•三年相处•叩将别 雄•今日的欢.笑•将成为明a的回忆。遗域的 是在这三年来去匆匆的日子里•仍有许多陌生 的脸孔・我想L相逢何必曽相谶[这一句话, 大可代表同学们的心意吧!

邢月玲

回顾过去,为了 ・一个共同的目标,走在一・ 起・•战斗在漫漫的长夜.里〇

看看说在・在崎吨的学习道路上•互相鼓 # •朝前•魂进,用 挚情与坚毂述漑友谊及智慧 的树苗。

展望将来,春光明媚•骄阳灿烂•落实伟 人L横眉冷对千夫指、俯首甘为孺子牛1的敎 导,作好育苗人

陈娇弟

光阴似箭" ' 三年来的师制生活已结束 ' 如 今劳燕分飞・心里不兔依依不舍C回顾这三年 来•待・良师循循善,诱,与同学们ーを相切磋砥砺 •使我増诚不少。

别了 !敬爱的师长:别了 !觇爱的同学,

愿备陡L如意、珍重" 张礼花

三年的师一训生活的确使我们致益菲涅,但 愿与各位将三年来所学的知识贡厂于教有界・ 眞正的为教育下一代而教育 '共同负起神圣的 任务

刘俊健

三年的师训生活イ吏我认识,了 一些新的朋友 、学到了不少新的知识c这段L学生时代〕的 a子令人难忘〇

愿大家都能继续也修,加以充实白己〇 再见吧!同道们! H密里

/Jbli

三年相聚别 后何曰再相逢?餐桌上结拜之 情:携手漫步敦花蒂嶋山坡上之傍晚:教室里 排灯苦读之夜•此情此景•将随,着.疑歌.建去…

虽说功课重 • 测验 多 • 吃1不足•唾不甜, 积水的冲凉房・但・这一切将会成为通•去而被遗 忘:只有那眞挚觥恳常带来鼓舞关懐慰藉的友 情,将在你我心中永不褪色“ ,

王秋莲

有感无言

吴源卿

151

人至无・求. ' 品自高-

人到了百感交票的当儿 ' 就写不出感・言了 回想我们临教的命连是多度的坎坷•为了 受训・ 我们奴颜娉膝'忍气呑声•什么时候・ 我们才能摆脱L求人1的枷锁?那时;正是L

人至无求,品白高[了 〇

黄金新・

世界上并没有不变的东西和状况C

过去尽管有使人留恋之处,イ旦要它永远停 留在某个阶段上是絶无可能的。

任何东西都在变'人也一直在蜕变中!

而且在改变中,也同时带给我们无可避免

的L利I与!.弊】。

梁爱毓

受训初期・一心一意希冀着三年的光阴能 早日飞逝,如今眼看这心愿即将实J见 ・却又对 师训生活依凭起来:

——议师们的髅谅•关心与风趣,谈吐:

——课堂内外的欢笑:

——考试前的紧张心情:

--宿舍・中的唇枪舌・剣:

——食堂里L秋风扫修策1瓶的叱相: —-L乘机北上古城打友谊波1的笑话: ——周末L出国1遨游,的间情逸我:

以及其他、点点滴滴・

倶将成为回忆中温矾的ー页页!

隼业后虽已却下功课的包袱,但仞担着维 护华教•敎育下一代的重任,愿大家法德岗位 ・不负众望! 刘尙杰

教育的工作,并不是造就一批人上人・而 是训缘大准理想社会的关姑者。

潘永星

回想过去三年受训的日子,给我们绍下了

许多美丽的回忆•也・让我们学习了不タ有用的 智诚。现在,让我们把这些有用的智识去造福

莘莘学子吧!

罗瑞璇

但・愿我们所・学到的一切,能学以致用,辅 助我们今后的教学工作•做个贪贵任的老师, 为社会•为国家造就英才。

陈文菊

国家、社会栽培我、敎育我:我也应该I 以身浒敎1。为国家社会服务,做一个脚踏实 地的L园丁],为培育国家社会的接班人贡威 自己的力量。

语云:L学然后知不足'教然后知困-知 不足然后宜自勉・知困然后宜白强1。我们要 从工作中缎炼.自己・充实白己做一个名符其实 的L人类灵瑰的工程师!。

吴长华

时光如矢•三年的假期师训生活・今巳近 尾声!杂别在即,该是兴奋・的吧!

同学们・无须迷惘!既巳决心碍身敎有事 业•自当举起坚•杀的步伐•奔・向自己的工作岗 位・ !

为教育而教育!

陈亚妹

三年的假期师训生活,其苦其乐•如人饮 水,令暖白知。曜歌在即•念及三年同窗・能 不依依?但原页同学们振翼高飞・前程万里。在 人类痛苦的地方给予光明・在人类无知的地方 给予智慧。

临别仅以L教学相长1与仝学共勉。

李慧珠

三年的 假期 师训生活使 我重温・学校 生活的 梦境・它ー让我又有机会重投黄金时代的懐抱〇 在这し粒历!山上,良师益友共聚一堂,为了 教育这千秋大业而努力进修 ' 以期成,为一丸し 正规!的敎育劲旅。

陈妙淸

负笈三载

结铁多歩英雉红粉

缘荫道上

足迹遍遍依旧是.

正喜拾得满袋琳琅 忽闻离歌律声起——

録然回首

多少前•尘堪重版

他年应一记欢情曽整

今无言

不知怜惜眼的

且以豪情壮志 把维想笑掩 傲看天涯 郭淑云

152

风命 件< 参欲

ゴ浜

153

jawatankuasa persatuan peserta-peserta src 7

SRC 7同学会执委名表

主席: 陈义福 副: 苏爱莲

秘书: 曾庆龄 副: 潘永星

财政: 沈世忠

.L-1 • 会员・ 陈娇弟 莫雅馁 洪徳耀

郑淑娥 吴美坤 陈长发

查账: 黄国华 何亚明

膳食: 罗立梅

蔡华强

刘尙杰

康乐:刘俊健 体育:周益茂

X

4

同学们,咱们身为敎育界的一份子,应时刻反省ーー吶 们为学生们,为敎育ドー代,为社会的发展作出了什么贡献 ?所谓〃有一分热,发一分光〃,大家应以最大的热忱,站 稳岗位,把敎育工作搞好。敎师应以身作则,树立好榜样, 俾莘莘学子仿傲“在受训期间,有些同学所表现的团结友爱 及乐于助人的精神应受鼓励及发扬下去的,是値得其他同学 看齐的。

虽然阳"们三年的师训课程卽将结束,然而,"收获〃和 限,因此,我希望同学们尽晕拨冗参加敎育部及敎团等所主 办之各项学术性及敎学训练或硏讨班,藉以充实自己,集思 广益,将敎学法进一步提高,则学童受惠良多。

陈义福

154

jawatankuasa sidang penggarang

旱业时刊为括あ虽合

主胸:我淑な

褊r蓉,潘永星可、凯去、队,句或陈崎娣 除义楮家于・序衣发

设井:切爱蛤美美坤

甫あ:领凌玉

摄将 • 何亜明(主任) 对疫建鑫惠す巫夺峯 黄金莉潘•昶星

嬉男:杨乏吁吴况卿峡泰建)知秀译 洪博琢蚩时半威淑勤

疫寸:王维珠吴宝琼呵云知心 王亦J冷壬务柏萤蔺云

川发:竦祝生

唐・'' 钉仲対奁苏

155

特刊终于出版了 〇

是经过多少波析,多少碑碍オ产生的〇

然而,一切的灾难,在这本刊物神采飞扬地展示在我们眼前的一刹那'都已成为一种最甜蜜最 香声的记忆了。

在这儿,我们首先要感谢几位讲师给予特ヂ惓委多方面的协助与辅导〇

为了筹募特刊的经费' 每一位学员都出动了。大家在百忙中' 不辞劳苦地去な布' 去招彳机吿 。有些学员在招彳机告的过程中'速着实连受了不少委屈。许多学员都自认上了人生宝贵的ー课。 还有一些同学索性]薄薄的脸皮都变厚了 !!大家都吃苦了 〇这一切,都是为了我们[自已的1特 刊。若不是大家的努力与大家的参与、 眞是什么都督谈°我们更要感谢一些义务帮忙缮写及校对文 稿的幕后英雄。需要的时候 ' 大家都站了出来。叫・人好开心。是每T固人每ー点滴的力量 、 才能使 这_本纪念列在大家殷殷盼望之下如期L出炉]。

想起一句走话:I.不是一春寒澈骨'怎得梅花朴寒香?1

我们这儿没有梅花,我们却有一本捧在手里的大家的心血。

由于本刊同仁对于出版这椿事儿都不甚了 了;许多时候'我们郝是从摸索中探出~条途经来的 〇开始接下工作的时候,心里尊惶•慌梅。可是,本着一股笨驴的傻劲见、 我们到底也把许多看起来 是艰幸无比的难题克服了。是因为大家心中有一个理想、为了要使理想体现'我们オ大胆地作出甞 试°

我们的编辑方针是尽能力所爽把条一位学员的T一笑记录下来•尽可能让每一位同学在翻开 特刊的时候<在里头看到自己的影子'记耻那一串曽经共同有过的时光;因为,这是ー份属于条ー 个人的纪念品。它像~曲变奏、把三年劳碌谱成一首依依°古人说:I,但识琴中趣,何劳弦上音? ]今日•我们亦望大家能识刊中意。因此、 不管它是不是逢到大家所要求的水平・但望大家珍借它 '像珍恰一段不再重复的故事那样〇

我们能保过许多故事'却不能使故事重复。三年,有最美丽的、 也有最不美丽的点点滴滴。而 当你想到、 一切将成过去' 能不精•牵?能不意动?

三年前兴冲冲挤了进来、 三年里头忙碌碌地过。笔记、讲义、功课,加上紧张加上疲倦又加上 忧虑«有时甚至无暇停下来交换一个辟怀的眼光。据身而过,オ恍然想起。而那人已经去远了。远 去的、是ー些什么呢?匆匆劳碌了三年'却原来不曾把这事儿细细思量过!

三年,好一埸游园惊梦!! 惊魂甫定,已闲硼声起。 间三年悲欢几许?

尽付明日唏嘘!

唏嘘、唏嘘,

特刊里头' 自个寻去!

_九七八年

156

pengurus iklan & penghubung-penghubung kawasan


16.野 新一黄金新K1

15.居 挛—翁书龙K5

14.巴 罗—黄国荣K4

13.永 平—邱玉金K2

12.新 山—张梅蜡K2

11.古 来一邢月玲K3 e笨 珍—洪徳耀K4

9.答 株—莫雅霞K4

8.淡 边—陈淑勤

7.麻 坡—刘尙杰

6.昔加末—周丽环

5.边加兰—周益茂

4•拉美士——吴宝琼

3.丰盛港—叶翠玉

2.马六甲—陈义福

L哥打丁宜—黄国华

主任:刘尙杰K2 各区广吿联络员:

K4 K4 K4 K5 K2 K2 K2 K5

s刘尙杰

公黄国荣

日蔡恵兰

2杨丽葭

/.莫雅度

最佳广吿招佛员:

158

我们谨此向惠登广吿的商家及慷慨捐助的热 心人士致最深的谢意〇

并祝事事如意!

乐捐征信录

senarai penderma

(恕不称呼)

刘健民 $ 50

马六甲华校敎师公会$ 50 麻坡华校 $30

方子许 $30

饶富玉 $30

帐以光

陈沧慧 陈亚妹 翁新爱

地中海咖啡粉 翁诗城 李慧珠

张亚珍

M金华 林秀枝

黄时华 林熙娘

王悬花 黄笑娘 黄丽‘云 廖朝凯 美利号 草国雄

东甲李金兴医务所 黄银川

林徳望

洪开华 万辱宝号

徳唱号

范生

荣和

邱燕翼 陈荣桩

余金灶

符名和

拿督张文强 吴来兴(PIS)

黄俊六 陈国强 交通书局 夏荣高 华兴洋服公司 顾联芳 梁树玉

呻E华 S成记 陈捷潮

福公司

游远昭

胜利冷气彩色冲印

$ 10 $ 10 $ 10 $ 10 $10 $ 10 $ 10 $ 10 $10 $ 10 $ 10 $ 10 $ 10 $ 10 $10 $ 10 $ 10 $ 10 $ 10 $ 10 $ 10 $ 10 $ 10 $ 10 $ 10 $ 10 $ 10 $ 10 $ 10 $ 10 $ 10 $ 10 $ 10 $ 10 $ 10 $ 10 $ 10 $ 10

东申建安公司 $ 10 李光山 $ 10

南丽电发院 $ 10 郑莲春 $10

美兴汽车贸易有限公司 $10 泗兴隆宝号 $ 10

瓦・成养 $ 10 Ng Yeow Kee $ 10

叶琼玫 $ 10 Chiew Law Seng $ 10

郑富权 $ 10 Mu Peng Hwa $ 10

林英彦 $1° ’ノ Boo Leong Chan $ 10

刘凤祥 $10 / 乙"秋司"上 $ 9

刘安顺 $ 10 f 1 $ 8

隆光公,』奸 W。1 $ 8

5

谢兴じ:费号、 刘达贤 南星寳号 鸿增光 沙龙像馆

E兴朝 林瑞意 郑诚英 林忠廉 刘征実 李荣信F I. 3 何金福 郭添和 朱振生 林亚洲 张木林 刘间立 兴记宝号 柔汉百货公 余祖南F F N 邱炳顺PIS 万泰公司 三和公司宝号 徳K公司宝号 丧昌隆金铺宝’成 李洪武 张交引 李启云 陈瑞娘 邱吉敦 林天顺

