峇株林庆文编著 爪夷文自学指导经出版

Strains Times 1972.03.13

 

Now book by Chinese on how to master Jawi

 

BATU FAHAT, Sua. — Teacher Mr. Lim Keng Won has written a book “Teach yourself Jawi" which will be published soon.

 

The book had been commended by Education Minister Inche Hussein Onn as a suitable guide for non-Malays to learn Jawi.

 

The S2-year-old DTC-tralned teacher mastered Jawi, English, and Mandarin in eight years.

 

He writes poetry in Malay and most of his poems appear regularly in a Chinese newspaper. He has published two books — ”Panduan Peri-bahasa” and "Letter-writing in Chinese and Malay.”

 

Mr. Lim, who lives at Sri Gading is also well-versed in Malay culture.

 

He will soon be on Radio Malaysia giving talks on Malay culture both in Malay and Chinese.

 

 

Pemuda Tionghua jaya menyusun buku panduan menulis jawi

 

BATU PAHAT 25 Dis.— Seorang pemuda Tionghua dii sini, Lim keng Won 32 tahun yang meminati adat istiadat Melayu telah berjaya menyusun sejbuah buku mengenal Panduan menulis jawi.

 

Buku dalani Bahasa Inggeris berjudul "Teach Yourself Jawi” itu diterbitkan oleh sebuad pustaka di sini dan telah di pasarkan sejak seminggu lalu.

 

Encik Lim adalah seorang guru, lulusan DTC yang bertugas di Sekolah Redah- Inggeris Liin Poon di sini.

 

Menteri Pelajaran Datuk Hussein Onn dalam kata-kata aluannya di buku itu berkata “Jawi adalah satu daripada tulisan-tulisan Bahasa Malaysia yang mempunyai nilai yang tertentu."

 

Encik Lim dalam satu pertemuan memberitahu Utusan Malaysia bahawa beliau akan menyusun lagi buku belajar menulis jawi itu untuk keterangan dalam Bahasa Tionghua pula.

Meurutnya, buku Ini adalah buku ketlga yang diusahakan Olehnya, manakala buku pertama lalah mengenal “panduan surat menyurat Bahasa Cina dan Bahasa Malaysia.” dan buku kedua tentang “patiduan pribahasa dalam Bahasa Malaysia,” yang diusahakan oleh beliau bersama seorang guru Melayu dl sini Encik S. Abdullah.

 

Enclk Lim selaln luas pergaulannya dengan masyaraka Melayu, beliau juga giat dalam bidang penulisan dan menjadi penceramah mengenal “adat resam Melayu" di Radio Malaysia bahagian Cina stesyen Johor Bharu.

 

KURANG

 

Beliau juga sering menulis dalam akhbar-akihbar Cina, dan banyak membuat terjemahan cerpen-cerpen dan sajak-sajak dari penerbltan Bahasa Melayu ke dalam akhbar-akhbar Cina.

 

Berpendidikan mula-mula sekolah. Rendah Cina di Sri Gading Batu Pahat, kemudian melanjutkah pelajaran menengah di sekolah Inggeris sehingga memasuki latihjm perguruan DTC dalam tahun 1969.

 

Katanya, beliau boleh menulis dan membaca jawi adalah secara belajar dengan sendlrl melalui buku-buku dan pertolongan secara bertanya-tanya kepada kawan-kawannya guru Melayu mengenal perkara yang kurang dlfahami olehnya.

 

Eiicdk Lim menyatakan azamnya untuk meneruskan usaha serupa itu sebagal usaha mengenalkan masyarakat Melayu melalui penulisan kepada masyarakat bukan Melayu terutama kaumnya sendiri.

 

Beliau juga berharap bukuuya "Belajar Jawi Dengan Sendiri” itu menjadl satu sumbangannya kepada masyarakat yang mana dalam pandangan beliau tullsan jawi adalah penting diketahui sekarang.

 

1972.12.26

 

峇株林庆文编著

爪夷文自学指导经出版

 


【峇株吧辖十八日讯】经常在新山电台播讲马来掌故及爪夷的此间林庆文君,编著一本【爪夷文自学指导】已出版。

 

该书内容中,对爪夷文字母之写法,读法,如何拼音,如何学习,都作详细地解释。且附列英】巫对照字汇,国文新拼音字汇。

 

教育部长胡申翁曾为该书写序文,指该书之出版,有助于初学者学习爪夷文。