3

幻。

$ 10

$ 10

|$ 10

0终:$ ! 〇

$ 10

$ 10

$ 10

K:

「°

5

5

5

5

I朱贤

I级裾昆

倾成 <ry

甘,

郑义盛 茁和公司 王志威

合兴鞋店 金城」::局 许元英 へ玉英

珍宛发院

明中

$ 10

$ 10

$ 1

$1

$ 10

$ 10

$

$1

S 10

R W! 如;

虹:金

h莒

毎^^^成摄



H权辉

$ 10

$ 10

廖增发 林徳全 薛亦旺

$

$

$

$

$

$

$

$

$

$

$

$

$

$

$

$

S

S

$

$

$

$

$

$

$

$

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

161

叶桂芳 $ 5 卜炳华

黄运来 $5 福盛

郑来春 $5 周丽秀

周永吉 $5 涂秀凤

$ 5

$5

$5

谢财盛 $5

林宗声 $5

赖锦章 $ 5

牍升金铺宝号 $5

刘无线电宝号 $5

常泉 氧凤

陈秀,

邱金福 张子英 林金水 友生堂

运来

苏新资

符桂花

余丽丝 裕成昔局、 瑞昌隆金铺 郑氏

木金,

沈世莲 $5

$ 5 $ 5 $5 $5 $ 5 $ 5 $5 $5 $5 $5 '$ 5 $5 $5 $5 $5 $5 $5 $ 5

沈世安 陈娜眞

$5 王木松 $ 5

$5 大新学校垠业献金 $5

郭碧燕 东方书局 学生书局

ェ秀柏 赖云新

郭培植

陈孝财 中兴公司 东I卩僵钢 豪华宝が

陈大运 钟文坤 莫泰寛 颜英杰

许依成

英圣铭

罗氏牙

S^Mrikat J.A.M. Trading

王明贤 何炳权 何进恵 田顺昌

F留榛 加爽 林玉溪

$5

$5

$5

$5

$ 5

$5

$ 5

$5

$ 5

$5

$5

$ 5

$ 5

$ 5

$5

$ 5

元昌公司 $5 谢爱春

$5

新海侨

$ 5 汤建生

$5

广三兴 $5 陈敬贤

$ 5

162

王淸荣 $5 茜桂英

颜明星 $ 5 黄金珠

吴玉成 $5 黄金云

吴扶初 蔡国家 余锵 黄邦湘 徐俊明 季大胜 张普平 王后煌 郑明丁 颜兴业

胡兰英

罗家厚 如思艺

限・发"公司 希明普局

Guan Seng

Mr. Ng Yew Seng Low Gan

Hoh Guan Heng Kwong Teo Say Ban Hing

Koo Boon rFhong

ケ!,莉 黄’雪珠

陈赛莲

$ 3

$3

$ 3

$3

$3

$3

$3

$3

$3

$3

$3

$3

$3

$3

$3

$3

$3

$ 3

$3

$2

$2

$2

黄升海 $5 叶素娥 $2

郭碧登

粘继葭

黄宝珠

Chow Si

Wong You Choi

朱佛光 林书尙

蔡潭棵 李良玉 鸭都拉 郑西泳

余安邦 美燕电发室

$3

$2

$2

$2

$ 2

$2

$2

$2

$2

$2

$2

$2

$2

$2

$2

$2

华园宝号

柯楚莲

$2

梁志庆

$3

朱福云

$2

黄国灵 $3

维兄弟百货公司 $ 2

163

杨慝城 何秀春

柯寿眞 李锡宽 郑益民 陈覃’来

祢・保华

梁经业 大地影社 永安宝号 佳美洋服 万美洋服

陈交雄 关成 庄进明

林孝舜 许顺海 戴再家

天和堂宝号

源益成

忠发

新泰兴

林E舞

杨振明 崇兴 振南兴

翁普光

刘ヒ琪

陈连Wi 陈月桂

标准影社 陈培贤 赵伯香g

陈铭,

林秀珠

何纪交 陈金刁 李亮华:

陈秀华 王照璃

新兄:

新施 荘先生 谢英裕 张环盛

Low Kuan Neo

赖锦财

Sim Chu Ok

渗祥江

Ng Siew Thian

164

王美莲 郑南吕 罗楚贤 黄淸良 余振声 郑春梅 郑春桂 黄明云 颜膛珠 民な民

黄仕潮

罗永烈

陈亜英 洪淸珍

陈朝祝

郑金村

洪来

王铭济

许秀莉 黄淑丽 周若垦 陈秀珠 李玉娥

陈秀燕

林碧专

Sang Cheng Ann $ 2

Foo Hee Meng $ 2

Goh Tok Choon $ 2

Fathrul Jamal

庆雅 无名氏 吴雅梅

Long Kwee

Ong Ey Pong

陈顺昌 李锐欢 高玉亟

Lam Hon Hing

Richard

成兴寳号 罗绍贤 罗水华 罗美亢 罗瑞宝 罗信林 罗树坤 林暹秋 许雨松 罗瑞芳 蔡景淸

朕亚羡1

P凤尔 黄天上 林美女 黄天状

165

赵严辉 $1

徐亚秋 $ 1

何玉桃 $1

徐美莉

王秀珍

黄天宝

蓝始强

翁珠珠

Zainon Nashida

Norsidah

Lin Lee Ching

麦之秀 许秀贞

Sarabibi bt. Ab. Kadir

Loh Yew Lan $ 1

Foo Kok Eng

$1

Sia Kwang Noi $ 1

Goh Siew Hong

Foo Ai Jong

Kenganayagi

Khalis S.

Teo Nam

黄美玲

吕康文

$05

$0.50

陈贻富

余裕军

0.50

166

ing.

nitig of the mind individuaVs mind

cation is a dfibelOping and business of education is yj\ its prop

167

art

is a manifestation of

emotion and

emotion speaks a language that all may understand.......

168

柔甲第七届华小假期师训班

.纪念特刊出版志庆

% 被ら 早

班训师期假小华.届六第甲柔

全 体 学 员

陈雅英 郑桂英 李思诗 余玉薇 林宝珠 刘南源 巫兴源 陈德正 钟道兴 林有本 刘振茂 姚玉云 黄1Ĕ忠

曾李张邓黄 玉光恩庚碧 珠荣天生香

李秋英

符国冠 张省伟 陈瑞金 陈美珠 邱雅凤 罗丽娇 吴亚莲 曾玉莺 吴秀琴 李丽丽 范雅叶 梁温欣 沈若琴 林淑莹 许秀莉 叶宝玉 郑苞非 张秀兰 黄兰心

黄金水 郑雅薇 郭诗渊 黄俊辉 余彩珍 孙宝月 叶凤英 钟瑞明 载观兰 蔡芸英 李芙蓉 罗丽娟 张俊玉 陈书华 张月晴 张T英 邱和 何春帷 庄秀结

郭素兰 刘文彬 周树 张秀贞 刘明珠 许曼莉 洪祖秋 翁淑霞 李玉珍 陈承法 王秀兰 柳丽玉 李群满 何赛英 杨瑞英 赵福英 孙美凤 徐琴芳 郑淸娟 陈玉洋

同贺

I

柔甲第七届华小假期师训班

纪念刊出版志庆

为华敎维护优秀传统

家培育良好人材

SRC8全体仝学敬贺

2

柔甲第七届华小假期师训班

纪念特刊出版志庆

や迫影扬

柔佛州

临时敎师公会全体仝道敬贺

3

柔甲第七届华小假期师训班

纪念特刊出版志庆

巴洛国民型华文小学敎职员

刘素娥 余其券 甘乃中 符应 黄耀发 张桂莲

黄茂宽 李锡耀

洪秋娥 林景华

萧玉成 余文光

林华易 李天文 李秀霞 陈金泰

贺 敬 仝

4

柔甲第七届华小假期师训班

纪念特刊出版志庆

为宜

柔佛巴洛武吉巴洛

培智国民型华小董事家敎协会暨教职员

郑a养陈福庭刘招语 张英桥林煎 侯莱珍 刘坤山 张金发 张金界 余清扬陈克秀 林思 余开湿方则霖 黄祖添 黄银川 陆舒雅 刘正尧 黄国荣李文德 王福兴 林金木 王括东 许惠卿 梁九 吕华 吕 通 梁金 云昌发 王丽英

李荫荥卢亚九 许志明

贺 同

5

柔甲第七届华小假期师训班

纪念特刊出版志庆

多矣 芥丹

马伍豪 刘茂全 陈戊己 陈瑞杰 黄光衍 符永东惊 李景新仝 黄炳生 祝盛淸 陈振哲 陈永田

6

柔甲第七届华小假期师训班

纪念特刊出版志庆

佐イ盅・い

打 新 兰 佳

陈亚成 江和坡 钟润庭 郑福 蔡福利 黄木锐

邱视梅 高明友

林添枝贺 郑燕生 同 刘友清

蔡 喜

7

柔甲第七届华小假期师训班

纪念特刊出版志庆

十年树木 I

百年树人! 悠一

黄福寿仝贺

许志明エ贝

8

柔甲第七届华小假期师训班

纪念特刊出版志庆

耳清惟言す言村t 铃 秋冬ユ寿肴

苏兄弟土地发展工程

SOH BROTHERS LAND DEVELOPMENT CO., 苏贸易有限公司 SOH TRADING SDN. BHD.

苏泉择

Soh Chuan Tek

马六甲答章A 电话:五六ーニ

肤坡珏谢海干街五号 电话:班卒ニーニ

5, Jalan TepiSungai, A. Jalar Bachang, Gresek, Muar. Melaka.

Tel. Panchor 212 Tel. 5612

9

周华胜借CHEW HWA SENG

新建利实业有限公司 董事・经理 SINKIANLY REALTY SDN. BHD. Managing Director 美姬丽酒店有限公司 董事经理 HOTEL MERCURY(SEGT.) SDN. BHD. Managing Director 柔北运输有限公司董事经理 NORTH JOHORE TRANSPORT CO., SDN. BHD.

Managing Director

建利粒状胶厂有限公司董事

KIAN LEE S.M.R. FACTORY SDN. BHD. Director

新建利(古德士)汽油服务站东主 SIN KIAN LEE CALTEX SERVICE STATION. Proprietor

周安鎭棕油园东主

CHEW ANN TING OIL PALM ESTATE. Proprietor 建源发展公司东主 KIAN GUAN DEVELOPMENT CO., Proprietor

WO, Jalan Buloh Kasap, Segamat, Johore. Tel: 150, 632 & 897 12-A, Jalan Buloh Kasap, Segamat, Johore. Tel: 83

Factory: Main Road, Buloh Kasap, Segamat, Johore. Tel: 204.

10

With the Compliments

of

南庆祥火锯私人有限公司

Nam Kheng 6eong dauumill 6dn. BhcL

l-A, JALAN CHURCH, LABIS, JOHORE.

P, 〇. BOX 8. TEL: 257, 258 & 211

DATO* PANG KEE HWI, DPMJ.

11

With the Compliments

of u ■■ '

大成发展有限公司 tasek development sdn. bhd.

4TH FLOOR, M.C.A. BUILDING, JALAN SEGGET, JOHORE BAHRU, MALAYSIA.

TEL: 4829 & 5334

12

巴洛建安有限公司

KIAN ANN PflLOM 5DN. DUD.

REGISTERED OFFICE: No. 50, JALAN ABU BAKAR, PA LOH, JOHORE. TEL: No. 248, 221.

KIAN ONNGCO.f

Nos. 50-52, JALAN ABU BAKAR, PALOH, JOHORE.

TEL: No. 248

Whole-Seller & Retailer of

Rice, Sugar, Salt, Tinned-Food, Sundry Provision» & Building Materials.

律欢迎〇 沽等等ー 料批发零 料建筑材 及各种饲 中国药酒 罐头食品 京菓杂货 米糖油密 本号专营

柔佛巴洛亚务答加街门牌五十至五十二号 电话:二四八及二ニー

13

美成火锯(柔佛)私人有限公司

DEE dENG 6AWMILL (J)

5DN. BHD.

火锯厂:柔佛永平拉美士路五八四 电话:五五二三五及五五二九四 住宅:永平大马路门牌ー〇八号 电话:五五二四五

SAWMILL:

N0. 584, JALAN LABIS, YONG PENG, JOHORE.

TEL: No. 55235 & 55294 RESIDENCE:

NO. 108, MAIN ROAD, YONG PENG, JOHORE.

TELEPHONE No. 55245

拿督曾美洲I董事主席

DATO CHANG BEE CHEW (Chairman)

D.P.M.J., P.I.S.

14

With the Compliments

of

is皿ん

IMTCR NATIONAL

协兴贸易机械公司 NEAP MIN TRADING MACHINERY COU 柔佛新山大马花园惹兰容地沙都门牌六十九号

N0. 69, JALAN BADIK SATU, TAMAN SRI TEBRAU, JOHOR BAHRU, JOHOR.

律欢迎。 发零售ー 黄布等批 »零件, 网,梶品 ,油屎, 乌油,风 及机械的 専办汽车 制造商兼 入口代理 本号为出

15

柔佛邢彩色摄影社 JOUOQE MENG colour photo studio 柔佛新山惹兰依不拉熊门牌十六号(楼上) 电话:ニー七四一

16, (UPSTAIR) JLN. IBRAHIM, JOHOR BAHRU, JOHOR.

大工作快捷 41结婚冲洗放 17色人像订婚 L:摄室内外彩 TE本影 拍

Specialized in photography — indoor and ou tdoor, D & P, Enlarging and Colour Photo-finishing

16

柔甲第七届华小假期师训班 纪念特刊出版志庆

学以致用

SRC9全体同学贺

柔甲第七届华小假期师训班 纪念特刊出版志庆

李成荣 林樱 奠亚妹 郑木良

亠父张奎云 ネ符华农 卄准方奕桐

翁绍东

黄友慧 周美玲 林玉顺 苏丹霞贝

EN.YUS 〇 F C_K ZA_TON

17

荷坡南益树胶有限公司

原危圈题通形置匾mQ (Qpn危》!L^lo

BATU 4, JALAN BUKIT PASIR, P. 〇, BOX NO. 2,

MUAR, JOHORE. .

湖厶UB1 部口

厶三口

ロ卩6C

TEOW HUP HONG MENG KEE

172, 6 M/S KESANG, MUAR, JOHORE.

苏属吉双六哩门牌一七二号

本号-$ 营榴槌 红毛丹 格龟什 磨 土< 兼理各 使肥料 度«用 品各种 青菓苗 种与杂 货等等 诸裕光 倾无任 欢迎。

18

泛大针织工业(马)有限公司

PANDA KNITTING INDUSTRIES <M) SDN. BHD. 建大贸易公司

SYARIKAT PERNIAGAAN ANIMATE 丽华工业有限公司

BEAUTY INDUSTRIES SDN. BHD.

萧 源福

N. F. SIOW

营业项目

@织造各种 T/c, NYLON, polyester,以及变 化组织灯蕊罗纹,珠底印花等针织布料°

@承接各种圆玲页男女T恤

@代染,代定型各种针织品

连络处 :No. 10, Lorong 2, Jalan Kluang, Batu Pahat, Johore, Malaysia. Cable * Pandaknit Batu Pahat. Tel. (072) 43043

水平种植综合有限合作社 (Di Daftar Pada Tahun 1954 年成立)

Syarikat Kerjasama Serbaguna Peladang-Peladang Yong Peng Berhad

No. 50-B, Jalan Besar, Yong Peng, Johore.

Tel. 455347

会 一 np 暹

外查账:

内查账:

董 副 敎 副 福 副 卫 财 副 秘

副 主

g~F

生 政

:

展机构查账署 柔佛州农民发 林诗豪 余祖南 余春土 萧泽金 余泽懿 杨青发 詹益顺 程亨铨 李华光 吴恒源

王桂春 陈绍钗 陈明清 邹修民 黄邦湘 黄仙华 黄华光 准拿督程亨斌

S.M.J. P.I.S.

19

陈和裕有限公司

TAN HOE JOO SDN. BHD. 陈和裕罗厘运输 TAN HOE JOO LORRIES TRANSPORT 陈德耀实业有限公司 TAN TECK YE AW REALTY SDN. BHD. 南亚银业有限公司 SOUTH ASIA FINANCE SDN. BHD. 龙园有限公司 DRAGON GARDEN SDN. BHD. 陈和裕华巫运输有限公司

TAN HOE JOO SINO-MALAY LORRY TRANSPORT SDN. BHD 办事处:柔佛新山惹兰纱玉四十三号 电话:二四三四三,ニニ九一九及五五一五ー 住宅:柔佛新山惹兰士埃漆六号A 电话:ニー三三〇 Office:

No. 43, JALAN SEGGET, JOHOR BAHRU. TELS: 24343, 22919 & 55151 Residence:

No. 6-A, JALAN SUNGEI CHAT, JOHOR BAHRU. TEL: No. 21330

陈德耀 TAN TECK YEAW s.mj.

合发发展(私人)有限公司

HASFA TUNAS DEVELOPMENT SENDIRIANBERHAD

HEAD OFFICE: 1% MILE, JALAN BULOH KASAP, SEGAMAT. TEL: 158 & 808 一 P. 〇. BOX 36.

BRANCH OFFICE: A-2592, JALAN TELOK S1SEK, KUANTAN, PAHANG. - TEL: No. 23419

-------------<8>

20

A

知识报(马)私人有限公司

CHEE SZE №011 (M) SDW. BHD.

77, IA LAN BERING1N, MELODIES GARDEN, JOHORE BAHRU,

JOHORE, MALAYSIA. TEL: 34565 .

©为大马广大学生提供健康读物©

出版

※知 (周 刊)

※知 (周 刊)

※五年级 考试 科习题

※学 科辅 助材料

〈欢迎垂询び 勿怨通!

和利饲料厂(马)有限公司

IDEAL MULTIFEED (M)5DN.BHD.

51, JALAN PENGKALAN RAMA, MALACCA.

胜利牌饲料质量优良

21

顺德汽车公司

圈曾凰[^临凰席

柔佛古来勿剃十四号

霍话:八八一五七ー

住宅:柔佛古来勿剎二十六号(楼上)

No. 14, Kulai Besar, Kulai, Johore. Tel: 881571

Residence: 26, (Upstair), Kulai Besar, Kulai, Johore.

彭志(学华)

PANG CHEE (Siea Far)

顺成发家例店

SOON SENG FATT KEDAIPERABOT

.总店:柔佛笨珍仑结街一六八号

分店工厂:柔佛笨珍惹兰柔佛六十一号B电话:四九五

Head Office: 168, Jalan Bakek, Pontian, Johore.

Branch Factory: 61 B, Jalan Johore, Pontian, Johore.

Menjual semua jenis a!a tan Perabot yang I eng kap serta berben tok modern. Di-persilakan datang. 店面装修,室内布置,家具设计,代理南洛必乐制造沙发大椅。

22

振发栈酒铺有限公司 CHIN WATT CHAN WINE TRADERS SDN.BHD.

No. 40, KAMPONG PANTEI, MALACCA.

P, 〇, BOX 49 TEL: 3824

马森(私人)有限公司 MALAYSIAN FOREST INDUSTRIES SDN. BHD.

BATU 4, JALAN YONG PENG, LABIS, JOHOR.

TEL: 276

23

顺成(芙蓉)有限公司

LOW SOON AIK SDN. BHD.

(Former Soon Seng Hardware & Second-Hand Goods Dealers)

铜魏,器村及エ菜鼠存供应南 废金属处理及出进口商

"Specialising in disposal of Scrap & Surplus Materials** Importers & Exporters, Manufacturers Representative Distributor of all kinds of industrials gases. Dealers & Suppliers of all kinds of Building Materials, Hardware. Tin Mine Requisites, Workshop Material. Scrap Irons, Second-hand goods & Cranes for hire.

福田企业有限公司

HOCK & TIAN ENTERPRISE SDN. BHD.

(Licensed Money Lender)

171-E & 538, Rahang Road, Scrcmban, NS, Malaysia.

P. 〇, Box 23. Tel: 74789, 75096, 73749 & 76986

専营:抵押贷款、产业买卖、屋业发展

保险业务、出进口商。

IMPORTERS & EXPORTERS, PROPERTY INVESTMENT, MORTGAGE, LOAN & FINANCE,

COMMISSION & INSURANCE AGENT.

仁春堂药行

柔佛居嚏毛申律门牌四十一号 电话:七-四四五

JIN CMOON THONG

NO. 41, JALAN MERSING, KLUANG, JOHORE.

TEL: 711445

东主:张义羣 Manager: CHIONG GEE KOON

总代理

红・莲商标各种良药

统办:中国地道粕材 环球名家丸散

营业宗旨:制售正约-利物济人

24

胡百货代理商

OM GENERAL AGENCIE6

宜ク 新加坡富兰克道六十九号 外

パノ 电话:四一九六二三

69, FRANKEL AVENUE, SINGAPORE 15, 号 中 TEL: 419623

AFFILIATED WITH K. LUMPUR,

出进口商厂家代表专办女 装内彩内裤内裙等原料〇

IMPORT-EXPORT, MANUFACTURER *S REPRESENTATIVE

BRASSIER & CORSETR Y RAW MATER IALS IMPORTER.

Pang Chong Meng

胜昌隆火锯厂(私人)有限公司

Shin Cheong Loong Sawmill Sdn. Bhd.

BATU-22, JALAN AIR HITAM, KULA I, JOHOR.

TEL: 881312

金峯发展(私人)有限公司

KIM HONG DEVELOPMENT SENDIRIAN BERHAD.

22 M/S. MAIN ROAD. KULAI. JOHOR.

Jー

25

IrokH


美宝工业有限公司(针织厂)

MAPLE INDUSTRIES SDN. BHD.

NO. 531, JALAN KLUANG, BATU PAH AT, JOHORE, MALAYSIA. P. 〇. BOX 49

CABLE ADDRESS: BAYTEX" BATU PAHAT.

TEL: 42149, 42144

永南有限公司

ENG LAM COMPANY SENDIRIAN BERHAD

(INCORPORATED IN MALAYSIA)

134, JALAN RAHMAT, BATU PAHAT, JOHORE.

OFFICE TEL: 41039 & 41349

A7WATER & OIL DEPT: 41489

PETROL KIOSK: 42138

26

通成兄弟公司

SYARIKAT TONG SENG BROS.

柔佛巴维亚务容加街门牌十三号 电话:ニーニ号

N0. 13, JALAN ABU BAKAR, PALOH, JOHORE.

TELEPHONE NO. 212

欢迎〇 一% 沽颂':T: 料等批发 国各陆肥 策代理徳 4?筑材料 五金用具 膨南用品 中西»头 京菓i-fiw. 米精油登 本号専营re

Her of rice, sugar, flour, sundry provisions, hardwares, building materials & estate supplies.

万发栈

BOON RUBBER

DEALER & ESTATE SUPPLIERS

柔 佛巴 罗 亚务 巴 加街 十五 号

N0. 15, JALAN ABU BAKAR, PALOH,

JOHORE. TEL: 288

27

永和公司

危厕窗凰〇)顶汤为筋豌擦N曾

NO. 21 & 22, JALAN GENUANG, SEGAMAT, JOHORE. TEL: 332

DEALING IN TIRES AND BATTERIES.

☆☆☆☆☆☆☆☆☆

严凤石厂(私人)有限公司 密凰眺眞B窗

giio ©nnio

昔加末藤路门牌十号C

10-C, JALAN MUAR, SEGAMAT, JOHORE. TEL: 350

林緖富

RONNY LIM

28

胜利汽车行

6YARIK0T VICTORY MOTOR

办事处:居鸾毛申律门牌三六〇号 电话:四七三ーー 住宅:仑株吧辖巴カ拉惹门牌ーー三又五号 电话:二三五

Office: 360, M m/s Jalan Mersing, Kiuang, Johore. Tel: 47311 Residence: L.C. 113-5, Parit Raja, Batu Pahat, Johore. Tel: 235

黄亚礼

NG AH LEE

Dealers of New & Used Cars

Insurance Agent

专营新旧汽车 代理各种保险

联顺汽车(马)有限公司

LIAN 6OON

MOTOR (M) 5DN. BHD.

(Incorporated in Malaysia)

No. 21, JALAN TENGKU MAHKOTA ISMAIL, KLUANG, JOHORE. TEL: NO. 447

居变惹兰东姑马哥打依士迈廿ー号电话:四四七

盅日本丰拉牌摩哆脚车会 经营新旧汽车,现金交易或分期付款

Dealers in New & Used Vehicles, Hire Purchase can be arranged.

29

Agent for: "Datsun”

洪贸易汽车银业有限公司 ANG TRADING & MOTOR FINANCE SDN.BHD.

Head Office: 30-3, Jalan Meriam, Muar, Johor. Tel: 921854 Branch Office: 1, Jalan Yap Tau Sah, Kluang, Johor. Tel: 208 代理达善汽车专营买卖汽车分期付款 DEALER OF NEW AND SECOND HAND MOTOR VEHICLES 分行经理:符淸南 JIMMY FOO CHING NAM

(Branch Manager)

和口福饭店冷气餐室

HUA KflW MOK REdTAURflNT

(AIR-CONDITIONED)

著名潮州粥

NO. 10, JALAN JENANG, BATU PAHAT, JOHORE.

TEL: 41392

柔佛州岑株吧辖惹兰仁弄第拾号

电话:四一三九二

30

SYAR1KAT CHAI HIN

柔佛巴杂亚武答加街门牌十六号 电话:二四三

No. 16, JALAN ABU BAKAR, PALOH, JOHORE.

TEL: 243

光ば无任 料普诘0 品各种伺 货罐头食 烟京菓维 米糖油盐 本号专营


啡咖等上种各见出厂粉啡咖易贸飨居售代

瑞利汽车公司

SYARIKAT SWEE LEE MOTOR

柔佛居矾火车头街门牌卅六号

No. 36, JALAN STATION, KLUANG,

JOHORE. TEL: 385

负责人:

周良发 曹凌峯

Dealers in New & Used Cars Insurance Agent.

专营新旧汽车及代理各种保险

31

友材火锯私人有限公司 NG YEW CHAI SAWMILL SDN. BHD.

厂址:柔佛州新邦令金惹兰柔佛五十碑 电话(新邦令金):二六一及二六三号

Factory: 50 M.S., JALAN JOHOR, SIMPANG RENGAM, JOHORE.

TEL: 261 & 263 (SIMPANG RENGAM)

张裕祺私人有限公司

修宜盅©厕窗ran临围置 圆H©。

总行:新山明里南街门牌廿ー号电话:〇七三一二三六四三 新山惹兰拉窗九G,九G—,九G二 电话:〇七三一ニーニー八

分行:吉隆坡华联花园惹兰新邦九号 电话:〇三一七三四七七五

Head Office: 21, Jalan Meldrum, Johor Baru. Tel: 073-23643 & 073-21243 9G, 9G1, 9G2, Jalan Larkin, Johor Baru. Tel: 073-21218 Branch: 9, Jalan Simpang, Overseas Union Garden, Kuala Lumpur. Tel: 03-734775 侈佩设计与制造・室内外设计及装饰工程,P.V.C.皮料, 铭,修佩及窗帘布料进口商

Furniture Designers, Manufacturers, Interior and Exterior Decorations Importers of P.V.C. Leather Cloth, Aluminium, Furnishing and Curlain Materials.

32

司公茧愎

EH置厕窗キ您圈汤S@〇Q

柔佛蔵坡仑吉里街门牌三号及四号 柔佛麻坡仑吉里街门牌三十四又一及二号

NOS. 34-1 & 34-2, JALAN BAKRI, MUAR. TEL: No. 88

NOS. 3 & 4, JALAN BAKRI, MUAR. TEL: No. 285

P, 〇. BOX 3

专办欧美各种汽车零件

DEALERS IN MOTOR CAR SPARE PARTS & ACCESSORIES.

With the Compliments

of

华巫印务有限公司

盖婀如皿凤Jし凤% 个!》。凰!B。

LETTER-PRESS & OFF SET PRINTER

26, JALAN TEBRAU, JOHOR BAHRU. TEL: 24441

铅印及柯式印刷

33

建里有限公贝

KLUANG KIAN LONG BHD. SDN.

柔佛居凿惹兰东姑马冨打依士过门牌十九号 电话:六九七号

No. 19, Jalan Tungku Mahkota Ismail, Kluang, Johore. Tel. 697 代理和利饲料厂(马)有限公司出品胜利牌混合饲料及 各种饲料批发兼售鲜蛋,小鸡,禽畜药及农场用具等。

伟信塑料厂有限公司

WILSON PLASTICS SDN. BHD.

吴干毅

C. V. woo

85-L 6 & 7, 1% m.s., Jin. Tampoi, P, 〇, Box 118, Johor Bahru, Malaysia.

Tel: 61416

Resd. Tel: 33130

34

马西发展私人有限公司

MASAI DEVELOPMENT SDN. BHD. MASAI BUILDING TRADERS & CONTRACTORS WELDING & ENGINEERING WORKS

柔佛马西大街七十六号 电话:六六三五九

76, MAIN ROAD, MASAI, JOHOR BAHRU. 买卖房屋 TEL: 66359 房屋店屋

店屋 工厂地出租

SEE KUI SENG Managing Director

光兴电器(马)私人有限公司 KWANG HENG ELECTRICAL (M)SDN. BHD.

106, JALAN HARIMAU TARUM, CENTURY GDN, JOHOR BAHRU, JOHOR. TEL: 33972

专普及代理各国名厂电器及零件等

AGENT AND DEALER OF WORLD-WIDE ELECTRICAL MATERIALS, APPLIANCES ETC. WE ARE PROUD TO BE THE SUB-CONTRACTOR FOR WIRING INSTALLATION FOR “TAMAN MASAI” JOHOR BAHRU, JOHOR.

众立汽车银业有限公司

CHEONG LiP MOTOR FINANCE SDN. BHD.

MOTOR VEHICLE FINANCING AND HOUSING CONSTRUCTION.

35

郭亚成贸易有限公司 KOK AH SENG COMMERCIAL TRADING SDN.BHD.

办事处:客株吧と椰公司路五ー A号

(卽协成巴剎对面) 办事处电话:四一九ニー号 住宅电话:四一六四二号

OFFICE:

5-1 A, Jalan Mohd. Akil, Batu Pahat, Johore. TEL: 41921 RESIDENCE:

57-1, Jalan Tanjong Laboh, Batu Pah at, Johore. TEL: 41642

郭亚成(董事经理)

KOK AH SENG

Managing Director

MBf

MALAYSIA BORNEO FINANCE CORPORATION (M) BERHAD (Licensed Borrowing Company)

Head Office: 9th Floor, Wisma Central, Jalan Ampang, Kuala Lumpur 04-07 P. 〇• Box 27 KUALA LUMPUR.

Tels: 25561, 25562, 25563, 25564, 26285, 26286. Cable: "MALBOR" KUALA LUMPUR.

No. 9-C, Jalan Ismail, Batu Pahat, Malaysia. Telephone: 41757 Cable: “MALBOR" BATUPAHAT.

36

SUZUKI

答株车行有限公司 SYARIKAT BATU PAHAT ALTO SDN. BHD.

SUZUKI

GT 100

Nos. 61 & 61A, Jalan Balau, Batu Pahat Garden, Batu Pahat, Johor.

TEL: 42724 Residence Tel: 42240

妊理

梁金成

NEO KIM SENG

Manager

JOHORE STATE DISTRIBUTOR

安尼印务局

凰圆厕卩围邕 幽冲处题

(LETTER-PRESS & OFF SET PRINTER)

12T, JALAN LARKIN, JOHOR BARU.

TEL: 55124


37

永摩多有限公司

柔佛仑株巴辖苏牙街二八A,二八B,二八C号 电话:四二〇一五

分行:巴カ拉惹大街门牌C L六十六及六十七号 电话:五六二三九

28A, 28B, 28C, JALAN SOGA, BATU PAHAT, JOHORE. (Incorporated in Malaysia)

TEL: 42015

Branch: L.C. 66 & 67, PARIT RAJA, BATU PAHAT, JOHORE. TEL: 56239

・无任欢迎。 i险诸君恵戚 i代理各种保 5附属品等兼 ♦♦♦期付款以及 +摩多欢迎分 齢各种新旧 •野马哈速速 ”ポ士崭丰拉 本公司专营

Kedai menjual molorsikal Honda, Yamaha, Vespa, Suzuki dan berbagai2 motor yang baharu atau yang lama.

Sila-lah datang ka-kedai kita beli motor yang baharu dengan bayaran lunai dan sa-chara ansor. Sa-lain daripada itu, kedai ini ivakil ansoran nyawa juga.


DAIHATSU

东马信贷有限公司

TIMUR CREDIT SDN. BHD.

张友华(分行营业经理)

TE 0 . Y 0 U H U A (Branch Sales Manager)

Head Office:

B-1141, Jalan Beserah, Kuantan, Pahang. Tel: 095-24624 & 095-23671

Branch Office:

71, Jalan Chengal, Batu Pahat Garden, Batu Pahat, Johore. Tel: 42732 总行:关丹惹兰米西拉B——四一号

电话:〇九五ーニ四六二四&〇九五ー二三六七ー

分行:柔佛容株吧辖惹兰增卡容都巴辖花园门牌匕トー号 电话:四二七三二

38

•白燕美发美容

f WHITE SWALLOW

KERINTING RAMBUT DAN SOLEK

(附设女子健身中心)

(Ladies' Health Centre)

38-2, Jalan Rahmat, Batu Pahat, Johore. Tel: 41400 (BP) 本院特为各界仕女,:小姐们美容美髪服务部 .

美容:新娘化妆,检部按摩,漂・白,修眉,修指甲以及手•按摩。 美发:电发,染发,修剪各式新式流行发型以及梳饰各种发型。 本院美容美发师多名,从海外学题归来,经验丰富,技艺精湛。

米欢迎仕女及小姐们光临指敎※ 代理世界著名佳妮宝化妆品 Hair Specialist & Beautician from Japan. Agents: World/s Famous Kanebo Cosmetic.

主持人:蔡金叶

Chua Kim Leo

东发鞋厂有限公司

TONG FATT

SHOES MANUFACTURERS SDN. BHD.

马来西亚柔佛答株吧辖居飨路四英里门牌四ニー号

No. 421, 4 Miles, Jalan Kluang, Batu Pahat, Johore, West Malaysia. P. 〇・ Box 48.

小一 Office: 41863 & 41866

TEL: Res: 42107

Branch: AS-50、Jalan Hang Tuah 3, Salak South Garden, Kuala Lumpur.

TEL: Branch:03-735931

CHONG YIT WOONG Managing Director

39

纪念特刊出版志庆 诲人不倦 武吉巴洛合成敬贺 一 : 柔甲第七届华1假其盲匐D 柔甲第七届华小假期师训班 纪念特fl出版志庆 敬业乐业 ”黑、い黄圣东 いいい施敦华同敬贺 吴进が李星

柔甲第七届华小假期师训班 纪念特刊出版志庆 百年树人 邱燕翼敬贺

40

柔甲第七届华小假期师训班 纪念特刊出版志庆 热心敎育 5准拿督许天平川敬贺 柔甲第七届华小假期师训班 纪念特刊出版志庆 鞠躬尽瘁 张凌雪 左冠福

柔甲第七届华小假期师训班 纪念特刊出版志庆 任重道远 野编林礼勤敬贺 柔甲第七届华小假期师训班 纪念特刊出版志庆 任劳任怨 藤坡林泗水敬贺

41

柔甲第七届华小假期师训班 纪念特引出版志庆 有敎无类 边加兰四湾春盛书局敬贺 A1 柔甲第七届华小假期师训班 纪念特刊出版志庆 飮水思源 边加兰四湾 育本学校仝体敎职 敬贺

柔甲第七届华小假期师训班 纪念特刊出版志庆 勿忘华敎 莉坡中化校友会敬贺 ノ 柔甲第七届华小假期师训班 纪念特刊出版志庆 为维护与发扬华文敎育, 作出贡献 马六甲王金钟敬贺

42

柔甲第七届华小假期师训班 纪念特刊出版志庆

柔甲第七届华小假期师训班 纪念特刊出版志庆

百年树人

任重道远

柔佛州边加兰区新打山

江荣

彭永发仝贺

何金生

边加兰四湾岛

强光公司贺

培育英オ

柔甲第七届华小假期师训班 纪念特刊出版志庆

黄胜华

张麒贤刘ilj锐

林森裕李炳贺 徐金福李添新仝 夏成高陈喜绵 郑沐发

任劳任怨

傅木划 王继英

43

柔甲第七届华小假期师训班 柔甲第七届华小假期师训班

纪念特刊出版志庆 纪念特刊出版志庆

任重道远 好好学习

天天向上

新山

LOKE ANN BIN 朝阳贸易有限公司

敬贺i 敬贺

705, JALAN TAIB, PONTIAN,

JOHOR.

柔甲第七届华小假期师训班 柔甲第七届华小假期师训班

纪念特刊出版志庆 纪念特刊出版志庆

训育艮民 华敎之光

彼咯 林亚兴人カ 吴南生州议员

陈德成仝贞 P 1 S,BS1 敬贺

44

◎ 3E签坦玛坦 曰华瑜影场 PANGGUNG POTO 苏坡三马路门牌七十ー号 N0.71, JALAN MERIAM, MUAR. CHING FAR FULLY AIR-CONDITIONED 新南盛金铺 9, JALAN JAWA, MELAKA.

柔甲第七届华小假期师训班 纪念特刊出版志庆 任重道远 春成茶餐室敬贺

45

柔甲第七届华小假期师训班 纪念特刊出版志庆

百年树人

全柔华语组女童军

总监罗秀香 暨全体敎练

敬贺

上海音响行

CAR ACCESSORIES CENTRE 芙蓉李三律八十二、八十五、八十六号 ’电话:七四五五七

No. 82, 85-86, Lee Sum Road, Seremban, N.S.

Tel: No. 74557 & 72792

器用具等 饰品及电 机汽车装 汽车录音 装饰箱, 各种汽车 精工装配

Dealers of all kind Motor Car Console Box, Car Stereo and all Type of Latest Auto Accessory.

vce Jin

KEDAI GAMBAR

359, JALAN ALSAGOFF, PONTIAN, JOHOR. TEL: 871025

彰件装 摄文包 色极套 彩各封 光印明 冷影透 子子于 电雷宙

影貌文件 备设气冷 AIR-CONDITIONED

德发摩多

SYARIKAT

TECK HUAT MOTOR

233 & 235, Bunga Raya Road, Malacca.

Tel: 60144

理各种保险 期付款兼代 车买卖及分 旧摩多及汽 本号专营新

Dealers in all kinds of New & Second-hand

Motor-cars & Motor-cycles, Hire and Insurance Agent.

46

曾贸易

道明幼儿园

6, JALAN UNGKU AHMAD, KAMPONG MERDEKA, BATU PAHAT, JOHOR.

CHAN TRADING

Factory: L. C. 99, Parit Raja, Batu Pahat.

Tel: 456252

Residence: 16, Jalan Keembong Taman Perdana, Batu Pahat, Johor.

Tel: 43039

本行出产各式男女时款成衣 经济耐用质量优良款式新颖 色泽鲜艳批发零售欢迎订购

开办中英巫文幼儿园

客株巴辖周来住宅区

环境卫生又幽凉 敎具设备且完善 导师们经,验丰富 小朋友们快来吧

泛洋

禽畜药品公司

92, JALAN KEMULING, SEMPAWANG ROAD, 12 M.S.

G.P.O. Box 1003 STORE 27.

朱新国企业

PERUSAHAAN CHOO SING KOK

No. 2, Jalan Rhu Taman Makmur, Batu Pahat, Johore, Malaysia.

Tel: 41747

47

真善美冷藏商 金 眞善美咖啡粉商翌匕 眞善美鱼丸制造商

眞善美珍肉干肉丝发行

柔佛容株吧辖政府巴剎内第七号

许耀兴獴

理 KOH YEOW HENG

Manager.

Chin Sian Mui Cold Storage

Chin Sian Mui Coffee Powder Manufacturer

Chin Sian Mui Fish Balls Manufacturer

Chin Mee Tiang Dried-Pork & Minced-Pork Mir.

Stall No. 7, Government Public Market,

Batu Pahat, Johore, Malaysia.

TEL: 41733

答株飮冰室

BATU PAHAT MILK BAR

26, JALAN RUGA YAH, BATU PAHAT,

JOHOR.

(Beside the Emporium Supermarket) 超级市场侧边

各冷热特雪经饭英可欢光 式飮飮制糕济面味口迎临

WHERE FOOD ONCE TASTED

池兴武

TEE HENG BOO

柔华印务有限公司

JO HUA PRINTING SDN. BHD

承中巫文精美,电胶 印西印件制术版印

Printers, Binders, Stationers, And Booksellers, Rubber Stamp & Badge Markers.

专棉草保棉胶蚊 营花曲息梅褥帐

Kita Sedia Menjual Kekabu, Tikar, Bantal, Tilam, Kelambu dan barang2 di-perbuat daripada Rotan Juga menjual Kompang (Rebana).

客株吧辖苏丹那街门牌五十八号 电话:四ー二五〇

No. 58, JALAN SULTANAH, BATU PAHAT.

TEL: 41250

容株吧辖大马路二十九号 分店:答株巴辖苏丹那街ー一七号 电话:四------------六

(夜):四一・五五八

Registered Office:

29, JALAN RAHMAT, BATU PAHAT, JOHORE.

TEL: 41116 NIGHT TEL: 41558 Branch:

117, JALAN SULTANAH, BATU PAHAT, JOHORE.

48

王荣记砖厂私人有限公司 SYARIKATONG ENG KEE BRICK WORKS SDN. BHD.

BATU 23*, JALAN PONTIAN, ULU CHOH, JOHOR.

笨珍淑婉裁剪学院 笨珍亚砂哈街1 - V号 (联华戏院前) 笨珍亚砂哈街1 - E号 (联华戏院前) 北千那那大街DH 6号 (大观戏院前)

院长:黄淑婉・

(星洲新慧裁剪女学院时装设计交凭) (美珍裁阑専科女学院高级裁剪A级交凭)

(星洲新悬裁剪女学院时装设计文凭)

招收高初级裁剪新生 ・新娘礼服出租・

华强贸易公司

HWA KIONG TRADING C0.z

S.C. YAP (M) SDN. BHD.

44, JALAN CHENGAL, BATU PAHAT GDN.,

BATU PAHAT.

TEL: 42166

“DEALING IN ALL CLASSES OF

GENERAL INSURANCE."

BRANCH IN KUALA LUMPUR TEL: 208815

JOHOR BAHRU TEL: 24603

専营草泵[C工农业用品各种鱼 网油漆索络五金鐡器炼锯梶车等

Dealers in Fishing Nets, Lines, Paints, Hard-Wares & Building Materials, Sprayer, IC1 Agricultures Products, Chain Saw Etc.

梁宗穆

NEO CHONG MUH

柔佛笨珍亚砂哈街三〇〇A及ニー八号 No. 399A & 218, JALAN ALSAGOFF, PONTIAN, JOHORE.

TEL: 230

49

达佳企业公司

SYARIKAT GOODWILL ENTERPRISE

精男T款色品欢社家花衣 制女恤式泽质迎团订衫广 各蛍恤新雅贝学及制连吿 款衫衫颖丽佳校商印动衣

19A, Jalan Abdul Rahman, Batu Pahat, Johor.

TEL: 43533

大东方人寿保险有限公司

the GREAT eastern life

ASSURANCE COMPANY LIMITED

张仰如(区营业主任) TEO YANG JOO the

SYMBOL of .

STRENGTH and SECURITY

本公司历史久投保易红利高 欲代理及投保者请连络本人

Personal Office:-

22, Jalan Tiong, B. Pahat. TEL: 41153

广顺

KWONG SOON

N0.83, KANGKAR BAHRU, YONG PENG.

永平新港门牌八十三号

一律欢迎 批发零沽 罐头食品 京菓什货 精油米豆 本号专营

利安金铺

LEE ONN KEDAI MAS

39-B, Jalan Pejabat Pos, Layang-Layang, Johor.

本拼赤连珍器时饰实叟诸顾欢 号十金炮珠精款货价无君无迎 专足文皮玉镶育眞童j收光任・

50

CHOON YAP TRADING CO.,

同益家例店 俊业贸易公司

容株吧辖苏牙街门牌七十九号 柔佛容株吧辖巴カ拉惹门牌一三三C号

电话:四一三五二 (卽中华公会后面)

TONG AIK 住宅:柔怫容株吧辖巴カ拉惹

NO. 79, JALAN SOGA, BATU PAHAT. 门牌一三四A号

TEL: 41352 陈俊勇

Tan Choon Yong

吕连勋 L.C. 133-C, Parit Raja, Batu Pahat, Johor.

(Behind Chinese Association Building)

Lu Lian Hoon Residence: L.C. 134-A, Parit Raja,

Batu Pahat, Johor.

LEE MOTOR REPAIR

李摩多 仑属巴力拉惹门牌一三二A及一三二B 炳兴・方廊

电话:五六二四五 CHOP PENG HENG

No. 132A & 132 B, Jalan Besar, Parit Raja,

Batu Pahat, Johor. Tel: 56245 林炳庭

李雨泉 Lim Peng Teng

LEE JEE SAN 柔佛客株吧辖巴カ拉惹大街六十四又六号

代天大冈平nw・ 士 1 ヽ rn ノゝ 3 ,A;烦 しJ 电话:二四ハ

理件小,E油漆等 汽修机焼’占打等 No. 64-6, JALAN BESAR,

车理件焊池吗7 PARIT RAJA, BATU PAHAT,

JOHORE.

Dealer & Repairer of motor spare-part, batteries. TEL: 248

motor oil, Spray Painting & welding etc.

ヽ T-

51

PHOTO SALON

108-4 & 5, JALAN RAHMAT, BATU PAHAT, JOHORE.

TEL: 41158

维山公司

出进口商

SYARIKAT WEISSEN IMPOT & EXPOT 邱武春 cJxItCC *60 &lil3on

食品原料,兽药产品,化工原料

Food Additives: Veterinary Products: Industrial Chemicals.

宝记贸易公司

POH KEE TRADING GO.,

柔狒亚依淡新

电话

山路门牌八十二号

:二五七

总代理:柝城正庄萱蔻油

本营生生男装式花多光任 号各菓另女部新样诸顾欢 经种花设服款潮众君无迎

No. 82, JALAN JOHORE, AIR HITAM, JOHORE.

TEL: 257

环球敎具(私人)有限公司

UNIVERSAL TEACHING AIDS

SDN. BHD.

No. 57, JALAN JENANG,

BATU PAHAT.

沙龙摄影

雪兰莪梳邦双溪威S S 4 Z1 7路 门牌十六号

No. 16, Jalan SS4/17, Sg. Way-Subang.

Selangor, Malaysia.

TEL: 768736

41294 & 42028

52

金同成 KIM TONG SENG No. 88, Jalan Maharani, Muar. TEL: 921175 电话:九二——七五 建新公司 KIAN SIN CO., No. 102z JALAN ABDULLAH, MUAR. TEL: No. 921154 ——・・•・ ・

代理:野马,海陆,油屎车头用具。 へ专中洋布へ

专营:米•筮,面粉。 J营西货疋5

凯旋出版发行公司 Win Publishing & Servicing 友联书局

Company SYARIKAT UNION

代理: ・建国日报 Ht. 22, Jalan Bendahara,

・好学生半月刊 Kg. Dato Sri Amar Di Raja, Muar.

・学报月刊 ・少年乐园半月刊 TEL: 921864

出版:

・儿童丛书 专办学校用品,运动器材,

・学生歌书 ・文艺丛书 科学仪器"

139A, Jalan Abdullah, Muar, Johor.

TEL: 921446 Menjual segala alatan sekolah Rendah dan Menengah dengan harga yang berpatutan.

53

万顺公司 柔佛巴洛大街门牌三十八号 SYARIKAT BAN SOON NO. 38, JALAN ABU BAKAR, PALOH, JOHORE. TEL: 235 永吉兴 CHOP ENG KIAT HIN JALAN IBRAHIM ROAD, PALOH, JOHORE.

-律欢迎 批发零沽 罐头食品 植油米豊 京菓什货 本号专替 一律欢迎 批发零沽 诸君光顾 罐头食品 米精油盐 京菓什货 本号专营

福春 CHOP HOCK CHOON 柔佛巴洛亚务答加街门牌四十一号 No. 41, Jalan Abu Bakar, Paloh, Johore. 永发电器 柔佛巴洛火车头街门牌T二十一号 ENG HUAT RADIO SERVICE

T21, JALAN STATION, PALOH, JOHORE. TEL: No. 211

Dealers In Sundry Provision, Tinned Products, Cigarettes Etc. 本专收机视及器理视 号营音电机电修电机 Dealers in Radio, Television & electrical appliances.

54

松柏大药行

新加坡第三邮区,约克山大牌十三号门牌二号 分厂:新山士都冷罗勿七十至七十二号

CHONG PARK MEDICAL HALL

STORE:

NOS! 70-72, JALAN IBRAHIM SULTAN, JOHORE BAHRU. TEL: 22853

2, YORK HILL, (BLOCK 13), SINGAPORE 3.

PHONE: 981315,97728

维出进口商

星华工业社

六合文具礼品唱片行

lak Hak

制 造

立体相 护照 居民证

Posat Muzik Pembenan

(DEPAN PANGGONG UNITED)

洋货进出口商 批 发 商

No. 1 - T & II, Jalan AI sag off,

Pontian, Johor.

专及种各中学电纪室手文运批ー 门修原国西生动念内工房动发律 承理声唱乐文玩礼饰艺用用零欢 录各带片器具具物品品品品沽迎

55

太安和药行 THYE ON HOE MEDICAL STORE Business Registered Certificate No. 72982 裕达针织有限公司 JUTA (B.P.) SDN. BHD. (Knitting & Garment Factory)

统办中西良药参茸 燕桂生熟药材发行 承制运动衣及运动外套,社团 学校一律特别优待。

容株吧辖永安街门牌十三号 电话:四一ハ四六 容株白沙浮大街门牌五十九又一号 电话:四一九〇八 No. 13, Jalan Engan, Batu Pahat. Tel: 41846 No. 59-1, Bukit Pasir, Batu Pahat.Tel: 41908 JBIL 办事处:柔佛仑株吧辖惹兰马士日B巷 门牌三至五号 电话:四二五七二号 Office: No. 3 to 5, Lorong B, Jalan Mesjid, Batu Pahat, Johore. TEL: 42572

万马汽车公司

金联发商行

KIM LIAN HU AT 20z MAIN ROAD, RENGIT, BATU PAHAT, JOHORE. TEL: 216 冷气工程 附有装修 车零件并 理豪华汽 汽车及代 专修豪华 各国汽车 本号修理

56

苏开水

苏属双溪答龙

SU KAI SUI

SUNGEI BALANG BESAR,

MUAR.

收买各土产

—nu—

号利智

CHOP TEE LEE

柔佛就属双溪仑龙

SUNGEI BALANG, MUAR.

无任欢迎 诸君光顾 五金洋什 «头食品 米糖杂货 専营京菓

vOitA t/te

联发园坂父子公司 联达油棕种植公司

联丰油厂公司

林礼道PIS

(董事经理)

柔 佛 麻属双溪答 垄双 溪旺爆

线络工业有限公司

SEWING THREAD INDUSTRIES SDN. BHD.

LORONG 5, 3% M/S JALAN KLUANG, BATU PAHAT, JOHORE.

P, 〇, BOX 45 TEL: 41257

57

光兴酒吧餐室

KUANG HIN

BAR & RESTAURANT

马六甲亚罗牙也凹牌三一六七号 电话:二四四‘号

3167, ALOR GAJAH, MELAKA.

TEL: No.244

美吉和建筑工程 BEE KAIT F0H BUILDING COSTRUCTION 办事处:柔佛哥打丁宜惹兰丹马丹四十号 电话:三。ー及三八六

No. 40, JalanTambatan, (Tingkat 1), Kota Tinggi, Johor. Tal: 301 Pejabat: 40, Jalan Tambatan, Kota Tinggi, Johor. Tai: 301 & 386

Ahli Mesyuarat Majlis Daerah Kota Tinggi, «Johor.


AUTHORISED AGENT FOR:

MALAYAN MOTOR AND

GENERAL UNDERWRITERS

(PTE.) LTD.

马来西亚摩多及各种保险(私人)有限公司

16th Floor, Oriental Plaza, Jalan Parry,

P.O. Box 345, Kuala Lumpur 04-01.

大成企业公司

TAI SENG ENTERPRISE C0.z

柔佛淡杯第二巷门牌二十号

N0.20, LORONG 2,TAMP0l NEW VILLAGE, JOHORE BAHRU.

木号专营各种饲料

电话:六一四三七

金城大旅店

GOLDEN CITY HOTEL

23, JALAN ABU BAK AR, MERSING, JOHOR.

TEL: NO. g5

58

合众木业贸易公司 巴力亚曼(内路) TEL: 921853 MUAR. 新荣兴油较 (私人)有限公司 SIN ENG HENG OIL MILL SDN.BHD. 216-1, JALAN TENG AHMAD, PAR IT PROPOK, MUAR, JOHOR.

安全摩多公司 茧坡惹兰苏礼曼门牌十九号 SYARIKAT SELAMAT MOTOR NO. 19, JALAN SULAIMAN, MUAR, JOHOR. TEL: 922076 买卖新旧摩多兼代理各种 保险欢迎分期付款 ヽ 永兴有限公司 ENG HIN&CO.ZSDN. BHD. 总行:居鳗南容街门牌十及十二号 电话:二三〇号 分行:就坡五马路卅八又六及卅八又七号 电话:九二ーニ五〇 Head Office: 10 & 12, Jalan Lambak, Kluang. TEL: 230 Muar Branch: 38-6 & 38-7, Jalan Arab, Muar. TEL: 921250 Showroom & Workshop: 1, Jalan Yap Tau Sah, Kluang. TEL: 743 新与卡种泵及修等 旧摩炼车发乐理等 汽多锯头电器零。 车西各水机兼件 代理各种保险及银业及其他 New & Used Vehicles, Diesel Engines, Pumps, Generators, Musical Instruments, Chainsaws, Spare Parts & Repairs, Hire Purchase Finance, Insurance Agents. y

59

振成公司

CHIN SENG & CO ,

昔加挽苏丹街门牌卅六及卅八号 电话:一六三号

No. 36-38, Jalan Sultan, Segamat. Tel. No. 163 Agents for:

Philips, National Radio, Television, Raleigh &

Robin Hood Bicycles.

菲立士•那申纽,收音机,电视机, 雪柜,无比石油及家用电器«干电池 > 名厂针车< 英文打字机,礼利,维宾汉名厂脚车,欧亚机件, 内外相轮发售及分期付款无任欢迎 出租:兼添有扩音机出租

Dealers in:

Radio, Television sets, Type-Recorders, Refrigerators, Bicycles, Sewing Machine, Typewriters, Accessories, Dry Batteries, Tyres & Tubes, Mobil Gass etc.

Hire Purchase Term can be Arranged.

ALL ARE WELCOME.

中成公司

TEONG SENG & CO.,

N0.10, JALAN GENUANG, SEGAMA T, JOHORE.

TELEPHONE NO. 28

冷气机,收音机,录音机,那申纽,菲立士, 三洋,雪柜,家用电器,干电池,’名厂针车, 英文打字机»欧亚机件»分期付款,无任欢迎 出租:兼设有电视机及扩音机出租


叶保险代理

叶观胜

(美国友邦人寿保险公司) (外勤部监理)

办事处:

102, (2ND FLOOR), JALAN GENUANG, SEGAMAT. TEL: 627

住宅:

昔属利民达人民花园十九号

TEL. 259

苦时也 车 I沥

SYARIKAT NG HEAP HONG

柔佛笨珍答结街门牌一九五号

电话:ハ七一七四一号

195, JALAN BAKEK, PONTIAN,

JOHORE.

TEL: 871741

60

彭煜庭建筑工程彭父子公司 (乌油石厂) PANG YOK TENG CONSTRUCTION PANG & SONS COMPANY (ASPHALT PREMIX PLANT) % 达源五金有限公司 TAT GUAN HARDWARE SDN . BHD.

柔佛新山惹兰沙里廿六号 ・注(新山):五五八二三 他(淡杯):六一七五三 26, JALAN SALLEH, (BUKIT CHANGAR) JOHOR BAHRU, JOHOR. TEL: 55823 (J.B.) 61753 (TAMPOI) 经建材五油铝铝出口 营筑料金漆板瓦入商 Importers, Exporters, Paints Building Materials, & Hardware Etc. 柔佛新山、世纪花园、惹兰哈里田达隆四十四号。 N0. 44, JALAN HARIMAU TARUM, CENTURY GARDEN, JOHORE BAHRU. TEL: 34941

荣益树胶有限公司 SYARIKAT GETAH YONG AIK SDN. BHD. SYARIKAT GETAH TIAM SENG 18, JALAN RAYA, KANGKAR BAHRU, YONG PENG, JOHOR.

经理:刘荣亮 Pengurus: LAU ENG LIONG 谭丕光经理

专园用药各肥 营近品水国料 专园用各肥 营Jfi品国利

53, JALAN PALOH, KANGKAR BAHRU, YONG PENG, JOHOR. TEL. 55335

61

保兴贸易公司

麻坡砂香街门牌九号 电话:九ニー〇九三

POH HIN TRADING COMPANY

No. 9, Jalan Sayang, Muar. Tel: No. 921093

金工钢铁有限公司

KINKO STEELMILL BERHAD

专营:

农业及园艺用品油屎车头及炼锯零件

代理:

兼备免费农业指导

Estate Supply and General Merchant, Agent for I.C.I. Ltd.

Free Agricultural Advisory Service.

Malleable Cast Iron Pipe Ffttings.

MANUFACTURER & EXPORTER

TANJONG AGAS INDUSTRIAL AREA, P, 〇• BOX NO. 24, MUAR, JOHORE. WEST MALAYSIA.

TEL: NO. 06-922473 (MUAR)

成发

蔵坡海城街门牌七十三号

SYARIKATSENG HUAT

No. 73, Jalan Maharani, Muarr Johore.

国际彩色冲印摄影中心

SYARKAT GAMBAR BERWARNA

最佳摄影,最佳材料,最佳服务 使国际成为荐坡第一流摄影中心!

苏坡三马路ー〇五号(金盾大旅店侧邻) 电话:九二二八四〇

No. 105, Jalan Meriam, Muar.

(Opposite the Kingdom Hotel).

Tel: 922840

无任欢迎 诸君光® 批发零沽 竹料杂货 唐山各种 椰筐索路 梶篮竹筐 畚箕猪笼 造搪磁器 藤料及督 各种藤条 本号専营

Penjual khas barang2 buat daripada rotan2 dan buloh2 seperti bag2, tudong saji, sangkar2 burong, tali2, tikar2, baku!2 besar, pungkis dan lain lagi.

62

新广泉表笔眼镜行

SIN KWONG CHAN

WATCH PEN & OPT. く〇., 马六甲纽甘律ー百零六号

(国泰旅店楼ド) 电话:五五二四 106, Newcome Road, Malacca.

(Cathay Hotel Downstairs)

本冷最验光经名表技銭优エ 店气新眼度营厂笔师笔待友 备设仪配准世眼熟代特学卅 有备器镜漆界镜练修价崖佑

Fully equipped with the most modem Optometer Highly Skilled Opticians & repairmen of watches clock & fountain pens Special Discount 30% for students purchase of spectacles.

工业(甲)有限公司

K.C.

Industries (M) Sdn・ Bhd.

甲野新大街门牌五十五号 55, Main Road, Jasin, Malacca. TEL: 987356 银业部

FINANCE DEPARTMENT

杨昌浩(经理)

S. H. YEO (Manager)

Residence: 385-D, Jalan Ujong Pasir, Malacca.

TEL: No. 81172

黄松盛

NG SIONG SENG

马六甲水仙门门牌拾号

N0. 10, FOURTH CROSS STREET, MALACCA.

TEL: NO. 2711

本制礼婚槎仔糖总东桔老诸顾欢 号龙饼花花各料代兴咸香君无迎 特凤结极糕色兼理蜜桔撤光任C

添兴摩多公司

SYARIKAT TIAM HIN MOTOR

马六甲士马木八十二号M

NO. 86-M, JALAN SEMABOT, MALACCA.

TEL: 2717

63

艺隆洋服

YIH LOONG TAILOR

笨珍亚砂哈街卩リ牌二九〇号c

290-C, JALAN ALSAGOFF, PONTIAN, JOHORE.

笨珍新合作社运输公司 SYARIKAT KENDERAAN

BAHRU PONTIAN

39, JALAN JOHOR, PONTIAN, JOHOR.

TEL: 413

日升贸易公司

SUNRISE TRADING COMPANY

纪念礼物 出动玩具 运动用rlnn 交具簿册 修理服务 声带录音 各种唱片 本号经营

335, JALAN ALSAGOFF, PONTIAN, JOHORE, MALAYSIA.

TEL: 314

达利镍笔商店

TAT LEE WATCH&PEN STORE

(WATCH & PEN STORE) 柔佛笨珍亚砂哈街三三三号

No. 333, JALAN ALSAGOFF, PONTIAN KECHIL, JOHORE.

别欢迎 光顾特 理诸君 兼精修 款钟表 名厂时 .办各国 本号専

64

45.HEEREN STREET, MALACCA.

伽CESS ENGRAVING Cq セ回刍恐飘电舆甲

星华无线电器商行

电子零件出进口商

SIN WAH RADIO & ELECTRICAL SERVICE

马六甲古务律九十一号 电话:三三三〇号

No. 91, Kubu Road, Malacca, Malaysia. TEL: 3330 住宅:马六甲芙蓉巴西南洋花园 六五八号!) 电话:八------九三

Residence: 658-D, Nanyang Garden, Ujong Pasir, Malacca, Malaysia.

TEL: 81193

Dealing in all kinds of T. V. Radio and Electrical Spare parts importer and Exporter

马六甲电版贸易公司

SYARIKAT PERNIAGAAN ENGRAVING MELAKA

NO. 1021 JALAN BANDAR Hl UR MELAKA. TEL: 60353

万福公司

B.H. MOTOR SUPPLY CO.,

马六甲惹兰汉都亜门牌四号丄 电话:二三二七

4-1, JALAN HANG TUAHZ MALACCA.

TEL: 2327

承制:

电版,徽章,奖处,贺盾,银祢 ,名牌,电影幻灯广吿,凹凸印 机,树胶印,铜印,各种招牌等

EXPERT MAKER OF:

All kinds of colours Line & Halftone Block, Trophies, Badge, Lantern Slides, Brass Seal, Shield, Name plates, Metal Signboards,

& R ubber Stamps.

专营汽车零件, 工农业机械以及各种配备等等

Dealing in Auto Spares, industries Machinery A nd Equipments Etc.

65

克伟彩色冲印摄影

冷气设备

,飮ee cJ^edai Qcuntar

(BERHAWA DINGIN)

丰发贸易公司

SYARIKAT PERNIAGAAN HONG HUAT

687, JALAN TA1B, PONTIAN, JOHOR.

JALAN KUEL, JOHORE BAHRU, JOHORE, MALAYSIA.

TEL: 54410

友联科学仪器化学药品 供应社

UNION SCIENTIFIC SUPPLIES

马来西亚少年综合杂志

柔佛新山大马花园惹兰吉里斯杀督ー四三号 电话:王四八〇ー

143, JALAN KERIS SATU, TAMAN SRI TEBRAU, JOHORE BAHRU, JOHORE.

TEL: 34801

iunn/ PELAJAR

月刊

多才多艺的知心朋友 博学慈爱的家庭敎师

泛马出版有限公司,

No. 211, Jalan Bandar, Kuala Lumpur, 01 - 3〇.

Tel: 80520; 87810

66

tAe

from

THE HOUSEMAKER

星星电子企业公司 SDN. BHD.

SING'S RADIO NO. 1, JALAN KOLAM AIR、

SEGAMAT.

ENTERPRISES CO., TEL: 700 & 800

NO. 19-20, JLN. BESAR, SG. RENGIT,

PENGERANG, JOHORE.

W. MALAYSIA.

TEL:230 (Sg. Rengit)

大路汽车银业有限公司

(DATSUN) GOLDENWAY

MOTOR FINANCE SDN. BHD.

BROADWAY ENTERPRISE

140, Jalan Sia Her Yarn, Segamat, Johore.

大路汽车银业有限公司 TEL: 444 & 100 Segamat.

GOLDENWAY

MOTOR FINANCE SDN. BHD.

Authorized Dealer for DA TSUN Vehicles.

柔佛州昔加末惹兰谢后炎一四。号 Dealer in New and Used Car.

电话:四四四号 insurance and Hire Purchase Agent.

14〇, Jalan Sia Her Yam, Segamat,

JOHORE.

Telephone No. 444

DEALERS IN

DATSUN AND NISSAN VEHICLES.

丿

67


美达工业有限公司

MINAT INDUSTRIES SDN. BHD.

本厂精制各种棉织布,尼龙布, 混合纱布(T C)以及各种成人

,小童服装»

慕喜达纸品工业有限公司

MOHITA PAPER PRODUCTS 〇).,(PTE) LTD.

刘建发(董事经理)

LOW KIAN HUAT

Managing Director

Jalan Rhu, Taman Makmur, Batu Pahat, Johore. TEL: 41721

110, Jalan Abu Bakar, Batu Pahat, Johore.

Off, 一 41012

Res. '42057

Manufactures of Diazotype paper.

联丰公司酒庄

LIAN FOONG & CO.,

柔佛赖英赖英大街门牌三十三F至G号

No. 33-F & 33-G, Jalan Station, Lay ang-Lay a ng, JOHORE. TEL: No. 235

答株靑年镜庄

SYARIKAT CERMIN CHIN LIAN

113, JALAN LABIS, EASTERN GARDEN, YONG PENG.


欢迎。。 批发一律 光顾零沽 等类诸君 养猪饲料 罐头食品 京菓杂货 本号专替

68

万合兴五金商有限公司

麻坡二马路门牌ー八二号 电话:九二ー二ハ七

BAN HUP HENG HARDWARE SDN. BERHAD

No. 182, Jalan Abdullah, Muar, Johore. TEL. 921287

Specialists in Ball & Roller Bearings, Plummer Block & Pillow Bearings Greasing Equipment and Accessories and Hydraulic Jacks.

维新书局

ZUI SING BOOK C0.f

各种名厂 木号専?-■•

吴亚水

Goh Ah Chivee

回珠马铃 大小长珠


— M ,と K

NO. 114, JALAN MERIAM, MUAR.

福兴树胶

・坡海域街门牌六十一号 电话:九二-----=〇

cCHOP HOCK HENG

NO. 61, JALAN MAHARANI, MUAR.

TEL: 921130

吉打药行

麻坡也也街I叮牌二十号

KEDAIUBAT KEDAH

No. 20, JALAN YAHYA,

MUAR.

KEDAI BELI GETAH

69

张电器雪柜商

ELECTRIC REFRIGERATORS

张拔萃

TEO PUAT CHUI

喷漆翻新 各种工程 雪®承接 修理大型 专家技师 冷气特聘 .零横电器 各国大小 本号代理

柔佛亚依淡答株吧辖路门牌卅六号 电话:ニーハ

No. 36, Jalan Batu Pah at, Ayer Hitam, JOHORE. TEL: 218

Syakrikat Rakyat Motor dan Perdagangan

Dealers in New & Secondhand Motorcycles. Agent for all Classes of Genera! Insurance & Finance.

少ah饥ao史eng

(Proprie tor)

No. 67, Jalan Zabedah, Batu Pahat, Johor. TEL: 43202

Residence:

No. 81, Jalan Kluang, Batu Pahat, Johor.

保荣摩多

本买新摩及件修摩兼险理 号责僖多零并理多保代。

POH YONG MOTOR

Menjual dan Membcli Motor Baru dan Lama

dan Wakil Untuk Insurance.

苏金荣

Soh Kim Yong

奎洋因

〃J、ヽ y し、

荐坡海域街菜巴虱礼申十五及二十三号 电话:三二八

分行:亚依淡柔佛路门牌三号

-Ct . — — !_•

LEE THIAM URN

Stall Nos. 15 & 23, Vegetable Market, Jalan Maharani, Muar. Tel: No. 328 Branch: No. 3, Jalan Johore, Ayer Hitam, Tel: 227

Tel. 259

总店:柔佛藏坡武吉甘蜜大街十七号 分店:柔怫&坡武LJ甘蜜大街一六六号

166, Main Road, Bukit Gambir, Muar, Johor.

17, Main Road, Bukit Gambir, Muar, Johor.

欢迎。 顾无任 诸君光 粉等等 德国肥 杀虫粉 纸菜只 草羊板 并代购 产生菓 各地土 种蔬菜 专瞥各

70

惠明镜庄玻璃工程

HUI BENG GLASS MERCHANT

合成修理厂

柔佛古来新沙威门牌十八号A

HUP SENG MOTOR WORKS

NO. A-18, SINSAWIT, KULAI, JOHOR.

各款玻璃镜总汇

IMPORTERS AND STOCKISTS OF ALL glass sheets, glazing-contractors.

欢迎恵顾 及焼焊・

•1'汕屎车 各种/(汕 本号精修

NO. 9-M, JALAN LARKIN, JOHOR BAHRU, JOHOR. TEL: 53808

亚泉车厂

AH CHOON MOTOR WORKS

顾欢 无迎 任。

诸君光 机械等 及各种 焊喷漆 吗呷烧 汽车打 门修理 本厂专

柔佛新山惹图莪兴二巷门牌八号

N0. 8, LORONG 2, JALAN NGEE HENG, JOHORE BAHRU.

TEL: 54019

和成合记吊秤运输机械 (马)有限公司

HOESENG HUP KEE ENGINEERING CRANE & TRANSPORT (M) SDN. BHD .

112-A, JALAN HARIMAU TARUM, CENTURY GARDEN, JOHORE BAHRU. TEL: 34183

71

文中书局

胜美西果面包厂

SIN BEE BREAD FACTORY KEDAI BUKU BOON TIONG

有株吧袖惹兰依律土门牌六号 答株吧辖仁弄街六十号

N0. 6, JALAN IDRUS, BATU PAHAT. No. 60, JALAN JENANG, BATU PAHAT,

JOHORE. JOHORE, MALAYSIA. TEL: 41219

= ¢2) =z= =

海峡文具唱片公司 森林金融(马)有限公司

SYKT. STRAITS SIM UM FINANCE (M)

(STATIONERY & RECORD) BERHAD

BRANCH: 29-13, JALAN RAHMAT, BATU PAHAT, JOHORE. TEL: 41751

柔佛笨珍亚砂哈街二・九〇号 N0. 290, JALAN ALSAGOFF,

PONTIAN, JOHORE.

72

汉成商务有限公司 管辖 汉成打字商服务社

SENG^ TYPEWRITER SERVICE

(WHOLLY OWNED BY )

MS COMHERCIBL SDH. BMP.

Head Office: 49, Jalan Ong Kim Wee, Melaka.

TEL: 2974

Branch: 36, Jalan Hang Kasturi, Melaka.

2973

TEL:

用器等 及交房 印用品 印机油 娘,油 机,罗 ,复印 计算器 ,电子 计算器 字机, 茗厂打 理各国 郁兼修 本号专

Specialise In: Typewriters, Adding Machines, Calculators, Photo Copy Machines, Roneo Duplicators & Duplicating Supplies &. Office Equipments.

(Sales & Service)

星马女性月刊 L女友"I月刊

马来西亚总代理

马六甲集友贸易公司

119A,BUNGA RAYA, MELAKA.

TEL: 60347

——

陈氏农场有限公司

MALACCA CHINS POULTRY FARM SDN. BHD.

☆☆☆☆☆☆☆☆☆

马六甲勿里淡藏林五英里 门牌八三〇ー号C 8301-C 5 m/s Bertam Malim, Melaka.

73

马来亚信封厂有限公司

仑株吧辖苏丹那街门牌卅ー及卅二号 电话:四一四九八

ENVELOPES FACTORY (MALAYA) SDN. BHD.

本制各信纸餐价廉欢恵 厂造种封盒巾格宜迎顾

Nos. 31 & 32, JALAN SULT AN AH, BATU PAHAT.

TEL: 41498

泉香珍冷气大酒楼 容株吧辖苏牙街门牌廿三又四号 电话:四一八三八

CHUAN HEONG TIN RESTAURANT

(Air-condition)

No. 23-4, JALAN SOGA, BATU PAHAT.

TEL: 41838

曾仲贵

CHAN TEONG KWEE

堂皇一实恵 无任欢迎 美女招待 上门到会 晚饭小酌

宴 会

Specialists in Hokkien and Teochew Dishes Caterers for Social and Dinner Parties Courteous Service.

强新工业贸易有限公司

卷・新

X业W帯 商雳公司

pVERNEW

Industries & Trading Sdn. Bhd.

NO. 7-2, JALAN MOHD. SALLEH, BATU PAHAT, JOHORE.

©

41067

美丹牌业广吿公司

BEAUTY ART SIGNCRAFT & ADVERTISING 机运纪烫丝徽电绘电烘塑商 制动念金印章版画影漆胶业 木奖锦字商铜稿布幻铝灯广 帘品旗牌标牌图景灯牌牌吿

TROPHIES

CUPS

SHIELDS NAME-PLATES SIGNBOARD

BADGES

沈栋达

Sim Tong Tak

7, JALAN MOHD. SALLEH, BATU PAHAT, JOHORE.

422 47 答株吧辖惹兰吗目沙里七号

(天后宫后)

74

升利蔬菜批发商

SENG LEE VEGETABLE WHOLESALER

VEGETABLE WHOLESALER

居变公市梢位五十八号 STALL NO. 58, NEW VEG. MARKET, KLUANG, JOHORE.

美都饭店

MEE TOO RESTORAN

39B-2, JALAN POST OFFICE, LAYANG-LAYANG, JOHOR.

----金-----

美味可口 ,客似云来

北京饭店

RESTORAN PEKING

再发树胶公司

柔佛拉央信局街门牌四十C二号

后 n 2X . — 亠 no • ー ノ、ノ、

SYARIKAT GETAH CHAI HUAT

KLUANG KAHANG

S 128 TEL: 248

40-C2, JLN. POST OFFICE, LAYANG-LAYANG, JOHORE.

TEL: 266

75

东甲印务公司 柔佛东甲锡兰路L C 一六一号 SYARIKAT PERCETAKAN

TANGKAK

L.C. 161, JALAN SIALANG, TANGKAK, JOHOR.

欢迎惠顾 价格相宜 精制胶印 请柬名片 中西文件 本号承印

建文书局

KEDAI BUKU JIANN WEN

代理:报纸,杂志,生日咕, 树胶印,钢笔刻字・

Agent for:

Newspaper . Periodical Birthday Card Rubber Stamp Pen-Engraving

No. 112r Jalan Meriam, IVluar, Johor. Malaysia.

Tel: No. 06-922088

冷尤号色摄彩

冷气设备

BRDNCOLOR

AIR-CONDITIONED

藤坡建筑有限公司

MUAR CONSTRUCTION

SDN.BHD.

复印文件 PHOTOSTAT

荐坡三马路门牌八十六号

N0. 86, JALAN MERIAM, MUAR.

柔佛觥坡二马路一四七号 (亚吉市场三楼卅ー号室) 电话:九二ニー六ー

Office: 47, Jalan Abdullah, Muar.

Room 31, 2nd Floor, Wisma. Aked.

TEL: 1161

76

李协源(私人)有限公司 LEE HIAP GUAN SDN. BHD.

振丰栈有限公司 CHIN HONG CHAN SDN. BHD.

本树建胶诸无 号胶筑园君任 收兼原用光欢 买售料品顾迎 本専五树建材大树以胶用 号营金胶筑料牌胶及园品

柔佛永平大街门牌十三号 N0. 13, JALAN RAYA, YONG PENG, JOHORE. 电话 TEL: 455401 & 455175 柔佛巴洛亚务巴加街十七号 广度生匸 . —, -I— ―, 电而 .ー ノ、ー. N0. 17, JALAN ABU BAKAR, PALOH, JOHORE. TEL: 262

怡丰金铺 EE HONG KEDAI TUKANG EMAS 柔佛巴洛惹兰亚务容加门牌十四号 14, JALAN ABU BAK AR, PA LOH, JOHORE. 新德兴摩多行 SIN TECK HIN MOTORS 本理哈南轮器及品兼险分款惠 号野摩洛等用附机设业期欢顾 代马多胶电具属件保务付迎。 Agents for:- "YAMAHA" Motor, Motor Insurance, Dunlop Tyres & Tubes. Dealers in all kinds of Motor Cycles Accessories Electricals.

w 柔佛巴洛亚武仑加街门牌六十三号B 及六十三号。 63B & 63C, Jalan Abu Bakar, Paloh, Johore.

77

东甲印务公司 柔佛东甲锡兰路L C 一六一号 SYARIKAT PERCETAKAN TANGKAK

L.C. 161, JALAN SIALANG, TANGKAK, JOHOR.

欢迎惠顾 价格相宜 精制胶印 请柬名片 中西文件 本号承印

建文书局

KEDAI BUKU JIANN WEN

代理:报纸,杂志,生日皓, 树胶印,钢笔刻字・

Agent for:

Newspaper .

Periodical

Birthday Card Rubber Stamp Pen-Engraving

No. 112, Jalan Meriam, Muar, Johor. Malaysia.

Tel: No. 06-922088

自治

冷あ却色摄影

E___M 冷气设备

BRONCDLDR

* ,ヽ AIR-CONDITIONED

藤坡建筑有限公司

MUAR CONSTRUCTION SDN.BHD.

复印文件 PHOTOSTAT

孺坡•三马路门牌八十六号

N0. 86, JALAN MERIAM, MUAR.

柔佛藏坡二马路一四七号 (亚吉市场三楼卅ー号室) 电话:九二ニー六ー

Office: 47, Jalan Abdullah, Muar.

Room 31, 2nd Floor, Wisma. Aked. TEL: 1161

76

李协源(私人)有限公司 LEE HIAP GUAN SDN. BHD.

振丰楼有限公司 CHIN HONG CHAN SDN. BHD.

无任欢迎 诸君光顾 胶园用品 建筑原料 树胶兼售 本号收买 本专五树建材大树以胶用 号营金胶筑料牌胶及园品

柔佛永平大街门牌十三号 N0. 13, JALAN RAYA, YONG PENG, JOHORE. 电话 TEL: 455401 & 455175 柔佛巴洛亚务巴加街十七号 电茹・ 一• ノ、 N0. 17, JALAN ABU BAKAR, PALOH, JOHORE. TEL: 262

怡丰金铺 EE HONG KEDAI TUKANG EMAS 柔佛巴洛惹兰亚务容加门牌十四号 14, JALAN ABU BAKAR, PALOH, JOHORE. 新德兴摩多行 SIN TECK HIN MOTORS 盅理哈南轮器及品兼险分款恵 号野摩洛等用附机设业期欢顾 代马多胶电具属件保务付迎。 Agents for:- ''YAMAHA'' Motor, Motor Insurance, Dunlop Tyres & Tubes. Dealers in all kinds of Motor Cycles Accessories Electricals.

学^^ 柔佛巴洛亚武客加街门牌六十三号B 及六十三号C 63B & 63C, Jalan Abu Bakar, Paloh, Johore,

77

成美企业有限公司 SENG MUI ENTERPRISE SDN. BHD. 11 & 12, Bt. 5%, Jalan Kota Tinggi, Pandan, Johor Bahru. P, 〇. Box KB 506, Majidee, J.B. TEL: 33667 & 33586 新强文具有限公司 柔佛新山依勿拉熊街门牌十三号 NEWSTRONG SPORTS SDN. BERHAD NO. 13, JALAN IBRAHIM, JOHORE BAHRU. TEL: 24735/23476

一律欢迎 诸"光顾 承接建筑 五金材料 各色瓦头 灰板沟皂 大小圆涵 灰砖地砖 本号专造 Dealers in Stationery, Books, Sports Goods, Games & Toys, Musical Merchandise, Fishing Tackle, Presentation Sets Prizes and Fancy Goods.

Manufacturer of Cement Products dealers in Timber, Hardware, Building Materials and General Building Contractor.

联成图书公司 SYARIKAT BUKU UNI SUCCESS 联友酒业(私人)有限公司 LIAN YEW WINE TRADERS SDN. BHD.

47, JALAN BADIK SATU, TAMAN SRI TEBRAU, JOHORE BAHRU, JOHORE. TEL: 33981 柔佛士姑来十条石三百 二号 NO. 312, BATU 10, SCUDAI, JOHORE. TEL: No. 256

78

建成丰柱廊公司

KIAN SENG HONG CO.,

车事•吏江汉

如意安(马)服装制造公司

JUDYANN(M)GARMENT MANUFACTURING CO.,

65, Jalan Temiang, Taman Makmur, Batu Pahat, Johor.

Manufacturer/Exporter of Babys\ Children" and Ladies Garments. Wholesales & Retails are Cordially Welcome.

本公司専制婴孩、中童及仕女服装。 批发零售一律欢迎。

答株吧辖巴カ拉惹巴カ哈智亚理

PARIT HJ. ALI, MK. 8, BATU PAHAT.

协兴海玺厂

HIAP HENG JELLY-FISH

INDUSTRY

林有芳

LIM YU HONG

厂址:柔佛答株吧辖亚音港口

KUALA SUNGAI A YAM, MK. IX, BATU PAHAT, JOHORE. 电话 TEL: 41814/43659

瑞利汽车行

柔佛居飨火车头街门牌卅六号 电话:三八五号

SYARIKAT SWEE LEE MOTOR

No. 36, JALAN STATION, KLUANG,

JOHORE. TEL: 385

专营各种新旧汽车及代理保险

DEALERS OF OLD & NEW CAR & INSURANCE AGENT.

79

大兴公司 升发洋货行

SYARIKAT TAI HING 柔佛答株吧辖帆加榄街门牌二十八号 No. 28, JALAN PENGGARAM, CHOP SHIN FATT

BATU PAHAT, JOHORE. TEL: No. 43446

☆ ☆☆☆ •本号统办港派欧美什货发行

本号统办港沪欧美什货发行 冷33 柔佛容株吧辖帆加榄街门牌四十号 N0. 40, JALAN PENGGARAM, BATU PAHAT, JOHORE. TEL: No. 42483

四诲圭冃 津津饭店

心/母曰冋

SEE HAl BOOK STORE CHIN CHIN RESTORAN

林泗海 <=See ノ"/ 无任欢迎 上门到会 日夜常便 包办酒席 经济时菜 咖啡洋茶

柔佛居凿毛申律门牌六十二号 62, JALAN MERSING, KLUANG, JOHORE. 105, JALAN BESARrSIMPANG RENGAM, JOHORE.

80

源盛贸易公司

GUAN SENG TRADINGく〇・, 柔佛新山惹兰地不老三条半石 ——三A号

No. 113-A, 3% m.s., Jalan Tebrau, Johore Bahru, Johore.

、专

Dealing in all kinds of building material, sand and stone and Transportation etc.

惠顾c 等欢迎 呷巫椀 石及啰 材料沙 是筑

SRI BULATAN SDN. BHD.

黄创平(分行主任)

NG CHARNG PENG

Branch Executive

307, JALAN SEGAMBUT, KUALA LUMPUR, TEL: 671006

CABLE ADDRESS: “SRIBINTANG”

JOHORE BARU BRANCH:

111, Jalan Harimau Tarum, Century Garden, Johore Baru, Johore. TEL: 073-34444.

丰隆(马)有限公司

(新山分行)

HONG LEONG C0.,(M) BHD

(JOHOR BAHRU BRANCH)

12, JALAN YAHYA ALDATAR, JOHOR BAHRU.

TEL: 55275

马石达私人有限公司

MASTILE SDN. BHD.

新山世纪花园惹兰哈里茂打隆 门牌ー。二

102, JALAN HARIMAU TARUM, CENTURY GARDEN, JOHORE BAHRU.

TEL: 33897, 34869.

81

海燕冷气中西餐厅咖啡屋

WISMA Air-Cond.

Coffee House & Restaurant

Air-Cond. Coffee House & Restaurant

No. 14, 15, TAMAN KULAI BAHRU,

KULAI, JOHORE.

十早晨包饺点心齢

名正经中冷随包上诸无 师宗济西热意办门君任 を粤特菜饮小筵到光欢 理菜菜式品酌席会顾jiu

罗丝谷花圃

柔佛士乃大街六"七号

ROSCOTE FLOWER NURSERY

6-7. MAIN ROAD, SENAI, JOHORE.

蔡家鲁(股东经理)

CHAIKAH L0

Managing Partner

电话:ニー五

TEL: 215

古来文具有限公司

大街门牌七十八号

KULAI SPORTS SDN.BHD.

No. 78, Main Road, Kulai, Johore.

永记餐室

RESTAURANT ENG KEE

文具簿册 运动用品 营学校)H品 専乐器渔具

儿童玩具 承接印件

Kedai Menjual Buku2 Alat Tulis Menulis Permainan Sukan Dan Musik Perkakasan.

DH-7B, JALAN PANGGONG WAYANG, PEKAN NANAS,

JOHORE.

Dealers In Stationery Books Sports Goods Games & Toys Musical Merchandise, Fishing Tackle, Presentation Sets Prizes And Fancy Goods Etc.

82

济生堂药行

容,株吧辖仁弄街门牌九号

CHEE SENG TONG

NO. 9, JALAN JENANG,BATU PAHAT.

TEL: 07341200

新合和

马六「卩观音亭街门牌二十三强 电话:三五三四号

SIN HUP FOH

No. 23,Temple Street, Malacca. TEL: No. 3534

神相发佶。 杏发行铜器 礼烛各种名 ロ精造II凤 ®神纸出入 本号专营各

统环着中药发 办球名西品行

稍发书为

本R代理A卯夺式 夂伟章糠*枝爵针 er历年井藤8■«* 中夷壬邱宛竹«片 緖蕊光«.无任兼度

木Jts.翁古令咨» 和・曲<义房用压 ん杯<盾成勃用あ 涛敏枫料«*.眞以A 建<住&a有用あ

新丰购物中心

淡边大街二〇〇五号

SIN HONG SHOPPING CENTRE PUSAT MEMBELI BELAH TAMPIN

No. 2005, JALAN BESAR, TAMPIN.

代理:F K帆布軽、雪山牌、

Amigo, Aeroplace 恤衫 〇

Kedai Buku Joo Huat

JALAN BESAR , TAMPIN. N S TALIPON : 264.

Di - sim Ada Junl Beibaga)2 Rekod Lagu2 Moden

Kami Metiyediakan PetkaknsZ Stskulab Permaimtn Kanak2 Perkakas2 Sukan Di - Gutiakan Saperti Hadi ah Bunh Tangnn. Sila - Lah 〇»tan^

83

南兴油厂有限公司 客株吧辖居继路二条半石 油厂电话:四一二七二

办事处:大马路一四一号 电话:四-----三八号

NAM HENG OIL MILL C0.z

SDN.BHD.

2% MILES JALAN KLUANG, TEL: No. 41272

OFFICE: No. 141, JALAN RAHMAT, TEL: No. 41138

BATU PAHAT, JOHORE.

源和汽车银业 贸易公司

SHARIKAT GUAN HOE MOTOR FINANCE TRADING 容株吧袖惹兰苏来曼门牌二十一号 电话:四——五六

No. 21, Jalan Sulaiman, Batu Pahat.

Tel: No. 41156 代理大众金融泛马金融 东主张振务 Mr. Teo Chin Chiang (Sole Proprietor)

Agents: Public Finance Berhad

Pan Malayan Acceptance Sdn. Bhd.

Dealer In New & Second Hand Cars & Motor Cycles,

Hire Purchase Available, Insurance Agents

And Also Undertake Repairing.

建南公司

容株吧辖惹兰罗加也街门牌ー号 电话:一五四

KIAN LAM & C0.z

NO. 1, JALAN RUGAYAH, BATU PAHAT.

PHONE: No. 154

德祥号

容株吧辖仁弄街门牌六十四号 电话:四三三九四

CHOP TECK SIONG

NO. 64, JALAN JENANG,

BATU PAHAT.

TEL. 93394,

本号专营树胶

冰及料发任 条汽等零欢 仙水等沽迎

84

0 颜旅行社 GAN TOUR & TRAVEL 代理马来西亚航空系统 新加坡航空公司 中华航空公司 主办国内及海外观光团 马来西亚柔佛古来大街ー三八号 电话:ハ八一八一四及ハハ一二五四 柔佛新山敦拉查购物中心二楼三十一号 电话:二四五九二,五四九五七,五四八ニニ Head Office: NO. 138. MAIN ROAD. KULAI. JOHORE. MALAYSIA. TEL; 881814 & 881254 Branch Office: 31. 1ST FLR. TUN RAZAK KOMPLEXS JOHORE BAHRU. MALAYSIA. TEL: 24596, 54957 & 54822 Agent For. Malaysian Airline System Singapore Airlines China Airlines Organiser For Local & Oversea Tours KX XX 嘉华 工业私人有限公司 KAH HWA INDUSTRIAL SDN. BHD. 6, Jalan Jati, Batu Garden, Batu Pah at Johor, Malaysia. Tel: 41841 织 造 高级针织T/C布 质量优良劳工手套 100%尼龙布 各类新款男女成衣 100%棉纱布及和直装 100%波力士大布

4Lf n 时新西菓店 SEASON Cake Shop 新山世纪花园惹兰实里加拉门牌u•九号 电话:三三五八二 分销处: 新山明里南街陈锦泉大厦底层G十六続 电话:二四八二七 亲爱的住户们: 您或您亲戚朋友需要订购结婚,订婚花极, 生日旦糕弥月花极,社团茶点等,请到本号 接洽,本号拥有一流专家为你们设计各种新 式花极。欢迎订购。 29, Jalan Serigala, Century Garden, Johor Bahru. Branch: G.16, Ground Floor, Tan Kim Chua Complex, Jalan Meldrum, Johor Bahru. 居变书局 KLUANG BOOK STORE 柔佛居变惹兰拿督甲丹亚未三十号 No. 30, Jalan Datuk Captain Ahmad, KLUANG, JOHOR. TEL: 711372 本専学课运用交金奖片仪 号营校本动品具像年贺等

85

OFFSET PRINTING

我们拥有完整的制造纸盒设备

呙速生产系続

柯式彩色en刷

供应各类型纸盒与商标

我们欢迎任 何有关E卩刷问题之询问

WITH THE COMPLIMENTS

厕 惟裁 呼(〇私人育限力司

贯・,购 Eifsa( priilhg mi sii. Ml

7, Jalan Petaling, Larkin Industrial Estate, Johor Bahru, Johor. Tel. 61158

纸盒是本厂主要业务

BOX MAKING

IS OUR MAIN BUSINESS

LATEST MACHINERY EQUIPMEMT

AUTOMATIC PRODUCTION SYSTEM

SUPPLY ALL TYPES OF BOXES & LABELS

ALL ENQUIRIES ARE WELCOME

86

浓密密的乌云堆满山顶 山谷中袭・心凉的野风 激动起我们的别思离情 珍重再见努重再见 亲-备朋友离别就在今天 从今以后到下次再见面 我们费心到心酸

珍重再见












Printed by Creative Offset Printing (M) Sdn. Bhd., Johor Bahru, Johor. Tel: 61158